Názory k článku
Desetník: Smlouvy o spotřebitelských úvěrech často porušují zákon
Já (neregistrovaný)
18. 8. 2008 8:33
Nový
Dýško
celé vlákno
Pokladní budou mít smůlu a na dýšku už si nic nevydělaj.
guest (neregistrovaný)
18. 8. 2008 9:19
Nový
Re: Dýško
celé vlákno
To je pravda.
Ale obcas se najdou i zákazníci, kteri nechaji dysko i par korun.
Problem byl (je) pokud je vychcana hlavni pokladni. Prvni musi pokladni nahlasit kolik ma v kase a teprve si hlavni pokladni rekla kolik bude odvod.
A co se deje s prebytky...?
Ale obcas se najdou i zákazníci, kteri nechaji dysko i par korun.
Problem byl (je) pokud je vychcana hlavni pokladni. Prvni musi pokladni nahlasit kolik ma v kase a teprve si hlavni pokladni rekla kolik bude odvod.
A co se deje s prebytky...?
Paly (neregistrovaný)
18. 8. 2008 9:37
Nový
Re: Dýško
celé vlákno
Kdyz jsem (kdysi davno nastesti ... jeste za platnosti 10h a 20h) delal na kase - tak dysko bylo pro obchodak, ne pro mne.
Mel jsem ale rozumnou hlavni pokladni. Kdyz po prepocitani neco prebyvalo, slo to do pokladnicky, z ktere se platilo, kdyz neco chybelo.
Mel jsem ale rozumnou hlavni pokladni. Kdyz po prepocitani neco prebyvalo, slo to do pokladnicky, z ktere se platilo, kdyz neco chybelo.
Ondrasz (neregistrovaný)
18. 8. 2008 9:22
Nový
RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Já pořád tvrdím a nikdo mi to doposud nevyvrátil, že nejdůležitější při úvěru není RPSN, ale kolik celkově zaplatím. Nevím kolik lidí je schopno si spočítat z RPSN kolik celkem za úvěr zaplatí a přeplatí. Navíc když ještě ve většině půjček je to uvedeno blbě...:(
Michal Kára (neregistrovaný)
18. 8. 2008 9:40
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Nojo, ale tim se jaksi ztraci faktor casu, ktery je u pujcek dosti podstatny...
Ondrasz (neregistrovaný)
18. 8. 2008 21:10
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
No, ale já přeci vím na jak dlouho si půjčuju. Ono by si spousta lidí asi nepůjčila těch úžasných 200tisíc za pouhých 80Korun měsíčně, kdyby zjistili, kolik že to vlastně zaplatí...ono to už totiž nevypadá tak bombasticky, když řeknu, že přeplatím dalších 150tisíc, že?;) No jo no, je to všechno o té finanční gramotnosti a ta se u nás pohybuje okolo nuly....
Michal Kára (neregistrovaný)
19. 8. 2008 7:47
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
No to je prave o tom casu. Pokud je to na dvacet let (pujcim si 200 tisic, za 20 let vratim 350), tak je to naprosta bombasticke, protoze to je urok 2.8% p.a. Pokud je to na dva roky, je to samozrejme pekne drahe. Tady vidite, ze vyse preplaceni nerika sama o sobe vubec nic.
Podle "vyse preplatku" lze porovnavat pouze pujcky, ktere maji shodnou dobu trvani a shodny zpusob splaceni, jinak je to blbost (viz priklad vyse).
Podle "vyse preplatku" lze porovnavat pouze pujcky, ktere maji shodnou dobu trvani a shodny zpusob splaceni, jinak je to blbost (viz priklad vyse).
Ondrasz (neregistrovaný)
19. 8. 2008 9:26
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
No právě, že ono to bude vždycky na ty 2 nebo 3 roky. Na 20 let Ti to nikdo nepůjčí.Takže je to vlastně poskytování neúplných informací...
Michal Kára (neregistrovaný)
19. 8. 2008 11:06
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Na 2 roky je to urok 32%, na 3 roky 20%, to je porad dost rozdil...
