by mohly být přínosem jen tehdy, pokud by uměly platby za ujeté kilometry. Pokud i nadále budou jen k paušální platbě, tedy ve výši, která je dnes stanovována na dálniční kupón, nemůže to přinést nic nového, neboť půjde jen o jakýsi vylepšený kupón. Ono je tedy docela nefér, když jeden automobilista najede za rok po dálnicích a „erkách“ 1000 km, ale zaplatí za známku stejně, jako automobilista, který najezdí 50000 km. Dost mi to připomíná socialistické rovnostářství, kdy v mnoha domácnostech nebyly vodoměry, ale platilo se za hlavu, ač rozdíl ve spotřebě ve skutečnosti činil mezi domácnostmi stovky litrů. Jsem přesvědčen, že by si každý měl zaplatit jen to, co spotřebuje, ne dotovat ostatní. A v případě dálničních kupónů v dnešní podobě tomu tak je. Já dotuji toho, kdo najezdí víc, mě dotuje ten, kdo najezdí méně. Takže, účtujme za km a bude po žížalkách. Myslím, že by to nebylo nijak složité, když u nákladní dopravy mýtné problém není. A ještě poznámku: I při přechodu na měření spotřeby vody vodoměry byly náklady, které musel uhradit nějaký subjekt, s největší pravděpodobností tedy daňový poplatník.
Aby stát skutečně zvýšil příjem z dálnic, muselo by zde být mýtné pro osobní vozidla. A to znamená postavit mýtnice a mýtné vybírat za skutečně ujeté kilometry podobně jako ve Francii, Řecku, Srbsku… To je jediná nejefektivnější cesta pro stát, teoreticky je i spravedlivá pro řidiče, který zaplatí jen za to, co využije, na druhé straně zaplatí více.
Jenže to by musely existovat mýtnice a ty jaksi nejí kde na našich dálnicích postavit. Takže tento vinětovský systém vytvořený speciálně pro Kapsch je hodně dobrá zakázka, ale pro tu firmu, ne pro stát.
Mimochodem, nechápu, proč by se nemohly známky a viněty úplně zrušit a udělat to jako v Maďarsku. Tam mají elektronické (virtuální) viněty. Kupují se na benzínkách nebo na webu, kamera nasnímá registrační značku, porovná se zaplaceným poplatkem a je to hotovo. Levné, efektivní, funkční.
2 Jaroslav Novák:
Pokud by se zavedla platba podle kilometrů, kolik byste navrhoval cenu za jeden kilometr jízdy po dálnici?
Pro toho kdo jezdí denně 60 km do práce po dálnici, je to 13 000 km ročně. Při ceně 1200 Kč za známku nyní platí necelých 10 haléřů za km. (to mi přijde optimální cena vzhledem ke kvalitě našich dálnic).
Pokud by cena byla moc vysoká (např. korunu za kilometr), tak budu raději ráno vyjíždět o 15 minut dřív a pojedu po staré silnici. Jenže když to tak bude dělat víc lidí, tak ta silnice bude tak ucpaná, že budeme muset jezdit ne o 15 minut ale minimálně o půl hodiny dříve… A co na to lidi ve městech a obcích, přes které pojede mnohem víc aut, řidiči budou radši ráno vstávat dřív a šetřit… Děti se budou bát přejít silnici při cestě do školy… Tohle všechno může zpoplatnění za kilometry reálně přinášet.
No, pokud znáte někoho, kdo bydlí v centru Prahy a je odkázán a parkování na ulici, tak se ho zeptejte, jaké je to „labůžo“. Pomíjím, že v centru je parkování placené, neboť jsou tam všude zóny. Jen toho benzínu, než tam člověk zaparkuje. Nemluvím o tom, že když si auto na vsi zaparkuju před domem, tak pomalu nemusím ani zamykat, kdežto v centru Prahy a v Praze vůbec je to o strach nechat auto na ulici. Ale to jsem odbočil. K vaší poznámce o nutnosti auta mimo Prahu. Nedávno jsem si vzal své povinné ručení a auto, které mám přihlášené v Praze, jsem si virtuálně převedl na venkov (bývalý okres Kladno). Tak jsem zjistil, že byť u stejné pojišťovny, roční náklady povinného ručení jsou oproti nákladům tady v Praze o 1200,– Kč nižší. Proč, když takové množství obyvatel Kladna jezdí za prací do Prahy? Jsou snad lepší řidiči? To asi těžko, že?
