Spočítejte si...

Zavřít

Do Česka míří nové banky, internetové dostanou konkurenty

Stávajícím bankám opět přibudou konkurenti. Ještě letos vznikne další internetová banka, chystá se vznik nové české banky a boj nastane i o firmy a bohaté klienty.

V dohledné době se můžeme těšit na zvýšený konkurenční boj na bankovním trhu. Server Měšec.cz se dotazoval u záložen či zahraničních finančních institucí, o kterých se proslýchá, že mají zájem o českou bankovní licenci. Z odpovědí vyplývá, že nejčastějším záměrem, od kterého si případné nové banky slibují úspěch, je nabízení služeb za minimální poplatky. Jestli se finančním institucím povede vyřčené cíle realizovat a najdou si následně i dostatečně širokou klientelu, můžeme se v budoucnu dočkat úpravy sazebníků směrem ke klientům bank.

Jsou tu však i subjekty, které se hodlají zaměřit na privátní bankovnictví pro movité klienty či společnosti spoléhající na specifické vlastnosti ať už chystané nabídky či své majetkové struktury.

Přečtěte si naši sérii minirozhovorů a udělejte si sami závěry o tom, jestli chystané projekty mají potenciál rozhýbat český bankovní trh.

Čtěte také: Úroky přes 3 % nejsou sci-fi, kam uložit „rychlé peníze“?

AKCENTA – nejprve ustálit

odpovídá marketingový manažer Jan Kieswetter

O získání bankovní licence v dohledné době neuvažujeme. Služby klientům z řad široké veřejnosti poskytujeme poměrně krátce a zaměřujeme se na produkty, na jejichž poskytování nám prozatím zcela postačuje licence družstevní záložny. Dalšími důvody jsou přísné požadavky regulátora pro získání licence. Uvidíme, jaký bude další vývoj, někdy ve vzdálenější budoucnosti samozřejmě zájem o získání bankovní licence nevylučujeme.

AXA Bank – ohrozí pozici ING Konta?

odpovídá mluvčí Marek Zeman

Jaké jsou nejbližší plány?

V nejbližší době se soustředíme především na spuštění marketingové kampaně a zahájení prodeje spořícího účtu.

Budete nabízet celou škálu bankovních produktů, nebo zůstanete jen u spořícího účtu?

Plánujeme i další produkty a rozvoj banky, ale detaily nebudeme v tuto chvíli zveřejňovat.

Na jakou klientelu se zaměříte?

Zaměřujeme se na retailové klienty, ať už na stávající klienty skupiny AXA anebo nově příchozí.

Poplatky
(3500x100)

Banco Popolare – bude konkurovat úvěrovým společnostem?

odpovídá předseda představenstva a prezident Leoš Pýtr

Tázali jsme se na další směřování banky pod novým vlastníkem – britským investičním fondem AnaCap.

Především je třeba si uvědomit, v jakém stadiu se proces prodeje Banco Popolare Česká republika nachází. Obě strany podepsaly smlouvu o prodeji, která nabude platnosti po provedení due diligence (prověření kupovaného subjektu – pozn. redakce), které má potvrdit stav banky a dále po získání povolení od České národní banky.

V současné době tedy k faktické změně vlastníka ještě nedošlo. Akcie jsou nadále v držení Banco Popolare Società Cooperativa a dotazy by proto měly spíše směřovat na kupujícího (bohužel nemá české zastoupení – pozn. redakce). Z jejich posledního tiskového prohlášení je ale zřejmé, že banka se bude více zaměřovat na retailové služby s tím, že vedle toho zůstanou zachovány služby pro malé a střední firmy.

V souvislosti s novým vlastníkem se dá očekávat i změna názvu banky. Produkty budou pravděpodobně reflektovat zesílenou orientaci na retail.

Fio, družstevní záložna – první na řadě

odpovídá mluvčí Vendula Žaloudíková

V jakém stavu je plán vaší společnosti získat bankovní licenci? Kdy hodláte transformaci v banku realizovat?