A hypoteky se poskytuji i na vic nez 20 let ;-)
A hypoteky se poskytuji i na vic nez 20 let ;-)
Ondrasz (neregistrovaný)
19. 8. 2008 16:12
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Jasně, ale v reklamě na kterou se 90% finančně negramotných lidí chytne neuslyšíš, že je to splácení na 2, 3roky anebo 20let. Tam jen uslyšíš, že je to 200tisíc za 50korun měsíčně. A to je to o čem celou dobu mluvím.Prostě klamavá reklama. No,ale na druhou stranu je to hlavně chyba těch co to podpíšou, holt jsou svépravní a za blbost se vždycky platí a přeplácí...
Michal Kára (neregistrovaný)
19. 8. 2008 17:39
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Ne, ty tady celou dobu mluvis o tom, ze nejdulezitejsi je "kolik preplatim". Pritom je to stejne (i)relevantni informace jako "za kolik mesicne" v te reklamne. ;-)
Ondrasz (neregistrovaný)
19. 8. 2008 23:10
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
OK, sorry, nenapsal jsem to asi dostatečně jasně pro některé v mém prvním příspěvku.;) Nejdůležitější je vědět kolik přeplatím a taky jak dlouho to budu celkově splácet. Což sice zjistím z RPSN, ale ta je drtivé většině lidí na houby, když si to neumí dopočítat a navíc je uvedena blbě, že?
Samozřejmě některým mezi které patříš asi ty bude jedno kolik výsledně zaplatí, ty bude zajímat jen měsíční splátka, ale těch bude menšina.
Samozřejmě některým mezi které patříš asi ty bude jedno kolik výsledně zaplatí, ty bude zajímat jen měsíční splátka, ale těch bude menšina.
Ondrasz (neregistrovaný)
19. 8. 2008 16:15
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Nepíšu o hypotékách,ale o spotřebitelských úvěrech o kterých je článek. U hypoték se žádná RPSN neuvádí:)
Já (neregistrovaný)
18. 8. 2008 13:36
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Půjčím ti tisíc na deset let a přeplatíš 10 tisíc, nebo na 3 dny a přeplatíš jen 200. Co je výhodnější ?
Ondrasz (neregistrovaný)
18. 8. 2008 20:50
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Tisíc korun na deset let? A k čemu by mi byla taková půjčka, nevíš?
Michal Kára (neregistrovaný)
19. 8. 2008 7:48
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Tak k castkam v prikladu pridej 2-3 nuly :-)
18. 8. 2008 14:21
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
RPSN je důležité. U půjček snad to nejdůležitější. Všichni si nepůjčují jen na jedno časové období, ale na různé a proto je to třeba nějak sjednotit. A když už tu funkci neplní úrok, tak je tu RPSN.
Navíc není v zákoně nějaká ochrana uživatele, že pokud není ve smlouvě RPSN, tak se platí jen nějaká základní sazba ČNB typu PRIBOR a nebo podobná?
Když si banky nehlídají záda a nemají vpořádku smlouvy, tak by se snad i vyplatilo si vzít půjčku, poukázat na její chyby a na základě těch chyb (chybějící RPSN) si pak snížit úroky na několik procent za rok a nebo jiné výhody (prohlásit celou půjčku za neplatnou za rok a vrátit "bezůročně" půjčené peníze atd.).
Navíc není v zákoně nějaká ochrana uživatele, že pokud není ve smlouvě RPSN, tak se platí jen nějaká základní sazba ČNB typu PRIBOR a nebo podobná?
Když si banky nehlídají záda a nemají vpořádku smlouvy, tak by se snad i vyplatilo si vzít půjčku, poukázat na její chyby a na základě těch chyb (chybějící RPSN) si pak snížit úroky na několik procent za rok a nebo jiné výhody (prohlásit celou půjčku za neplatnou za rok a vrátit "bezůročně" půjčené peníze atd.).
Ondrasz (neregistrovaný)
18. 8. 2008 20:55
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Netvrdím, že ne:).
Můžete prosím spočítat jednoduchým způsobem modelový příklad: Půjčka 20.000Kč na 3roky s RPSN 20%.
Můžete napsat jak se dostanu k výsledné částce, kterou zaplatím?
