Spočítejte si...

Zavřít

Exekutor si vás bez platné jízdenky najde bez varování

Jízda bez jídenky veřejnou dopravou se nevyplatí. Není se ani čím chlubit, "černý" cestující svoji jízdou vlastně dopravce okrádá. Zapomenutá pokuta se prodraží v exekuci, ve kterých jsou dopravní podniky velmi úspěšné. Jenže vše má i odvrácenou tvář, zvláště, když cena jízdného neodpovídá kvalitě služeb či chybí výzva k úhradě dluhu. Navíc zde je i skupina obyvatel, která si z neplacení jízdného nic nedělá.

Stovky Pražanů dostaly v uplynulých dnech doporučené dopisy od Dopravního podniku hl. města Prahy zastoupeného JUDr. Tomášem Sokolem. V dopise bylo napsáno „Věc: EXEKUCE a soudní vymáhání peněžitých pohledávek vůči DP“.

Upomínka chybí, přijde přímo exekuce

Jezdit v MHD bez platné jednorázové nebo předplatní jízdenky je trestné. To je jasná věc. Méně jasné je už to, proč dotyční černí pasažéři nebyli předem doporučeným dopisem vyzváni k zaplacení dluhu. Podnikatel Martin se serveru Měšec.cz svěřil: Hromadnou dopravou jsem nejel již osm let a nyní mám uhradit 3851 korun. Na uvedená tři telefonní čísla, která byla v dopise uvedena, a kde jsem chtěl získat bližší informace, jsem se celý den nedovolal. Po vystání dvouhodinové fronty jsem se dozvěděl, že jsem „spáchal“ přestupek v lednu 1999. Úřednice mi předložila i výpis z DP s přesnou hodinou a číslem tramvaje. Zaplatil jsem, kdo by si téměř deset let schovával potvrzení o zaplacené pokutě.

Problém s absencí výzvy k úhradě dluhu není přitom jen doménou dopravních podniků. Finanční server Měšec.cz má k dispozici skutečné příběhy čtenářů, kteří si stěžují na časté a podle jejich slov až záměrné vymáhání dluhů z nezaplaceného pojistného od pojišťoven. Některé velmi často využívají nejzazšího desetiletého termínu pro vymáhání pohledávky okořeněné sankčními zákonnými úroky. Přitom stačí dlužníka včas informovat o existenci pohledávky a předejít tak zbytečnému zvyšování nákladů, které jdou na jeho vrub.

Cestujících bez jízdenky v Praze ubývá

Počet cestujících bez platné jízdenky klesá a možná je to tím, že hlavní město Praha patří mezi špičku v rozdaných pokutách. V roce 2006 bylo přistiženo 258 859 cestujících bez platného jízdního dokladu, v roce 2007 – 228 914 cestujících a za tři čtvrtiny letošního roku (od 1.1. do 31.10.) to bylo 180 492 cestujících. Mezi těmito cestujícími byli i ti, kteří si zapomněli platný jízdní doklad doma, těch je cca 5–6 procent. Na pokutách bylo vybráno v roce 2006 108,3 mil. Kč, v roce 2007 101,3 mil. Kč a v roce 2008 od ledna do října 91,8 mil.Kč, uvedl pro Měšec.cz Ondřej Pečený, vedoucí oddělení komunikace Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPHMP).

Dražší jízdné ve vzduchu pro poctivé i lajdáky

Od roku 2009, pokud projde návrh ředitele DPHMP Martina Dvořáka, by černí pasažéři zaplatili více na pokutách. A nejen oni, ale i poctiví cestující. Dvořák totiž žádá zvýšení cen jízdného. V roce 2007 stála přestupní jízdenka dvacet korun. Od ledna 2008 se její cena zvedla na 26 korun, přičemž dopravní podnik chtěl zdražit víc, a to až na 30 korun. Ředitel DP tehdy zvyšování cen zdůvodnil tím, že od roku 2005 se jízdné neměnilo a jako hlavní důvod uvedl zdražování elektřiny.

DPHMP před časem zavedl inovativní možnost zakoupit si jízdenku prostřednictvím SMS, aby se cestující nemusel vymlouvat, že neměl kde si ji koupit. Dobrý nápad, ale pokud jedete byť jen jednu stanici tramvají, zaplatíte 26 korun. Přes SMS levnější jízdenku (za 18 Kč) nekoupíte. Kam jde zbývajících osm korun, mobilnímu operátorovi nebo DPHMP? Na tuto otázku nám zatím nikdo nebyl schopen podat vysvětlující odpověď. Když ke zvýšení jízdného nedojde, je možná druhá varianta, jak DPHMP ušetří, a to omezením dopravy. Do pražských ulic vyjede zřejmě ještě více aut než doposud. Dopravní zácpy se zvýší, o smogu nemluvě.

Bezdomovců z tramvají neubude

Když už bychom se smířili s dalším zvýšením jízdného, logicky budeme vyžadovat větší komfort cestování. Zvýší se počet spojů ve špičkách a zmizí z tramvají zapáchající a žebrající bezdomovci? Problém bezdomovců existuje ve všech vekoměstech světa – záleží vždy na sociální politice města, jak s nimi naloží. Denně spolupracujeme s Městskou policií na nočních tramvajových linkách a mimo to organizujeme speciální kontrolní akce s Městskou policií. Jen za prvních deset měsíců letošního roku jsme jich zorganizovali 138, dodává Pečený. Podle jeho slov však počty bezdomovců budou určitě v budoucnu stoupat. Vzhledem ke zvyšování cen energií a uvolněné ceny nájemního bydlení si budou vyhledávat noční tramvaje a autobusy jako noclehárny. Samozřejmě bez jízdenky, bez pokuty a bez varujícího dopisu s návrhem na exekuci.

Ceny jízdného ve vybraných metropolích

Ceny jízdného ve vybraných metropolích
Město Cena jízdného (v Kč) Průměrná mzda (v EUR)
New York 22,2 1717
Budapešť 24,6 492
Boston 29,6 2124
Barcelona 32,4 1493
Paříž 33,2 2128
Vídeň 45,9 2079
Stockholm 87 2459
Berlín 64,8 2885
Londýn 135,45 2666
Praha 20 675

Uvedené údaje vycházejí z šetření z listopadu 2007.

Anketa

Jeli jste někdy veřejnou dopravou bez platné jízdenky?

56 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 7. 2013 12:33