Je to opravdu neprijemne, hlavne pro ty, co drzi vetsinu na Fio Kontu a na BU treba neco kolem 2000,-. Vcera me FIO takhle vypeklo a navic mi jejich bankomat nabidl pouze castku v nasobcich 500, coz je dalsi podraz (Pharro v Letnanech). Zrejme chce Fio dbat o muj zdravotni stav, protoze se 120 korunama se v hospode opravdu opit neda :-)
Ano, take se nam to stalo, jednou velmi neprijemne po natankovani LPG, ten uz jen tak nevratite, na uctu penize byly, presto karta nevydala ani 100, tlf. do CSOB na kartove centrum potvrdil, ze tam prachy nejsou, v FIO bankovnictvi byly, nikdy se neslo do minusu a presto to neproslo. Manzelka s detmi v aute horko tezko domluvila, ze jim tam necha doklady a prijede to zaplatit kamarad z Prahy, domu to meli jeste poradny kus cesty. Ja tam bohuzel nebyl, mam rezervni kartu jineho ustavu (eMax u mBank), bohuzel pri navratu z dovolene nebyla ani hotovost.
Pak jsem mel problem pri vyberu z bankomatu, tam to opravdu neni online, pozor vsak na zjistovani stavu uctu z bankomatu - je to nechutne drahe ;-/
Ale jinak naprosta spokojenost, za ty roky tech usetrenych penez to stalo za to.
PS>A ty limity, ano to je omezeni a pozor na puleni pokud jsou vydane dve karty ke stejnemu uctu, nelze rict kdo bude mit kolik, rovnou to rozpuli a konecna, s tim jsem narazil pri velkem nakupu nabytku. Snad brzo budou mit vlastni karty...
S tím půlením limitu to není pravda. Standardně má FIO 30tisíc limit a pokud si vezmete 2 karty, lze si rozdělení zvolit - alespoň mi to nabízeli. Po nějaké době lze změnit i to omezení 30 tisíc na všechny karty. Po žádosti o změnu to posoudí na základě obratů na účtu. Vlastní zkušenost (mám 30+15)
Na pobocce Fio v Usti jsem se ptal, co s tim problemem hodlaji delat. Bez obalu mi rekli, ze vse je zpusobeno tim, ze Fio nema aktualne sve vlastni karty a vyuziva karet od CSOB. CSOB transkace z platebnich karet klientu Fio nezuctovava v realnem case ale se spozdenim 2-3 pracovnich duvodu. Fio na ucte (aby se vyhlo riziku, ze se klient ve vysledku nedostane do nepovoleneho debetu) na ucte vzdy blokuje dvojnasobek vybirane castky az do okamziku zuctovani platby. Rekl jsem jim, ze vysvetleni z technickeho hlediska sice chapu, ale ze z pohledu klienta se nejedna o akceptovatelny parametr bankovni sluzby nybrz paskvil, ktery u jinych bank nema obdoby. Rekl bych, ze ve Fio si toto dobre uvedomuji a pry pracuji na odstraneni problemu, ktere by melo nastat zacatkem roku 2012. Problem pry vyresi tak, ze zacnou vydavat vlastni karty a prestanou vydavat ty od CSOB. Otazkou zustava, kdy toto nastane a jak se toto dotkne klientu, kteri budou mit jeste stare karty od CSOB....s Fio jsem jinak spokojen, konecne banka s poplatkovou politikou na evropske, nikoliv ceske, urovni. Do doby, nez ale vyresi svuj problem s kartami, zustane pro me jejich ucet a jejich karta pouze druhou alternativou k uctu vedenemu u jine dospelejsi banky, kde vsechny sluzby funguji standardne - eKonto u RB.
Což o to, já jako Pražák bych také uvítal vlastní karty. Bankomatů FIO mám v dosahu hned několik, ale pro většinu populace by šlo o zhoršení - zatím mohou vybírat za 6 Kč z bankomatů ČSOB, kterých je po republice dost, ale kdyby měli platit nějakých 30 Kč za výběr z cizího bankomatu, tak by asi moc nadšení nebyli. A že dotování ceny výběru není správná cesta nám ukázala mBank, pro kterou se to stalo těžkou koulí na noze.
To je sice pěkné Patriku, ale do budoucna už to tak nepůjde.
Bylo to fajn, když byla malá, ale snad nečekáš, že FIO bude mít karty od ČSOB, když bude mít 100 000 klientů...
Mimochodem jejich pobočky jsou skoro všude, takže já si vybírám tak.
A z hlediska karet jsou pro mě nepoužitelné. Nejde jimi platit na Internetu, nevidím blokace, zaúčtovávají pozdě, je to prostě jak 10 let staré bankovnictví. Jejich banking je super a karty mají jak z minulého století.
Podle mě do budoucna udělají to, že začnou vydávat vlastní karty, kasírovat poplatky od prodejců a z kurzů a dají několik výběrů ze všech bankomatů měsíčně třeba za 15 Kč, s tím, že dalších 15 doplatí oni. To bych viděl jako cestu.
Byt jimi, tak vracím ještě z debetek 0,5%, (zůstala by jim většina) a dávám to klientům na akciový účet a naučím tak klienty nakupovat akcie. Což je dobré jak pro klienta, tak pro banku (poplatky).
