Hlavní navigace

I když peníze chybějí, na hraní se vždy najdou

19. 9. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Přestože americkým trhem opět otřásají nové rány hypotéční krize a Američané hluboce pociťují její ekonomické důsledky, za videohry utrácejí čím dál tím víc a herní průmysl si na krizi rozhodně stěžovat nemůže. Na hraní videoher padnou klidně i poslední úspory, a nejde přitom o zcela nelogický krok.

Říká se, že když se spotřebitel dostane na svých posledních 50 dolarů, tři poslední věci, za které je utratí, budou mléko, vajíčka a videohry.

Takto se nedávno pro New York Times vyjádřil analytik videoherního průmyslu Colin Sebastian. Rozhodně není „úplně vedle“.

Míra nezaměstnanosti v USA v srpnu vzrostla na 6,1 %, tedy na nejvyšší úroveň za posledních pět let. Roční míra inflace v červenci dosáhla 5,6 %, svého téměř osmnáctiletého maxima. Koncem července George Bush podepsal návrh zákona podporujícího americký nemovitostní trh. Ten se loni a letos potýká s největšími problémy od Velké hospodářské krize 30. let. Začátkem září se vláda USA dokonce rozhodla převzít kontrolu nad hluboce ztrátovými hypotečními agenturami Fannie Mae a Freddie Mac, jejichž případný kolaps by způsobil obrovský chaos na finančních trzích nejen ve Spojených státech, ale i po celém světě.

Ačkoli vysoké ceny potravin a energií, slabý výkon ekonomiky a stále klesající hodnoty nemovitostí Američany znatelně dusí, jedno odvětví ekonomickému zpomalení odolává, a to právě videoherní průmysl. Prodeje video her dokonce rok od roku rostou. Loni, kdy mimo jiné kvůli nemovitostní krizi přišly o střechu nad hlavou přes 2 milióny domácností, zaznamenal videoherní průmysl svůj rekord. Podle NPG Group, která vyhodnocuje spotřebitelské chování, dosáhly prodeje 17,94 miliard dolarů. To je o 43 % více než v roce 2006. Podle Asociace zábavního průmyslu (EST, Entertainment Software Association) se průměrně každou sekundu roku 2007 prodalo devět her.

Nákupy videoher a videoherního hardware nepolevují ani letos. Podle červencových údajů jen za hrací konzole a s nimi související hry (bez započítání prodejů PC her) utratili Američané v červenci 1,19 miliard dolarů, což je dokonce o 28 % více než ve stejném období loni. Prodej her vzrostl o 41 %, za herní zařízení se utratilo o 17 % více. Celkově za první pololetí vydali Američané na videohry 9,47 miliard dolarů, o 35 % více než za stejné období loni. Denise Kaigler z managementu Nintendo pro Wall Street Journal uvedl, že kvůli neutichajícímu zájmu v červenci společnost zvýšila produkci své konzole Wii.

Údaje z 12. září sice poprvé nepřekonaly očekávání a prodej videoherního software v srpnu meziročně vzrostl „jen“ o 13 % (očekával se 20% nárůst), vše přesto nasvědčuje tomu, že prodejní rekord videoherního průmyslu z roku 2007 bude letos překonán.

Herní konzole přitom nejsou nijak levné, jejich ceny se pohybují mezi 200 do 500 dolary. Hry stojí 5 až 100 dolarů, průměrně 60 dolarů. Jak je tedy možné, že se tyto poměrně drahé produkty tak dobře prodávají, i když Američanům v kapsách letos moc peněz nezbývá? Na první pohled zbytečné, pro někoho až nesmyslné, utrácení je ale naopak pro mnohé racionálním řešením finanční situace. Hrací doba videoher se většinou pohybuje mezi 50 a 100 hodinami. Mnohé hry ale ani nejsou určeny k nějakému finálnímu dohrání a zahození. V přepočtu tak video hry lehce zabaví, často zcela pohltí, své hráče za úplný pakatel. Za měsíc uhraji až 100 hodin. I kdybych si každý měsíc koupil hru novou, což nedělám, víc zábavy za míň peněz nemůžu získat, říká pro Měšec.cz Craig Hulk. Dodává, že ho tři hodiny v kině vyjdou na osm dolarů a když si k filmu ještě dá popcorn a pití, tak z kina odchází nejméně o 20 dolarů lehčí. Ani knížka prý při poměru cena-výkon nevychází lépe: Zábavní hodnota přepočtená na jeden dolar u videoher jasně vítězí. Aby si člověk mohl zahrát hru, nemusí ani nikam jezdit. Ušetří tedy i za benzín.

