DUEL: sKarta je průšvih. Obraz o ní poškodila média

Lze zavedení sKaret hodnotit jako úspěch? A jsou ohroženy osobní údaje příjemců dávek? Na to a mnohem více jsme se zeptali jak současné ministryně práce, tak i stínové pro ČSSD.


Autor: Top 09

Ing. Ludmila Müllerová

Na Vysoké škole zemědělské v Brně vystudovala provozně ekonomickou fakultu. Po studiích pracovala na administrativních a ekonomických pozicích v několika státních podnicích. V roce 1991 začala podnikat v ekonomice a účetnictví a také vstoupila do KDU-ČSL.

V roce 1998 byla za lidovce zvolena do poslanecké sněmovny. V roce 2009 ukončila členství v KDU-ČSL a vstoupila do TOP 09, kde se stala místopředsedkyní strany. 16. listopadu 2012 byla, po rezignaci Jaromíra Drábka, jmenována novou ministryní práce a sociálních věcí.


Autor: ČSSD

Mgr. Ivana Stráská

Je členkou ČSSD, absolvovala Pedagogickou fakultu. 20 let pracovala jako pedagožka a také jako zástupkyně ředitele školy. V roce 1998 byla zvolená do Zastupitelstva města Milevska, poté byla i starostkou.

Od roku 2000 je zastupitelkou Jihočeského kraje, v roce 2008 byla zvolena krajskou radní a náměstkyní hejtmana v oblasti sociální, zdravotní a národnostní problematiky. Od roku 2012 je stínovou ministryní práce a sociálních věcí.

Zdroj: Našipolitici.cz

Jak hodnotíte zavedení sKaret? Byl to podle vás úspěch nebo neúspěch?

Müllerová: Každá změna a její prosazování s sebou přináší nedůvěru a riziko, že nebude dobře přijata. To se stalo projektu sKarta, který příznivě nepřijala média, což ho poškodilo také v očích veřejnosti. Přitom naše zkušenosti ukazují, že lidé – pokud jim vysvětlíme fungování a výhody této služby, karty neodmítají. Média ale posílila negativní vnímání a obavy lidí, což je škoda. Projekt má problémy, které aktivně řeším už od svého nástupu do funkce. Věřím, že se to podaří.

Stráská: Zavedení sKaret nelze hodnotit v kategorii úspěch – neúspěch. Považuji to za průšvih, a bohužel musím konstatovat, že na vše, co se teď postupně ukazuje, jsme jako na rizika projektu celé sociální reformy upozorňovali v době, kdy se s námi úředníci z MPSV o záměrech ještě radili. Společně se SMO jsme se postupně stali protivnými kverulanty a zavládl názor, že si to koalice stejně prohlasuje a není tedy třeba hledat shodu. A zároveň považuji za farizejství od ostatních koaličních partnerů, když jsou teď  odpůrci sKaret. Bez jejich hlasů by tento pochybný projekt neprošel. Nevěděli snad, o čem hlasují?

sKarta má sloužit jako další identifikační doklad. Podle Národní rady zdravotně postižených jde o další identifikační doklad navíc, který je zbytečný a občan stejně bude muset s sebou mít svůj občanský průkaz. Považujete tento argument za oprávněný?

Müllerová: Chci, aby povinné bylo pouze to, že se sKarta bude používat jako identifikační průkazka. Jako platební kartu ji dál budou využívat jen ti, kteří budou sami chtít. A dobrovolná bude také řada výhod, jako je například bezplatné vedení účtu nebo bezplatný i opakovaný výběr ze všech bankomatů dodavatele. Rozhodně si nemyslím, že jde o zbytečný produkt, naopak. Důležité také je, že peníze od státu na sKartě nepodléhají exekucím a že sKarty ve výsledku výrazně zrychlí komunikaci a výměnu informací mezi klienty a úřady.  

Stráská: Naprosto. A je otázkou nejen etickou, zda identifikovat sociálně slabé!