Mimochodem adult daním a vaše děti za to chodí do školy... Ještě jsem za mlada ukradl pár věcí, lhal, taky jsem spekulant na Forexu, pak část toho, co platíte za elektřinu ČEZu mi jde přes dividenda zpět a pokud používáte pleny, tak Pegas mi za to platí dividendy ale ještě jsem nikoho neznásilnil... No co není, může být...
Je jasne , ze titulek tohto clanku je zvelicen, Jako by ta banka mela buhvi kolik problemu. Bohuzel CSOB vydava pro Fio banku karty tam je ten problem. Jsem klientem Fio banky prakticky od zacatku jsem maximalne spokojen vse funkuje perfektne, vstricnost zamestnancu Fio banky Opava prikladna. Predtim jsem byl u KB....to byla katastrofa, nazyval jsem ji periferijni hloupou bankou...
Nezlobte se na mě, ale to, co jste napsal, je typický "fanouškovský" pohled.
Jestliže má klient FIO problém s dvojitou blokací, tak je to zkrátka problém FIO! Že to je způsobeno možná na straně ČSOB je přece nepodstatné - ostatně to, že se karty dělají takto nezvkle je zas rozhodnutí vedení FIO, které patrně chtělo ušetřit na vlastním zapojení do systému. Tak holt teď sklízí následky :-(
no je to velmi jednoduché z důvodu čistě ekonomockých se FIO rozhodlo využívat karet vydávaných ČSOB a jako kdysi Volksbank si nezajistilo online vyúčtování transakcí! Aby zabránila zneužívání karet tím, že podnikaví klienti budou vybírat do nepovoleného debetu a hřešit na to, že vymáhat částky v řádech tisíce korun je pro banku je dražší než nastavit blokaci při příblížení se minimální zůstatku na účtu.
Nakonec se dozvíme, že je to pro vaše dobro co kdyby vám kartu někdo ukradl a dělal transakce určitě budete rádi, že došlo k automatické blokaci :-)
Čili ve Fiu jistě vědí že šetřili na nesprávném místě a jistě pracují na tom, aby docházelo k započítání transakce online! Pak už se do nepovoleného debetu nedostanete.
Nepíšeš pravdu. Přečti si ještě jednou pointu. Vůbec nejde o přiblížení k minimální částce (100 Kč). Na účtu máš 35000 Kč. Rozhodneš se vybrat 20000 Kč. Najednou jsi na 2 dny v mínusu 5000 Kč. Na účtu ty peníze máš, ale kartu na dva dny nemůžeš použít, přestože na účtu máš 15000 Kč, což je na hony vzdáleno 100 Kč.
Proč stanovili zrovna dvojnásobek a proč jen na dva dny? Když se tak bojí, tak měli stanovit desetinásobek a přímo na týden!
Proč stanovili zrovna dvojnásobek a proč jen na dva dny? Jednoduse: oni to ne stanovili. Je to nasledek zpusobu, jak CSOB blokuje tranzakce ke kartam FIO. Tady je popis z jednoho fora:
klasicky proběhne blokace (není vidět v IB) a následně zaúčtování. Po zaúčtování platby se adekvátně sníží zůstatek pro použití karty. Potud OK. Ale vtip je v tom, že původní blokace není bohužel ihned zrušena. Ta blokace visí na účtu ještě nějaký čas po zaúčtování platby, čímž je zůstatek pro použití karty snížen ještě podruhé
to asi ne, to by nezpusobilo popisovany problem. "klasicky" to bude probihat tak, ze: zaplatite kartou (2000), karta si overi disponibilni zustatek v bance (15000), platba projde. Protoze banka nezmeni blokaci okamzite, ale s drobnym zpozdenim, karta si paralelne zapamatuje 15000-2000. Protoze pokud se pokusite zaplatit znova v intervalu kratsim nez je provedeni blokace, banka vam opet vrati 15000 jako zustatek. Takze pri platbe driv se pouzije zustatek na karte ne v bance. Rozhodujici je, aby karta na sobe mela nastaveny stejny casovy usek, za ktery banka transakci zablokuje. Tzn. ze po uplynuti 8h karta uz bude znovu verit bankovnimu zustatku. U CSOB karet dojde k blokaci ihned a karta si to pamatuje mozna par minut (mozna uz vubec), ale taky me to jednou pri opakovane platbe na inetu odmitlo, ze nemam penize. Ale zkusil sem to znova a uz to slo, tak sem to neresil.
Problem bude ve FIO-CSOB, kde toto nebude probihat ihned, ale blokaci provede CSOB a FIU o tom da vedet zrejme o nekolik hodin pozdeji, takze tomu bude prizpusoben i casovy limit, kdy karta sama pocita kolik s ni bylo zaplaceno. Tak to vidim ja z popisu toho co se deje. Proste se obcas stane, ze k blokaci na uctu dojde driv nez si karta uvedomi, ze jeji interni limit uz neni validni.
U samotnych CSOB karet k tomuto nedochazi, ale taky jsem nikdy nemel problemy, ktere FIO uzivatele maji s tim, ze blokace vidi se zpozdenim, ze jim neprijdou SMS ihned po zaplaceni kartou, apod.
