Spočítejte si...

Zavřít

Informace po telefonu nejsou vždy zadarmo

Potřebujete znát aktuální úrokovou sazbu u termínovaných vkladů nebo třeba vědět, co musíte doložit k žádosti o hypoteční úvěr? Tyto i mnohé jiné informace můžete získat zdarma z pohodlí domova. Stačí, když máte telefon a víte, kam zavolat. A kolik zaplatíte?

Informace po telefonu mohou být zadarmo nebo také mohou vyjít proklatě draho. Ne vždy přitom musí záležet na tom, jak daleko a jak dlouho voláte, ale spíše na vámi zvoleném telefonním čísle. Telefonní linky s různou cenovou tarifikací odlišuje ČESKÝ TELECOM názvy barev – mohou být zelené, modré, bílé, žluté a dokonce i duhové.

Zelené linky je označení pro čísla, na něž můžete volat zcela zdarma, protože všechny náklady nese jejich provozovatel. Používají se zejména pro poskytování informací o produktech a službách, pro příjem objednávek nebo jako asistenční linky. Tedy všude tam, kde je žádoucí podpora přímé komunikace se zákazníky a dosažení jejich maximálního cenového komfortu.

Modré linky umožňují volání za místní tarif, ať voláte odkudkoliv. Smyslem toho, že za volání platí volající i provozovatel linky, je zejména eliminovat zbytečné a dlouhé rozhovory.

Bílé linky není jen název pro jeden z případů majora Zemana, ale i označení pro telefonní čísla, na něž můžete volat za obvyklé místní či meziměstské tarifní poplatky. Oproti běžným telefonním účastnickým stanicím však umožňují mít jedno číslo platné pro celou Českou republiku, přičemž příchozí hovory mohou být automaticky směrovány např. na pobočku nejbližší místu, odkud voláte.

Žluté linky jsou komerční telefonní čísla se zvýšenou tarifikací, kde můžete za několikaminutový rozhovor zaplatit stejně, jako byste volali přes oceán. Používány jsou například pro právní, účetní a daňové poradenství nebo jako horké linky (hotline) pro poskytnutí technické podpory kvalifikovaným odborníkem – a nemusí jít zrovna o odbornici na sex po telefonu.

Duhové linky jsou obdobou žlutých linek, ale provozují je podnikatelé v oblasti her a zábavy pro různé soutěže, horoskopy, seznamky atd.

Linky 909 jsou určeny k lechtivým rozhovorům pro dospělé a proto jsou v provozu až po 22. hodině. Telecom jim barvu nepřidělil, což nechápu, protože s ohledem na jejich určení se jednoznačně nabízí barva červená.

Náklady volání na „barevné“ linky
Linka Předčíslí Náklady pro volajícího
Zelené linky 800 bezplatně
Modré linky 844 místní tarif
Bílé linky 840, 841 běžný tarif
Žluté linky 900 zvýšený tarif
4,10 – 81,98 Kč/min (+ DPH)
Duhové linky 906 zvýšený tarif
4,10 – 81,98 Kč/min (+ DPH)
Linky 909 909 zvýšený tarif
4,10 – 57,38 Kč/min (+ DPH)

Dále se věnujme telefonním linkám, na nichž můžete především získat informace, tedy infolinkám. K požadovaným informacím se můžete dostat různým způsobem. Spíše méně často se vám stane, že hned po přijetí hovoru na volaném čísle uslyšíte teplé lidské slovo živého operátora. Často se k němu musíte propracovat přes automatický hlasový systém, který vám v několika kolech nabídne výběr vždy z několika možností. Zpravidla začínáte volbou jazyka a pak se „proklikáte“ až k informacím, které potřebujete získat. Po závěrečné volbě bohužel často uslyšíte obligátní Prosíme o chvíli strpení, všichni naši operátoři vyřizují hovory zákazníků, kteří se dovolali před vámi. To, jak dlouho budete čekat, závisí mimo jiné na tom, kam a v kterou denní či noční dobu voláte.

Provozní doba infolinek bývá různá zejména podle účelu, kterému mají sloužit. Některé jsou v provozu nepřetržitě, jinde mimo pracovní hodiny narazíte pouze na automatický hlasový systém, přinejhorším pak na namluvený vzkaz, který vám sdělí, kdy máte volat, abyste se dovolali. Pouze pokud by se snad ještě našel někdo, kdo má telefon bez tónové volby (poznámka pro mladší ročníky: představte si, že byly doby, kdy telefony neměly tlačítka a čísla se volila otočným číselníkem!), příliš si s automatem nepohraje.

Cíle provozovatele infolinky i klienta jsou stejné, tzn. aby volající získal potřebné informace v co nejkratší době – na rozdíl od většiny linek se zvýšenou tarifikací. Kvalita infolinek se hodnotí právě podle toho, jak se daří tento vytčený cíl naplnit. Setkat se můžete s pojmy primární (technická) a sekundární (funkční) telefonní dosažitelnost. Primární dosažitelnost vypovídá o tom, jak snadno se dovoláme, tzn. dosáhneme toho, že na druhé straně někdo přijme hovor. Sekundární dosažitelnost pak hodnotí dosažení potřebné informace.

Voláte-li na infolinku, važte slova, protože musíte počítat s tím, že váš rozhovor bude nahráván, i když se o vás zrovna nezajímá BIS či policie. Provozovatelé infolinek záznamy rozhovorů potřebují pro zkvalitňování svých služeb a také občas potřebují doložit, jaké informace, komu a kdy jejich operátoři poskytli. Počítejte také s tím, že zejména bezplatná infolinka je zpravidla určena pro podání stručné informace a ne k dlouhým rozhovorům o problémech, které se po telefonu řeší obtížně. V těchto případech většinou budete ve vší slušnosti odkázáni k osobnímu projednání záležitosti na pobočce.

Na závěr uvádím několik infolinek, které byste mohli potřebovat zejména při péči o své finance.

Infolinky bank
Banky Telefonní číslo
Citibank 233 062 484
Česká spořitelna 800 207 207
ČSOB 800 110 808
ČSOB – Poštovní spořitelna 800 210 210
eBanka 800 124 100
GE Capital Bank 800 103 060
HVB Bank 800 100 012
Komerční banka 800 111 055
Raiffeisenbank 800 900 900
Živnostenská banka 800 122 412
Českomoravská hypoteční banka 844 111 174
Infolinky stavebních spořitelen
Stavební spořitelna Telefonní číslo
Českomoravská stavební spořitelna 800 120 100
HYPO stavební spořitelna 844 111 113
Raiffeisen stavební spořitelna 800 112 211
Stavební spořitelna České spořitelny 800 207 207
Všeobecná stavební spořitelna Komerční banky 222 824 777
Wustenrot stavební spořitelna 800 225 555
Infolinky pojišťoven
Pojišťovna Telefonní číslo
AIG CZ pojišťovna 800 172 172
Allianz pojišťovna 800 170 000
AVIVA pojišťovna 800 128 482
Česká pojišťovna 800 133 666
ČSOB pojišťovna 800 100 777
D.A.S. pojišťovna právní ochrany 800 105 510
Generali pojišťovna 800 150 155
ING – Nationale Neederlanden pojišťovna 800 159 159
Kooperativa pojišťovna 800 105 105
Pojišťovna České spořitelny 800 154 154
Uniqua pojišťovna 800 120 020
Wustenrot pojišťovna 800 111 141

Anketa

Měly by mít finanční instituce infolinky zadarmo?

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 2. 2012 19:38