To máte asi takhle: Pokud bydlím na Praze 6 a pracuji na Praze 6, tak nemusím platit za dojíždění, protože do práce dojdu pěšky. Pokud bydlím v Kladně a dojíždím do práce na Parhu 6, tak mám dvě možnosti – buď budu jezdit vlakem či autobusem, což mě něco stojí, nebo budu jezdit autem, což mě také něco stojí. Pardon, další možnost je, že se přestěhuji na Prahu 6. Ale pozor, co když si za rok za dva najdu práci v Kladně? Chápete, co tímto chci naznačit? Nikdo nebudou všichni za dopravu do zaměstnání platit stejně. Takže nevidím jediný důvod, proč by ten, kdo do práce jezdí po dálnici denně, platit za její užívání stejně, jako ten, kdo do téže práce jede autem třeba jednou za týden. Oba dnes zaplatí 1200,– Kč. Takže se mi to jeví jako socialistické rovnostářství a mé přirovnání k tehdejšímu odběru vody v bytech bez vodoměrů je právě toho důkazem. Samozřejmě, mohu jezdit denně třeba 200 km po dálnici. Ale tím také tu dálnici více opotřebuji, než ten, kdo jezdí jednou za čas. A pozor, vámi zmiňované sjíždění z dálnic mi připadá jako předvolební ódésácké strašení. Vždyť stačí jen uvažovat o legislativních změnách. Navíc se do budoucna počítá se zavedením poplatků na silnicích 1. třídy. A pak si můžete spočítat, co vás bude stát benzín, když místo dálnice či silnice 1. třídy použijete „zkratky“ silnicemi nižších tříd. Vyplatí se vám to? Já osobně jako za nejsmutnější na celé věci považuji to, že 20 let nedokázalo MD, ať již bylo vedeno kýmkoliv, přijít s rozumným návrhem, jak celou situaci řešit. A ještě poznámku: Já nemám potřebu jezdit denně po dálnici. Ale jezdím po ní kdykoliv vyjedu z Prahy. Takže podle vašich počtů: Pokud najedu ročně po dálnicích 1000 km, stojí mě jeden km 1,2 Kč. A teď mi řekněte, proč mám platit 12× více za km, než platíte vy?
Je vidět, že jste nic nepochopil. A to se říká, že nejlépe se problém pochopí na příkladu. Takže ještě jednou: Na Praze 6 sice nebydlím, ale několik let jsem tam pracoval, a to skutečně, jak píšete, poblíž „kulaťáku“, přičemž jsem dojížděl z Prahy 4. Protože bych v současných cenách platil denně 52,– Kč (2× 26,– za přestupní jízdenku MHD), kupoval jsem si roční kupon za 4750,– Kč. Upozorňuji, že hovořím o současných cenách, já jsem tam pracoval na přelomu století, přesné ceny si již nepamatuji. Kolega z vedlejší kanceláře bydlel v ulici Bubenečská, pokud to tam znáte, je to skutečně v docházkové vzdálenosti. Takže ten za MHD ušetřil ročně minimálně hodnotu mého kuponu. A, víte, o tom to je. Pokladní v Lidlu, která bydlí v Hostivicích a v Hostivicích v Lidlu také pracuje, za dopravu nezaplatí nic, pokud tedy nutně nemusí dojíždět do práce autem kvůli nákupům. Pokud ale bude ta samá dáma, tedy bydlící v Hostivicích, pracovat jako pokladní v Lidlu na Praze 6, už nějakou tu Kč za dopravu zaplatit bude muset, že? A právě tak je to i s jídzami po dálnici a po silnicích vůbec. někdo auto nemá, takže takové starosti také nemá. Někdo ho má, ale používá ho pouze k jízdám na chalupu či nákupy, protože buď bydlí poblíž svého pracoviště, tudíž dojde pěšky, nebo jezdí MHD, neb jednak myslí ekologičtěji, jednak třeba v Praze je to časově prašť jak bouchni a auto třeba právě na té Praze 6 je docela problém zaparkovat, nebo již nepracuje (můj případ), neb je důchodce či prostě jen pro obživu samou a s tím spojené radovánky nemusí. Už jste to pochopil nebo mám ještě něco příkladů přidat?