Na Fio nedám dopustit, ale karty, to je jiná věc. Mně se to stalo s kartou také vícekrát, že mi s ní nešlo zaplatit, i když jsem na účtu peníze měla. Také nejde platit ten den, kdy si třeba ze spořícího účtu doplníte běžný účet-na výpise vidíte, že máte na BÚ peněz dost, ale tato informace do bankomatu a tudíž i kartě dorazí až druhý den. Tak bacha na to. A kartou Maestro, kterou Fio k účtu dává zadarmo, nezaplatíte nikde v zahraničí-tam akceptují jen karty Visa a MasterCard. S kartou Maestro mám smůlu. Musela jsem požádat o Visu za 25Kč/mšs., protože nakupuji často v zahraničí a teď díky Maestru nemůžu. Za to ale nemůže asi Fio, ale ČSOB jako vydavatel karet. Nevím, proč Fio nemůže vydávat vlastní karty, když už je bankou.
Tak tyhle stojany mě pěkně vypekly v Holandsku, konrétně Rotterdam. Prostě mi to nevzalo žádnou kartu, zkoušel jsem AmEx, českou KB MasterCard, anglickou VISA a anglickou MasterCard. Ani jednu mi to nevzalo. Asi to chtělo holandskou kartu, možná je to v Norsku podobně. V USA mi zase nevzal stojan anglickou AmEx (akceptoval jen americké karty) a přitom si pamatuji, že jsem tam pár let zpátky platil českou AmEx.
V US je toto bezne. V ID se mi obcas povedlo zaplatit ceskou VISA, ve WA ani nahodou. Vzdy jsem musel predem jit na pokladnu, ale tam mi klidne vzali ceskou AXA (coz je diky kurzu vyhodny). A napr. v Oregonu, kde jsem chtel na pumpe sam zaplatit a natankovat, me obsluha upozornila, ze sam NESMIM pod pokutou xxx $ a vzdy musim zaplatit uvnitr a odpovedna osoba mi odborne natankuje benzin :-)
Ono to je trochu zložitejšie. Zostatky na účte a uskutočnené transakcie kartou sa synchronizujú 3x denne - rano o osmej, poobede okolo druhej a vecer okolo siestej. Deje sa to formou synchronizačných súborov ktoré Fio posiela do CSOB a dostáva od CSOB. Uz par krat sa stalo, ze CSOB-čka urobila Fiu schválnosť v tom, ze niektorý zo súborov "zabudla" poslať alebo spracovať.
Fio intenzívne pracuje na vlastnom riešení platobných kariet, samo si uvedomuje, že ako bude mať viac a viac klientov a bude vážnejšou konkurenciu pre veľké banky tak spolupráca s CSOB by bola kontraproduktívna - proste CSOB by sa snažila Fio mediálne poškodiť.
cas na reklamaci? Nevim jak je to u FIA, ale u CSOB se mi v IB ihned objevi blokace penez, takze disponibilni zustatek je aktualni vzdy. Ve pohybech "za co" se to objevi az po case (s tim posunutym datem, to me stve asi nejvic). Ale SMS za platbu kartou mi posilaji taky prakticky hned (to je hlavni).
ČSOB karetní transakce klientům Fio banky neoznamuje vůbec, žádným způsobem ani prostřednictvím SMS. Můžete se dozvědět až to, že vám byla z účtu stržena požadovaná suma, což bývá u mne konkrétně 3-5 dnů (nejčastěji 3 dny).
Nevím jak je to u výběru z bankomatů, právě kvůli problémům se zaúčtování transakcí (a malému počtu použitelných bankomatů v mém okolí) jsem se rozhodl kartu používat jen pro platby u obchodníků, kdy hlídám na účtu s nímž je karta spojena minimální a maximální sumu peněz. Většinu plateb stále provádím cash a nehodlám na tom nic měnit, kartou platím pouze nevýznamné položky.
Kdysi dávno jsem dokonce Fio podezříval jestli nejde, z pohledu Fio - ČSOB, o cashback-ovou kartu, kterou Fio dále prezentuje klientům jako debetní kartu a shrábne onu zpětnou platbu... ale myslím, že to tak není. Je to prostě jen mizerná karta s mizernými službami.
Vše je způseobeno tím, že FIO nemá vlastní karty a spolupracuje s ČSOB:
- nelze změnit PIN (Přestože už nejméně 3 roky na dopise ke kartě ČSOB píše, že PIN si můžete změnit v bankomatu. Platí pouze pro klienty ČSOB, dopis je společný i proklienty FIO. Co to tam mají za ajťáky, že tu větu neumí vymazat, když vydávají kartu pro FIO?)
- Nelze nastavit zvlášť limit pro platby a zvlášť pro internet.
- Nelze zablokovat platby na internetu (DOST KRITICKÉ pro některé klienty)
- Dvojité blokace (viz tento článek)
- Zpoždění 1-4 dny v zaúčtování položky za karetní operaci. Samo o sobě by nebyl problém, kdyby se v IB zobrazovaly nezaúčtované transakce alespoň další den, což se neděje vůbec. Tak máte 1-4 dny neaktuální zůstatek.
Škoda, že si FIO kazí pověst takovouto spolupráci s ČSOB. Nechápu, jaký je problém, aby v dnešní době chodily mezi počítači data online a ne až za několik dnů.
