Hlavní navigace

Elektrokolo. Výhodná koupě, která šlape sama?

17. 10. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Shutterstock
Vyplatí se elektrokolo a na kolik vyjde jeho provoz? Přestože je elektrokolo hitem a v supermarketech jej pořídíte i za pár tisíc, běžně si stále sáhnete hluboko do kapsy.

Elektrokolo je klasické jízdní kolo doplněné o elektrický pohon. Nebude šlapat ani řídit za vás, ale pomáhá eliminovat sílu, kterou budete muset pro jízdu vynaložit. Funkce elektronického motoru je aktivována šlapáním, proto není možné, aby kolo jelo bez šlapání a bez vašeho úsilí. Míru elektronické asistence můžete regulovat v průběhu jízdy v závislosti na terénu a vaší fyzické síle. Zároveň je možné systém asistence zcela vypnout a využívat tak funkci klasického jízdního kola.

Typy elektrokol
Typ kola Vhodnost
Městské elektrokolo Pro pravidelnou dopravu do zaměstnání, školy či na nákup.
Horské/terénní elektrokolo Do náročného terénu.
Krosové/trekové elektrokolo Pro dlouhý dojezd.
Elektrokolo se středovým pohonem Pro sportovní jízdu, zejména v kopcovitém terénu.
Skládací elektrokolo Pro pravidelnou dopravu.
 

Na co si dát pozor

Ne všechna elektrokola bývají legální, resp. nemohou být v provozu na veřejných komunikacích. Někteří výrobci totiž prodávají kola, která nejsou v souladu s legislativou. Nejčastěji se jedná o kola vybavená motory s vyšším výkonem, než je zákonem stanovený výkon 250 W. Kromě toho jsou nabízena kola vybavená akceleračními páčkami, které umožňují jízdu bez šlapání. Jenže používání takových kol na silnicích, ale i cyklotrasách vede k finančnímu postihu, nebo dokonce k trestnímu stíhání v případě dopravní nehody.

Nabízené kolo musí být v souladu s předpisy umožňujícími legální provoz na veřejných komunikacích. Elektrokolo musí být označeno povinnými informacemi na rámu – jméno a adresa výrobce/dovozce, soulad s normou EN15194, symbol CE a slova 250 W, 25 km/h a EPAC (PEDELEC) – a toto by mělo být uvedeno i v uživatelském manuálu nebo v prohlášení o shodě.

Jak si správně vybrat elektrokolo?

Před pořízením kola byste si měli položit pár základních otázek:

  • Za jakým účelem si kolo pořizuji?
  • Po jakých cestách budu nejčastěji jezdit?
  • Jak často a na jak dlouhé vzdálenosti kolo potřebuji?
  • Kolik peněz chci do elektrokola vložit?

Pokud znáte odpovědi na tyto otázky, nastává fáze navštívit specializovaného prodejce. 

Klady a zápory elektrokol

Nízké náklady na provoz – viz odstavec na konci článku.

Kamkoliv a kudykoliv – a to jak z pohledu zákona, který jej neodlišuje od klasického jízdní kola, tak i z hlediska druhu zvolené trasy.

Na věku nezáleží – toto kolo je určeno pro osoby všech věkových kategorií, není zde žádné omezení ohledně průkazu, zkoušek ani vaší fyzické zdatnosti.

Byznys, relax i sport – vhodné pro všechny typy osob – student, manažer i důchodce.

S motorem i bez motoru – není omezené žádnou vzdáleností, po vybití baterie můžete pokračovat dál, jako na normálním kole.

Zelená cesta – jízda na elektrokole je jednou z nejekologičtějších možností osobní dopravy, žádné zplodiny ani nadměrný hluk.

Svoboda – žádné dopravní omezení ani drahé parkování.

Vysoká váha – některá elektrokola mohou dosahovat váhy až 30 kilogramů. Tuto váhu ovlivňuje zejména hmotnost motoru a baterie. S větší hmotností kola je nutné počítat nejen při vybití baterie, kdy vám jízda zvýší námahu při šlapání, ale také při přepravě kol. Umístění elektrokola na střešní nosič automobilu bude, hlavně pro jednoho člověka, dosti obtížné. 

Vysoká cena – základní ceny elektrokol začínají na 17 000 Kč s výjimkou elektrokol prodávaných v hypermarketech.

Drahý servis – některá elektrokola si už nespraví běžný cyklista, a pokud se něco pokazí, musí do do servisu, který elektrokolům rozumí.

Co to stojí?

Cena elektrokola reprezentuje kvalitu použitých komponent a výbavu. Na první pohled výhodný nákup se vám dříve nebo později může prodražit. Toto platí i pro následný servis vašeho elektrokola. Bude-li se jednat o výrobce bez odpovídajícího servisního zázemí, který vám nebude schopen s problémem pomoci, stává se z nákupu ztrátová koupě.

Cenové rozpětí je stejně široké jako u osobních automobilů. Ceny se pohybují od 17 000 až po 400 000 Kč. Záleží čistě na vás, co od svého kola požadujete, jak dlouhé vzdálenosti budete jezdit, jestli se jízdě věnujete velmi aktivně, nebo se chcete jet o víkendu projet do vedlejší vesnice na pivo s přáteli. I v tomto případě platí pravidlo zlaté střední cesty.

