Hlavní navigace

Do ostravské MHD bez jízdenky. Stačí bezkontaktní karta

4. 7. 2016
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

Malý Londýn. Ostrava!!! Obě spojení mají význam. Ostrava jako druhé město v Evropě spustilo unikátní odbavovací systém. Bude nasazen v celém kraji a je výhodný pro všechny.

Je středa 29. června 2016 pár minut před půlnocí. Na poslední den školního roku se netěší jen školáci. Na zastávce Hulváky vyhlížím tramvaj č. 4, abych si mohl užít historicky přelomový okamžik, kdy Ostrava vstoupí do dějin jako město s moderním odbavovacím systémem. Ve 23:56 přijíždí tramvaj, nastupuji a označuji si papírovou jízdenku ve starém označovači z 90. let. Je už za morální i faktickou hranicí životnosti, ale stále funguje. Na madle je už instalovaný i nový odbavovací systém. Zkusmo na něj přikládám platební kartu, ale displej za podpory zvukového pípnutí razantně zobrazí  „Transakce zamítnuta“. Je 23:58 hodin. Do ostrého startu ostravské novinky zbývají dvě minuty.

Minuta před průlomovou půlnoci. Jsme připraveni na testování.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Minuta před průlomovou půlnocí. Jsme připraveni na testování.

Na zastávku „Svinov mosty, horní zastávka“ přijíždíme přesně o půlnoci. S naprostou jistotou přikládám kartu na snímač moderního odbavovacího systému a těším se na první transakci kartou v ostrém provozu. Displej však trvá na svém. „Transakce zamítnuta.“ Možná je chyba v kartě? Přikládám další a další, ale se stále stejným výsledkem: „Transakce zamítnuta“. Tři minuty po půlnoci vystupuji na zastávce „Zahrádky“. Tohle se nepovedlo.

Po 25 minutách čekání přijíždí další tramvaj č. 4 a já se s ní vracím zpět na zastávku Hulváky. S očekáváním nezdaru přikládám na snímač debetní kartu, ale displej se rozzáří zeleně a sděluje mi jasné hlášení: „Platební karta evidována“. Právě jsem se v ostravské tramvaji odbavil pomocí běžné bankovní karty. Nemusel jsem předem zjišťovat, jakou jízdenku budu potřebovat, ani si ji dopředu kupovat. Nemusel jsem ani řešit, zda si raději nekoupit celodenní jízdenku, abych neprojezdil majlant. To vše za mě hlídá nový odbavovací systém, který mi garantuje, že více jak 80 Kč za 24 hodin nezaplatím. To je cena celodenního jízdného pro dospělou osobu. Ostravský dopravní podnik a s ním celý Moravskoslezský kraj vstoupil do 21. století. Alespoň pokud jde o cestování veřejnou dopravou.

Zelená je dobrá. Zaplatili jste kartou, račte dál do vozu.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Zelená je dobrá. Zaplatili jste kartou, račte dál do vozu.

Malý Londýn v Ostravě

Ostravskému projektu odbavení ve veřejné dopravě se s nadsázkou říká „malý Londýn“. Malý jen proto, že Ostrava je menší než Londýn a také nemá metro. Jinak je vše stejné. Po příletu či příjezdu do Londýna nemusíte shánět jízdenky na veřejnou dopravu ani si kupovat kartu místního dopravního podniku. Vstupenkou do MHD je vaše stávající debetní nebo kreditní karta. Potřebujete jen, aby byla bezkontaktní. Pak kartu přikládáte ke snímačům při vstupu do MHD, ať jsou to turnikety v metru, anebo snímače v autobusech.

V Ostravě je od 30. června 2016 spuštěný odbavovací systém fungující na podobném principu.

