Spočítejte si...

Zavřít

Firemní prezentace - základ úspěchu žádosti o úvěr

Chcete zvýšit své šance na získání firemního úvěru a přitom zrychlit průběh vyřizování žádosti o úvěr? Pak si připravte přehlednou, stručnou, ale obsažnou prezentaci vaší firmy i záměru. A co by měla firemní prezentace obsahovat? Její příprava je snadná a využít ji můžete i mimo banku.

Pokud jdete do banky a budete žádat o úvěr, snažte se sobě i bance tuto činnost maximálně usnadnit. Ze svých zkušenosti na různých postech v různých bankách vám doporučuji držet se této vcelku jednoduché základní „kostry“. Tuto prezentaci můžete mít v papírové formě, ale pokud chcete jít skutečně s dobou, velice elegantně bude vypadat v elektronické podobě.

  1. SPOLEČNOST
    • Název společnosti
    • Web společnosti – http://www.
    • Datum vzniku společnosti
    • Odvětví, ve kterém firma podniká (převažující)
      • Odvětví 1: (%)
      • Odvětví 2: (%)
      • Odvětví 3: (%)
  2. FINANČNÍ VÝKAZY (poslední uzavřený rok)
    • Obrat
    • Provozní hospodářský výsledek
    • Vlastní kapitál
    • Zisk po zdanění
    • Objem stávajících úvěrů
    • Objem stávajících leasingů
    • Pohledávky z obchodního styku celkem
      • po splatnosti nad 60 dní
      • po splatnosti nad 90 dní
      • po splatnosti nad 120 dní
  3. VLASTNICKÁ STRUKTURA
    • Účast vlastníků v jiných společnostech
    • Účast statutárních zástupců v jiných společnostech
  4. OMEZENÍ
    • Dluhy, popřípadě splátkové kalendáře vůči FÚ (finančnímu úřadu) a SSZ (správě sociálního zabezpečení)
    • Omezující závazky klienta vůči jiným bankám
  5. KLIENT
    • Požadavek klienta, na co potřebuje financování (uvést přesně)
  6. Nutno uvést, jaký druh úvěru požadujete
  7. Zda úvěr bude zajištěn či nikoliv – pokud ano, uvést navrhovanou zástavu
  8. Vlastní zdroje – banka většinou požaduje minimálně 30 % vlastních zdrojů. Ale i to je věcí dohody.

Tyto údaje jsou pro banku pro začátek dostačující. Informace předejte svému osobnímu bankéři nebo osobě, která se bude o vás starat na vaší první schůzce. Jistě se zeptáte „proč již na první schůzce?“. Je to hlavně vzhledem k tomu, že každá banka zkoumá každý potenciální úvěrový obchod z hlediska:

  1. úvěruschopnosti - tj. zkoumá právní poměry žadatele o úvěr, resp. jeho schopnost se vůči bance právně účinným způsobem zavázat (v našem případě jsou to hlavně body 1 a 3);
  2. úvěruhodnosti – tj. posuzuje ekonomické schopnosti a vůli splácet poskytnutý úvěr (v našem případě body 2, 5 – 8). Zkoumání úvěruhodnosti je jádrem úvěrové analýzy a musí být založeno na komplexním posouzení důvěryhodnosti klienta a jeho celkové ekonomické situace.

Tím, že bance předáte tyto informace hned v počátečním stádiu, sobě i bance šetříte čas, a navíc vypadáte profesionálně. Radím vám též skutečně nic nezamlčovat a uvést přesně, jak se věci mají. Pokud byste „to“ chtěli nějak „přikrášlovat“ a banka na „to“ stejně časem přijde, ztratíte své dobré jméno.

Firemní prezentace ale není jediným důležitým bodem při získávání úvěru. Na co dalšího byste si rozhodně měli dát pozor? Čtěte v článcích:

Bankéř si tyto informace pozorně prostuduje a udělá prvotní vyhodnocení, tzv. pre-scoring. Účelem pre-scoringu je zjistit, zda má cenu pokračovat v tomto úvěrovém obchodě. Pokud je pre-scoring pozitivní, následuje podání oficiální písemné žádosti klienta o poskytnutí úvěru (zpravidla se jedná o vyplnění bankou vytvořeného formuláře), doplněné o další bankou vyžádané informační podklady a přílohy, které informace obsažené v žádosti o úvěr dokládají a doplňují. Tím, že jste již na první schůzce předložili stručnou prezentaci této žádosti, máte nyní ulehčenou práci. Oficiální žádost o úvěr je jen komplexnější dokument, než jste bance připravili.

Anketa

Využíváte stručnou firemní prezentaci při žádosti o úvěr?

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 9. 2006 12:50