Můžete prosím spočítat jednoduchým způsobem modelový příklad: Půjčka 20.000Kč na 3roky s RPSN 20%.
Můžete napsat jak se dostanu k výsledné částce, kterou zaplatím?
19. 8. 2008 7:17
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Na každé lepší kalkulačce:
20000 * (1,2)^3 = 20000*1.728 = 34560
částka * (úrok) ^ počet let
úrok:
1 = 0 procent
1,01 = 1 procento
1,1 = 10 procent
1,58 = 58 procent za rok
^ je mocnina
stejně se počítají i úroky (když si uložíš peníze v bance), je to jedno...
20000 * (1,2)^3 = 20000*1.728 = 34560
částka * (úrok) ^ počet let
úrok:
1 = 0 procent
1,01 = 1 procento
1,1 = 10 procent
1,58 = 58 procent za rok
^ je mocnina
stejně se počítají i úroky (když si uložíš peníze v bance), je to jedno...
Ondrasz (neregistrovaný)
19. 8. 2008 9:19
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Děkuji za odpověď.
19. 8. 2008 9:57
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Není zač :).
Jsem si říkal, jestli si neděláš srandu, ale hodně lidí to asi neví.
Rád jsem ti pomohl, matematika je fajn :)!
Jsem si říkal, jestli si neděláš srandu, ale hodně lidí to asi neví.
Rád jsem ti pomohl, matematika je fajn :)!
Michal Kára (neregistrovaný)
19. 8. 2008 11:04
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Akorat ten vzorec plati pro splaceni cele castky na konci, ne pro anuitni splaceni, ktere je obvyklejsi.
19. 8. 2008 13:24
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Jo, to je fakt.
Je to vzoreček pro to, když strýce půjčím peníze na xy úrok s tím, že mu je pak splatím najednou.
A nebo pro úročení peněz ke kterým již nepřikládám další.
Je to vzoreček pro to, když strýce půjčím peníze na xy úrok s tím, že mu je pak splatím najednou.
A nebo pro úročení peněz ke kterým již nepřikládám další.
Ondrasz (neregistrovaný)
18. 8. 2008 21:01
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Máš pravdu. Ono by v podstatě, pokud mi firma poskytující úvěr špatně vypočte RPSN nemohla asi nic moc dělat, když bych zneplatnil smlouvu a vrátil jen to co mi půjčila:). Myslím ale, že to nehrozí u bank, ale spíše u instantních půjček od různých lichvářů až do domu...
19. 8. 2008 7:19
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
U lichváře bych zrovna tohle nedělal :).
19. 8. 2008 15:14
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Ad 2) Ano, máte pravdu, zákon (konkrétně zákon č. 321/2001 Sb., o některých podmínkách sjednávání spotřebitelského úvěru) skutečně na ochranu spotřebitele pamatuje. Pokud smlouva o poskytnutí spotřebitelského úvěru nesplňuje všechny zákonem stanovené náležitosti, pokládá se podle paragrafu 6 daného zákona spotřebitelský úvěr "za úvěr úročený ve výši diskontní sazby platné v době uzavření smlouvy, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, uveřejněné pro příslušné období Českou národní bankou; ujednání o jiných platbách na spotřebitelský úvěr se stávají neplatnými, to vše s účinností ode dne, kdy spotřebitel tuto skutečnost uplatní u věřitele."
19. 8. 2008 16:59
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
:) hehe já jsem to věděl :).
Takže každému, kdo má větší úvěr bych doporučil si projít daný zákon a jestli smlouva nemá všechny náležitosti, tak je rozhodně lepší napsat dopis své společnosti a užívat si krásného nízkého úročení ČNB, které se pohybuje kolem pěti procent :).
Zejména na tom můžou vydělat klienti nebankovních pololichvářů, kteří se nemusí bát fyzického napadení, ale mají už skoro lichvářský úrok typu 70-150% za rok :).
Mimochodem ten diskontní úrok ČNB je myslím to jediné, co se pak platí, žádné poplatky atd :).
