Elevator Speech. Jak zaujmout v jedné minutě

Výtahový projev. Říká se, že první tři minuty jsou rozhodující, ale někdy máte jen šedesát vteřin.

V překladu Elevator Speech znamená výtahový projev. Konkrétně se jedná o cílenou, krátkou řeč, která je zaměřená na vzbuzení zájmu, získání druhého člověka pro svůj záměr nebo dohodnutí schůzky. Kde se vlastně tento anglicky znějící termín vzal, jak ho správně použít ve prospěch osoby, která ho používá, a na co si dát pozor?

Výtahová řeč

Jak již napovídá samotný překlad, jedná se o tzv. výtahovou řeč. Počátek tohoto výrazu začal právě ve výtahu, kde začínající podnikatel svůj nápad představil investorovi. Z výtahu mu totiž investor nemohl nikam odejít a tak mu nezbylo nic jiného, než naslouchat. Základem bylo představit svůj nápad rychle a dostatečně poutavě na to, aby v investorovi vzbudil zájem a tak souhlasil se schůzkou, kde se budou oba zúčastnění moci zabývat podrobnostmi projektu.

Cílem Elevator Speech není tedy to, aby uchazeč o zaměstnání nebo zaměstnanec představující nový projekt vychrlil vše naráz. Předpokladem úspěchu je sdělit jen tolik informací, aby daná řeč druhou stranu zaujala do té míry, aby chtěla slyšet víc. Uchazeč o zaměstnání nebo ten, kdo představuje nový projekt, by měl mít v hlavě utříděné myšlenky tak, aby mu jejich následná prezentace nezabrala víc než 60 sekund.

60 vteřin pro zaujetí posluchače

Elevator Speech má širokou škálu využití. Lze jej aplikovat při představení produktu nebo společnosti na workshopu nebo konferenci, dále ho lze využít při přijímacím pohovoru a tím se odlišit od ostatních kandidátů. Dále má své použití i v marketingové oblasti, kde pomáhá oslovit nové zákazníky jasným, rychlým a srozumitelným způsobem s důrazem na odlišení a přínos prezentovaného produktu.

Tvoří jej vlastní myšlenka, možnosti jejího uplatnění, popřípadě způsoby jejího dopracování a vylepšení. Jaké má možnosti uplatnění na trhu a jaké výhody sebou přináší oproti konkurenci. Důležitá je finanční stránka, konkrétně pak množství potřebných finančních prostředků a způsoby, jak je získat. Jak velká část nápadu bude financována z vlastních zdrojů a jakou část budou tvořit zdroje externí. Nelze opomenout ani ostatní účastníky, kteří se na projektu podíleli, a zisk, který potenciální investor svým zapojením do projektu získá.

Elevator speech při pracovním pohovoru

Základem úspěchu je samozřejmě příprava a pak také důvěra v to, co kandidát na pracovní pozici o sobě říká. Pokud chce kandidát uspět a vyniknout, je lepší připravit si z každé své předchozí pracovní nebo studijní zkušenosti to nejlepší, čeho dosáhl. Odříkání seznamu absolvovaných škol a pracovních pozic nikoho neodliší, ani příliš nezaujme.

Naopak úspěchy, neúspěchy, ze kterých se uchazeč poučil a v konečném důsledku i něco získal, popřípadě zábavná historka týkající se předchozí pracovní pozice ukáže určitou míru tvořivosti, kterou může uchazeč do firmy přinést.

Naučíte se pomocí kurzů a přednášek

Na českém trhu existuje celá řada kurzů, které se zaměřují právě na výtahovou řeč, na její techniky a způsoby použití. Účastníky kurzů lektoři naučí, jak zaujmout hned v první větě, jak správně postupovat při navazování kontaktů, jak být originální. Ceny těchto kurzů se pohybují od 500 Kč a lze se přihlásit například přes web stránky Naučme se.cz, kde si zájemce o kurz kromě termínu kurzu má možnost vybrat i lektora.

Další možností je pak přihlásit se přes web ElevatorSpeech.cz a vybrat si z nabídky právě plánovaných kurzů. Přednášky na toto téma občas pořádá i Vysoká škola ekonomická v Praze.

Ovšem mylná by byla představa, že absolvováním příslušného kurzu a následným získáním vysněného zaměstnání práce na sebevzdělávání končí. Právě naopak. Pokud si chce zaměstnanec v dnešní době své místo udržet, musí na sobě pracovat. K tomuto účelu poté slouží další konference a workshopy.

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 6. 2015 12:49