Záměr stát se bankou je dlouhodobý, oficiálně jsme oznámili i podání žádosti o bankovní licenci. O tu ale v rámci Finanční skupiny Fio skupiny nezažádala Fio, družstevní záložna, ale sesterská Fio, burzovní společnost. Pokud bychom licenci od ČNB obdrželi, sloučila by se činnost obou subjektů právě pod banku. Nyní probíhá řízení o udělení licence a my jeho výsledek nemůžeme předjímat. Pokud v licenčním řízení uspějeme, zahájíme činnost co nejdříve po udělení povolení.

Co si od případné změny slibujete? Na jakou klientelu se zaměříte?

Finanční skupina Fio je na trhu již od roku 1993 a zastává filozofii postupného, udržitelného rozvoje. Primární motivací stát se bankou je sloučení současných činností (poskytování bankovních služeb a zprostředkování obchodování s cennými papíry) pod jeden subjekt. Určitě budeme pokračovat v tom, co děláme a umíme. Obě hlavní společnosti skupiny (Fio, burzovní společnost a Fio, družstevní záložna) se orientují především na běžné, drobné klienty. Na tom se nic nezmění.

S jakou konkurenční výhodou hodláte na český bankovní trh vstoupit?

Poskytujeme kvalitní služby za nulové či nízké poplatky, a to při velmi dobré dostupnosti – momentálně máme 55 poboček po celé ČR. Klíčovým produktem v oblasti bankovních služeb je běžný účet zdarma s neomezeným množstvím tuzemských elektronických operací zcela bez poplatků. Dále česko-slovenský platební styk zdarma a levné zahraniční platby, tzv. europlatby.

ING Bank – konto a podílový fond, víc nic

odpovídá mluvčí Alexandra Gjurič

Jaké jsou nejbližší plány?

Nadále se budeme zaměřovat na nabídku ING Konta a rovněž tak na nově vytvořený podílový fond ING Multifond Aktiv V5, který svojí investiční strategií na ING Konto navazuje.

Chystáte do budoucna nabízet celou škálu bankovních produktů, nebo zůstanete u stávajícího portfolia služeb?

Neplánujeme rozšiřovat nabídku bankovních produktů.

Moravský Peněžní Ústav – do dvou let bankou

odpovídá mluvčí Jiří Coufal

Neuvažujete o přeměně statusu družstevní záložny na banku?

Ano, uvažujeme. Několikrát jsme již avizovali, že je to náš dlouhodobý cíl.

Kdy tuto změnu hodláte realizovat?

Transformaci na banku připravujeme v časovém horizontu dvou let. V současné době se zaměřujeme na optimalizaci vnitřních procesů, abychom plynule prošli transformačním procesem na banku.

Co si od případné změny slibujete?

Je to pro nás velká výzva. Klientům nabídneme nové produkty a služby za zajímavých podmínek.

Na jakou klientelu se zaměříte?

Budeme se zaměřovat především na současnou klientelu.

S jakou konkurenční výhodou hodláte na český bankovní trh vstoupit?

Již 14 let poskytujeme klientům kvalitní služby a orientujeme se na osobní bankovnictví. V tomto přístupu budeme pokračovat i nadále.

Partners – víc než banka již v roce 2010?

odpovídá místopředseda představenstva Tomáš Prouza

Proslýchá se, že chystáte vlastní banku?

Ano, připravujeme nabídku bankovních služeb, šitou na míru našim téměř 200 000 klientům. Nyní pracujeme na tom, jak by měly produkty vypadat a jak dokážeme klientům díky komplexní nabídce všech finančních produktů nabídnout něco více než průměrná banka, ale na detaily je ještě příliš brzy.

Nemohl byste přiblížit alespoň horizont, ve kterém hodláte na bankovní trh vstoupit?

Rád bych, ale zatím bych jenom hádal. Ovšem první polovina roku je realistická.

Peněžní dům – možná jindy

odpovídá ředitelka Andrea Riedlová

Odpovědí na naše dotazy je toto stručné vyjádření.

Transformace Peněžního domu na banku je naší dlouhodobou vizí, na které je ve vedení záložny konsensus a pro kterou postupně vytváříme potřebné předpoklady. Ale s ohledem na poslední vývoj legislativního procesu a náročnost celé operace se nejedná o úkol roku 2010, ale let budoucích.

Poštová banka – nejprve firmy, pak retail

odpovídá mluvčí Bernadetta Múdra

Na co se momentálně zaměřuje Poštová banka v ČR? Jaké jsou nejbližší plány Poštové banky v ČR?

