Spočítejte si...

Zavřít

Internetové bankovnictví "českých" bank

Banky již dávno nejsou představovány pouze kamennými budovami s honosnou výzdobou, svědčící o prosperitě, stabilitě a důvěře. Mramor vystřídalo moderní vybavení a přepážky webové stránky internetového bankovnictví. Není ale banka jako banka…

Internetové bankovnictví nabízí dnes téměř každá banka. Rozdíly mezi jednotlivými aplikacemi jsou ale zásadní. Jak v cenách, za které svým klientům přístup do banky přes internet nabízí, tak v rozsahu služeb. Setkat se můžete s jednoduchými aplikacemi, které kromě přehledu pohybů na účtu nabízejí pouze možnost zadání jednoduchého příkazu k úhradě, po komplexní, zahrnující nejen správu bankovních, ale též investičních, pojišťovacích a jiných produktů.

Jsou tři základní otázky, které zajímají potenciálního uživatele internetového bankovnictví – bezpečnost, cena a rozsah služeb.

Bezpečnost internetového bankovnictví

Bezpečnost internetového bankovnictví je třeba rozdělit do tří částí – identifikace banky, identifikace klienta a zabezpečení přenosu dat.

Přenos dat je řešen ve všech bankách šifrováním na vysoké úrovni a lze ho považovat za dostatečně bezpečný. Identita banky je ověřována certifikátem, který vydává nezávislá instituce (nejčastěji VeriSign nebo I.CA). Klient má tak jistotu, že stránky, jimiž komunikuje s bankou, patří skutečně bance.

Poslední část zabezpečení je nejvíce viditelná a rozhoduje i o pohodlí užívání aplikace – identifikace klienta banky. Využívá se nejčastěji zabezpečení aplikace uživatelským jménem a heslem, certifikátem, certifikátem uloženým na čipové kartě, PIN kalkulátorem nebo generováním kódu prostřednictvím mobilního telefonu. Každá možnost má své výhody i nevýhody a některé banky nabízejí i více způsobů zabezpečení, kdy pak závisí na klientovi, pro jaké se rozhodne (např. Česká spořitelna, ČSOB, eBanka aj.).

Přestože i německý úřad pro bezpečnost varoval před používáním prohlížeče Internet Explorer, ještě se naleznou banky, které své aplikace píší pouze pro majoritní prohlížeč, a nelze použít alternativní browser.

Cena internetového bankovnictví

Za všechno se platí. I za internetové bankovnictví si účtuje poplatky většina bank. V tabulce „Cena internetového bankovnictví“ je uvedena cena, kterou klient zaplatí k vedení běžného účtu za internetový přístup do banky. Krom toho téměř každá banka v současnosti nabízí balíčkové produkty, v rámci nichž je internetové bankovnictví zaplaceno v paušálním poplatku spolu s dalšími službami.

Cena internetového bankovnictví
Banka Měsíční poplatek
Bawag Bank 30 Kč
Bawag International Bank 50 Kč
Citibank 0 Kč
Česká spořitelna 25 Kč*
ČSOB 20 Kč
eBanka různé**
GE Capital Bank 39 Kč
HVB Bank 0 Kč
Komerční banka 44 Kč
Raiffeisenbank 35 Kč
Volksbank 30 Kč
WSPK 0 Kč
Živnostenská banka 30 Kč

* Při vedení služby Servis24 poskytuje slevu na vedení běžného účtu.
** Zdarma až 75 Kč podle zvoleného programu a výše příjmu prostředků na účet.

V mnohých případech jsou v rámci poplatku za internetové bankovnictví zahrnuty i další služby přímého bankovnictví (např. eBanka, Česká spořitelna).

S internetovým bankovnictvím si zaplatíte i „slevy“ na poplatcích – většina bank za transakce uskutečněné přes internet účtuje méně než za příkazy zadané na pobočce. Názorně to demonstruje tabulka „Porovnání poplatků“ na příkladu platebních příkazů v rámci banky.