Takže každému, kdo má větší úvěr bych doporučil si projít daný zákon a jestli smlouva nemá všechny náležitosti, tak je rozhodně lepší napsat dopis své společnosti a užívat si krásného nízkého úročení ČNB, které se pohybuje kolem pěti procent :).
Zejména na tom můžou vydělat klienti nebankovních pololichvářů, kteří se nemusí bát fyzického napadení, ale mají už skoro lichvářský úrok typu 70-150% za rok :).
Mimochodem ten diskontní úrok ČNB je myslím to jediné, co se pak platí, žádné poplatky atd :).
19. 8. 2008 17:03
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
:) je to tam
"ujednání o jiných platbách na spotřebitelský úvěr se stávají neplatnými"
"ujednání o jiných platbách na spotřebitelský úvěr se stávají neplatnými"
fimat (neregistrovaný)
7. 1. 2009 18:21
Nový
Re: RPSN a celková zaplacená výše úvěru
celé vlákno
Pokud byste měl zaplatit stejně vysokou pujčku při stejně vysokých splátkách, ale v době 4x kratší než u jiného uvěru, pak je jasné, že RPSN vyjde u kratších splátek lépe. A tedˇsi představte, že nebudete platit stejnými splátkami, pak je ovšem podstatné kdy se bude muset zaplatit nejvyšší splátka, kdy nižší,...atd. RPSN toto vše zahrnuje v jediném čísle výhodnosti nebo nevýhodnosti, oprroti jinému úvěru.
Zdravím
Zdravím
18. 8. 2008 14:16
Nový
Čtu všechny smlouvy.
celé vlákno
Čtu všechny smlouvy (i s dodatky) a úvěrové bych četl třikrát...
uživatel si přál zůstat v anonymitě
18. 8. 2008 14:36
Nový
Porušování zákona v praxi
celé vlákno
Nejlíp na to jde Zepter u nás na vidli. Ceny za zboží uvádí až při podepsání úvěrové smlouvy a navíc nikdy ne tak, jak se má, ale vždy jako "to vás stojí jen 8Kč denně". Díky této zcela nepochybně nezákonné metodě pak prodá věci, které byste si za pět stovek nekoupili, třeba i za sedm tisíc. Já sousedy nechápu, ale fakt to takhle funguje.
uživatel si přál zůstat v anonymitě
18. 8. 2008 14:57
Nový
Re: Porušování zákona v praxi
celé vlákno
Reklamy na půjčky jsou něco podobného v blěděmodrém... Raiffka "50 tisíc jen za 899,- měsíčně", něco obdobného spořka, ale jestli to budete splácet 10 nebo 15 let, to už v reklamě "zapomenou" uvést...
Já (neregistrovaný)
18. 8. 2008 16:31
Nový
Re: Porušování zákona v praxi
celé vlákno
Když jsou lidi blbí, tak dobře jim tak.
uživatel si přál zůstat v anonymitě
18. 8. 2008 20:09
Nový
Re: Porušování zákona v praxi
celé vlákno
Jenže problém je v tom, že blbci za to, že se blbcema narodili, většinou nemůžou. A je dost sprosté na něčí blbosti vydělávat.
Petr (neregistrovaný)
19. 8. 2008 15:06
Nový
Re: Porušování zákona v praxi
celé vlákno
VŽDYCKY se nejvíce vydělávalo na lidské blbosti. Jestli tě to trápí, tak si založ spolek na ochranů blbců a pomáhej jim.
Ondrasz (neregistrovaný)
19. 8. 2008 16:43
Nový
Re: Porušování zákona v praxi
celé vlákno
Petr: Fakticky? Tak v tom případě zruš všechny zákony, soudy i policajty - ti taky slouží jen k ochraně blbců, kteří se o sebe neumí postarat. Apropo až Tebe nebo tvoji ženskou někdo na ulici zabije kvůli peněžence, tak nečekej od nikoho nějakou pomoc a ochranu, protože máte být připraveni, mít bojový výcvik a nosit u sebe minimálně kvér ;) Stát tu přeci není od toho, aby se staral o ochranu neschopných blbců:)
HNF (neregistrovaný)
21. 8. 2008 10:46
Nový
Re: Porušování zákona v praxi
celé vlákno
Kdyby bylo tak snadne mit kver (koupit si ho v obchode na obcanku) jako je snadne ocekavat 100% casu kdy se nekde pohybuju ochranu od policie, tak bych zadnou pomoc necekal.