zpoplatneni kilometru u osobni dopravy tak nejak popira duvod proc se buduji dalnice. dalnice se stavi kvuli rychlejsi preprave – kdkyz se nemeri, tak se i na okrskach jezdi rychle, takze zdrzeni bude akorat zhruba dvojnasobne, protoze to nepojede 200km/h ale jen 120km/h sem tam obec a sme na 100km/h takze polovicni rychlost dvojnasobny cas.
pak je tu ta druha vec a to uspora paliva/mene kilometru ta u osobni dopravy neni tak vyrazna a hlavne pokud zapocitate myto na kilometr, tak u osobni dopravy dospejete k vysledku, ze by dalnice byla ekonomicky nesmyslna varianta dopravy, protoze treba u me dela rozdil mene nez 0,02 koruny na kilometr jestli jedu okrskama nebo po dalnici. Je to mesicni statistika. Rozdil ve spotrebe tedy veskery zadny mozana by to bylo lepsi na dalnici pokud bych jel do 110km/h a nemusel nikdy pribrzdovat pri dojeti kamionu pred sebou a proste bezohledne zprasil toho co jede v levem pruhu. Pak tu mame bezpecnost provozu – vyhanim ridicu z dalnice jiste budeme mit nepatrne lepsi bezpecnost na dalnicich, ale zato smrtelnych nehod na okrskach – statistika kterou mame nejhorsi v EU – ta se jiste odmeni novymi rekordnimi hodnotami.
Myslím, že ve Francii je to o mnoho lepší. Nemusíme být grilováni na každém kilometru. Samozřejmě cena za ujetý km bude v absolutně vyšších částkách než je tomu dnes. O Kapschi nemá smysl mluvit – je to jednoznačný tunel. A ono to mýtné u nákladních aut také nefunguje úplně ideálně.
Vinety, at se zdaji jakkoliv nesmyslne jsou jen prvnim krokem. Spise mi prijde nesmyslny cely system mytnych bran v dobe, kdy se da pouzit satelitni sledovani a budeje se Galileo. Ale to je jenom otazka casu. Stejne jako placeni za kolometr.
Predstavte si, co se stane, az se rozsiri nesmyslne elektromobily. Jak bude stat vybirat spotrebni dan (z benzinu), no za ujety kilometr.
Me hlavne prijde nesmyslne (a zbytecne drahe) stavet mohutne mytne brany mezi dve jiz existujici pomerne mohutne rampy nesouci nap5. cedule. Tech par snimacu by unesla i stavajici rampa, jinde napr. most atd. branu by stacilo stavet jen v mistech, kde neni nic jineho, na co by se daly snimace upevnit. A nemusi byt tak enorme mohutna.
Při koupi viněty obdrží kupující i unikátní kód, kterým půjde viněta jednoduše zablokovat. Aspoň takto je to v plánu. Takže po zablokování už bude viněta neplatná a při průjezdu mýtnou branou to samozřejmě nahlásí do systému… Pokud navíc bude auto vyfoceno včetně SPZ, bude mít zloděj problém. Proto bude zbytečné viněty krást.
Ono to máte těžké. Když jako zloděj aut ukradnu tak mezi 22.00 a 24.00 hod. auto, tedy v době, kdy majitel spí, tak takřka z celé republiky jsem během 2 až 3 hodin na polské hranici, během dalších pár hodin na další hranici a než se majitel vyspí, tak už auto má novou reg. značku z např. Kyjeva, Moskvy atd. A jak toto může chudák český policajt ovlivnit? Zvláště za situace, že pan majitel v autě nechá veškeré doklady od vozidla včetně zelené karty. A ještě jinak: Víte jak dlouho trvá, než se auto rozebere na náhradní díly a díly, na nichž jsou idet. č. se zlikvidují? Jak toto lze ovlivnit? S práskači je to po převratu těžké, protože každý občan se bojí, že když někoho práskne, tak za pár let se objeví na nějakém seznamu spolupracovníků policie. Odposlechy, resp. systém jejich povolování, je čím dál složitější a problematičtější, protože národ je schizofrenní, takže ani tudy cesta nevede. Takže, poraďte, určitě budete vám bude popřáno sluchu. Ale nadávat jen proto, že umím pár sprostých slov, to dokáže jen primitiv.
