Hlavní navigace

Internetové bankovnictví HVB Czech Republic

5. 8. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V dalším exkursu do internetového bankovnictví českých finančních domů zavítáme do HVB Czech Republic. Rozsahem služeb rozhodně stojí za povšimnutí. Obstojí mezi konkurencí i na poli kvality? „Počkejte si a zkuste znovu.“

Přihlášení k internetovému bankovnictví HVB Czech Republic na stránkách http://www.on­line.hvb.cz/ je krom nezbytného šifrování zajištěno „osobním číslem klienta“ odvozeným od čísla účtu a kódem generovaným PIN kalkulátorem vkusného designu. Zajímavostí je, že klient musí pro zajištění bezpečného přenosu dat pohybovat myší po nabíhajícím klíči. Teprve poté se před jeho zraky objeví formulář s dotazem na identifikační a zabezpečovací údaje.

Pokud má klient štěstí a zadal potřebné údaje správně, je přivítán stránkou s přehledem účtů vedených u banky a transakcemi za posledních 30 dní. Jak bylo sděleno na bezplatné informační lince 0800/122224, přes snahy o zvýšení prostupnosti připojení jsou bankovní servery přetíženy a při testování se nejednou stalo, že po dlouhém čekání na přístup k účtu bylo spojení ukončeno a byl jsem vyzván k opětovnému přihlášení k aplikaci.

Zařídil jsem se podle rady infolinky: „Počkejte si a zkuste znovu.“

Zákazníka HVB provází levé rozbalovací menu širokou nabídkou služeb. Pod položkou „Účty“ nalezne přehled účtů a historii pohybů na účtech, chybí zde však možnost filtrování a vyhledávání plateb (jak přijatých tak odeslaných).

Z platebních instumentů pokrývá téměř kompletní nabídku – tuzemský platební příkaz včetně trvalého, SIPO, povolení inkasa i zahraniční platební styk. Schází jen příkaz k inkasu. Kuriozitou je zahraniční platební styk, neb v menu ho nenaleznete v položce „Platby“, ale musíte se k němu propracovat přes „Produkty a služby“ → „Přehled“. Kde jinde by ho ostatně mohl klient hledat, že.

Položka „Platby“ naopak obsahuje přehled plateb čekajících k realizaci a „Preferované platby“, které slouží k snadnému zadávání často se opakujících plateb. Bohužel je není možné stvořit uložením zadané platby, ale je třeba využít zmíněné položky a údaje předvyplnit na samostatné stránce.

Přestože jsem u plateb odeslaných i přijatých zadával zprávu pro příjemce i odesílajícího, nebyla tato k nalezení ani v detailu platby. Při zadávání platby navíc nelze použít kopírování a vkládání (např. u čísla účtu je velmi praktické). Naopak kladně lze hodnotit možnost zadání kódu banky výběrem finančního ústavu.

Je-li klient majitelem zároveň vkladového účtu, musí se připravit na několik drobností. V prvé řadě se nejedná o spořící účet, ale o jakýsi souhrn či evidenci termínovaných vkladů. Při pokusu o převedení prostředků na vkladový účet systém oznámil, že účet neexistuje. Přestože má své číslo, nepokoušejte se poslat peníze přímo na něj. Byly by vráceny jako nedoručitelná platba.

Pokud trváte na uložení prostředků na Vkladový účet Komfort, nezbývá než využít menu „Termínované vklady“. I zde se však mohou vyskytnout drobné potíže – zadáte-li nízkou částku, bude vám oznámeno, že z důvodu nízké částky nelze vklad zřídit. Že musíte složit nejméně 50 000 Kč se ale již nedozvíte.

Rozhodnete-li se pro jednorázový vklad, je další postup bez potíží. Peníze po ukončení vámi stanoveného termínu budou převedeny na běžný účet a o víc se starat nemusíte. Je-li vaší volbou revolvingový (opakující se) vklad, chcete-li k vkladu přidat další prostředky či vybrat zůstatek v době obrátky (po vypršení termínu před započetím nového cyklu), nezbývá než využít jiné prostředí komunikace s bankou než Internet. Tuto službu aplikace ještě nezvládá.

S výše zmíněnou nedostupností serverů souvisí časté čekání na přehledy a platební formuláře, zejména pak (možná shodou náhod) v mezinárodním platebním styku.

dan_z_prijmu

Vskutku kladně mohu hodnotit zabezpečení, kdy po vstupu na účet je při každé aktivní operaci (tj. taková, která mění nastavení či zůstatky na účtech) je vyžadován kód generovaný PIN kalkulátorem. Navíc je klient i při relativně krátké nečinnosti „vyhoštěn“ ze systému, čímž je znesnadněno zneužití v případě neodhlášení se při odchodu od počítače.

Banka doporučuje internetové bankovnictví využívat v prohlížečích IE 4.01 a vyšší nebo Netscape 4.07 až 4.79. S klidným svědomím mohu říci, že k tomuto výčtu lze přidat Mozillu 1.1b.

Využíváte internetové bankovnictví HVB Czech Republic?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).