V tuto chvíli velmi pečlivě analyzujeme příležitosti na českém trhu. V nejbližších měsících nepředpokládáme, že budeme na trhu působit jako standardní retailová banka.V první fázi se zaměříme na korporátní klientelu. Vstup do retailu pro nás ale zůstává velmi atraktivní svým potenciálem. Nyní hledáme cesty, jak ho využít.

Budete nabízet celou škálu bankovních produktů?

Naše produktová nabídka bude dostatečně široká, aby pokryla potřeby klientů. V tomto momentě můžeme říci, ze nebudeme nabízet hypotéky.

S jakou konkurenční výhodou hodláte na český bankovní trh vstoupit?

Chceme zlepšit servis pro naše české klienty a v rámci toho vytvořit podmínky a obsluhu i pro potencionální nové klienty. Momentálně jako jednu z největších našich konkurenčních výhod v Česku vnímáme ochranu vkladů, která je v tomto momentě na Slovensku silnější než u vás.

Privatbanka – políčeno na milionáře

odpovídá generální ředitel pro ČR Radovan Jakubčík

Na co se momentálně zaměřuje Privatbanka v ČR?

Privatbanka je bankou, která se specializuje na poskytování služeb v oblasti privátního bankovnictví. Jde o menší banku, nezávislou na velké finanční skupině, což vytváří předpoklady pro vysokou flexibilitu a maximální míru diskrétnosti.

Jaké jsou nejbližší plány Privatbanky v ČR? Hodláte dále rozšiřovat své služby?

Banka vstoupila na český trh v loňském roce jako zastoupení zahraniční banky s ambicí spravovat do roku 2012 6 miliard majetku klientů. Odhaduje se, že v ČR je zhruba 15 – 17 tis. tzv. dolarových milionářů, to jsou naši cíloví klienti. Tento potenciál narůstá ročně zhruba o 10 až 15 %. Příležitost vidíme i v tom, že český trh nezaznamenal v důsledku finanční krize takový propad, jako jiné trhy a klienti v daleko menší míře investují do realit a stále se zajímají o zhodnocení svého majetku v rámci privátního bankovnictví. Jsme připraveni v případě účelnosti vybudovat několik zastoupení v regionech ČR mimo Prahu.

Budete nabízet celou škálu bankovních produktů?

Svým klientům banka nabízí vysocekonkurenční produkty částečně navázané na investiční aktivity mateřské skupiny Penta Investments. Zároveň Privatbanka umožňuje přes open architekturu přístup k nejvhodnějším investičním nástrojům třetích stran. Našim řešením pro klienta je dobře řízené a rizikově diverzifikované portfolio, které má vnitřní logiku a nesnaží se zjednodušovat vztah mezi rizikem a výnosem.

S jakou konkurenční výhodou hodláte na český bankovní trh vstoupit?

Naše nezávislost v kombinaci se zajímavým produktovým potfoliem a v neposlední řadě maximální flexibilita, která nám umožňuje nakládat s každým klientem, jako s originálem. Je třeba také zdůraznit, že na rozdíl od mnoha specializovaných bank na privátní bankovnictví, které působí na trhu ze zahraničí, my jsme bankou, která na českém trhu opravdu je.

kurzy (350x100)

Raiffeisen International – banka à la Facebook

odpovídá mluvčí Michael Palzer

Jaké jsou nejbližší plány, kdy hodláte na český trh vstoupit?

Česká republika a Slovensko jsou pro náš nový obchodní model tzv. direkt banky klíčovými zeměmi. Zatím jsme na obou trzích ale jen ve fázi příprav. Předpokládáme, že minimálně na jeden z těchto trhů vstoupíme ještě v letošním roce.

Budete nabízet celou škálu bankovních produktů, nebo se zaměříte jen na vybrané?

Na počátku bude direkt banka poskytovat vkladové produkty. Postupem času, i na základě potřeb klientů, zvážíme i možnost poskytování úvěrových produktů. Cílem je však poskytovat užší, ale přehlednou škálu produktů.

Na jakou klientelu se zaměříte?

