Spočítejte si...

Zavřít

Internetové bankovnictví Komerční banky - Mojebanka

Komerční banka se zavedením internetového bankovnictví dlouho otálela, ale na jaře loňského roku se její klienti konečně dočkali. Její nástup byl spojen s několika menšími problémy, po necelém roce a půl se však situace ustálila. Pojďme se jí tedy podívat na zoubek.

První kroky zájemce o zřízení služby Mojebanka, jak se internetové bankovnictví Komerční banky jmenuje, musí vést přímo na Internet. Na jejích webových stránkách je k dispozici elektronický formulář, prostřednictvím něhož je možné požádat o elektronický certifikát. S vytištěnou žádostí pak můžete zajít na pobočku, která vede váš účet, a podepsat smlouvu. Po aktivaci služby, která je zpravidla velmi rychlá, si už jen – opět na Internetu – vyzvednete certifikát a můžete se přihlásit.

Na rozdíl od jiných bank si Mojebanka vystačí s poměrně jednoduchou formou přihlášení – vedle uloženého certifikátu musíte vyplnit zvolené heslo, které zůstává stále stejné. To se na jedné straně může zdát jako výhoda, protože nepotřebujete žádný autorizační „kalkulátor“ jako např. u eBanky či České spořitelny, ale na straně druhé se musíte smířit s nižší úrovní zabezpečení. Pokud vám někdo „odkouká“ heslo a zároveň se zmocní vašeho elektronického certifikátu, což může být v případě jeho uložení na pevném disku poměrně snadné, máte smůlu – opatrnost je proto na místě.

Certifikát si samozřejmě můžete uložit také na disketu, což může mít svůj význam pro zvýšení bezpečnosti, ale především vám to umožní přihlášení k Mojebance i z jiných počítačů, kam jej přenesete. Z hlediska nároků na hardware patří Mojebanka ke středně náročným aplikacím (minimálně procesor Pentium a 32 MB RAM), zato v otázce prohlížeče je nekompromisní: budete potřebovat Microsoft Internet Explorer přinejmenším ve verzi 5.01. Ke své práci navíc potřebuje nainstalovanou Java Virtual Machine 5.0+ a šifrovací knihovny, které si při prvním přihlášení sama stáhne a provede nastavení.

Po přihlášení se zobrazuje základní tabulka s přehledem o zapojených účtech, vidět je tu například běžný zůstatek, výše povoleného debetu, aktuální úroková sazba apod. Mojebanka umožňuje, aby měl uživatel zapojených více účtů, například pokud má u Komerční banky vedený běžný a termínovaný účet. Zapojit se dají i účty jiných subjektů, takže může ovládat i účet právnické osoby, případně nahlížet na účet manžela apod. I v těchto případech je samozřejmě nutné přístup nejprve povolit podpisem smlouvy na pobočce, určitou omezenou administraci uživatelů je následně možné provádět i přímo v aplikaci. Jistou nevýhodou je skutečnost, že si nemůžete měnit pořadí, ve kterém jsou jednotlivé účty zobrazovány; to se totiž řídí označením účtu v rámci interního systému banky. Veškeré další funkce Mojebanky se totiž vztahují vždy ke konkrétnímu účtu, jenž máte právě nastavený jako aktivní. Proto by se hodilo mít možnost určit, který z nich má být implicitně nastaven jako aktivní po každém přihlášení do Mojebanky.

U všech účtů je vedle aktuálního zůstatku možné zobrazit i transakční historii za poslední měsíc, v rámci níž uživatel vidí všechny platby, které přišly na účet, i ty, které byly naopak z účtu odepsány. Podporovány jsou i běžné formáty pro automatizovanou komunikaci s bankou, takže je možné stáhnout dávku dat pro účetní program a naopak tímto způsobem odeslat vygenerované příkazy k úhradě.