Jak to funguje

Vaše karta je klíč. Tento slogan sice dříve patřil reklamě na kreditní karty Diners Club, ale já si jej s dovolením vypůjčím pro jakoukoli kartu bezkontaktní (což mimochodem karty Diners Club nejsou). Hned na začátku je potřeba napsat, že pro pravidelné cestující novinka nic nepřináší. Ti mohou stále levně cestovat na předplatné jízdenky. Rovněž děti do 15 let stále mají nárok na zlevněné jízdné při použití papírové nebo elektronické jízdenky. Ale celá zbývající masa cestujících, kteří si kupují jednorázové jízdné, už nemusí hledat mince do automatu nebo si předem kupovat jízdenku v předprodeji či draze u řidiče.

Při nástupu do vozidla přiložíte ke snímači vaši stávající debetní nebo kreditní kartu. Jakmile displej svítí zeleně, je vše v pořádku a můžete cestovat. Stihnete-li vystoupit do 10 minut jízdy bez dalšího přestupu, opět přiložíte kartu a na konci dne vám bude zaúčtováno minimální jízdné ve výši 14 Kč. Pokud neuděláte nic, anebo stihnete vždy přestoupit do 30 minut, zaplatíte 20 Kč. Když budete jezdit po Ostravě MHD celý den a čekovat se při vstupu do různých vozidel, zaplatíte maximálně cenu ve výši celodenní jízdenky, tj. 80 Kč, anebo méně podle skutečného cestování. Nic nemusíte zjišťovat a na nic nemusíte myslet. Od vás se pouze vyžaduje přiložit kartu ke snímači při vstupu do vozidla. Systém provede odbavení a zaúčtování transakce tak, aby výsledná cena byla výhodná pro vás. Není v tom žádná finta. Jednoduché a účinné.

Po přiložení karty jsou všechny transakce evidovány.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Po přiložení karty jsou všechny transakce evidovány.

Po Ostravě celý Moravskoslezský kraj

Moderní odbavovací systém Dopravního podniku Ostrava je jen začátkem. Budeme prvním krajem v Evropě, který bude mít tento bezkontaktní systém, věří Daniel Havlík, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje. A není to nereálné. Moravskoslezský kraj u jím podporovaných veřejných linek nově vyžaduje, aby dopravce, který linku vysoutěží, ve svých vozidlech přijímal bezkontaktní platební karty. Vyžaduje to přitom u všech dopravců, včetně železničních. V roce 2018 by tento odbavovací systém mohl spatřit světlo světa na linkách autobusového přepravce na Jablunkovsku, Třinecku a Českotěšínsku, protože tamní linky jsou již vysoutěžené a jde jen o nezbytnou technickou úpravu vozidel. Když vše půjde dobře, v autobusech se začne platit bezkontaktně někdy v roce 2018.

Další v pořadí by měly být linky na Karvinsku, Orlovsku, Frýdecko-Místecku a Příborsku, kde běží soutěže na provozování linky a jde jen o to, zda (a případně jak dlouho) se budou různí dopravci odvolávat.

Ostrava 29. 6. 2016. Tisková konference v hotelu Imperial.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Ostrava 29. 6. 2016. Tisková konference v hotelu Imperial.

Prvního minimálně 1,5 roku si bude moci svoji premiéru vychutnat jen Dopravní podnik Ostrava. Ostatní města, kraje a zvláště Hlavní město Praha se pak mohou inspirovat a časem v praxi ověřit, že odbavovací systém nemusí spolykat miliardy a že další miliardy nemusí stát ani systém předplatných jízdenek.