Podle Úřadu pro ochranu osobních údajů poskytlo ministerstvo České spořitelně osobní údaje o příjemci dávek neoprávněně. MPSV to chce řešit změnou legislativy. Pomůže to? A bude to dostatečné?

Müllerová: Naše ministerstvo naprosto respektuje závěry kontrol Úřadu pro ochranu osobních údajů. Pracujeme na tom, aby legislativní změny vedly k tomu, že se nová sKarta stane nejen službou přátelskou ke klientům. Ale také napraví a zpřesní, jaké osobní údaje příjemců sociálních dávek, které shromažďujeme, a uzákoní přesný důvod, proč je to nezbytné. Stejně tak v zákoně přesně vyjmenujeme osobní údaje, které předáme České spořitelně, aby mohla vést účty klientů k sKartám a sKarty vůbec vyrobit. Ovšem to hlavní, co chci, je: udělat vše v kontextu s sKartou tak, aby s ní byli lidé spokojení. Změny musí být systémové, ne dočasné.

Stráská: Opět věc, na kterou jsme upozorňovali. Žádná změna legislativy nezmění fakt, že stát své povinnosti a s nimi osobní data konkrétních lidí pustil z rukou a předal je komerčnímu subjektu.

ČSSD chce ohledně sKaret podat Ústavní stížnost. Co bude obsahovat a může ohrozit projekt sKaret?

Müllerová: Co bude obsahovat případná stížnost ČSSD a kdy ji podá, musí říct sociální demokracie. Já budu usilovat o to, abych v parlamentu získala potřebnou podporu pro legislativní změny v zákonech, které se sKarty týkají. Lidem jsem slíbila, že změníme sKartu ve skutečně přátelskou službu, která vyřeší jejich námitky.
 

Stráská: Neznám zatím konkrétní obsah, ale určitě vše, o čem nyní hovoříme.

Úřady podle informací Lenky Kohoutové, poslankyně ODS, nemají dostatek elektronických zařízení k přečtení informací o příjemcích dávek. Kolik podle vás může stát pořízení čteček? A budou to jediné náklady?

Müllerová: Předpokládám, že se jedná o čtečky, který by měly být v budoucnosti k dispozici na všech úřadech práce. Alespoň jedna na každém. Dodavatele vybereme v transparentním výběrovém řízení na modernizaci vyvolávacích systémů úřadů práce a dnes ještě nechci předjímat, kolik by vše mělo stát. Hodnotícím kritériem bude samozřejmě také cena.

Stráská: ÚP skutečně nemají čtečky, ale to nejsou zásadní náklady této „reformy“. Za povšimnutí by stálo i pochybné fungování dávkového systému, pokud vím, problémy jsou dodnes.

A jaká je podle vás budoucnost sKaret?

Müllerová: Chci nyní vylepšit služby pro občany a vyhovět námitkám ombudsmana o ochraně osobních údajů. Pak by sKarta mohla být skutečně bezproblémová a fungující služba. Samozřejmě usilujeme také o to, aby veřejnost sKartu takto vnímala, aby ji brala více pozitivně. Jako moderní nástroj, který jim usnadňuje život a státu šetří peníze, což jsou v konečném důsledku peníze lidí.

widgety

Stráská: Nejsem proti pokroku. Pokud by možnost platební karty byla dobrovolná, jsem přesvědčena, že řada lidí by na ni přistoupila. Ale jsem také přesvědčena, že cílem nebyly ani úspory, nakonec náklady byly fakticky přeneseny na uživatele, ani zjednodušení systému. Byl zcela jiný.

Anketa

Kdo podle vás rozumněji odpovídal?

Poznámka redakce: Stejné otázky jsme také zaslali České spořitelně s tím, že se může k libovolné otázce vyjádřit. Děkujeme, ale dokud neproběhnou všechna politická jednání, nebudeme se k sKartě vyjadřovat, odpověděl Marek Pšeničný z tiskového odělení České spořitelny. 

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 2. 2013 4:49