Spočítejte si...

Zavřít

GE Money Bank proti všem: Spor přiostřuje!

GE Money Bank nabízí službu převedení účtu z jiné banky. Zejména velké banky ale napadají možnou legalitu převodu bez notářsky ověřené plné moci. Včera se ozvala Poštovní spořitelna s požadavkem na vystavení záruk za případné škody vzniklé jejím odcházejícím klientům. Účty ale převést lze.

Pomoc s převodem účtu

Převést účet z banky do banky je poměrně náročná operace, která řadu klientů od změny banky odradí. Proto přišla GE Money Bank před časem se službou „Pomoc s převodem účtu“. Službu nabízí zdarma pro klienty, kteří k ní přicházejí z jiných bank.

Klient, který chce službu využít, si musí připravit doklad totožnosti, poslední 3 výpisy z účtu stávající banky a seznam pravidelných plateb. Pak by mu měla stačit jediná návštěva banky, při níž založí nový účet a o převedení stávajícího zažádá. Banka ho bude už jen informovat o úspěšně převedených inkasních plateb a dokončení převodu.

Má na to banka právo?

Největší spor vedou banky o to, zda má GE Money Bank právo či nikoli provést zrušení účtu za klienta. Jádrem problému je jeden odstavec v Obchodním zákoníku:

§ 709 odst. 3: Uzavřít nebo změnit smlouvu o běžném účtu anebo ukončit vztah založený smlouvou o běžném účtu (dále jen „nakládání s účtem“) je oprávněn majitel účtu. Jiná osoba než majitel účtu může nakládat s účtem jen na základě zvláštní plné moci udělené majitelem účtu, na níž je jeho podpis úředně ověřen. Úřední ověření podpisu se nevyžaduje, je-li plná moc udělena před bankou.

Zdroj: Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník

Liší se právní výklady pojmu „před bankou“. Jeden hovoří o bance, jíž je klient klientem, druhý o jakékoli bance. Podle tiskové mluvčí GE Money Bank Evy Chaloupkové se ale v tomto případě navíc nejedná o udělení plné moci, nýbrž klient si podává žádost o zrušení účtu a s ním souvisejících služeb.

Pro lednový článek Jana SpilkyÚčty s paušálním poplatkem: Vyplatí se?“ se vyjádřila Helena Matuszná z tiskového odboru České spořitelny k převoditelnosti účtu následovně: Domníváme se, že vyřízení všech náležitostí nelze po právní stránce zvládnout bez klientovy osobní přítomnosti v bance, ze které chce odejít. Stejný názor měla též Markéta Dvořáčková, tisková mluvčí Citibank.

Zato Ivo Polišenský, tiskový mluvčí Živnostenské banky, byl k postupu otevřenější: V případě přechodu od jiné banky klientovi nabízíme komplexní poradenství včetně administrace všech potřebných žádostí – pokud banka, od které klient odchází, nabízí také korespondenční výpověď smluv, pak pomůžeme i s vyřízením příslušné korespondence.

Požádali jsme o stanovisko Otakara Schlossbergera, finančního arbitra, do jehož kompetencí sice nespadá převod účtu z banky do banky, ale chybně provedený přechod mu může zajistit dostatek práce z neuskutečněných a špatně provedených plateb. Sdělil nám, že je zklamán výkladem zákona, který používá GE. Podle jeho názoru je příkaz platný pouze před bankou, kde příkaz klient učinil. Pokud tedy např. klient podepíše příkaz ke zrušení stávajícího účtu před zaměstnancem GE Money Bank, nemusí ho jeho dosavadní banka přijmout. Pokud ho ale přijme, není to nic proti ničemu.

Samotnou pomoc s převodem účtu považuje Otakar Schlossberger za součást konkurenčního boje, ovšem narušuje jednotnost bankovního trhu. Upozornil, že nic se nedělá zadarmo. GE Money Bank je komerční subjekt, a jako takový má za cíl generování zisku. Kdo tedy převod účtu zaplatí?

Podle sdělení tiskové mluvčí ČNB Pavlíny Bolfové Bankovní dohled neshledal na postupu GE Money Bank nic nezákonného.

Spor přiostřuje: Chceme záruky!

Poslední kapku do sporu GE Money Bank a dalších přinesla včerejší tisková zpráva Poštovní spořitelny. […] musíme trvat na tom, že v případě, že [klient] uvěří „výhodnosti“ nabídky naší konkurence, to bude právě ona, kdo poskytne záruku, že škodu způsobenou našim klientům bezodkladně a bez protestu nahradí, uvádí Vlasta Dolanská, výkonná ředitelka Poštovní spořitelny, a doplnila: V případě, že se nepodaří dojednat takové opatření, bude Poštovní spořitelna v zájmu ochrany klientových prostředků nadále trvat na tom, aby instrukce předkládaná jménem klienta „cizí bankou“ byla vybavena notářským ověřením, že vyjadřuje vůli majitele účtu.

Na náš dotaz uvedla tisková mluvčí GE Money Bank Eva Chaloupková, že k vydání záruk není žádný důvod.

V každém případě se zdá, že převod účtu za asistence GE Money Bank funguje: Od oficiálního spuštění služby do konce minulého týdne GE Money Bank realizovala 170 žádostí o převod účtu, uvádí oficiální zpráva GE Money Bank. Podle slov Evy Chaloupkové žádná banka, od níž klienti odcházeli, nebránila svým klientům k odchodu s pomocí GE.

Vyplatí se?

Převod účtu k jiné bance klient zcela nepochybně nebude dělat proto, že mu ho banka nabídne zprostředkovat. Nejprve ho musí přesvědčit o výhodnosti produktu, který by měl využívat namísto stávajícího. Zda se vyplatí přechod právě vám, závisí na tom, jak moc svůj účet využíváte.

Čím větší počet transakcí provádíte a čím více služeb využíváte, tím spíše se vám vyplatí účet s paušálními poplatky. Ovšem jako u všech „balíčkových“ produktů je třeba zvážit, zda neplatíte i za služby, které jsou sice „zdarma“, ale připlatíte si je v paušálním poplatku a nemáte důvod je využít.

Anketa

Považujete službu "Pomoc s převodem účtu" za legální?

45 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 4. 2007 9:20