Spočítejte si...

Zavřít

Jak se vyznat v platebních metodách?

Nové platební metody změnily svět internetových obchodů. Jak se v nich vyznat? A které jsou nejvýhodnější?

Český trh internetových obchodů je značně specifický. Nikoliv však ve výši cen, jak tomu je například u mobilních operátorů, ale v přístupu zákazníka. Běžný český zákazník se umí rozhodovat efektivně a často je pro něj primární cena daného výrobku. To koneckonců umožnilo v posledních 10 letech vznik tisíců nových internetových obchodů. Jejich hlavním lákadlem byla především cena. 

Začaly se dokonce objevovat i podvodné či nekalé obchody, které se chlubily na tehdejších srovnávačích nejlepší cenou, avšak po zaplacení buď žádné zboží nedodaly nebo neposkytovaly žádné standardní služby, což se například projevilo při reklamaci zboží. To je však naštěstí minulostí, neboť tento trend dokázaly ve svůj prospěch využít některé srovnávače cen zboží, které umožnily samotným zákazníkům, aby obchody recenzovali a poskytli tak dalším zákazníkům užitečná vodítka při nákupu. 

Výsledek byla spokojenost jak na straně poctivých obchodníků, kteří mohli díky dobrým referencím dále růst, tak i samotných zákazníků, kteří už nemuseli mít obavy, že budou v dobře hodnoceném a etablovaném internetovém obchodu okradeni. Možná i kvůli tomu mají zdejší internetové obchody pozici, která je v Evropě téměř výjimečná. Nikde jinde se totiž nenakupuje technické zboží na internetu tak, jako u nás. Dokazuje to také například průzkum společnosti GfK, podle které technické zboží nakupuje prostřednictvím internetu přibližně třetina Čechů. Druhé je Německo s přibližně pětinovým podílem. Itálie či Španělsko však mají podíl velmi nízký.


Autor: GfK

Podíl internetového a tradičního prodeje u technického spotřebního zboží

Stále se bojíme platit kartou

I přes tu naší vysokou internetovou gramotnost se stále například bojíme platit na internetu kartou. Z velké části za to můžou také média, která z platby kartou často učinila strašáka. Dozvídali jsme se o nejrůznějších případech zneužití platebních karet. Tyto výstrahy však nadále platí – pokud budete platit v zahraničí, především ve východnějších zemích na neprověřených platebních bránách, které nebudou dostatečně zabezpečené, pak je skutečně velká šance, že může dojít ke zneužití vaší platební karty. Našemu kolegovi například hrozilo zneužití karty při nákupu tabletek Viagry na zahraničních serverech. O jeho zkušenostech nejen se zneužitím karty, ale i o účincích nelegálních tabletek Viagra se dočtěte v článku: Koupili jsme přes internet Viagru. A málem přišli o peníze (TEST+video).

Avšak na českých internetových obchodech, které stabilně fungují několik let a mají tržby v desítkách či stovkách milionů korun a které také mají prověřené platební metody, je pravděpodobnost zneužití mizivá. Trend se proto postupně mění a Češi pomalu začínají stále více platit kartou, velmi k tomu například dopomohla expanze slevových serverů. Tip: Češi se pořád bojí platit na internetu kartou, nejradši mají platbu převodem z účtu

Platba kartou je zde skutečně pohodlnější – zatímco při bankovním převodu jste musel jako zákazník na voucher ve vašem emailu čekat i 3 dny, při platbě kartou vám do vašeho emailu přišel téměř okamžitě. Pokud jste si zakoupil například konzumaci jídla v restauraci, v ten samý den jste také mohl do dané restaurace uskutečnit rezervaci.

I tak však měli lidé značnou nedůvěru při prvních platbách kartou. Autor tohoto článku vzpomíná na počínaní známého, který poprvé zaplatil kartou voucher na slevovém serveru prostřednictvím platební brány PayPal. V pozdních hodinách mu však zavolal s tím, že se bojí, že jeho karta může být zneužita, řešením je podle něj blokace karty. Kartu si naštěstí nezablokoval a dneska prostřednictvím platební karty uskuteční i několik online plateb týdně. Některé kreditní karty vám také vrací část peněz z nákupů, platit kartou se tak v řadě případů vyplatí. Tip: Které kreditní karty vám vydělají? (SROVNÁVAČ)

Jak již bylo uvedeno, velkou výhodou slevových serveru je, že daný voucher obdržíte okamžitě. U internetových obchodů, které prodávají elektroniku, to však možné není, zboží vám doporučí v nejlepším případě v ten samý den (nikoliv okamžitě), podvědomě tak u člověka může nastat nejistota, kvůli tomu, že vynaložil peníze za zboží, které nemá. Při platbě kartou i autora také provázejí následující obavy či myšlenky: Co když se moje platba ztratí? Není lepší se ještě jednou podívat na zboží na pobočce a tam to zaplatit? Změnit psychologii lidí proto bude u plateb kreditních karet značně obtížné.

