Spočítejte si...

Zavřít

Internetové bankovnictví banky nenabízejí všem

Internetové bankovnictví v lepší či horší podobě dnes nabízí každá banka poskytující služby široké veřejnosti. Banky ale nenabízejí své služby všem, ale pečlivě si vybírají klienty, kterým přístup do banky přes internet nabídnou. Nevěříte? Přesvědčte se sami.

Vývoj počítačů je natolik rychlý, že hardwarová omezení (tedy to, jaký počítač musíte mít, abyste mohli používat internetové bankovnictví) se již netýkají ani uživatelů, kteří využívají dnes již takřka muzeální kousky výpočetní techniky. Přesto řada klientů má u mnohých bank smůlu a musí buď změnit ústav, nebo se smířit s jinou formou komunikace s bankou.

Důvodem je, zjednodušeně řečeno, dominantní postavení Internet Exploreru, který je již několik let dodávaný s nejrozšířenějším operačním systémem Windows. Protože napsat aplikaci internetového bankovnictví pro jeden prohlížeč internetových stránek je jednodušší než poskytovat podporu celé paletě rychle se rozvíjejících prohlížečů a protože přibližně 95 % uživatelů využívá právě Internet Explorer, zvolily mnohé banky cestu nejmenšího odporu a své systémy internetového bankovnictví založily na dominantní variantě.

GE Capital Bank k internetovému bankovnictví říká: Internet Banka […] je optimalizovaná pro […] internetový prohlížeč Microsoft Internet Explorer 5.0 a vyšší. Tuto konfiguraci využívá podle výzkumu GE Capital Bank 98 % návštěvníků jejích webových stránek, a proto pro ni Internet Banku optimalizovala.

Vedle Internet Exploreru mají uživatelé internetu možnost využívat některý z volně nabízených prohlížečů (např. Mozilla, Opera, Netscape či jiné). Ne u všech bank se ale setkáte s podporou internetového bankovnictví pro tyto (a další) prohlížeče.

Opět jako příkladu využijme citaci GE Capital Bank: Internet Banku lze využívat i na jiných operačních systémech a prohlížečích, ale GE Capital Bank je pro ni negarantuje. Některé banky v „jiných systémech a prohlížečích“ využívat nelze vůbec, přestože se jejich počet snižuje a podporu rozšiřují.

Jan Smítek - ŽIBA
Zajímá vás, proč některé banky stále váhají s podporou „alternativních“ prohlížečů internetových stránek a jiné z široké podpory naopak dělají velkou konkurenční výhodu? Zeptejte se Jana Smítka, produktového managera přímého bankovnictví Živnostenské banky v Poradně Internetové bankovnictví na Měšci.

K čemu jsou dobré alternativní prohlížeče?

Možná si říkáte, k čemu jsou dobré alternativní prohlížeče, když je Internet Explorer nabízený zdarma. Důvodů je hned několik.

Ne každý uživatel chce platit za operační systém Windows, který nepatří mezi nejlevnější, ani nechce instalovat operační systém Windows nelegálně. Nejčastěji se pak vrhá do spárů Linuxu, pod nímž Internet Explorer nefunguje. Pak jsou tu platformy, které s PC nemají mnoho společného – MAC, pro které sice verze Internet Exploreru existuje, ale mají vlastní, lepší prohlížeče.

Ovšem i se systémem Windows se mnohým uživatelům vyplatí používat jiný internetový prohlížeč. Je to záležitostí osobního vkusu, nabízených služeb, bezpečnosti a dalších vlastností. Někdo tak nedá dopustit na Mozillu, jiný chválí Operu, další Netscape a někdo hájí Internet Explorer.

Jaké prohlížeče banky podporují?

Banky lze rozdělit v zásadě na tři skupiny. Jedna podporuje výhradně MS Internet Explorer a s jiným prohlížečem se nesetkáte s úspěchem. Druhá nabízí funkčnost v téměř kompletní (nebo kompletní) přehlídce moderních prohlížečů.

Pouze Internet Explorer podporuje:

  • ČSOB (verze 5.5 a vyšší)
  • Dresdner Bank (verze 6.0 a vyšší)
  • Komerční banka (verze 5.5 a vyšší)
  • Waldviertler Sparkasse von 1842 pobočka (verze 5.0 a vyšší)

Výše již zmíněná GE Capital Bank sice ve svých dvou verzích internetového bankovnictví oficiální podporu poskytuje pouze Internet Exploreru 5.0 a vyšším verzím, aplikace však fungují až na drobné grafické detaily i v dalších prohlížečích.

A tím jsme se přehoupli do aplikací, které jsou napsány pro více prohlížečů.

Internetové bankovnictví HVB Bank je plně funkční pro Internet Explorer (již od prehistorické verze 4.01) a pro Netscape Navigator (verze 4.07 a výš), další prohlížeče nabízejí omezenou funkčnost a není jim poskytována technická podpora.

Živnostenská banka se vymanila ze zajetí Internet Exploreru v nedávné době s novou verzí internetového bankovnictví. Nyní již podporuje i prohlížeče Mozilla, Opera a Netscape a plánuje další rozšiřování podpory.

Poslední bankou s podporou více prohlížečů je eBanka. Vedle Internet Exploreru 5.x a vyšších je funkční v Netscape a jeho klonech. V rozšiřování podpory poněkud zaostává – soustředí se, stejně jako výše uvedené banky, na operační systém Window, který je sice dominantní, ale stále rostoucí význam získává například Linux, nehledě na Mac OS.

Poslední zmíněný, operační systém pro Macintosh, je v oficiální nabídce pouze Citibank, která s nedávnou novou verzí internetového bankovnictví přinesla i některé novinky – např. možnost změny PIN platební karty. Oficiální podporu Linuxu banka nezmiňuje, ale je pravděpodobné, že s některým z browserů bude aplikace dostupná i v tomto operačním systému.

Linux oficiálně podporují, nebo alespoň mají otestovaný s plnou funkčností (jen případnými grafickými odchylkami) Česká spořitelna, Raiffeisen a Volksbank. S ním je samozřejmou součástí i funkčnost alternativních prohlížečů ve Windows.

Závěrem

Není pravdou, že by podpora internetových prohlížečů znamenala lepší internetové bankovnictví. Pokud používáte pouze Internet Explorer a vaše banka ve své aplikaci nabízí služby, které potřebujete, a v ceně, kterou akceptujete, můžete být zcela spokojeni. Až do doby, kdy vám zaměstnavatel řekne, že vám novou verzi operačního systému Windows nekoupí a že firma přechází plně na Linux.

Banky si nezbytnost dostupnosti na různých platformách a v různých prohlížečích uvědomují stále zřetelněji. Odráží se to již nyní při uvádění nových verzí internetových bankovních aplikací na světlo webu.

Anketa

Jaký operační systém právě používáte?

21 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 3. 2004 17:29