Výjimečnost Ostravy

  • Ostrava je prvním městem v Česku a (po Londýnu) druhým v Evropě, kde je možné platit jízdné ve veřejné dopravě pomocí bankovní karty plně elektronicky způsobem check-in/check-out. Terminály nevydávají papírové jízdenky a cestující prokazuje nákup jízdného svou bankovní kartou.
  • Cestující nemusí znát tarif ani cenu jízdného předem. Při nástupu přiloží kartu povinně, při výstupu nepovinně a odbavovací systém pro něj spočítá optimální jízdné. Tím bude doprava v Ostravě pro cestující ještě pohodlnější než v Londýně.
  • Poprvé v ČR je zavedeno omezení denního jízdného – tzv. capping. Cestující díky tomu nikdy nezaplatí více, než je cena denní jízdenky. Systém pro cestující vypočte vždy nejvýhodnější jízdné,
    a pokud by cestující během služebního dne (03:00–02:59 dalšího dne) projezdil v součtu více, než je hodnota denní jízdenky, budou jízdy přesahující tuto cenu vždy zadarmo.
  • Jízdné je možné platit bezkontaktní bankovní kartou ve všech vozidlech Dopravního podniku Ostrava na více než 2000 terminálech.
  • Všechny terminály akceptují bankovní karty i ODISky.
  • Terminály jsou umístěny zpravidla u všech dveří dopravních prostředků a u širokých dveří jsou dokonce vždy dva. Tím je zajištěna naprostá plynulost odbavení a cestující nemusí hledat terminál ve vozidle.
  • Dopravní podnik Ostrava je prvním dopravcem Moravskoslezského kraje, který systém zavádí,
    a další dopravci budou následovat.
  • Ostrava a Moravskoslezský kraj tak poprvé demonstrují systém, kde bude městská i regionální doprava akceptovat bankovní karty v rámci jednotného řešení. Ukazují, kam se ubírá budoucnost české i evropské hromadné dopravy a jdou příkladem pro další města a kraje.

Otázky a odpovědi

Kde to vázne?

Odbavovací systém umí odbavit pouze jednoho cestujícího. 1 karta = 1 cestující. Pokud jede skupina osob nebo třeba dva kolegové z práce, buď mají oba vlastní kartu (nebo máte více karet), anebo jeden z nich musí jízdné uhradit jiným způsobem (papírová jízdenka, elektronická, SMS apod.).

Podobně systém účtuje cenu plného, tj. nezlevněného jízdného, protože technicky neumí rozlišit, že kartu předkládá např. 10leté dítě. Obojí není na závadu, je to systémové řešení a musíte jej prostě přijmout.

Pokud z různých důvodů nepůjde zaplatit kartou, ať už pro problém na straně karty, vydavatele, nebo i Dopravního podniku Ostrava, jste povinni uhradit jízdné neprodleně jiným způsobem. Například jej zakoupit přímo u řidiče.

Kdo stojí za technickým řešením odbavovacího systému v Ostravě?

Dodavatelem hardware (validátorů) je Mikroelektronika, zúčtovací centrum a dopravní back office po softwarové stránce včetně clearingu dodala společnost XT-Card. Vše zastřešuje Koordinátor ODIS, u kterého si DPO a další dopravci objednávají služby a který má smlouvu s ČSOB. Ta zajišťuje zúčtování karetních transakcí. Projekt vznikl za podpory společnosti Visa, která jej aplikovala v Londýně.

V Ostravě se platí bezkontaktně.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

V Ostravě se platí bezkontaktně.

Kolik je do projektu zapojeno terminálů?

V době spuštění bylo instalováno 2139 odbavovacích terminálů v 613 vozidlech DPO. Jde o terminály s označením VEGA CVB25. Terminály umí akceptovat bankovní karty standardu EMV.

Kolik to všechno stálo?

Celý projekt vyšel na necelých 50 milionů korun. 85 % bylo hrazeno z dotací Evropské unie, 9 milionů korun šlo z investičních peněz Dopravního podniku Ostrava.

A není to drahé?

Není. Stávající odbavovací systémy už byly staré, proto DPO zvažoval jejich výměnu. Rozdíl nákladů v pořízení moderního řešení oproti jinému novému, ale uzavřenému systému, byl zanedbatelný.

Kolik stojí provoz systému?

