Hlavní navigace

DIRECT Pojišťovna na českém trhu končí, nezvládla konkurenci

25. 6. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Online pojišťovna DIRECT od 25. června 2012 už neuzavírá žádné nové pojištění. Postupně vyklidí místo pro konkurenci.

Nové pojištění u DIRECT Pojišťovny si už nesjednáte. Pojišťovna oznámila, že její vlastník rozhodl o utlumení všech jejich aktivit na českém trhu. Stávající pojistné smlouvy jsou platné i nadále. Po vypršení platnosti smlouvy nedojde však již k její obnově a stávající portfolio bude takto postupně utlumeno. Že pojišťovna svůj kmen klientů neprodala, potvrzují i slova Radovana Suka, mediálního zástupce RSA: Vedení RSA zvažovalo několik možností, které se nabízely, a dospělo k závěru, že nejefektivnějším řešením je ukončení činnosti firmy.

Ačkoli DIRECT Pojišťovna v průběhu uplynulých čtyř let dosáhla řady pozitivních výsledků, nepříznivé podmínky na českém pojistném trhu jí neumožnily docílit dostatečné velikosti a ziskovosti v přijatelném časovém horizontu pro RSA, uvádí pojišťovna v tiskové zprávě.

Naší strategií je dosáhnout na vybraném trhu určité velikosti, jež nám umožní vytvářet udržitelný zisk. S ohledem na situaci a vývoj českého pojistného trhu si uvědomujeme, že v České republice toto v rozumném časovém horizontu možné nebude, a proto jsme učinili obtížné rozhodnutí se z trhu stáhnout. Ukončit provoz v České republice bylo náročné rozhodnutí, které jsme přijali po důkladném zvážení. Jsme připraveni dostát všem svým závazkům, dokud nebude naše podnikání v České republice ukončeno. Chtěl bych ujistit všechny naše stávající zákazníky, že jejich pojistky zůstávají v platnosti v nezměněném rozsahu, řekl Andrew Burke, generální manažer RSA pro oblast střední a východní Evropy v návaznosti na rozhodnutí akcionáře.

Současně s touto informací pojišťovna oznámila, že její stávající generální ředitel Ján Čarný odejde poté, co předá svoji funkci dosavadnímu finančnímu řediteli Romanu Finkovi.

RSA očekává, že proces ukončování činnosti pojišťovny bude trvat několik let. I nadále tedy Direct Pojišťovna bude po několik dalších let v České republice působit, byť v omezeném rozsahu, abychom zajistili, že svým závazkům dostojíme. Dodržíme závazky dané majitelům pojistných smluv po celou tuto dobu. To platí i pro klienty s pojistnou smlouvou na dobu neurčitou, uvedl Suka pro Měšec.cz. Rozhodnutí se týká jen DIRECT Pojišťovny a České republiky. Na ostatních trzích regionu RSA zůstává a další své divize v regionu bude dál naplno podporovat. Například v sousedním Polsku dál bude působit pojišťovna Link4.
 

Velká konkurence a nízké ceny

DIRECT Pojišťovna tak nedoplatila jen na původní nadšení, že se jí podaří Čechy přesvědčit k uzavírání smlouvy výhradně online. Češi dnes pojistky uzavírají online běžně, problém českého trhu (a pro spotřebitele výhodné) jsou nízké ceny pro typ pojištění, na které se DIRECT Pojišťovna specializovala. Přestože šlo výhradně o online pojišťovnu, její ceny nepatřily mezi nejnižší. Pojišťovna naopak byla známá tím, že při sjednání prvního pojištění dokázala klienta zahrnout slevami a bonusy, které při následujícím výročí skončily a pojistka prudce zdražila. Při současné konkurenci „kamenných pojišťoven“ s mnohdy lepšími podmínkami a cenami měla velmi obtížnou pozici získat dobrý podíl na trhu.

Od svého působení 21. května 2007 získala za pět let cca 74 000 aktivních pojistných smluv. Ke konci roku 2011 měla pojišťovna 14 680 smluv na havarijní pojištění, 69 263 na povinné ručení. Pojišťovna uvádí, že v roce 2011 využilo nabídky na cestovní pojištění přes 25 000 klientů.

Úporná snaha zvýšit počet klientů

Mezi jednou z posledních snah DIRECT Pojišťovny, jak zvýšit počet klientů, patří spolupráce s mBank, která začala 4. června 2012. K pojištění automobilu klienti mBank získali 3 měsíce bez poplatku a na pojištění domácnosti 25% slevu. Zatímco mBank ještě spolupráci inzeruje, její klienti už smlouvu nesjednají. V srpnu 2011 domluvila spolupráci se společností TESCO STORES, kdy při sjednání pojištění v síti TESCO dostávali držitelé věrnostní karty Clubcard zvýhodněné body.

Web mBank 25. 6. 2012 informující o spolupráci s DIRECT Pojišťovnou

skoleni_15_4

Jednou z dalších možných příčin, proč se pojišťovně nepodařilo na trhu prorazit, je její přísná politika při spolupráci se zprostředkovateli pojištění. Už v roce 2008 jsme této pojišťovně vytýkali, že nerespektuje pravidla na trhu online pojištění. Od pojišťovny, která chce své produkty prodávat výhradně online a nepočítá s dalšími partnery, mě to již tehdy překvapilo, komentuje vývoj událostí Jan Žalčík, majitel portálu Srovnávač.cz.

Pojišťovně zlámalo vaz, že už nebyla schopna stíhat směr, jakým se vyvinul český trh v oblasti online pojištění a nemohla ani reagovat změnou cen svých pojistných produktů. Paradoxně se tak potvrdila slova jejího generálního ředitele, že Češi se stále rozhodují podle ceny.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).