A problemy s reklamaci plateb. Reklamacni formular je totiz na hlavicce CSOB, ale predava se FIO a ta to s nima resi. Pokud je problem, coz u CSOB se da ocekavat, tak je to potom jako horky brambor a samotny pracovnici FIO jsou a) bezmocny b) nevi jak to resit. Jejich interni procesy neznam, takze se jich nechci nijak dotknout.
Přidám svoji zkušenost. Používám FIO jako svůj hlavní účet. Elektronické bankovnictví mají na velmi slušné úrovni a s ním problém není - i když zrovna teď jednu drobnost s nimi řeším, ale to vzhledem k počtu transakcí za několik let nepadá na váhu. Co se týká karet, tak k úhradě za služby a zboží používám pouze kreditní kartu, kde si pravidelně hlídám datum splatnosti a kde mi jdou výhody za používání karty. FIO kartu k účtu používám pouze na výběr hotovosti a to cca 2 za měsíc. Běžně k placení je nepoužívám, protože fungují prapodivně, viz. popsané problémy v článku.
Tento způsob argumentace pana Kostrhouna zdá se být poněkud nešťastným!
Proč se za FIO k tak závažnému technickému problému vyjadřuje člověk s tak průhledným marketingovým a PR klišé?
Určitě by bylo vhodnější a na klienty důvěryhodněji působící, kdyby záležitost okomentoval za FIO někdo "povolanější".
Pana Kostrhouna si vážím, pamatuji ho jako dobrého lektora seminářů, které neměly tak hnusnou masážní úroveň jako v jiných masážních salónech, které nabízejí propírání peněz v akciích.
Toto ale opravdu nemá ani jedna ze stran za potřebí. Je více než nutné se k problému postavit čelem a nemanipulovat druhé skrz lišácky sestavené vyjádření.
1) nemají je pod kontrolou (viz kauza placení na Internetu i bez CVV), pokud si něco usmyslí ČSOB (natož VISA), tak jsou v pytli a nemají to jak ovlivnit
2) správa limitů je tristní, je tam jen jeden maximální limit. Taková správa limitů, jakou má mBank (jde měnit počet transakcí i limity pro každý typ (obchodník, MO/TO, Internet, bankomat) zvlášť a to ještě pro den a pak měsíc zvlášť) by zvedla karty FIO do nebes na úplně jinou úroveň. Jejich internetové bankovnictví je skvělé, služby jsou profesionální, karty jsou ale doslova hnůj
3) vydávají standardně (pokud člověk nechce platit) jen Maestro, které celosvětově není rozšířeno tak jako plnohodnotné EC/MC (do kteréž stáje Maestro patří, je to defacto bartranec VISy Electron) a nebo VISA. Prostě oproti jiným bankám, které vám dají rovnou EC/MC a nebo VISU standard jste včudu, protože najdete hodně míst, kde nezaplatíte jen "díky" tomu, že máte maestro
4) standardním Maestrem nejde platit na Internetu, a ať si kdo chce co chce říká, tak s novým s CVV se to jen tak nezlepší, protože než změní VŠICHNI obchodníci své systémy na Internetu, tak aby braly i Maestro, tak to bude rok 2020 (bez nadsázky). Například nyní PayPal nemá karty Maestro v nabídce, takže si ji nepřidáte... Prostě je to omezený šunt, který než se prosadí, tak to bude trvat 5 let, a rozhodně nedosahuje rozšíření jeho přímého konkurenta VISA Electron. Naopak někdo může brát za výhodu, že Maestrem nešlo platit na Internetu, ale to je pěkná berlička. Správně karta to má umět, má ji jít platit všude a až PAK, když se VY rozhodnete, že nechcete platit na Internetu, tak jí má jít zablokovat. Je paradox, že Maestro na zahraničním Internetu použít nejde skoro nikde, takže "Internetoví" lidé si na ni plivnou a pro ten zbytek, kteří naopak s ní nechtějí platit na Internetu EC/MC neumožnuje Maestro na Internet zablokovat, takže tito lidi se ji pro změnu bojí. Takže vznikl paradox, že ve skutečnosti není pro nikoho (byť funguje celkem dobře v bankomatech a u obchodníků, kteří Maestro berou)...
5) ČSOB NEověřuje aktuální zůstatky při platbě, ale nějaké několik hodin staré, které jim FIO dává několikrát denně pro všechny účty, takže když si pošlete ze spořícího účtu na jiný (kde máte kartu) peníze, a hned jdete do obchodu, TAK SI NEZAPLATÍTE!!! Toto je otřesná chyba! Sám jsem takto nezaplatil. Když už mají vynikající bankovnictví a hlásiče po každém pohybu, tak fakt naštve, že přestože máte na účtu peníze, tak si s kartou nezaplatíte (stejný děs běs provozuje i AXA, která karty ověřuje oproti včerejšímu zůstatku). Naopak třeba u mBank v jedné sekundě naplníte účet, zvednete limity a další hned zaplatíte.