Nechci obhajovat konkrétní implementaci, ale pokud je to první krok k danění (i osobních aut) podle ujetých kilometrů, tak to považuju za dobrý nápad. Akorát bych to nasadil především na silnice vedoucí přes obce, nikoli naopak. A zdanil bych to pořádně a opravdu mastně, samozřejmě na úkor jiných daní. (Já bych osobně preferoval pokles daně z příjmu fyzických osob, ale klidně ať zruší nebo sníží jakoukoli jinou, od DPH až po daň z nemovitosti.) Tím, že si člověk vydělá nebo něco koupí, nedělá nic špatného. Tím, že jezdí autem, otravuje životní postředí, dělá hluk, ohrožuje chodce, nutí rodiče, aby do mnohem vyššího věku všude chodili s dětmi, likviduje hromadnou dopravu a já nevím co všechno ještě.
To by nebylo moudré. Člověk má mít možnost jet autem, pokud rozumně nelze jinak (stěhování, odvoz nemocných dětí, …). Ale měla by být zdaněná to té míry, aby lidi i trochu přemýšleli i o tom, kde budou bydlet, kde si najdou práci atd. Totéž pro nákladní dopravu. Prostě by se nemělo vyplatit např. vyvézt mléko do Německa, tam z něj udělat jorurt, a přivézt ho sem zpátky do obchodů. Nebo naopak. A samozřejmě by měly na oplátku poklesnout jiné daně, nejsem socan, celkové daňové zatížení by mělo být menší.
Ano to by asi český člověk udělal. Stejně jako si studenti přepisovali a přepisují trvalé bydliště k babičkám a tetám jen aby dostali koleje.
Ale v Německu to takto je a funguje to. Když si může dát podnikatel do nákladů auto, já bych to jako zaměstnanec uvítal také. Holt mám smůlu, že v mém okresním městě není mé vzdělání dobře zaplaceno tak dojíždím do práce 40 km.
Samozřejmě by se nevyplatilo jet každý den sám autem do špatně placené práce a zasmrdět 20 vesnic cestou tam a 20 vesnic cestou zpět (což se pro společnost jako celek nevyplatí ani dnes). Zase by lidi neplatili daň z příjmu. Takže by se místo toho vyplatilo vzít místo dávek i špatně placenou práci v místě bydliště nebo dostupnou hromadnou dopravou. A ta hromadná doprava by se trochu zlepšila a těch možností zaměstnání by bylo trochu víc už jen díky té změně daní. (Samozřejmě konkrétní profese by byly poškozené, např. taxikáři, řidiči kamionů, autoservisy, jiné by si naopak přilepšili např. řidiči MHD, programátoři, prodavačky ve vesnických obchůdcích…)
Jistě. Zdaníme jim dojíždění autem do práce a zrušíme daň z příjmu. Takže ti, co se třeba dohodnou a budou jezdit v autě ve čtyřech (nebo budou pracovat z domova nebo se za prací přestěhují nebo zjistí, že do jejich vsi vlastně jezdí autobus nebo dojedou autem jen na nádraží, …) na tom budou líp, než dnes. Ti kteří budou jezdit tak, jako dnes po jednom, na tom budou hůř.
Aha. Tomu snad neveris ani ty sam. Az vsichni pojedou tim autobusem, tak tu dan z prijmu zase zavedeme? Nebo z ceho pak budeme ten autobus doplacet?
Nejak mi to pripomina onu socialne-ekologickou reformu co slibovali Zeleni. Ovsem ve vysledku zustalo jen u toho zvyseneho zdaneni. To snizovani jinych dani se jaksi zapomelo.
