Získání internetového bankovnictví Volksbank je v porovnání s konkurencí fyzicky náročnou akcí. Zatímco běžně stačí jedna návštěva banky spojená s otevřením účtu a sjednáním služby, Volksbank je jiná.
Přestože klient jednoznačně projeví zájem o otevření internetového přístupu k účtu, je odkázán k Internetu, kde si má internetové bankovnictví „inicializovat“, vytisknout kód, vrácený aplikací, a potištěný list papíru odnést zpět na pobočku. K aktivaci internetového bankovnictví pak dojde standardně do tří dnů.
Není mi zcela jasné, proč pracovnice banky nenabídnou klientovi provedení inicializace přímo na pobočce, ale možná to souvisí s obtížemi, které popisuji níže. Vše je navíc podmíněno stažením plug-inu, zprostředkovávajícího komunikaci s bankou, o velikosti 3,51 MB a disketou s klíči a certifikáty.
Po úspěšném zaktivování internetového bankovnictví se dostanete do aplikace, která umožňuje provádět jednorázové platby domácí i zahraniční a domácí inkasa.
A nyní se dostávám k výše zmíněným potížím. Aplikaci jsem nejprve testoval z redakce, kde jsem ji aktivoval, a minulé pondělí jsem nemohl provádět žádné operace. Po odeslání zadané operace nedošlo ke spojení s bankou. Na telefonním čísle, které se zelenou či modrou linkou nemá nic společného (+420 543 525 111), jsem se dozvěděl o blíže neurčených potížích s připojením banky k Internetu.
Internetové bankovnictví klient zpravidla nevyužívá pouze z jednoho počítače. Zkusil jsem se tedy přihlásit z domova. Prosté přihlášení ani po stažení plug-inu nebylo možné, inicializoval jsem se podle návodu, několikrát restartoval počítač (instalace plug-inu, inicializace) a přihlásil se za pomoci diskety s certifikáty. Jaké bylo mé překvapení!
Přestože mne banka přivítala, nemohl jsem provádět žádné operace vyžadující komunikaci s bankou. Přestože číslo účtu jsem zadal (jak je vidět z níže uvedené „obrazovky“ výpisu z účtu), nemohl jsem ho žádným způsobem zadat do platebního příkazu (jak je vidět z výše zobrazeného obrázku platebního příkazu).
Kontaktoval jsem Volksbank na výše uvedeném telefonním čísle, kde mne přivítal milý automat, a po proklikání tónovou volbou jsem spadl do schránky na vzkazy. Byla neděle krátce po poledni.
Přestože jsem měl s aplikací více potíží než užitku, obsahuje náznak směru, kterým by se v budoucnosti mohly internetové aplikace pohybovat. V nabídce Správa dat je stromová struktura údajů o uživatelích a účtech klienta, která nabízí možnost sledování účtu u většího počtu bank než jedné.
Internetové bankovnictví Volksbank je optimalizováno pro MS Internet Explorer a v Mozille se mi ho nepodařilo zaktivovat. Ostatní prohlížeče jsem netestoval. Klient si může zvolit z pěti jazykových mutací (česká, anglická, německá, italská a francouzská), přičemž po přepnutí je vyžadováno nové přihlášení uživatele.
Pro poměrně obtížnou instalaci a malé možnosti (přehled výpisů, domácí a zahraniční platba a inkaso) se Volksbank řadí spíše k učedníkům internetového bankovnictví. Vzhledem k rostoucí perspektivě a vývoji v této oblasti nás však brzy může překvapit nejen Volksbank, ale kterákoli banka působící na českém trhu, revolučními službami.