Po konzultaci s autorizovaným servisem a zároveň prodejcem elektrokol mi při vymezení tří druhů budoucích uživatelů (velmi aktivní mladý člověk s náročným terénem, rodiče s malými dětmi orientováni na lehké až středně těžké cyklostezky a osoby v důchodovém věku na rekreační jízdu či pravidelnou dopravu například na nákup) bylo vždy doporučeno elektrokolo v cenovém rozpětí mezi 27 000 až 35 000 Kč, bez ohledu na typ kola.

Pořízení elektrokola je na základě námi zjištěných informací zřetelněji nákladnější než pořízení klasického jízdního kola. Na druhou stranu zůstává levnější alternativou k malému motocyklu. Jelikož je z pohledu legislativy posuzováno jako klasické jízdní kolo, není nutné elektrokolo registrovat, obstarávat si řidičské oprávnění či platit povinné ručení.

Ušetříte za technickou kontrolu, pojištění, silniční daň a pohonné hmoty, zároveň je kolo možné uplatnit jako daňový náklad vaší firmy či živnosti. Tímto odpadá poměrně velká část nákladů. Podobně plátci DPH si mohou DPH odečíst, pokud prokáží, že kolo slouží k jejich podnikatelské činnosti.

Baterie

Životnost baterie udává počet nabíjecích cyklů v souladu se zachováním odpovídající tvrdosti zdroje. Některé baterie mohou dosáhnout maximálně 300 nabíjecích cyklů, modernější pak 1000 až 1500.

Nabíjení baterie probíhá jednoduše ze standardní elektrické sítě. Nezáleží na tom, zda je baterie v kole, či mimo něj. Plné nabití baterie závisí na typu kola, ale zpravidla trvá 2 až 6 hodin. Bezpečnostní systém zaručuje, že nedojde k přebití baterie. Co se týká nabíjení, obecně platí, že jedna hodina nabíjení vystačí na ujetí cca 10 km. Náklady na jedno dobití činí maximálně 4 Kč, ale spíše měně, s dojezdem okolo 60 km tak vyjde jeden kilometr na méně než 10 haléřů.

Průměrná životnost klasické olověné baterie je zhruba 400 plných nabíjecích cyklů. V přepočtu na praxi budete muset klasickou baterii vyměnit po 3 letech užívání.

Servis

První garanční prohlídku je doporučeno provést do tří měsíců od pořízení elektrokola, nebo po ujetí prvních 200 až 300 kilometrů a zejména před skončením záruční doby.
Placený servis je vhodné provádět 1× za sezónu. Cena garanční prohlídky závisí na tom, zda si ji necháte udělat u svého prodejce, či nikoliv. Pokud bude garanční kontrolu provádět prodejce, máte garanční prohlídky do 300 km zdarma, nad 300 km za částku zpravidla 350 Kč.

Někteří prodejci nabízejí servis svých elektrokol po celou dobu bez poplatku, platíte pouze příslušné opravy a náhradní díly. Pokud se bude jednat o jiného výrobce, pohybuje se cena řádově okolo 450 až 750 Kč. Garanční prohlídka však není povinná, jedná se o doporučený servisní interval. Elektrokolo vyjma řádné péče o baterii nevyžaduje o nic více údržby než jakékoliv správně udržované klasické jízdní kolo.

Provozní náklady

Provozní náklady závisí na mnoha faktorech, mezi které patří rychlost, terén, profil, tlak v pneumatikách, velikost baterie, ale také kupříkladu váha jezdce a síla šlapání. Jednoduše by se dalo říci, čím větší náklad, tím menší rychlost a kratší dojezd.

Příklad výpočtu provozních nákladů včetně amortizace nové baterie po 600 cyklech nabití

Pro kalkulaci provozních nákladů využijeme střední cesty ohledně baterie a výkonu.

Počítáme s baterií 36 V / 10,5 Ah a s motorem o výkonu 250 W, kdy jedno nabití baterie zvládne 40 kilometrů jízdy, což je průměrná hodnota při použití střední připomoci ve středně těžkém terénu. Potom 600 nabití odpovídá 24 000 najetých kilometrů (množství nabití do té doby, kdy kapacita neklesne pod 80 %). Kapacita baterie odpovídá 36 V x 10,5 Ah, to je 378 Wh, z čehož vyplývá na jedno vybití 302 Wh, neboť 20 % kapacity zůstává v baterii a nemůže být použito.

Energie potřebná k nabití je 472 Wh, v rámci které je již započítáno 25 % energetické ztráty při nabíjení.

Z výše uvedeného se dá vypočítat následující: 600 nabití x 472 Wh je 283,2 kWh. Těchto 283,2 kWh představuje částku 1289 Kč v případě, že průměrná cena energie činí 4,55 Kč/kWh.

Z takto získaných částek je možné odvodit, že cena energie spotřebované na 1 km činí 0,0537 Kč, cena nové baterie po 600 cyklech rozpočítaná na 1 najetý kilometr činí 0,333 Kč. Celkové náklady, včetně nové baterie na 1 km ve výsledku činí 0,387 Kč.

skoleni_15_4

Elektrokolo je jako každá jiná nákladová koupě. Je nezbytné si ji dobře rozmyslet a v tomto případě především konzultovat s odborníkem, který vám na základě vašich požadavků a cenových možností nabídne variantu na míru.

Život je jako jízda na kole. Abys udržel rovnováhu, musíš pokračovat v pohybu. Albert Einstein

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Lidským způsobem čtenářům tlumočím to, co je jim předkládáno drobným písmem nebo odborným jazykem.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).