Spočítejte si...

Zavřít

Insolvenční zákon v praxi nebude tak horký

S novým rokem získali věřitelé významného pomocníka v podobě insolvenčního zákona. Ale první průzkumy ukazují, že dobré vztahy jsou nade vše a cesta k využití mezí nového zákona nebude tak žádaná.

Dobré účty dělají dobré přátele a o férovém vyrovnávání závazků to platí dvojnásobně. Jenže teorie je jedna věc a praxe věc druhá. Kdo někdy někomu půjčil finanční prostředky a už se mu je nepodařilo tak snadno získat zpět, ví své.

Ovšem ani dlužníci se nemusejí hned zařadit mezi ty nejhorší. Jen několik málo procent dlužníků skutečně dluží schválně a zcela záměrně dluh vytvořilo. Spíše se stává (ať už vlastní vinou, nebo ne), že odběratel zboží nebo služby má „velké oči“, ale něco se pokazí. Možná nadhodnotil své příjmy, možná se stala neočekávaná událost, možná se stal sám obětí druhotné platební neschopnosti. Ale dluží nerad a má snahu dluh uhradit, jen nemá z čeho. Pro takovéto osoby a firmy může býz insolvenční zákon pomocí i hrozbou.

Klid nad insolvenčním nebem

Že se dlužníci nemusejí bát toho nejhoršího, potvrzuje průzkum pojišťovny Atradius. Obavy z poškození vztahů jsou liché, alespoň prozatím: 48 % podniků nebude užívat insolvenčního zákona a to je dobrá zpráva pro dlužníky.

Většina českých firem se nechystá využívat možností, které jim nabízí insolvenční zákon. Polovina dotázaných společností nevyužije zákona ze strachu z poškození obchodních vztahů. Pouze čtvrtina odpovídajících si myslí, že jim zákon nabízí účinný prostředek na získání prostředků za nezaplacené faktury. To je ovšem dobrá zpráva pro pojišťovny, které se zabývají pojištěním pohledávek. O svůj obchod nepřijdou a odběratelé mají jistotu, že faktury budou zaplaceny.

Anketa

Jak by jste řešil/-a případný dluh s vaším dlužníkem?

Zákon nemá velkou důvěru

Insolvenčímu zákonu po jednoměsíční platnosti firmy ještě moc nevěří. Jen čtvrtina firem (27 %) se domnívá, že nově platný insolvenční zákon a možnost vložení dlužníka do insolvenčního rejstříku bude účinným nástrojem proti nezaplacení. Oproti tomu téměř polovina tázaných (48 %) nevyužije možnosti vložit dlužníka do registru po 30 dnech od překročení předepsané doby splatnosti, protože mají obavu z narušení obchodních vztahů.

„Mezi firmami zatím není přílišná vůle riskovat dobré obchodní vztahy," komentuje průzkum Robert Čapka, ředitel pojišťovny Atradius v České republice a neopomíná poukázat na výhody pojištění pohledávek. To je totiž skutečně jednou z možností, jak dostat za dodané zboží či služby zaplaceno, bez ohledu na zákonem nabízený insolvenční rejstřík. „Platnost insolvenčního zákona se nijak neprojevila na nabízených službách, které garantují, že firma dostane za dodané zboží či služby zaplaceno,“ věří si Robert Čapka.

Staré dluhy se vymáhají špatně

Anketa však potvrdila platnost rad, které stále platí v případě, že odběratel neodostane za své zboží nebo služby zaplaceno. Obecným pravidlem je kontaktovat partnera co nejdříve, třeba druhý den zpoždění. „Je lepší nezačínat hovor útočně, ale zeptat, se zda údaje sedí a co nastalo za problém,“ radí Rober Čapka.

Právě včasnou a slušnou komunikací lze včas zjistit, jestli zpoždění zavinilo zapomenutí, technický problém nebo záměrná nevůle. Až teprve pokud se jedná o to poslední, pak nemá smysl se obávat zhoršení vztahů a nemusíte se bát ihned začít jednat s inkasní agenturou a využít možností, jako je třeba insolvenční rejstřík nebo insolvenční zákon.

Anketa

Dlužil vám někdy někdo?