U nás se před pár léty vesnice plynofikovala a dnes se lidi odpojujou a pálí v kotlích sajrajt. Plyn je prostě neúnosně drahý. BTW v době zavedení onoho plynu se platil měsíční paušál asi 50,– Kč, dnes 300,– Kč. Prostě 300 Kč měsíčně je v pr…, aniž by člověk vůbec otočil kohoutkem. Kdežto při topení sajrajtem ho na ty 3 stovky vyjde celé měsíční topení.
Jak jsem psal, jsi opravdu hlupák. MHD v praze se asi z 70ti procent dotuje, kdyby všichni začli jezdit mhd, to by bylo něco. Stála by 3× tolik a byla by 3× tolik narvaná.
Ty patříš mezi ty ekology který by každej normální člověk nakopal.
A asi bydlíš někde u silnice a auta tě rušej, proto je tolik nenávidíš. A co kdybys bydlel u letiště nebo železnice ? To je mnohem větší hluk, to bys zase chtěl podporovat silniční dopravu.
Hlupák nejsem, ale ty jsi opravdu velmi nevychovaný a zřejmě máš i nějaké duševní problémy včetně sklonů k agresivitě. Kdyby v Praze všichni (co můžou – např. stěhováci nemůžou) jezdili MHD, tak by se prostě vyplatilo doplnit víc spojů a bylo by. Jo a bydlím u 2 silnic i železnice, hluk je z obojího, ale když jede vlak, tak je větší z vlaku, ale to naštěstí není pořád (narozdíl od aut).
Kocoura se musim zastat. Tvuj pokus o psychoanalyticke podrypovani podsouvanim osobnostniho profilu je patricna ubohost a ten komentar kocoura, ze bydlet u zeleznice neni zadna vyhra vi kazdy, kdo bydli pobliz. Je to horsi nez u dalnice, protoze na dalnici nejsou urovnove krizeni, kde by museli projizdejici troubit i v noci. Pak uz to kocourovi nicmene taky ujelo stejne jak tobe.
Nemohu s vámi, než nesouhlasit. Pokud by všichni v Praze začali jezdit MHD a svá auta nechali doma, samozřejmě s výjimkou nutných profesí, tak by autobusy po Praze jezdily takovým fofrem, že by mohly jezdit ve svých pruzích i vyšší rychlostí, než je povolena v obci. Navíc, všichni by platili jízdenky, předplatní jízdenky atd., takže by se jednak snížila nutnost dotací ze strany města, jednak by mohlo dojít k rozšíření spojů. A to nemluvím o snížení emisí a bordelu, který za sebou auta majitelů, kteří s nimi jezdí do práce, ale i do trafiky pro noviny, zanechávají. Mám příklad: V 70. letech minulého století jsem působil v Londýně. Tam si docela zakládali na tom, že autobusová doprava je tak hustá, že si mohou dovolit zavřít dveře autobusu v zastávce tehdy, když jsou obsazena všechna místa k sezení. Dnes už i tam je tomu poněkud jinak.
Víte, ono sednout si na zadek a říci – státe, zařiď…, event. sousede, zařiď…, je takové docela prosťáčské. Vím, náš národ je takový dost peciválský. Ale holt si musíme zvykat, že když není práce v našem okolí, pokud jsme tedy odkázáni na obživu cestou práce, musíme někam dojíždět. A ty náklady za nás stát rozhodně neponese. Nic totiž nikomu nebrání, aby se stěhoval za prací. A pokud nechce? Je to jeho problém, ale musí počítat s tím, že ho doprava za prací bude stát podstatnou část výplaty.
„Takže tento vinětovský systém vytvořený speciálně pro Kapsch je hodně dobrá zakázka, ale pro tu firmu, ne pro stát.“ Nejenom Kapsch ale ti kdo to prosadili. No říká se že všimné je 15%. A 15% z 8 miliard je 1200000000 !!! To jak si rozdělí 100 lidí tak každej dostane 12000000. Páni poslanci děkujem !!!
Systém stojí plno peněz a vybere se z něj pár šupů. Je to jen výmysl hladového státu, který chce od řidičů vybrat na jiné věci než na výstavbu dálnic.
Naprosto nejrozumnější je spotřební daň na paliva – kolik najedeš, jak rychle, jakým autem znamená kolik zaplatíš. Jaký je rozdíl v používání dálníc a normálních silnic? Nákladově podle mne minimální.