6) jsou tu další problémy o kterých je tento článek a kdoví kolik ještě dalších zakopaných problémů, o kterých FIO nemluví
7) kdoví, jaká je finanční stránka dohody. Řekl bych, že ČSOB zaplatí vydání karty, zadotuje zbytek z 6 korun do eura, co stojí výběr z bankomatu a na oplátku si vezme provizi od obchodníků (2-3%) a kurzovou marži (1,9%).
8) Přestože jde o karty vydané ČSOB, tak u nich NEJDE ZMĚNIT PIN :((( Grrrrrrrrrrrrr Což je pro mě, jako pro dyslektika, který si nemůže nic zapamatovat, kolikrát ten jediný důvod, proč použít kartu od mBanky, kde si pin můžu nastavit. Jako ironický vrchol, je že v každém dopisu od ČSOB spolu s kartou je uvedeno, že si můžu PIN změnit v ČSOB bankomatu. Nad tím vždy zapláču :( !!!
Shrnutí: Podle mě je to pro FIO výhodný obchod, o nic se nestará, klienti mají výběry z bankomatu ČSOB za směšných 6 Kč, ale NENÍ to dospělé řešení. Doporučil bych FIO, ať se pochlapí a až bude mít dost klientů, tak ať začne pro své klienty vydávat VISY Classic, udělá řízení limitů v inet bankingu (což by bylo v říši snů), zavede NASTAVENÍ PINU!!! a pokud by mi chtěla udělat jo radost, tak by mohla vracet třeba 0,5% (mluvím samozřejmě o debetce). Těch 0,5% jim stejně nic neudělá, zbyde jim zbytek z 2% a přesně to by mohla být ta "kilerská" výhoda, kterou by mohli inzerovat v reklamě.
Žádné pitome WOHOOOO, ale:
a) dáme vám 0,5% z každé transakce kartou
b) si za to hned můžete koupit akcie
tomu říkám výhoda a učení klientů :) !
Ohledně toho PINu mám následující fintu:
Mám své oblíbené číslo - nazvěme ho "tajné číslo". Pak tu máme PIN. Mezi PINem a "tajným číslem" provedu matematickou operaci (nejvýhodnější je rozdíl) a výsledek nazvu "kódovým číslem", které napíši na kartu.
Pokud zapomenu PIN, tak sečtu číslo napsané na kartě s mým "tajným číslem" a výsledek zadám do terminálu :).
Používám to i na kartách, kde sice PIN změnit lze, ale je to za poplatek :D
Vracení % by bylo sice super, ale mám obavu, aby se to pak někde neprojevilo na té kartě, např. v podmínce minimálního obratu, atd. Na něčem ta banka vydělávat musí a zrovna tohle mě nebolí (při těch cca 1-3 tisících co měsíčně přes kartu protočím). Velcí obchodníci platí za přijímání plateb kartou jen něco kolem 1 % a o to se musí podělit 3 subjekty (banka vydávající kartu, banka poskytující terminál a karetní asociace). Předpokládám, že banky vacející více než 1 % spoléhají na to, že nemalá část útraty projde přes malé obchodníky, kteří platí přes 3 % a to co jde přes super/hypermarkety zadotují z poplatku za vedení karty.
Co bych uvítal více, tak jsou lepší konverzní kurzy (nevidím nejmenší důvod, proč by banka měla na zahraničních transakcích vydělávat násobně více, než na tuzemských), ideálně to nechat na karetní asociaci, jako Axa. Banka má o starost míň a klient vydělá a k tomu nastavení limitů jako má mBank. To by byla bomba karta, hned bych si jí přidal do PayPalu.
To s tím výpočtem pinu je dobré :), akorát komplikované, já preferuji pin a i ten si nepamatuji jako číslo, ale jako sekvenci tlačítek, které mačkám.
Kdybych měl ještě něco počítat, tak fakt nevím, to opravdu radši platím s kartou, která mi umožní změnit PIN a takových bank je spousta.
Fakt nechápu, proč banka nutí klienta si pamatovat jejich pin, pak si ho lidi různě píší, musí pamatovat přesmyčky a dyslektici/dysnumerici jako já jsou v .... úplně. Protože já mám problém přečíst několik čísel vedle sebe, takže co je pro tebe jednoduchá pomůcka je pro mě noční můra...
Také spoléhám na paměť ruky, kromě jiného. Jednou se mi to ovšem nevyplatilo, ale myslím, že to byla ještě přijatelná zkušenost. Alespoň myslím, i když zrovna došlo ke zdražení za znovu vygenerování PINu. Více ale říkat nebudu. V každém případě oba tipy (tvůj i Patrikův) jsou dobré, tvůj souhrn nedostatků karet Fio perfektní.
Myslím, že Patrik dělá dobře, že si PINy nesjednocuje. Při tolika kartách značně stoupá riziko prozrazení a i následné zneužití by mohlo být fatální.
Chtěl jsem se ale spíše vyjádřit k tomu, že já třeba nechápu proč je pevnou součástí karty i CVC/CVV kód. Vůbec mi nějak uniká logika, že držitel karty při platbě bez přítomnosti karty, má prokázat že jde o skutečnou/existující kartu. Místo toho měl vydavatel naopak vytvořit ochranný autentizační kód (který není součástí karty a to ani čipu ani magnetického proužku), který si (nejlépe jen jeho část) držitel může podle libosti měnit.