Chceme využít potenciál dynamicky rostoucího segmentu klientů, kteří jsou internetově vyspělí a využívají jej i pro bankovní služby a nákupy. Jedná se především o mladé vzdělané lidi, kteří žijí nejčastěji ve městech a nejsou zvyklí navštěvovat tradiční bankovní pobočky. Jsou aktivní, kladou důraz na emoci, jsou schopni šetřit a zároveň zodpovědní při správě peněz.

S jakou konkurenční výhodou hodláte na český bankovní trh vstoupit?

Hlavní důraz chceme klást na uživatelskou zkušenost. Jednoduše, když navštívíte webové stránky nebo internetové bankovnictví direkt banky, všimnete si, že jsou jiné než stránky tradičních bank. Druhým lákadlem bude hodnota, kterou za své peníze klienti dostanou. Cena bude plně odpovídat poskytnuté službě. Věříme, že díky celkovému image banky budou lidé chtít být součástí této komunity. Nová banka má ambici být pro ty, kteří chtějí být jiní.

UNIBON – chce nabízet také úvěry a produkty pro mládež

odpovídá předseda představenstva David Rusňák

Neuvažujete o přeměně statusu družstevní záložny na banku?

Ano, transformace spořitelního a úvěrního družstva Unibon na banku je už několik let naším dlouhodobým plánem.

Kdy tuto změnu hodláte realizovat?

Chtěli bychom mít žádost připravenu v průběhu roku 2010 a odeslat ji kompetentním orgánům.

Co si od této změny slibujete?

Jde především o další možnost rozvoje společnosti UNIBON. Ať už v oblasti mezibankovního trhu, tak také směrem k retailovému segmentu trhu. Jako družstevní záložna například nemůžeme nabízet naše služby osobám mladším osmnácti let, které se nemohou stát členy družstva. My bychom v budoucnu rádi oslovili i tuto velmi zajímavou skupinu. Ale podobných příkladů je ještě několik.

Na jakou klientelu se zaměříte?

Chtěli bychom primárně zachovat naše stávající portfolio. Dál nabízet kvalitní vkladové produkty pro širokou veřejnost, fyzické i právnické osoby, rozšířit naopak naši nabídku v oblasti poskytování úvěrů.

S jakou konkurenční výhodou hodláte na český bankovní trh vstoupit?

Dokud to bude možné, chceme zůstat u obchodní strategie nabídky služeb bez poplatků. Mám na mysli služby jako vedení účtů, hotovostní i bezhotovostní platební styk, zasílání výpisů z účtů apod.

WPB Capital – brnkání na vlasteneckou strunu

odpovídá místopředseda představenstva Tomáš Chrobák

Neuvažujete o přeměně statusu družstevní záložny na banku?

Ano, v horizontu dvou let bychom rádi podali žádost o bankovní licenci.

Co si od případné změny slibujete?

Určitě zvýšení důvěryhodnosti. Družstevní záložny jsou už několik let stejně jako banky pod dohledem ČNB. Vklady uložené v záložnách jsou až do výše 50 000 EUR 100% pojištěny. Není proto důvod, abychom dlouhodobě zůstávali družstevní záložnou a museli tak nést stigma, které na těchto institucích ulpělo před 10 a více lety.

Jaký je nejbližší plán vaší společnosti?

Aktuálně je našim primárním cílem růst, tzn. navyšovat bilanční sumu a rozvíjet produktové portfolio.

Na jakou klientelu se zaměříte?

Co se týče depozit, i nadále bychom se orientovali primárně na fyzické osoby, které hledají možnosti vysokého zhodnocení vkladu a i nadále bychom jim nabízeli produkty s nadstandardními úrokovými sazbami. Také u úvěrů bychom zůstali u naší osvědčené klientely, a to menších a středních podnikatelů.

S jakou konkurenční výhodou hodláte na český bankovní trh vstoupit?

Aktuálně na našem trhu není ani jedna banka s ryze českými vlastníky. V mnoha případech je na strategických krocích bank v ČR znát, že sledují spíše zájmy zahraničních mateřských finančních skupin. WPB Capital by byla první nebo jednou z prvních ryze českých bank, a její velkou konkurenční výhodou by byla dokonalá znalost českého podnikatelského prostředí.

Anketa

Pro služby které "nové" banky byste se rozhodli?

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 2. 2010 13:58