Spočítejte si...

Zavřít

Dočkáme se evropského elektronického průkazu?

Co stát, to vlastní zákony a podmínky. Ty se týkají i vydávání dokladů totožnosti. Se stoupajícími povinnostmi však přicházejí i alternativy, jako zmenšit povinnost chodit na úřady. Pomoci by měl elektronický průkaz totožnosti platný v celé Evropě.

Problematická elektronická totožnost

Zatím co se evropské státy snaží implementovat pravidla, která mají ladit místní právo se směrnicemi Evropské komise, jednou ze stále problematických oblastí jsou takzvané elektronické průkazy totožnosti, označované také jako eID.

I současná česká státní správa se snaží postupně zavádět možnost plně elektronického styku pro vyřízení potřebných záležitostí. Ale postup není zrovna jednotný a spíše připomíná onu hru na písku: každý si staví sám to svoje. Není moc efektivní, když máte možnost podat elektronickou žádost podepsanou elektronickým podpisem, ale přílohy již podat nelze a je nutné je poslat poštou. Tím se vytrácí celý smysl elektronizace státní správy.

Práce v zahraničí a komunikace s úřady na dálku

Další problém nastává u mobilních lidí, kteří pracují v zahraničí anebo denně do zahraničí za prací dojíždějí. Nezřídka musejí komunikovat se úřady obou států, což je nejen časově náročnější, ale vznikají i nepříjemné problémy, chybí-li možnost elektronického přístupu. Proto vznikl projekt Evropské komise, který má zajistit přeshraniční uznávání národních systémů elektronických průkazů totožnosti a umožnit jednoduchý přístup k veřejným službám prozatím ve 13 členských státech.

Všimněme si, že v rámci celé EU obyvatelé zemí používají přibližně 30 milionů národních elektronických průkazů totožnosti, aby měli přístup k celé řadě veřejných služeb. Jenže tyto různorodé elektronické informační systémy a elektronické podpisy nejsou vzájemně kompatibilní. S elektronickým podpisem vydaným například českou certifikační autoritou v podobě České pošty se nepodepíšete při podání daňového přiznání ve Francii. Přitom vaše identita byla řádně ověřena.

Takzvaný evropský elektronický průkaz totožnosti, který chce prosadit Evropská komise, by nerušil stávající národní systém komunikace státní správy s občany, ale naopak jej rozšířil po celé EU. Elektronickou totožnost by tak bylo možné prokázat kdekoli v EU při komunikaci nejen se státní správou, ale například i s bankami a ostatními společnostmi, které budou schopny elektronicky podepsaný dokument přijmout.

Jaké služby státní správy se nejčastěji vyřizují elektronicky

  • vyplácení příspěvků sociálního pojištění
  • dávek v nezaměstnanosti
  • podávání daňových přiznání

Mobilní občané jsou v nevýhodě

Pro mobilní občany EU není elektronická totožnost v dnešní podobě dostačující, prohlásila Viviane Redingová, komisařka EU pro informační společnost a média. A dodává, že evropský vnitřní trh bez hranic vede jedině podporováním vzájemným uznáváním elektronických průkazů totožnosti mezi členskými státy.

Elektronizace veřejné správy v celé EU pokračuje rychle. Podle tiskové zprávy Evropské komise může například belgický taxikář své daňové přiznání vyplnit a podat v elektronické podobě, zatímco estonská zdravotní sestra může ve stejné podobě rychle zkontrolovat své důchodové nároky. Jenže jakmile však chce občan využít služeb v jiné zemi za pomoci elektronického průkazu totožnosti své vlastní země, výhody spojené s těmito službami se vytrácejí. Přesněji neexistují.

Občanské průkazy nevymřou

Evropská elektronická „občanka“ nenahradí národní průkazy totožnosti, ale umožní bezpečně prokazovat svou totožnost elektronickou cestou. Snadněji by tak mělo jít vyřizovat své úřední záležitosti ve veřejných úřadech, doma u počítače nebo dokonce z jakéhokoli mobilního přístroje. To znamená, že se například studenti budou moci zaregistrovat na zahraniční univerzitě s pomocí elektronického průkazu totožnosti vlastní země. Pilotní tříletý projekt evropského průkazu se nyní spouští prozatím jen ve 13 ze 27 členských států EU. V současné době jde o Rakousko, Belgii, Estonsko, Francii, Německo, Itálii, Lucembursko, Nizozemsko, Portugalsko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Spojené království a rovněž Island.

Jednoduchý přístup k veřejným službám po celé EU je velice důležitý pro občany cestující po Evropě v rámci služebních cest, studií nebo za účelem rekreace a zároveň přispívá ke zvýšené mobilitě pracovníků v celé Evropě. Zlí jazykové však tvrdí, že snaha o synchronizaci národních informačních systémů se může vymstít při záměrném zneužití dat nebo nabourání se do systému, který spravuje osobní údaje. Hackeři tak snadno mohou získat údaje hned o lidech z více zemí. Elektronizace státní a veřejné správy však je nutná a je potřeba učinit vše proto, aby se odstranilo co nejvíce písemných byrokratických žádostí. Elektronický průkaz totožnosti může být dobrým pomocníkem. Jedinou otázkou je, kdy se ho dočkáme. V nejbližších třech letech to bohužel nebude.

Anketa

Jak nejčastěji komunikujete se státní a veřejnou správou?