Jinak si také myslím, že změna PINu by měla být samozřejmá. A hlavně délka PINu by měla být běžně volitelná jako 8 znaků/číslic, minimálně 6, pouhé čtyři znaky/číslice považuji za nedostatčné. Navíc mám podezření, že PINy předávané vám spolu s kartami jsou záměrně triviální (nechci to dále rozvádět).
Vadí mi ale docela dost to, že Fio nás neinformuje vůbec o pravidlech okolo platebních karet a já nehodlám všechny zjišťovat "hrubou silou a porušováním pravidel".
Teď hovořím například o tom, kolikrát musím splést PIN, než se karta zablokuje? Zablokuje se karta rovnou trvale (tímto vyhrožují podmínky ke kartám, které si ale někdo evidentně cucal z prstu), nebo jen po dobu čerpání limitu (předpokládám týden, v dopise od ČSOB není uvedeno zda jde o týdenní či měsíční limit)?
Fio se nás ptá na pojištění karty (má ho celkem slušně narozdíl od ČSOB pojmenováno a přímo nás nemate), ale nic nám o něm není schopno říci, musíte jít na web ČSOB a prostudovat si tento produk, který ČSOB nasazuje u MasterCard a zjistit že jeho název je zavádějící,...
Toto vše kdyby fungovalo a zákazník to věděl dopředu, bylo by to asi přijatelnější. Takhle si člověk nechá zřídit kartu a teprve pak zjišťuje zda se dá vůbec nějak využít a s jakým rizikem... Kdybych nechtěl Fio využít v budoucnu i jinak, tak jen kvůli jejich přístupu k platební kartě bych se na ně vykašlal.
"nechápu"
Kecko, to není tvůj problém, to je problém našich bank.
Když to zkrátím, karty vznikly v USA, a jsou SCHVÁLNĚ nezabezpečené, ale jednoduché.
Jejich první varianta byla jen číslo...
Právě proto je kód CVV na zadní straně a ne někde v obálce v trezoru, právě proto jde platit jen zadáním čísla/expirace/jména na Internetu, aby to BYLO JEDNODUCHÉ. A právě proto má PIN jen čtyři čísla.
Zároveň amíci ten systém navrhli tak, aby vydělalli procenta od obchodníků a z kurzových marží (plus samozřejmě z úroků u kredite, to je hlavní věc). a z těch poplatků pak platí ztráty!!! a platí a platí a platí.
To jen u nás češi v rámci "osol to, vždyť to snesou" platí jak nechcu říct co za vydání a vedení toho plastu (v USA směšné) nejsou tu jednoduché chargebacky přes telefon (v USA naprosto normální), banka tu inkasuje stejná procenta jako v USA ale zavedla celou odpovědnost na klienta a až teď to omezili na 150 EURO (nemám slov) a jako vrchol všeho prodávají klientům pojištění (což je už vyložené kálení na hlavy klientů).
Problém je v tom, že američané ty karty NAVRHLI jako nebezpečné a počítali, že většina z nich budou kreditní a oni drasticky vydělají na úrocích, zejména, že skásnou ty nejchudší. Naše banky ale vydávali (až do určité doby) jen debetky a snažili se naopak udělat z karet karty bezpečné, což je prostě nesmyslné snažení, protože tak ty karty nejsou navržené. Mají prostě příjmout jejich přirozenou nebezpečnost a kompenzovat ji z výnosů (jak to ostatně bylo i v USA od začátků nastaveno)...
Prostě typicky české řešení. V USA vymyslí "cedník" zdarma, který tam všem vyhovuje a my z něho děláme naběračku a nutíme klienty platit za zalepování děr, které tam jsou už z definice...
Na PIN ke kartám mám lepší nápad, píšu si je do mobilu.
Nejdříve zvolím keyword pro banku, například OFFYCE, ostatní kancelářská čísla jsou KANCL (nebo naopak).
Pak zvolím keyword pro bankovní ústav - například MBauer pro MBanku, CSáková pro CSob, SPilka pro SPořitelnu apod.
No a pak píšu číslo ve formátu +420-77PINN.
Na todle lupič nepřijde i kdyby měl všechny doklady i s mobilem.
(pozn pro lupiče: jezevčí hesla jsou jinak :-)
Naopak na tohle příjde každý lupič, protože do včerejška jsme to měl taky tak. V poslední době ještě vylepšené o přidání/ubrání nějaké hodnoty.
Pokud si myslíš, jak je tvůj nápad unikátní (včetně pojmenování čísel), tak opravdu není, fakt to mám ÚPLNĚ stejně. Ale včera jsem si vylepšil takto uložené PINy o "Patrikovu metodu" (což je jen jedna variace na to nejstarší nejlepší šifrování, kdy jeden text šifruješ pomocí jiného textu a počítáš písmena, je to opravdu silné, některé takto zakryptované texty nebyly vyřešeny po staletí dodnes...)
což je jen jedna variace na to nejstarší nejlepší šifrování, kdy jeden text šifruješ pomocí jiného textu
http://cs.wikipedia.org/wiki/Vernamova_%C5%A1ifra
To je jako kdybys řekl, že i na PIN přijde každý lupič, protože je to prostě jen kombinace čtyř čísel.
