Spočítejte si...

Zavřít

Internetové bankovnictví Raiffeisenbank

Po eBance, České spořitelně a Živnostenské bance se v seriálu o internetovém bankovnictví "českých" bank podíváme na Raiffeisenbanku a její Webkonto. Má šanci se prosadit kvalitou a rozsahem služeb?

Zřízení internetového bankovnictví u Raiffeisenbanky je, jak jinak, vázáno na vlastnictví běžného účtu u tohoto finančního domu. Obé nezabere více jak třicet minut včetně všech formalit, a domů si kromě čísla účtu a složky smluv odnesete i dvě obálky nadité přístupovými jmény a hesly.

Zabezpečení Webkonta je založeno na systému certifikátů a podpisového klíče. To ovšem znamená, že si klient musí nejprve zřídit certifikát a podpisový klíč vytvořit a posléze obojí přenášet mezi počítači, z nichž chce mít k Raiffeisenbance přístup.

K vytvoření certifikátu stačí vyplnit příslušný formulář na stránkách Raiffeisenbanky. Přístupové údaje k získání certifikátu jsou v oněch dvou obdržených obálkách a po jejich použití je lze libovolně změnit.


Poněkud náročnějším se může zejména začínajícím uživatelům Internetu jevit export certifikátu z Internet Exploreru a jeho import do prohlížeče na jiném počítači (v IE menu Nástroje → Možnosti sítě Internet → Obsah → Certifikáty → Importovat/Ex­portovat).

Po úspěšném získání a instalaci certifikátu získá klient přístup do internetového bankovnictví (ze stránek Raiffeisenbank), kde však může zatím provádět pouze pasivní bankovní operace – prohlížení stavu účtů, výpisů, zjišťování bankovních informací apod. Aby mohl využívat kompletní nabídku služeb, musí si ještě vytvořit podpisový certifikát přímo z aplikace internetového bankovnictví.

Každé přihlášení k Raiffeisenbance je provázeno nepříjemným zdržením v podobě aktualizace internetové aplikace, které na dial-up připojení skutečně znamenalo až několik minut času čekání.

Úspěšný vstup na účet je signalizován přehledným oknem se seznamem účtů, včetně zůstatků a navigační lištou s intuitivním ovládáním.

Přehled pohybů na účtu – stejně jako přehled dnešních pohybů a výpisy z účtu – je pěkně graficky sestaven, a klient si sám může zvolit, jakou míru informací chce zobrazit. „Dnešní pohyby“ však zůstávají i přes mimopracovní dny (kdy je internetové bankovnictví neaktivní – lze zadávat jakékoli příkazy, ale nelze očekávat jejich zpracování před pracovním dnem) a někdy byly „dnešní“ pohyby vidět již v přehledu všech pohybů a jindy nikoli, což může být matoucí. Výpisy z účtů jsou oproti pohybům doplněny o počáteční a konečný zůstatek za období výpisu.

Z aktivních bankovních operací lze zadávat téměř kompletní spektrum z nabídky platebních příkazů (jednorázový i trvalý domácí platební příkaz, zahraniční platební příkazy a vnitrobankovní platební příkaz). V každé z uvedených skupin platebních příkazů má klient přehled o všech zadaných – včetně stavu, v jakém se nacházejí.

Pokud platíte po 17:00 hodině, přestože je nastavena splatnost „dnes“, budete vyzváni k její změně a upozorněni, že dnes převést peníze opravdu již nepůjde.

Při zadávání trvalého příkazu se po vyplnění všech požadovaných polí (která nejsou označená jako povinná, ani jinak odlišená od nepovinných) po kliknutí na tlačítko „Odeslat“ nestalo vůbec nic. Neobjevila se zpráva, že byl příkaz přijat, ani že přijat nebyl. Ke změně nedošlo ani po kliknutí na tlačítko „Odeslat a nový“.


Několikeré hovory s horkou linkou 0800 900900 a následné kontroly a úpravy systému, včetně zrušení a znovuvytvoření podpisového certifikátu a přenastavení zabezpečení v Internet Exploreru, jsem před doporučeným restartem počítače zakončil tlačítkem „Zrušit“, kdy jsem objevil zadaný příkaz na přehledu.

Trvalé příkazy, ač to není z aplikace zřejmé, lze měnit a rušit přes Internet. Slouží k tomu odchozí pošta, kam je třeba zadat id transakce a požadované změny.

Raiffeisenbank nabízí přes Internet i možnost podání žádosti o založení termínovaného vkladu jak jednorázového, tak revolvingového (tj. s opakováním). Pokud zadáte částku nižší než 50 000 Kč, nebudete mít možnost nastavit délku vkladu ani žádost odeslat.

Mezi „Bankovními informacemi“ lze nalézt kursovní lístek Raiffeisenbank a České národní banky s převodní kalkulačkou a úrokové sazby, které jsou však uváděny značně nepřehledně.

Nabídka „Nápověda“ otevře stránky Raiffeisenbanky s nápovědou, kde je nejzajímavější a nejúčinnější informace o zelené lince 0800 900900. Vždy, když jsem na linku volal (pátek kolem půlnoci, sobota dopoledne apod.), jsem byl spojen s operátorem/o­perátorkou hned po prvním zazvonění.

Internetové bankovnictví Raiffeisenbanky umožňuje celou řadu užitečných věcí, od poskytnutí přehledného pohledu na veškeré bankovní účty u banky vedené po kompletní správu platebních příkazů. Přesto mu k úplnosti ještě nekolik krůčků chybí – nelze například zadávat příkaz k inkasu, SIPO, inkaso povolit, ani získat přehled o těchto příkazech zadaných jinou cestou. Nepodařilo se mi též přihlášení v prohlížeči Mozilla 1.0 Release Candidate 3.

Anketa

Využíváte internetové bankovnictví Raiffeisenbanky?