Spočítejte si...

Zavřít

Haló, tady banka!

Není nic jednoduššího než zvednout sluchátko a popovídat si se svým účtem. Dnes tuto službu nabízí většina významných bank, existují však mezi nimi podstatné rozdíly. Která banka má tedy nejlepší telefon?

Hned na začátku je třeba milého čtenáře upozornit, že se náš průzkum trhu soustředil na telebanking, který nutně nevyžaduje „utržené sluchátko“ a ke kterému by měla postačit pevná linka. Nicméně i majitelé mobilních přístrojů si přijdou na své, naprostá většina bank pro telebanking totiž využívá tzv. zelených linek, na něž se dovoláte z pevného i nepevného telefonu.

Právě popularita předvolby 0800 prudce roste – aby taky ne, když zaručuje, že Českému Telecomu za hovor platit nebudete. Jeden příklad za všechny: Komerční banka na svých stránkách uvádí, že během loňského roku počet klientů využívajících její Expresní linku vzrostl o 244%, téměř na 100 000 klientů. Podobný trend panuje i v ostatních bankách. Jde totiž o příjemnou alternativu k chození do banky, zvláště v situaci, kdy banky začaly znevýhodňovat transakce provedené přes přepážku.

Kromě Komerční banky zelenou linku nabízejí ještě Bank Austria Creditanstaldt, ČSOB a její divize IPB, eBanka, Union banka a Živnostenská banka. Naproti tomu v České spořitelně, GE Capital Bank a Citibank se svému účtu dovoláte jen přes pražské číslo. Rozdíl je zřejmý – v druhém případě představují poplatky odvedené Českému Telecomu, zvláště pro mimopražské, podstatnou částku.

To ale neznamená, že se za zelenou linku u jiných bank neplatí. Například ČSOB za používání své linky žádné poplatky nevyžaduje, zato Bank Austria Creditanstaldt (140 Kč) a Komerční bance (49 Kč) měsíčně zaplatíte uvedený paušál (kromě studentského konta Gaudeamus KB). Pokud banka paušál nevyžaduje, může vybírat poplatky za každý uskutečněný hovor – to je případ eBanky, která svou linku nabízí jako součást balíčku účtu, ovšem za každý hovor u ní zaplatíte 20 Kč. Na výběr máte u Živnostenské banky – podle četnosti telefonátů si vyberete buď měsíční paušál 50 Kč, nebo poplatek 5 Kč za každý hovor.

ČS, GE Capital Bank i Citibank svůj telebanking sice nabízejí zdarma, ale jak už bylo řečeno, klientovi naskakují telefonní poplatky. Nicméně ČS uvádí, že po otevření klientského centra (které zřejmě bude mít podobu zelené linky) zavede desetikorunový paušál.

U Union banky a IPB také žádný poplatek nechtějí, avšak na jejich linkách se dozvíte jen zůstatek na svém účtu, popřípadě kurzovní lístek (Union banka), tyto linky neumožňují provést žádnou transakci.

Komerční a Živnostenská banka tuto službu poskytují první dva měsíce od zavedení zdarma, Komerční banka na ni navíc poskytuje 75% slevu, pokud si ji pořídíte společně s internetovým bankovnictvím.

Rozdíl mezi jednotlivými „telebankingy“ spočívá i v tom, zda se linka obsluhuje telefonem s tónovou volbou nebo s vámi na druhém konci drátu hovoří živý člověk. Bank Austria Creditanstaldt, Citibank, Česká spořitelna, ČSOB, eBanka a Živnostenská banka nabízejí obojí, ovšem některé z nich nastražily na nepozorné klienty několik nástrah. U České spořitelny se k operátorovi jinak než tónovou volbou nedostanete. A Citibank zase hovory s operátorem finančně znevýhodňuje – za transakci provedenou prostřednictvím operátora zaplatíte přirážku 9 Kč, pokud stejnou transakci naťukáte tónovou volbou, přirážku neplatíte.

Jediná banka, která zcela vsadila jen na většinou příjemnější „lidskou“ verzi, je Komerční banka. U IPB a Union banky je naopak logické, že při omezenosti nabízené služby bohatě stačí tónová volba.

Zřejmě rozhodující úlohu v tom, zda si tuto službu pořídit či nikoliv, bude hrát cena. Jde o to, že se prohlubuje rozdíl mezi poplatky za přímé a nepřímé bankovnictví. Prakticky pouze ČSOB vlastně nezajímá, jestli byla dotyčná transakce provedená přes přepážku nebo „na dálku“. Ostatní banky telefon (či internet) před fyzickou návštěvou banky zvýhodňují. Rozdíl se může projevit v příplatku za uskutečněný hovor jako v eBance (20,– Kč), Živnobance (5,–Kč) nebo Citibank (hovor s operátorem 9,–Kč). Nebo se rozdíl promítne do odlišných poplatků, např. u České spořitelny rozdíl mezi telefonní a přepážkovou transakcí dosahuje až 18,– Kč, u Bank Austria Creditanstaldt 15,50 Kč, u Živnobanky 12,– Kč, u GE Capital Bank 3,– Kč, u Komerční banky 2,10 až 3,– Kč.

Přesto se tento rozdíl může v porovnání s paušálem ukázat jako snesitelný, zvláště pro ty, jimž většinu pohybu na účtu obstarávají trvalé příkazy a kteří uložené prostředky vybírají prostřednictvím platební karty. Pokud totiž klient neuskutečňuje pravidelně větší množství nepředvídaných jednorázových transakcí, platit některým bankám vysoký paušál se nevyplatí – pro jednou se nic nestane, že do banky dojde a ještě mu za tu námahu strhnou několik korun navíc.

Ať tak či onak, telebanking se spolu s ostatními způsoby moderní komunikace spokojeně zabydluje v tuzemských luzích a hájích a také díky němu dostává bankovnictví v Čechách novou tvář. Že nejde o kosmetické úpravy je jasné a tak doufejme, že z těch všech změn skutečně omládnou a neskončí jako jeden známý zpěvák, který po mnoha plastických operacích svoji pravou tvář jen těžko hledá.

Tabulka č. 47

Telebanking jednotlivých bank

  Cena Tón/operátor Rozdíl v poplatcích
telefon/přepážka
Služby
BACA  
  0800/100 001 140,–/měs. obojí 15,–Kč účty
ČSOB  
  0800/110 808 zdarma obojí bez rozdílu účty
ČSOB – IPB  
  0800/152 021 zdarma tón  – zůstatek
eBanka  
  0800/124 200 20,–Kč/hovor obojí bez rozdílu účty
KB  
  0800/111 124 49,–Kč/měs. operátor 2,10 až 3,–Kč účty
Union banka  
  0800/115 572 zdarma tón  – zůstatek, kurz
Živ. banka  
  0800/122 412 50,–Kč/měs.
nebo 5,–Kč/hovor
obojí 12,–Kč účty
Citibank  
  02/330 62 222 Český Telecom obojí operátor 9,–Kč, tón 0,–Kč účty
ČS  
  02/610 90 119 Český Telecom tón, pak volba operátora 18,–Kč účty
GECB  
  02/2444 1234 Český Telecom tón 3,–Kč účty
6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 5. 2001 14:56