Nevím jak by lupič přišel na keyword banky, když to může být nejen office ale třeba i práce nebo karel nebo jana, a je tam takových jmen 15 ještě jiných nebankovních.
Nevím jak by přišel na to, jestli keyword spořitelny začíná na ERste nebo na SPoritelna nebo na CSAS a jistě by se dalo i kryptovat.
Nevím jak by přišel na to, které ze šesti čísel je pin - protože i kdyby našel ta správná čísla v telefonu, může to být PINNxx nebo xxPINN nebo xPINNx. Navíc lupič neví, jestli není například použita -1.
Ale je to trochu off-topic :-)
zajímavé jak x lidí remcá na poplatky. založí si účet na truc u Fia či mbank, či jiné banky ´´zdarma a pak tady brečí, že nemůže vybrat z bankomatu či platit v obchodě, nebo se domluvit na reklamačním oddělení, nebo že s nimi nikdo nekomunikuje :D :D :D lidi v obchodě taky nenakupujete zboží podle ceny ale dle kvality ( alespoň v to doufám ). tak se vzpamatujte a začněte ´´BANKOVAT´´
ps záměrně neuvádím žádnou schopnou banku abych předešel hloupým řečem
Buuuuuuuuuuu
Buuuuuuuuuuuuuuu :)
Opravdu mám rád takové lidi jako ty, pro které jsou zbytek populace dětmi a oslovují je děcka atd.
Měl jsem účet u Moravia Banky, KB, ČSOB (i podnikatelský) a řeknu ti, že bankovnictví FIO je bezkonkurenčně nejlepší a nejjednodušší (což jako podnikatel se spoustou položek ocením).
U FIO jsem právě proto, že ono MÁ tu kvalitu! Je lepší než ČSOB! A jejich pracovníci na pobočkách JSOU kompetentní, nejsou to ty slepice, co když příjdeš do České Spořitelny a ukážeš jim šek, tak napřed se na tebe podívají jako na zloděje a pak z začnou zhlukovat do houfů a radit...
FIO je jedna z nejlepších bank u nás a cena tu opravdu nehraje roli.
A že mi vadí jejich karty, tak tu demokraticky říkám svůj názor. Dětinsky tu nebrečím.
Mimochodem jsem jim včera poslal na email 10 otázek na tělo ohledně platebních karet s tím, že píšu článek pro Měšec, takže sklapni, věci se snažím změnit!
Mimochodem druhá nejlepší banka u nás je KB (ČS nemá vyškolený personál a ČSOB je drahá a pomalá, byť má super personál) a kdybys věděl, jakou botu tam na mě jednou udělali při proplácení šeků, tak se z toho pobliješ... Takže kidat hnůj jde na každého, ale FIO opravdu JE dobré (minimálně lepší než, ČS a ČSOB a stejně kvalitní jako KB) obsluhou a kvalitou služeb a ta cena je jen třešničkou na dortu.
Z bank a záložen, se kterými mám osobní zkušenost (PS, FIO, mBank, Axa, ING, Wüstenrot, WSPK a zaniklé ŽB a k tomu ještě záložna MPU), má FIO určitě nejlepší internetové bankovnictví. Velmi jednoduché a díky tomu svižné na každém počítači i PDA se širokými možnostmi nastavení.
Na rozdíl od tebe mě ta karta tak neirituje - pro mě je rozhodující, že mám možnost vybírat z bankomatu zdarma a na placení prostě používám jinou kartu (získání jiné bezplatné karty, ať kreditní nebo debetní, je pro mě jednodušší, než mít výběry z bankomatu (byť některých a omezený počet) zdarma).
Ne, nebydlím u rodičů, mám vlastní byt a nejsem na kluky.
Co je to zneužívání bankovních služeb? Jako že neplatím za něco co nevyužívám, nebo že si vyberu takový ústav, případně jejich kombinaci, které nabízí pro mě nejvýhodnější kombinaci služeb?
Ano, je pravda, že moc neutrácím, ale ne proto, že bych neměl z čeho, ale spíše za co. Jediné, za co dám větší peníze je dovolená, ale jinak za jídlo a bydlení dám měsíčně cca 5 tisíc. Auto nemám (ono v Praze celkem na co), ale mám garáž :D.
Pojistku mám pouze odpovědnostní. Životní nemám, protože by mi byla na nic. Ono když se podíváme na to, jak mají klienti většinou nastavené rezervotvorné životní pojistky tak jejich efektivní zhodnocení je nejen pod úrovní inflace, ale díky poplatkům často i záporné. Mimo jiné díky tomu, že jsem se vyhnul takovýmto agentům s teplým vzduchem tak nemám problémy :)
Teda, pane Chrzi, nic mi do toho není, ale 5 tisíc za jidlo a bydlení měsíčně, to zní neuvěřitelně. Při útratě 100 Kč denně za jídlo, zaplatíte měsíčně 3000. A dostat se do stovky denně za všechno jídlo a nápoje (snidaně, oběd, večeře) je při dnešních cenách surovin opravdu na pouze velmi skromné jídlo. A bydlet za 2000 měsíčně? I když možná bydlíte ve vlastním a máte splacenou hypotéku, tak platby za teplo, elektriku, vodu teplou a studenou, fond oprav a další platby, spojené s užíváním bytu, dělají u malé garsonky nejméně 2500 Kč. Jestli se opravdu vejdete do 5000 měsíčně, tak jste hodně velký asketa. Anebo jste to špatně spočítal?