Proc mam cekat pomoc zakonu soudu a policajtu lezouce v noci do neosvetleneho slumu.
Tak ta situace stoji.
Proc mam cekat pomoc zakonu soudu a policajtu lezouce v noci do neosvetleneho slumu.
Tak ta situace stoji.
Ondrasz (neregistrovaný)
19. 8. 2008 16:46
Nový
Re: Porušování zákona v praxi
celé vlákno
Tím jsem samozřejmě ten Tvůj názor vyhnal do extrému;)Nic ve zlém:) Samozřejmě, že nikdo nemůže čekat, že stát bude někomu zakazovat něco podepsat.
uživatel si přál zůstat v anonymitě
20. 8. 2008 8:28
Nový
Re: Porušování zákona v praxi
celé vlákno
Tvoje reakce je docela slaboduchá. To, že to tak často bývá ještě neimplikuje, že se mi to musí líbit nebo že s tím musím bojovat. Taky hned zakládáš politickou stranu, když se ti nelíbí, že politici lžou?
HNF (neregistrovaný)
21. 8. 2008 10:44
Nový
Re: Porušování zákona v praxi
celé vlákno
Na tenhle pripad by se hodilo spis blbci kteri blbcema zustavaji a nechteji se nijak vzdelat. Tech co jsou slabomyslni (a tudiz za to nemuzou) je mezi blbci mensina.
Tomáš Marný (neregistrovaný)
18. 8. 2008 21:28
Nový
Re: Porušování zákona v praxi
celé vlákno
njn, každej jsme nějakej... Když denně vídám na silnici jedince v autech v ceně > 1,5 mega, jedoucí jak prasata, tak si říkám, že k penězům přijít umí, ale rozumem je Pán Bůh neobdařil...
Ondrasz (neregistrovaný)
19. 8. 2008 9:36
Nový
Re: Porušování zákona v praxi
celé vlákno
Já: Není to o tom, že jsou lidi blbí, ale o klamavé reklamě a poskytování neúplných informací.
19. 8. 2008 8:18
Nový
Re: Porušování zákona v praxi
celé vlákno
To přišlo z USA :), tam běžného spotřebitele nezajímá, kolik věc stojí, a kolik přeplatí, ale jen, jak vysokou měsíční splátku musí platit.
Je to pro něho jednoduché, má určitý měsíční příjem, ví kolik měsíčně už zaplatí, tak si dokáže spočítat, jestli to utáhne a nebo ne.
Takže tam jsou reklamy na auta, kde je velkým písmem "už od $xyz měsíčně"...
Není to dobré, protože to nahrává kupovat si blbosti, splácet je 5 let a přeplatit jejich cenu (a to už nemluvím o skutečné hodnotě) několikrát.
Je to pro něho jednoduché, má určitý měsíční příjem, ví kolik měsíčně už zaplatí, tak si dokáže spočítat, jestli to utáhne a nebo ne.
Takže tam jsou reklamy na auta, kde je velkým písmem "už od $xyz měsíčně"...
Není to dobré, protože to nahrává kupovat si blbosti, splácet je 5 let a přeplatit jejich cenu (a to už nemluvím o skutečné hodnotě) několikrát.
Ondrasz (neregistrovaný)
19. 8. 2008 16:55
Nový
Re: Porušování zákona v praxi
celé vlákno
To je zrovna věc, kterou bysme si z Ameriky přebírat neměli. Holt lidi jsou masírování, že musí mít nejnovější plazmu, luxusní dovolenou, poslední model auta, že bez toho nemůžou žít, ale to, že to se svými příjmy nejsou a nebudou schopni zaplatit si neuvědomujou. No jo, kdo chce kam...:)
19. 8. 2008 17:09
Nový
Re: Porušování zákona v praxi
celé vlákno
Myslím, že nadšení z toho budou zejména zamestnavatelé :). Někdo, kdo musi splácet, doslova vše, se bude strašně bát ztráty zaměstnání.