Hlavní navigace

Informace na zeleno (a hlavně zadarmo)

8. 2. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Také jste již zažili tu neodbytnou touhu dozvědět se v neděli, mezi půl druhou a půl třetí ráno, jaké úrokové sazby právě nabízí vaše banka na termínovaných vkladech? Pak vám jistě není třeba představovat bezplatné infolinky, které již nějakou dobu některé z bank svým klientům nabízejí. My jsme se pro vás pokusili zjistit, jestli se na linky zadarmo nevolá nadarmo.

Zavolat na zelenou linku není žádný problém – opravdu stačí jen vytočit číslo začínající předčíslím 0800 a věřit, že na druhém konci někdo zvedne sluchátko. Říká se, že když člověk infolinku naléhavě potřebuje, jen tak se nedovolá. My jsme nic urgentního nepotřebovali, a tak, světe div se, jsme se dovolali většinou na první pokus.

Náš test vypadal takto:
V první fázi jsme se pokusili zjistit běžnou funkčnost linek. Ve všední den, mezi čtvrtou a pátou hodinou, jsme obvolali všechny linky a předložili všude stejný požadavek: chtěli jsme si u dané banky vypůjčit 200 000,– Kč v hotovosti a žádali jsme veškeré relevantní informace. V případě, že banka neposkytovala spotřebitelské úvěry, zavolali jsme podruhé se žádostí o hypotéku ve výši 500 000,– Kč.

Naším testem prošlo devět zelených linek osmi bankovních ústavů, které jsou uvedeny v závěru článku. (Číslo IPB 0800/100001 hlásilo svou neexistenci). Musíme přiznat, že si vskutku nevedly špatně. Když tedy pomineme už první povzbudivou informaci, že jsme se dovolali napoprvé, všude se k nám dokonce chovali mile. Jakmile nás spojili s operátorem, tedy respektive, vlastně ve všech případech s operátorkou, na druhém konci drátu se ozval většinou mladý a většinou docela příjemný a zdvořilý ženský hlas – nejprve nám vždy popřál dobrý den, slušně se představil a zeptal se na naše přání. Když jsme hlasu sdělili naše jednoduché požadavky, každý nám vcelku fundovaně odpověděl. Dá se říci, že mezi jednotlivými výkony nebylo zásadnějších rozdílů a navzdory občasnému čekání na přepojení či zjištění konkrétních dat v počítači, se jednalo o příjemnou zkušenost. Klobouk dolů, podobných věcí se od mnohých jiných poskytovatelů služeb, zvláště pak po celodenní šichtě, dnes stále ještě nedočkáme (ne nadarmo nám většina turistů vyčítá, kromě zlodějských taxikářů a pouličních zlodějů, ještě nepříjemné a kyselé tváře).

Všechny odpovědi by se však daly rozdělit do dvou skupin. Některé dámy byly stručnější, o to však lidštější, čekaly na případné doplňující dotazy, na něž bez větších problémů odpovídaly, jiné poskytovaly informace vskutku vyčerpávajícím způsobem a automaticky, zato někdy bez ohledu na to, jestli jsme je vědět chtěli nebo ne. V každém případě se odpovědi věcně nijak neodchylovaly od skutečnosti, tak co si víc přát? Některé operátorky ještě na závěr přidaly třešničku na dortu v podobě přání hezkého dne. Jak milé a jak pozorné!

Přesto by se několik drobných mušek našlo:
V případě Československé obchodní banky se objevilo malé zaškobrtnutí, když slečna u telefonu zřejmě nevěděla, že jejich banka námi požadovaný úvěr neposkytuje, a raději nás přepojila na specialistu, aby nám to řekl on. Nakonec jsme však informaci přeci jen dostali, tak buďme velkorysí.

V Źivnobance slečna sice všechno zjišťovala sama, ale při odmlkách ke hledání ztrácela vědomí toho, že kontakt na lince nebyl přerušen; chvíli jsme tak netušili, jestli na druhém konci drátu ještě je, nebo jestli už odešla. V Komerční bance také nejsou nejrychlejší, ale vědí o tom a klienta se snaží při čekání povzbudit.

Některé banky také na klienty nachystaly malou pastičku – po dovolání se ozve uvítací pozdrav a informace, do jaké banky jsme se dovolali. Nicméně tento hlas ze záznamníku zní natolik sugestivně, že naše přirozená zdvořilost měla co dělat, aby odolala opatrnosti a nahraný hlas na oplátku nepozdravila.

Jak jsme již řekli, ve výkonech jednotlivých operátorek nebylo větších rozdílů, všechny byly korektní, když ne přímo milé, a podávaly kompletní informace. Zkrátka šlo o profesionální záležitost.

Nicméně jeden z výkonů stojí za zvláštní pozornost – mimořádně na nás zapůsobila dáma z Bank Austria Creditanstalt na čísle pro hypoteční úvěry Majordomus: měli jsme pocit, že nám do ucha mluví rychlý, dokonalý, ale živý a lidský počítač, jehož největším životním přáním je možnost odpovědět na naše všetečné otázky. (Tímto se také chceme dotyčné omluvit, že její přesná práce byla úplně zbytečná, protože jen prošla naším poťouchlým testem.) Za jejím pomyslným vítězstvím v naší skromné srovnávací soutěži lze však spatřovat velkou míru specializace zmíněné infolinky – zatímco ostatní operátorky mají na starosti celou banku, tato operátorka spravuje pouze hypoteční úvěry.

Po první fázi testu přirozeně následovala druhá, která se vztahovala už jen na ty banky, které se honosí tím, že poskytují infolinku celých 24 hodin denně. Zkusili jsme se tedy dovolat, opět ve všední den, ale ráno. V tuto pozdní (nebo brzkou?) hodinu jsme chtěli znát úrokové sazby u termínovaných vkladů pro částku 400 000,– Kč a také to, kdy otevírá určitá pobočka. Nutno přiznat, že operátorky prokázaly nejen soví bdělost, ale také moudrost, protože od 2.34 do 2.42 hodin ráno, tedy během pouhých devíti minut, jsme s úspěchem a s přibližně stejnou kvalitou získali požadované informace od všech čtyř bank.

Měli jsme jen štěstí? Možná ano, druhý den jsme se dopoledne do České spořitelny dovolali až na osmý pokus a do Komerční banky na podruhé (ostatní linky se ozvaly hned). Přesto z celé akce máme více než uspokojivý pocit. A jestli máte s infolinkami opačné zkušenosti? Můžete nám o nich napsat nebo se můžete zapojit do diskuse v příslušné rubrice a pořádně si ulevit.

skoleni_15_4

P.S. Ještě musíme ověřit jednu skutečnost, a to, zda jsou zelené linky skutečně zadarmo. To ale poznáme až za měsíc z výpisů od Telecomu. Jestli zadarmo nejsou…

Seznam testovaných bezplatných infolinek:
0800–102–600 Citibank (po-pá 7–19)
0800–129–129 Česká spořitelna (po-pá 8–18)
0800–110–808 Československá obchodní banka (24 h denně)
0800–122–221 Bank Austria Creditanstalt
(Majordomus – po-pá 8–20, so 8–18, ne 8–12)
0800–100–012 Bank Austria Creditanstalt
(Nonstopbank – po-pá 7–20, so 10–18)
0800–124–100 eBanka (24 h denně)
0800–111–055 Komerční banka (24 h denně)
0800–177–772 Raiffeisenbank (po-pá 8–19)
0800–122–412 Živnostenská banka (24 h denně)

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).