Dopravní podnik Ostrava platí Koordinátorovi ODIS poplatek 3,4 %, ve kterém je však zahrnuto kompletní řešení všech služeb, tj. nejen této technologie. Pro srovnání, provize za prodej papírových jízdenek je 6 %, mobilním operátorům se za SMS jízdenky platí 12 %.

Jak vše probíhá online?

V přední částí vozidla u řidiče je GSM modem a pomocí datové SIM je vozidlo připojeno k internetu a následně i odbavovací terminály.

Jak se zaúčtují platby kartou v MHD?

Tzv. „dopravní den“ trvá od 03:00 hod. do 02:59 hod. následujícího dne. Pokud v této době zaplatíte jízdenky kartou v ceně přesahující cenu celodenního jízdného, bude vám započtena cena pouze celodenní jízdenky.

Musím se někde registrovat?

Ne, systém funguje bez jakékoli registrace. Pokud ale budete cestovat pravidelně a budete chtít buď vidět na své transakce, anebo si např. vytisknout daňový doklad, můžete se dobrovolně registrovat do webového rozhraní služby (https://karta.odiska.cz/emvweb).

Mohu zaplatit blokovanou kartou?

Validátory denně aktualizují informace o seznamu blokovaných karet, tzv. blacklist. Jde o karty, které nemají dostatečnou hotovost, anebo byly vydavatelem zablokovány. Než dojde k aktualizaci informace, tak se může stát, že půjde zaplatit i kartou blokovanou, anebo s nulovým limitem (jde o offline transakce). Pomocí webové samoobsluhy ale můžete zažádat o odstranění karty z blacklistu, pokud důvody pro umístění na blacklist pominuly. Zároveň toto systém udělá automaticky vždy 4. a 14. den v měsíci.

Zadává se při platbě kartou PIN?

Transakce jsou bezkontaktní a PIN se tedy nikdy nezadává. Není jej ani na co či kam zadat.

Jak používat kartu v dopravním prostředku?

Při každém nástupu do vozidla se „čeknete“, tj. přiložíte kartu na snímač validátoru. Při výstupu se čekovat nemusíte (ale můžete, když vás to bude bavit). To je rozdíl oproti Londýnu, kde se vždy musíte čekovat i při výstupu. Doprava v Ostravě pro cestující s kartou bude pohodlnější než v Londýně.

Jakými kartami lze platit?

Lze použít jakékoli bezkontaktní platební karty společností MasterCard a Visa bez ohledu na stát a zemi vydání. Fungují i NFC mobily a všelijaká bezkontaktní přídavná zařízení (nálepky apod.). Komplikace mohou nastat u nálepek se starším čipem a u některých virtuálních NFC karet. Při testování služby se serveru Měšec.cz nepodařilo zaplatit jízdné na validátoru platební nálepkou Cetelem a NFC kartou v aplikaci NaNákupy od ČSOB.

Co když se při výstupu zapomenete čeknout?

Systém započte elektronickou jízdenku pro přestup, tj. 20 Kč.

Co když ve vozidle vypadne internet?

Systém pracuje v režimu tzv. pružného jízdného (Visa: Variable Fare, MasterCard: Transit Aggregated Transactions). Ten nevyžaduje stálé datové připojení, nic se tak pro vás nemění.

Jak probíhá přepravní kontrola?

Po výzvě revizora přiložíte svoji kartu k validátoru, na kterém svítí nápis „Přepravní kontrola“ a na displeji se zobrazí platná jízdenka. Druhou možností je kontrola na zařízení, které bude mít revizor u sebe.

Kolik maximálně zaplatím za jízdné?

Systém v Ostravě je první v Česku, který má zavedeno omezení denního jízdného, tzv. capping. Tím je garantováno, že při platbě kartou nezaplatíte více, než by stála běžná cena 24hodinového jízdného. V době publikace článku je to 80 Kč.

skoleni_15_4

Jak je řešena bezpečnost při platbě kartou?