Bankovní tlačítka přinesla snížení nákladů za platbu

Společně s rostoucí ochotou platit kartou začaly také banky vyvíjet svá bankovní tlačítka (internetové bankovnictví, kde jsou již předvyplněné údaje), která umožnila pohodlné online platby z bankovního účtu. Tato bankovní tlačítka přinesla výhody jak samotným obchodníkům, protože provize u této metody jsou podstatně nižší, než při platbě kartou, ale i samotným zákazníkům – bylo to pohodlnější než samotný převod. Například také GoPay nabízí Expresní převody – jedná se o okamžitý převod na bankovní účet, kde jsou provize ještě nižší, než u bankovních tlačítek.

Všechny tyto platební metody můžete integrovat do svých internetových obchodů prostřednictvím platebních bran, které nabízejí všechny nejpoužívanější platební metody. Vaši zákaznici tak můžou zaplatit nejen prostřednictvím kreditních karet, bankovních tlačítek, ale například poštovní složenkou či službou superCash, což jsou hotovostní platby na terminálech Sazky.

Znamená to, že za nízkou částku můžete při otevření nového internetového obchodu nabídnout svým zákazníkům nejpoužívanější platební metody. V posledních letech se také snížila cena za implementaci či aktivaci dané platební brány do internetového obchodu. Přitom ještě před několika lety, pokud jste chtěli, aby se platba připsala expresně, pak jste museli být majitelem několika bankovních účtů. Obhospodařovat tyto bankovní účty a kontrolovat, zdali vám přišly peníze, nebylo nic jednoduchého. Nové platební metody také pomalu vytlačují například platby prostřednictvím SMS zpráv, které jsou pro prodávajícího značně drahé. Získali jen polovinu peněz z dané platby, zbytek si rozdělil mobilní operátor a stát.

Zajímavé také je, že nové platební metody se dokonce vyplatí i velkým a etablovaným internetovým obchodům. Oto Hausmann, ředitel pro rozvoj a služby společnosti Datart pro server Měšec.cz potvrdil, že dobírka je pro ně skutečně nejméně výhodná: Nejvýhodnější jsou určitě bankovní tlačítka, na druhém místě jsou platby kartou a teprve na posledním místě je dobírka, uvedl. Na otázku, zdali chce Datart motivovat zákazníky nakupovat prostřednictvích bankovních tlačítek či platebních karet tím, že zdraží dobírku, odpověděl: To není možné, protože náklady u dobírky na zachování určitých procesů budou pořád stejné. Platilo by to jen v případě, pokud by dobírka vůbec nebyla. Pak se ušetří. Takhle však nikoliv, dodal. Podle něj například hrozí, že řidič po směně odcizí utržené peníze a na policii oznámí, že mu byly ukradeny.

Platební metody
Společnost Platba kartou Bankovní tlačítka Expresní převod* Další platby
PayPal VISA, MasterCard, American Express  PayPal
PayU VISA, MasterCard, Diners Club** Česká spořitelna, Komerční banka, GE Money Bank, Raiffeisenbank, Sberbank, Fio banka, Mobito,  superCASH (Sazka), platba poštovní poukázkou
GoPay VISA, Visa Electron, MasterCard, MasterCard Electronic Raiffeisenbank, Komerční banka mBank, FIO bank ČSOB (v přípravě), GE Money Bank (v přípravě)    
Slovenská spořitelna, UniCredit Bank Slovakia, Tatra banka (pro EURa)
Česká spořitelna,      ČSOB, Komerční banka, Raiffeisenbank, mBank, UniCredit Bank Czech Republic, GE Money Bank, FIO bank,
Slovenská spořitelna, UniCredit Bank Slovakia, (pro EURa)
GoPay, PayPal (v přípravě), superCASH (Sazka), GoKupon, paysafecard
AGMO VISA, Visa Electron, MasterCard, Maestro Česká spořitelna, Komerční banka, Raiffeisenbank, mBank, FIO bank, Sberbank, GE Money Bank Komerční banka, Raiffeisenbank, ČSOB, FIO Banka, Sberbank, GE Money Bank, Era, UniCredit Bank SMS, Premium SMS, Audiotex, eSloženka

Zdroje: Webové stránky platebních bran

*Expresivní převod je klasický bankovní převod s tím, že peníze budou hned připsány na bankovní účet dané banky, poplatky při této metodě jsou také nižší. Na druhé straně je však zde menší komfort pro kupující než při platbě bankovním tlačítkem. 

**Podle informací na stránkách údajně využívá PayU ke zpracování plateb platebními kartami společnost Global Payments Europe (GPE). 

Poznámka k tabulce: Řada bank začala v poslední době nabízet vlastní platební brány. Tyto brány však většinou umožňují jen akceptaci platebních karet a platbu bankovním tlačítkem dané banky. Vzhledem k tomu, že nejsou komplexní, nemůžeme je zařadit do našeho srovnání. U PayPalu jsme však učinili výjimku, zařazujeme ho do srovnání nejen pro jeho známost, ale i pro názornost, že to bude mít na zdejším konkurenčním trhu složité. Podle Oto Hausmanna ze společnosti Datart jsou poplatky u této brány jedny z nejvyšších. 

Tip: U každé platební metody je nutné také zaplatit aktivační poplatek či implementační náklady. Obchodníka však můžete v některých případech dokonce přesvědčit o odpuštění tohoto poplatku. 

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 8. 2013 16:45