Zadny rozidl v cene vystavby neni, naopak dalnice jsou v prepoctu na ujety kilometr levnejsi nez silnice mezi horni dolni, ktera se opravuje jednou za 40 let.
Cele dalnicni znamky pro osobni auta (a je jedno jak se vybiraji) jsou totalni kravina, kterou by meli okamzite zrusit a nahradit zvyseni spotrebni dane z nafty a benzinu presne ve stejne vysi jako nynejsi cisty vynos z dalnicnich znamek – naklady na vyber nula, vsechny ostatni naklady nula. Vsichni plati podle spotreby a ujetych kilometru, policie resi na dalnici bezpecnost a ne kontrolu vyberu dani.
kdyz se podivam na predni sklo kolegy – vlevo dole slovenska znamka. vlevo nahore rakouska znamka vpravo dole ceska znamka… jestli by nebylo lepsi nejake standartni celoevropske reseni, ale to bude asi beh ne velmi dlouhou trat.
krom toho na ceskem systemu mi vadi, ze si mam v tech nejvetsich mrazech jit sednout do auta a z ledoveho skla seskrabat starou dalnicni znamky prokrehlymi prsty ocistit zbytky lepidla a nalepit novou. krom toho ta taskarice s vepsanim poznavaci znacky vozidla. hlavne, ze kdyz jsem v unoru po prestehovani dostal nove znacky v novem okrese, tak mam na znamce stale stare informace a naprosto neni zpusob jak bych prokazal, ze skutecne takovou znacku sem kdy uzival. pro zacatek by stacilo u tech nalepovacich znamek upravit pocatecni mesic platnosti tak, aby byl volitelny. treba ted v breznu by se mi ta znamka urcite sundavala lip nez v –12C.
a prenosny system neni od veci, ale zase tech zakazniku prenosneho systemu tolik nebude, takze nevim proc jej nutit vsem, kdyz by mohlo jit o drobnou upravu toho co pouzivaji kamiony, ale za rocni pausal a ne kilometrovy by si to tech par tisic zakazniku za zvysenou porizovaci cenu asi naslo. rozhodne bych ten system nechtel zavadet plosne pokud je tak strasne nevyhodny.
No, mě to v garáži až zas takový problém nedělá. A ještě doporučení. Krom letošní extrémní zimy by se určitě našla celá řada dnů, kdy takové teploty, jako uvádíte vy, nebyly. Letos to bylo o něčem jiném, ale mně je takřka 5O let a obdobnou zimu nepamatuji. Nevím, kolik je vám, ale kolik takových zim jste zažil? Takže dělat pravidlo z něčeho, co pravidlem není… Není to je nějaká výmluva a přitom je za tím neschopnost?
Lidi,neni se cemu divit ,ze politici kradou ,kdyz vice ci mene je to lidem jedno a neuvedumuji si ,ze cela demokracie je taky jeden velky tunel pro lidi a o EU uz ani nemluve.Jen hrstka zvolenych si prijde na tezke miliony . myslim si ,ze zedne politiky a strany vubec nepotrebujem ,ale to by bylo proti pravidlum demokracie,ze jo.Jen podotykam ,ze to co vyjde navenek je jen mala a nezadbetelna spicku zdimani celeho statu. A proto me nezbyva nez krast a loupit taky jako politik.Heslo budoucnosti je ,ze " prezijou jen ti nejbohatsi " . Politik
Libor JEŽEK, poslanec /ODS/ /16.3.2010/
Elektronické viněty nevznikly na základě potřeby ministerstva dopravy nebo na základě nějaké koncepce telematiky v silniční dopravě. Nápad ďábelských krabiček Kapsch vznikl na základě evidentně lobbistického zájmu společnosti Kapsch.
Miroslav KALOUSEK, poslanec /TOP 09/ /16.3.2010/
Ve vší úctě pane poslance Ježku, prostřednictvím pana předsedy, na to my vám kašleme. Tento návrh zvažovala Poslanecká sněmovna, schválila ho 150 hlasy.