Porovnání poplatků
Banka Platební příkaz v rámci bank zadaný
přes internet na pobočce
Bawag Bank 2 Kč 10 Kč
Bawag International Bank 0 Kč 0 Kč
Citibank 6 Kč 24 Kč
Česká spořitelna 2 Kč 53 Kč
ČSOB 5 Kč 30 Kč
eBanka 2,90 Kč* 22,90 Kč*
GE Capital Bank 3 Kč 12 Kč
HVB Bank 3,50 Kč 20 Kč
Komerční banka 3 Kč 8 Kč
Raiffeisenbank 2 Kč 10 Kč
Volksbank 3 Kč 12 Kč
WSPK 1 Kč 2 Kč
Živnostenská banka 2 Kč 10 Kč

* Program Plus a Plus Zdarma.
** Na přepážce. Klient má možnost vhodit příkaz v papírové podobě do sběrného boxu.

Rozdíly bývají i v ceně jiných poplatků, případně banky poskytují slevy na další služby přímého bankovnictví.

Služby internetového bankovnictví

Internetové bankovnictví se v rozsahu služeb liší ještě více než v cenách. Přitom možnosti jsou téměř neomezené, což dokazuje řada bankovních aplikací. Všechny vedle přehledu bankovních operací ovládají zadání příkazu k úhradě, ale některé překračují rámec bankovnictví.

Bankovní operace internetových bankovnictví
Banka Příkaz k úhradě Trvalý příkaz SIPO Povolení inkasa Zahraniční platební styk
zřízení změna zrušení zřízení změna zrušení
Bawag Bank ano ano ne ne ne ne ne ne ano
Bawag International Bank ano ne ne ne ne ne ne ano ano
Citibank ano ano ano ano ano ano ano ano ano
Česká spořitelna ano ano ano ano ano ano ano ano ano
ČSOB ano ano ano ano ano ano ano ano ano
eBanka ano ano ano ano ano ano ano ano ano
GE Capital Bank ano ano ano ano ano ano ano ano ne
HVB Bank ano ano ano ano ano ano ano ano ano
Komerční banka ano ano ano ne ano ano ano ano ano
Raiffeisenbank ano ano ano ano ano ano ano ano ano
Volksbank ano ano ne ne ano ne ne ne ano
WSPK ano ne ne ne ne ne ne ne ne
Živnostenská banka ano ano ano ano ano ano ano ano ano

Byly doplněny informace o internetovém bankovnictví Volksbank.

Vedle v tabulce uvedených schopností jednotlivých bankovních aplikací lze téměř ve všech aplikacích spravovat termínované vklady nebo spořící účty, v některých bankách zadávat hromadné příkazy k úhradě (např. Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka), žádosti o úvěry (kontokorent, spotřebitelské úvěry), spravovat úvěrové účty (i hypotečního úvěru), spravovat platební karty (např. Citibank umožňuje i změnu PIN karty) apod.

Bankovní služby ale nejsou dnes zdaleka jediné, co lze přes internetové bankovnictví ovládat. Stává se samozřejmostí správa produktů z finanční skupiny banky a společností spřízněných. Tak lze v řadě aplikací spravovat účet stavebního spoření (např. Česká spořitelna – SSČS, eBanka – VSS KB), podílových fondů (např. Česká spořitelna – IS ČS, eBanka – ČP Invest) nebo penzijního připojištění (např. eBanka – PF ČP).

Některé banky zasahují i do ne zcela bankovních služeb a nabízejí dobíjení předplacených karet mobilních operátorů (např. Živnostenská banka, GE Capital Bank, Raiffeisenbank).

Důležité jsou i další „doplňkové“ služby, jako je možnost přednastavení vzorů plateb, informační servis – zasílání informací při změně stavu účtu, při přijetí konkrétní platby apod. Bývá poskytován prostřednictvím SMS, e-mailu nebo faxu.

Závěr

Internetové bankovnictví by nemělo být posuzováno odděleně od ostatních služeb, které banka nabízí. Přesto je pro mnohé klienty zásadním kritériem při výběru banky. Bez internetu si ovládání běžného účtu a na něj navázaných služeb dovede představit stále méně klientů. O tom svědčí též zprávy z bank, hovořící o nárůstu počtu uživatelů internetového bankovnictví.

Anketa

Využíváte internetové bankovnictví?

47 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 10. 2005 19:28