Hlavní navigace

Desetník: Zpolitizované bankovní poplatky

4. 8. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Boj proti vysokým bankovním poplatkům. Takové je téma politické strany KDU-ČSL před blížícími se krajskými volbami. Když je potřeba zaujmout veřejnost, rozumějte voliče, proč nezvolit téma, které se dotýká každého. Otázkou je, zda jde o politický tah, nebo skutečnou snahou veřejné diskuze.

DESETNÍK 139/2008 (21.7.2008 – 3.8.2008)

Hurá do boje za život bez poplatků

Tématem tiskové konferenci KDU-ČSL v úterý 5. srpna 2008 jsou bankovní poplatky. Boj proti nim má podpořit i známá poslankyně Evopského parlamentu Zuzana Roithová. Lidovci zatím bližší podrobnosti tají, a tak lze jen spekulovat, zda téma konference má být politickou vábničkou na krajské voliče, anebo má jít o novou snahu veřejné diskuze o výši a smyslu bankovních poplatků. Když se podíváme tři roky dozadu, snaha o politickou přetahovanou s bankami zde už byla. Tažení proti finančním institucím tehdy odstartovalo Ministerstvo financí včele s Bohumilem Sobotkou. Jemu sekundoval tehdejší 1. náměstek Tomáš Prouza. Původní snad snaha (?) o diskuzi přecházela k politickému vydírání zdůrazňovanou „změnou legislativy“ a nakonec vše vyšumělo doztracena.

Má smysl bojovat za zrušení bankovních poplatků? Můžeme bojovat za svobodu, za spravedlnost, ale kvůli poplatkům? Nemůžeme tvrdit, že v České republice je stejné postavení bank bez možnosti výběru, nabídka bankovních služeb i jejich kvalita je velmi pestrá. Můžeme si volit ze stovek různých produktů od těch zadarmo, až po nejdražší. Ani nemůžeme mít bankám za zlé, že si poplatky účtují, je to dobrý kanál pro zisk. A banka přece musí být zisková. Komu se poplatky své banky nelíbí, má možnost ji změnit, v dnešní době je to otázka několika pár hodin. Bojovat za poplatky je nesmysl, nemůže být vše zadarmo. Banky, zvyklé na svůj stabilní poplatkový příjem, který vykazují svým akcionářům, by musely najít jiné alternativy, jak výpad poplatků nahradí. Nejčastějším řešením by bylo zvýšení úrokových sazeb úvěrů a snížení úroků u depozit. Některému čtenáři nyní může připadat, že jsem přítelem bankovních poplatků. Omyl, poplatky jsou však legitimním příjmem každé finanční instituce a máme hodně možností, jak je ovlivnit, jsou-li oprávněné. A naopak, proti nesmyslným poplatkům je potřeba vyvolat tlak na jejich odstranění.

„Jsou jako gramofon“

Ovšem ani po třech letech neutuchající diskuze o bankovních poplatcích ještě nenastala doba pro její ukončení. Jenže opatrně. Diskutovat na politické úrovni má smysl jen ten tehdy, nebude-li na konci diskuze legislativní opatření nebo dokonce regulace. Jakákoliv regulace se vždy promítne proti spotřebitelům a to i v případě bankovních poplatků, říká pro Měšec.cz Patrik Nacher, známý bojovník proti bankovním poplatkům. A doplňuje, že sám je proti jakékoliv regulaci. Jsou i jiné cesty, jak lze přirozenou cestou donutit společnosti, aby změnily své chování a přístup k zákazníkům, říká Nacher. Právě jeho server o bankovních poplatcích byl jedním ze strůjců vášnivých diskuzí, na jejichž konci byla změna chování nejen bank, ale i jejich klientů. Změnit účet v bance přestalo být tabu a dnes už není problém ani přeúvěrovat nevýhodné závazky. To vše bez nutnosti státní regulace a jakéhokoliv legislativního nařízení.

Přesto zde existuje celá řada možností, jak lze pokračovat dál. Finanční instituce používají celou řadu označení, kterým běžný klient nerozumí. Pro jeden a ten samý produkt existuje desítka názvů. Banky s klienty komunikují jen prostřednictvím reklamních kampaní a nutí je používat slova podle prezentace banky. Jejich zaměstnanci jsou jako gramofon a používají marketingové termíny, stěžuje si na špatnou situaci Nacher a doplňuje, že stále přetrvává komplikovanost sazebníků bank, a nemožnost srovnat produkty a služby.

Ve srovnání s okolními zeměmi jsou bankovní služby v Česku stále drahé. Na druhé straně vysoké poplatky daly vzniknout mnoha aktivitám specializovaných portálů a velkému zájmu o oprávněnost jejich placení. Není nutné hledat legislativní východisko, stačí podpořit současnou funkční cestu: diskutovat o poplatcích, ukázat klientům co a za co platí, nabídnout možnosti srovnání a neviditelná ruka trhu začne působit sama bez dalšího tlaku „shora“. Podobné další projekty informačních serverů o bankovních poplatcích jsou lepší cestou, než jakákoliv omezení a regulace. Češi mají know-how, které mohou nabídnout i za hranice.


PŘEHLED FINANČNÍCH UDÁLOSTÍ

Banky

Na Slovensku se podařilo spustit platby bezkontaktními platebními kartami.

mBank snížila úrokové sazby hypoték.

Česká národní banka si chce posvítit na doúčtovávání karetních transakcí.

BAWAG Bank začala nabízet bankovní účet pro notáře a advokáty.

Témata


Investice a spoření

Témata


Úvěry

Tříměsíční bezúročné prázdniny má kreditní karta Cetelem, získaná po internetové žádosti.

Dluhy českých domácností i podniků se opět zvýšily.

Témata


Pojištění

Cestovní pojištění lze nově koupit i zaplatit přes SMS.

Témata


Legislativa

Regulační poplatky za novorozence jsou minulostí.

Při registraci staršího auta budeme platit ekologický poplatek.


Vaše peněženka

Do Lucemburska začala létat nová pravidelná letecká linka.

skoleni_15_4

Česká koruna oslabila a je euro je opět dražší.

Telekomunikační služby začal nově nabízet virtuální vietnamský operátor.

Témata


Rozhovory

Bankovní poplatky v České republice se vám zdají...

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).