David RATH, poslanec /ČSSD/ /16.3.2010/
Možná jsem špatně slyšel nebo jsem to špatně pochopil, když tak mě prosím opravte, pokud jsem špatně pochopil vystoupení poslance Kalouska, který tady vystoupil a mně připadalo, že má na čele vytetováno Kapsch, protože co jediné tady znamenalo jeho vystoupení. Abychom tady zavedli a nechali zavést ten obludný systém špehování každého automobilu, kde si každý bude muset koupit malou krabičku a výsledkem tohoto obludně drahého systému bude, že na straně příjmů pro státní rozpočet bude nula a na straně výdajů v lepším případě také nula.
Miroslav KALOUSEK, poslanec /TOP 09/ /16.3.2010/
Musím říct, že opravdu nemám na čele napsáno slovo Kapsch, protože ani snad nevím, že realizuje tuto zakázku firma Kapsch nebo jakákoliv jiná. Mám napsáno na čele jednu jedinou věc, hlasování Poslanecké sněmovny a stanovisko vlády Jana Fischera.
Zdeněk ŠKROMACH, poslanec /ČSSD/ /16.3.2010/
Tak, jak je dneska koncipovaná tady tato viněta, tak by úplně stačil voňavý stromeček do auta, protože to má stejný účel.
Soňa MARKOVÁ, krajská lídryně strany /KSČM/
Tak je třeba říci, že část poslaneckého klubu KSČM se domnívá, že skutečně ty elektronické kupóny jsou drahé, neefektivní a zbytečné, proto také byl předložen ten návrh, který se včera hlasoval. Já jsem tedy tam nebyla, byla jsem na služební cestě. Ale na druhou stranu je třeba říci, že pro nás je také důležité jako pro KSČM, že tyto elektronické kupóny by umožnily výkonové zpoplatnění a to výkonové zpoplatnění by bylo důležité především pro ty občany České republiky, kteří tolik dálnice nevyužívají, kteří je využívají jenom zřídka a skutečně by zaplatili jenom za to, kolik by ujeli.
S tachometrem to nemá nic společného :-) :
http://www.mesec.cz/clanky/povinne-ruceni-jako-soukromy-hlidac/
http://www.uniqa.at/uniqa_at/cms/privat/vehicle/safeline/index.jsp
S první polovinou příspěvku souhlasím. Ten kdo použije dálnici 4× do roka a musel by si pokaždé kupovat např. týdenní známku, tomu se viněta vyplatí. Ale ten kdo je nucen jezdit např. denně do práce, pro toho bych nechal soiběžně i možnost „ročního paušálu“. Pokud tomu tak nebude, lidé budou vážně šetřit a často budou jezdit mimo dálnice – pojedou přes obce atd. Budou ucpané silnice. To popírá smysl dálnic – kratší čas dopravy a odlehčení dopravy v obcích. Takhle vím, že když si koupím roční známku, tak mohu na dálnici kdykoliv.
Možná vám to připadá spravedlivé, ale lidem, kteří jezdí 5× ročně určitě ne. Jinak si myslím, že částečně máte pravdu. Ale muselo by to být jinak. Paušál ano, ale třeba do 10000 km ujetých km. A pokud najedete v tom roce více, tak za každý km zaplatíte už plnou sazbu. Dalo by se to samozřejmě odstupňovat: Třeba do 5000 km – 0,40 Kč za km, do 7500 km – 0,30 Kč za km, do 10000 km – 0,20 Kč za km. No a ten, kdo by takový paušál překročil či by paušál sjednán neměl, mohl by platit třeba 0,50 Kč za km. Ale, samozřejmě, teď jen střílím, k tomu by bylo nutno provést solidní ekonomickou rozvahu.
Stále jenom slyším, jak si všichni budou půjčovat přenosné viněty a jak tím poklesne jejich prodaný počet oproti současné známce. Já si ale myslím, že existuje spousta občanů a rodin, kteří mají více než jedno auto a dálnici přímo jedním autem nevyužívají tak, aby se jim v současnosti vyplatilo kupovat známku na jedno auto a tito budou těmi, kteří zvýší počet oproti současnosti. Není nutné křičet o tom, jak si do firmy koupí jednu vinětu a budou si ji předávat. Je to možné, ale nebude to žádný zásadní objem, který by vinětu položil. Nechte to žít a budoucnost ukáže.