Dopravní podnik ani správce software nezná celé číslo karty, vyjma prvních čtyř a posledních tří čísel kvůli případné reklamaci. Identifikace probíhá pomocí tzv. tokenů, tj. jednorázově vygenerovaných ID, kde podle ID přiřadit číslo karty umí až ČSOB jako zúčtovací banka.

Milníky v historii ostravské MHD

  • 1894 – zahájení MHD v Ostravě
V den narozenin císaře, 18. srpna 1894, byl zahájen provoz parní tramvaje v trase Přívoz – Moravská Ostrava – Vítkovice o délce 5,96 km. Provoz byl zajišťován 4 parními lokomotivami Krauss a 15 osobními a 6 nákladními vozy z vagonky J. Weitzer. Kromě dopravy osob byla provozována také nákladní doprava. Tramvajová dráha měla shodný rozchod kolejí jako železnice – 1435 mm a byla na ni také napojena.

  • 1901 – zavedení elektrifikace tramvajových tratí
První elektrické tramvaje se v ulicích města objevily 1. května 1901. 15 elektrických vozů dodala vagónka v polském Sanoku. Tak došlo k výraznému zkvalitnění osobní dopravy a parní lokomotivy byly převedeny na stále vzrůstající dopravu nákladní. Tramvaje byly napájeny z elektrárny Moravskoostravské elektrářské akciové společnosti (MOEL).

  • 1930 – zahájení provozu pravidelné autobusové dopravy
V roce 1930 bylo zavedeno několik prvních autobusových linek pro obsluhu těch částí města, které neměly přímé napojení na tramvajovou síť. Autobusový provoz tehdy zahajovaly 2 autobusy Tatra 23 a jeden autobus Praga ND. O přijetí do funkce řidič autobusu bylo podáno celkem 285 žádostí, přičemž zapotřebí bylo zprvu jen 5 řidičů.

  • 1949 – sloučení dopravců a vznik Dopravních podniků města Ostravy
Komunistický převrat v únoru 1948 a následně zákon o komunálních podnicích vytvořil podmínky pro sloučení všech provozovatelů MHD na Ostravsku. V květnu 1949 byl se zpětnou platností od 1. ledna založen Dopravní podnik města Ostravy. Jeho základem se stala Společnost moravských místních drah. Během roku proběhlo sloučení SMMD, SZD a MDOK. Vítkovické železárny se s “Komárkem” připojily pod jednotnou správu až v roce 1953.

  • 1952 – zahájení provozu trolejbusové dopravy
Pro zlepšení obsluhy centra města byla zavedena také trolejbusová doprava; její provoz byl slavnostně zahájen 9. května 1952.
Trolejbusová doprava nahradila úzkorozchodnou tramvaj do Michálkovic, Hrušova a na dnešní pěší zóně v centru města. Provoz tehdy zajišťovaly trolejbusy ŠKODA 7 Tr a robustní třínápravová vozidla Tatra T 400.

  • 1996 – akciová společnost a první nízkopodlažní vozidla
V roce 1996 převzal provozování MHD Dopravní podnik Ostrava a.s., který vznikl transformací z původního státního podniku Dopravní podnik města Ostravy. V prosinci tohoto roku byla pořízena první nízkopodlažní vozidla – dva trolejbusy Škoda 21 Tr a dva autobusy Renault. Za dva roky se v Ostravě objevily také první nízkopodlažní tramvaje.

  • 2016 – plná elektronizace jízdného
30. června 2016 Dopravní podnik Ostrava (DPO) společně s partnery projektu zavádí plně bezkontaktní platby jízdného v MHD. Jako v prvním městě v Česku bude od léta 2016 možné platit jízdné v MHD pouze bezkontaktní bankovní kartou bez tištění papírové jízdenky. Vzorem pro revoluční řešení je systém londýnské hromadné dopravy a Ostrava bude po něm vůbec prvním městem evropského kontinentu se systémem touch in/touch out.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).