Spočítejte si...

Zavřít

Desetník: Spor o platební karty se vyostřuje

V uplynulých deseti pracovních dnech jsme měli o zábavu postaráno: vládní krize je plná zvratů a vyostřil se spor o poplatky při platbě kartami MasterCard a Maestro, když nekompromisně zareagovala Komerční banka. Dekáda byla bohatá i na produktové novinky a další ekonomické informace.

DESETNÍK 55/2005 (4. 4. 2005 – 17. 4. 2005)

Vláda nebude… reformy se zastaví?

Česká republika má – nemá vládu již několik týdnů. Politické špičky hledají politická řešení (rozuměj: snaží se udržet svá křesla) a nezbývá jim čas na řešení akutních problémů české ekonomiky – neudržitelné veřejné finance a především důchodovou reformu. Občane, teď nás neobtěžuj svými malichernostmi, máme důležitější věci na práci…

Už už to vypadalo, že se (staronová) koalice dohodne a ve středu v pozdních nočních (či přesněji ve čtvrtek v časně ranních) hodinách byli čelní představitelé odhodlaní k dovedení České republiky k řádným volbám. Premiéra Grosse měl nahradit Jan Kohout, velvyslanec při EU, dohodnutá byla i „protikomunistická pojistka“, a původní čistka na ministerských křeslech neměla být tak velká, jak ČSSD původně prosazovala. Zbývalo jen schválení dohody předsednictvy koaličních stran – a v tom byl háček.

Předsednictvo ČSSD na svém včerejším zasedání dohodu neschválilo. Z 35 členů předsednictva bylo proti 30 a nechyběl mezi nimi ani Stanislav Gross, který díky zamítnutí dohody nemusí podávat demisi…

Politici se tedy hádají dál, i nejvytrvalejší Unionisté už nevydrželi a podali demisi a ČSSD v čele s premiérem Grossem se zmítá mezi „koaličními“ jednáními a podporou komunistů. Mezi tím nikdo nemá čas ani náladu na daňové, zdravotní, penzijní a jiné „odložitelné“ reformy. A ty, voliči, si ještě rok počkej, teď se tě na nic ptát nebudem… a Telecom je už prodaný a podepsaný.

Spor o bankovní karty

V uplynulém týdnu jsme vás informovali o možných poplatcích při platbě kartou MasterCard nebo Maestro u obchodníka a o postoji, jaký k tomu mají banky a velké obchodní řetězce (viz článek Zuzany ŠourkovéPlatíme kartou stále častěji – zaplatíme za to?“). Informace se vyostřila ve spor mezi Komerční bankou a asociací MasterCard.

Komerční banka reagovala na zprávu velmi důrazně. Pokud si její klient bude stěžovat, že musel zaplatit u obchodníka při použití karty MasterCard nebo Maestro přirážku, bude mu doporučena karta, u které obchodník poplatek za transakci nesmí přenášet na zákazníka – tedy karty asociace Visa.

Případné reklamace klientů KB (držitelů karet MasterCard a Maestro) související s účtováním poplatků za platbu kartou bude KB řešit nabídnutím produktu, u kterého se toto zpoplatnění neuplatňuje, uvádí k tomu Marie Petrovová, tisková mluvčí Komerční bankytiskové zprávě.

Aby mohl obchodník poplatky za platbu kartou zákazníkovi naúčtovat, musí změnit smlouvu s bankami, které si do smluvních ujednání podmínku nepřenášení poplatků na klienty vkládaly. To nebude podporovat ani Komerční banka, ani ostatní banky, které acquiring nabízejí (Česká spořitelna, ČSOB a HVB Bank).

Komerční bance kontrovala asociace MasterCard: Společnost MasterCard neočekává, že by se pro účtování přirážky zákazníkům rozhodl významný počet obchodníků. Pro obchodníky představují platební karty úspornější variantu plateb než hotovost, navíc akceptace platebních karet zvyšuje obchodníkům prokazatelně počet zákazníků a obrat. Tyto zkušenosti přitom platí i v zemích, kde díky výraznému rozvoji trhu s platebními kartami již v minulosti ke zrušení pravidla došlo. Dále uvádí příklady ze zemí, v nichž ke zrušení pravidla o nepřenášení poplatků za platbu kartou na zákazníka došlo.

Švédsko

  • pravidlo zrušeno v roce 1995
  • v první fázi zavedlo přirážku několik málo obchodníků s minimálním dopadem na celý trh
  • vzhledem k reakci držitelů platebních karet postupně naprostá většina obchodníků od zavedení přirážky ustoupila
  • pravidlo přispělo od roku 1995 k výraznému rozšíření akceptační sítě, neboť dalo obchodníkům možnost vybrat si, zda přirážku účtovat nebo nikoli

Nizozemí

  • pravidlo zrušeno v roce 1997
  • vzhledem k obtížné komunikaci přirážky vůči zákazníkům se dnes objevuje v praxi velmi zřídka obchodník, který by přirážku svým zákazníkům chtěl účtovat

Austrálie

  • Po intervencích orgánů veřejné správy zrušeno pravidlo o neúčtování přirážky v roce 2003
  • Zavedení přirážky se velmi obtížně prosazuje do praxe – vzhledem k vysoké konkurenci na trhu a také relativně vysokým nákladům na implementaci celého řešení (vysoké náklady na úpravy pokladních systémů apod.)

Zdroj: Tisková zpráva společnosti MasterCard

Zdá se tedy, že příplatek při platbě kartou u obchodníka je pouze nafouknutou bublinou. Je to ostatně vděčné téma, navíc dílčí praktické dopady mít rozhodně bude, a domnívám se, že nebudou ve prospěch karetní asociace MasterCard, ale zřejmě neprospějí ani konkurenční asociaci Visa, která podobný krok neplánuje.

Bankovní novinky

Novinky z ekonomiky

Anketa

Jak dopadne vládní krize?