Hernímu průmyslu navíc pomáhá i různorodost využití herních konzolí. Například Sony PlayStation 3 lze použít jako Blu-ray DVD přehrávač. Místo koupě „obyčejného“ Blu-Ray přehrávače proto spousta lidí rovnou upřednostní nákup hrací konzole, není totiž o moc dražší. Obdobně XBox 360 lze použít k přehrání HD DVD. Wii se zase čím dál tím častěji stává domácím fitness centrem (Wii Fit) či koncertní halou (Wii Guitar Hero).

Ve 30. letech se lidé před problémy, které jim přinesla Velká deprese, uchylovali do kinosálů. Na pár hodin utekli od těžké reality do světa fantazie. Pro dnešní generaci převzaly tuto roli videohry.

Nemůžu říct, že odvětví videoher je ‘recese vzdorné‘, ale jeho výkon v posledních ekonomicky obtížných letech mluví sám za sebe, zhodnotila výsledky pro FOX News Anita Frazier, analytička NPD Group. Podle zářijového vyjádření Sebastiana pro Wall Street Journal je navíc videoherní průmysl teprve na začátku svého nejlepšího období.

skoleni_15_4

Američané a videohry

  • 65 % amerických domácností hraje videohry,
  • průměrnému hráči je 35 let a hraje hry 13 let,
  • nejvíce her nakupují lidé 40 let staří,
  • 40 % hráčů jsou ženy, v herní komunitě je mnohem víc 18letých a starších žen (33 %) než 17letých a mladších chlapců (18 %),
  • v roce 2008 hrálo videohry 26 % Američanů starších 50 let (nárůst z 9 % v roce 1999),
  • 63 % rodičů si myslí, že videohry hrají pozitivní roli v životě svých dětí.

Zdroj: The Entertainment Software Association

Úspěchy loňského roku

Prvenství za nejprodávanější hru loni získal Microsoft, a to za Halo 3. Pro svůj Xbox 360 si ji loni pořídilo 4,8 miliónů lidí. Jen za první den prodeje vydělala tato hra 170 miliónů dolarů. To je víc než loňský rekordman filmového průmyslu, Spider-Man 3, který o premiérovém víkendu na pokladnách vybral 151 miliónů USD. Halo 3 překonala i poslední knížku ze série Harry Potter, Harry Potter a relikvie smrti. Ta za první den prodeje vydělala 166 miliónů USD.

Trhákem videoherního průmyslu se ale loni stala právě hrací konzole Nintendo Wii. Tento revoluční, pohybem ovládaný systém dokázal přilákat i skupiny, které do té doby o videohry nejevily zájem. Nintendo Wii si loni v USA koupilo 6,3 miliónů lidí. Společnost musela dokonce zdvojnásobit výrobu, aby udržela krok s poptávkou. Ani tak se jí to ale mnohdy nedařilo. Americkému trhu byl systém představen 19. listopadu 2006, k dostání byl tehdy za 250 dolarů. Lidé na Wii před prodejnami s elektronikou čekali i několik dní před jeho uvedením. Zásoby byly doslova ihned rozebrány. Situace se toho roku už nezklidnila. Stejné nákupní hysterii propadla Amerika i loni na Vánoce. Nintendo ani nemuselo cenu v té době již více než rok starého produktu snížit, opět se na Wii čekaly fronty přes noc. Na Nintendo Wii jsem loni stál ve frontě čtyřikrát. Telefonicky jsem si zjistil, kdy které prodejny dostanou novou zakázku, nikdy jsem ale nebyl na místě dostatečně brzy. Syn jej nakonec dostal k narozeninám letos v únoru, říká o své zkušenosti John Gros pro Měšec.cz a dodává, že nejvíc na Wii hraje se svou ženou, kterou videohry do té doby nezajímaly.

Hrajete videohry?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).