S tou garsonkou se vejdu do 2 tisíc, do fondu oprav platím jen asi 80 Kč (máme velmi dobře vedené společenství vlastníků, vše potřebné bylo opraveno, včetně zateplení, čeká nás akorát střecha, ale na tu už máme vytvořenou rezervu), takže bez elektriky dám asi 1500 Kč (moje poslední SIPO z 10. 7. bylo přesně na tuhle částku, o měsíc starší na 1260 Kč) a zálohu na elektřinu mám 420 Kč (platím mimo SIPO).
Hypotéku jsem nikdy neměl, byt jsem kupoval za hotové :).
Musím říci, že karetní systém banky Fio je tristní...osobní zkušenost. Dne 25.7.2011 přišly na účet peníze. V el bankovnictví peníze bez problémů připsány - ráno. Odpoledne jdu k obstaróžnímu bamkomafu Fio (dříve Pharo), hodlám vybrat částku z pěnz, které přišly a hle, nedostatek peněz na účtě...Napadlo mne, že se v bankomatu podívám na zůstatek...tento zobrazen, spolu s hláškou, že nejsou zohledněny transakce z dnešního dne..peníze tedy jsou na účtě, ale nelze je ten den vybrat...Vybral jsem tedy částku z peněz, které tam byly již předtím. ....Opět hláška: Lze vybrat pouze částky: 500,-, 1000,- Kč.. Přijdu večer domů, kouknu na el. bankovnictví a hle...stržen poplatek 9,- Kč, za zobrazení zůstatku. (a pro změnu výběr z bankomatu 500,- Kč se neobjevil vůbec v el. bankovnictví)....fakt skvělé služby.
FIO banku pouzivam jeste od dob druzstevni zalozny a karty mam ke vsem uctum. Jeste jsem se vsak s dvojnasobnou blokaci nepotkal. Je pravda, ze FIO aktualizuje zustatky nekolikrat denne a prevod FIO versus FIO je okamzity. Oproti CSOB, kde to trva i nekolik hodin. Rekl bych spise, ze je problem v aktualizaci dat, protoze, kdyz vyberu z uctu primo ve FIO karta mi neustale hlasi disponibilni zustatek. Kdyz se mi pripisou penize na ucet trva to vetsinou do druheho dne nez je mam tzv. na karte.
Kdo tedy jde tzv. na nulu na beznem uctu tak potom sice vidi disponibilni zustatek, ale tento nemusi mit na karte. Pouzivam pouze bankomaty CSOB takze netusim jak rychle je to u Pharre. Nikdy se mi vsak nestalo, ze by byla transakce zauctovana 2x.
Mě se to stalo včera 6.12.2011 s kartou ČSOB od FIO banky, kde mám účet. V neděli 4.12. jsem na kartu koupil za 21.000 notebok a karta si tuto částku sama na sobě během platby v obchodě uložila jako blokaci 21.000 Kč na dva nebo tři dny. Přitom hned druhý den proběhl na účtu převod této částky na účet prodejny notebooků. Blokace ale dál zůstala a já jsem nemohl kartou zaplatit žádné nákupy. Každá pokladní mě s nákupem vrátila, neboť při platbě nákupu jí terminál nahlásil - Karta není krytá. Řeknu vám, to byl pěkný šok. A pěkná nepříjemnost. Dvě hodiny nakupujete dárky a pak vše nesete zpátky z ostudou. Jdu domů, kouknu na netu na svůj účet a vidím, že na účtu mám peněz na nákupy dost. Karta má ale ve svém čipu kouzelnou blokaci - KARTA NENÍ KRYTÁ. Takže jste prostě bez peněz konto nekonto. Úžasná synchronizace provedených transakcí na účtu se stavem platební karty... V počítačové době... Děkuji vám FIO a ČSOB za nepříjemnosti...
Zdravim.mam taky tento hnusny problem s Fio.uz 7 dni me blokujou 18000,- a bezduvodne. Kdyz jsem se informoval.bylo mi receno.ze musim zajet na pobocku a vyplnit reklamaci. 19 roku jsem u ČS a nemel jsem jedinej problem.ted jako OSVC mam ucet u Fio a resim uz 2 problem. Nechapu jak si to muze banka dovolit. Po vyreseni odchazim od Fio.at delaj blbce z jinejch naivnich lidi.
doted jsem s fio nemel problem a doporucoval je. no ted jako sprace mych financii uplne selhal. jiz vice nez 4 tydny mam blokovanou transakci ve vysi necelych 20000kc (obchodnik tvrdi ze storno blokace odeslal, nemam duvod mu neverit, jedna se o hotel ve svycarsku a kolegove tento problem nemeli)
Mám u Fio banky účet, vše vypadalo ok, až do doby, když jsem chtěl pro svůj eshop platební bránu. Platební brána nešla nainstalovat na můj eshop a pracovnice banky se mi pouze vysmály a řekly smůla, ted budete muset platit 600kč měsičně po dobu 1 roku. Přišel jsem o 7200kč. Fio banka bez poplatků????