V případě běžných účtů má uživatel možnost provádět i základní transakce, což znamená především zadávání příkazů k úhradě a k inkasu. Vyplněný příkaz je možné uložit jako vzor, který pak můžete kdykoliv v budoucnu velmi jednoduše vyvolat a formulář se pak příslušným způsobem „předvyplní“. Práce se vzory je v Mojebance poměrně jednoduchá, takže se určitě vyplatí je používat. K nezaplacení jsou zejména u často opakovaných plateb, jako jsou například daně či sociální a zdravotní pojištění. V rámci odesílání příkazu je třeba znovu vyplnit heslo k certifikátu a platbu tak ověřit – toto zabezpečení se může hodit například pro případ, že byste si na chvilku odběhli od počítače s otevřenou Mojebankou a zatím se k ní posadil někdo jiný. Ještě před odesláním se také provádí základní kontrola správnosti protiúčtu prostřednictvím kontroly dělitelnosti; pokud zadáte číslo účtu, které je zjevně chybné, systém vás nepustí dál a máte možnost svou chybu opravit.

Za pochvalnou zmínku stojí také platby do zahraničí – přestože je většina uživatelů nejspíš nepoužije příliš často, nabízí Mojebanka velmi propracovaný systém. Velkým mínusem je naproti tomu zcela chybějící práce s trvalými příkazy: nejenže si nemůžete zobrazit přehled stávajících příkazů a případně je měnit či rušit, ale nemůžete ani zadat nový trvalý příkaz. Poslušná cesta na pobočku vás čeká i v případě, že budete chtít povolit inkaso, požádat o kartu apod. – s těmito funkcemi Mojebanka nepočítá. Obtížně pochopitelný je i přístup k termínovaným účtům: můžete si sice zobrazit jejich zůstatek či transakční historii, ale to je také vše. Jakoukoliv manipulaci s uloženými penězi totiž Mojebanka nepodporuje. Cosi na způsob „inteligentního revolvingu“ (automatické udržování zadaného zůstatku na běžném účtu, přebytek se ukládá na lépe úročený termínovaný účet), který některé jiné banky nabízejí, je tak v Mojebance také jen požadavkem z říše snů. Přímo na pobočce vám přitom k některým typům účtů podobnou službu zřídí.

Určitou slabinou Mojebanky je perioda aktualizace. Nový zůstatek a pohyby na účtu se zpravidla objevují až v brzkých ranních hodinách následujícího dne, o víkendu někdy i později. Zajímavé přitom je, že přinejmenším zůstatek je Mojebance znám už podstatně dříve – pokud si totiž zhruba po půl deváté večer necháte zobrazit „použitelný zůstatek“, uvidíte částku, která už odpovídá běžnému zůstatku, jenž se zobrazí až druhý den ráno. Pokud tedy čekáte nějakou konkrétní platbu, můžete si tímto malým trikem ověřit, zda skutečně dorazila.

Po stránce designu se Mojebance nedá vytknout prakticky nic, její layout je dostatečně lehký a přehledný. Většina operací je poměrně intuitivní a navíc je k dispozici kontextová nápověda, která zpravidla nabízí podrobnější informace. V případě, že nestačí, se navíc uživatel může obrátit na bezplatnou info-linku 0800/152 152, na které s ním problém vyřeší živý operátor. Pokud mohu soudit z vlastních zkušeností, v jednoduchých případech jsou odpovědi operátorů velmi profesionální a uživateli pomohou. Složitější otázky je však nezřídka vyvedou z rovnováhy a ani komunikace prostřednictvím e-mailu (mojebanka@kb.cz) není právě pružná – v současné době už například dva týdny čekám na odpověď na své oznámení chyby v aplikaci.

Celkově se dá Mojebanka hodnotit jako velmi užitečný nástroj pro klienta, který chce získat přehled o svých účtech a potřebuje odesílat příkazy k úhradě on-line. Náročnější uživatel však velmi záhy narazí na hranice jejích možností a s každou složitější operací se nakonec stejně bude muset vypravit na pobočku. Jaké z toho plyne ponaučení? Zájemci o plnohodnotné internetové bankovnictví, raději se porozhlédněte jinde. Stávající klienti Komerční banky, pokud máte přístup k Internetu, neváhejte ani minutu a Mojebanku si pořiďte – cest do banky vás sice nezbaví nadobro, ale řadu vám jich přece jen ušetří. A pro samotnou Komerční banku: po téměř roce a půl provozu by bylo dobré zapracovat a doplnit Mojebanku o další slibované funkce, které jí zatím chybějí.

Anketa

Využíváte internetové bankovnictví Komerční banky?

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 7. 2012 20:22