Hlavní navigace

Dejte si pozor na výhodné nabídky!

13. 7. 2007
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Rádi při nákupech ušetříte? To snad každý! Dávejte si však pozor na nejrůznější výhodné nabídky. Kvůli touze něco nakoupit s velkou slevou přichází každodenně spousta lidí o peníze. Co dělat, abyste nerozšířili jejich řady?

Slevy se mohou prodražit

Jedním z nejjistějších způsobů, jak opakovaně přicházet o peníze, je využívat cenových akcí a výprodejů a bezhlavě nakupovat ve velkém věci, které vlastně ani nepotřebujete. Týká se to spotřebního zboží, oblečení ale i potravin. Pokušení nakoupit cokoliv podstatně výhodněji, než je obvyklé, se podléhá velmi snadno. Ve snaze ušetřit takto bohužel přicházejí o peníze hlavně lidé, kteří jich nemají nadbytek.

Zejména v hypermarketech není o nejrůznější výhodné nabídky nouze. Sezónní výprodeje tu probíhají téměř po celý rok a různé cenové akce se střídají každý týden. Cíl je jediný: přilákat pozornost zákazníků a přesvědčit je, že neopakovatelné nabídky by bylo škoda nevyužít. Obchodníci se o tom zákazníky snaží přesvědčit nejen přímo v obchodech, ale i v reklamních letácích, na billboardech a v médiích.

Racionálně uvažující zákazník si přitom snadno spočítá, že jet přes půl města kvůli tomu, aby ušetřit padesát haléřů při nákupu jednoho rohlíku, se mu nejspíš nevyplatí. Koupí-li si navíc kvůli výhodné ceně těchto levnějších rohlíků dvakrát víc, než stačí zkonzumovat, přijde ho sleva docela draho. Totéž se může týkat i jakéhokoliv jiného zboží, které si pořídí v euforii z výhodného nákupu.

Zradu lze ale očekávat i kvůli něčemu jinému. Velká cedule upozorňující na slevu zaručeně přiláká pozornost, i když se ve skutečností jedná o zanedbatelný cenový rozdíl oproti ceně původní. Tu lze ale často nalézt jen na malé cenovce, které si zákazník skoro ani nevšimne. Inzerovaná cenová výhoda také může znamenat, že se jedná o výběhový typ, který bude záhy nahrazen zbožím s mnohem lepšími parametry a třeba jen mírně vyšší cenou.

Výhodný nákup – nebo prodej?

Ještě větší nebezpečí ztráty představují nákupy mimo obchody. Nemusí přitom jít jen o pořízení elektroniky, zlatých šperků nebo třeba kožené bundy na burze, nebo dokonce někde na nádraží či parkovišti u hypermarketu. V těchto případech je dost pravděpodobné, že původ nabízeného zboží je hodně nejistý. Může jít třeba o kradené zboží, které bude muset jeho nový majitel bez náhrady vrátit a ještě bude muset podávat vysvětlení policii.

U takovéhoto zboží také neexistuje žádná garance kvality či spolehlivosti. Elektronika nemusí fungovat, šperky mohou být přinejlepším jen pozlacené a z kožené bundy se může vyklubat jen její laciná koženková imitace. Stěžovat si pak můžete akorát tak na pověstné lampárně. Pokud byste chtěli podvod oznámit na policii, můžete počítat s tím, že tam s vámi nanejvýš sepíší protokol. Se svými penězi se ale můžete definitivně rozloučit.

Velká ostražitost je na místě také v případě výhodných nabídek prodeje automobilu či nemovitosti. Prodávající jistě bude mít připravenu historku, která nízkou prodejní cenu vysvětlí časovou tísní, zdravotními či rodinnými důvody nebo něčím podobným. Skutečnost ovšem může být taková, že prodávané ojeté auto mele z posledního, malebná chaloupka je prolezlá dřevomorkou a v její blízkosti se plánuje výstavba výkrmny vepřů.

Domáhat se na prodávajícím vrácení peněz nebo náhrady škody může komplikovat prostý fakt, že nebude nikde k nalezení. Závady také můžete zjistit až po čase a bude pak na vás, abyste prokázali, že existovaly už v době prodeje, prodávající o nich věděl, ale neupozornil vás na ně. Vaše pozice bude o to těžší, bude-li v kupní smlouvě uvedeno, že jste se jako kupující seznámili se stavem věci a že nízká prodejní cena zohledňuje její stav.

Rizikové nákupy po internetu

Zvláštní kapitolu představují prodeje po internetu. Lákavé na nich je hlavně nepřeberné množství nabídek, které si lze prohlédnout z pohodlí svého pokoje nebo kanceláře. Sehnat se tu dá téměř cokoliv, a to většinou za výhodné ceny. Nakupuje-li člověk běžné zboží z ověřeného zdroje a postupuje-li při tom obezřetně, může ušetřit nemalou částku. V ostatních případech však může lehce prodělat.

Při obchodování na dálku si nikdy nemůžete být jisti seriózností obchodního partnera. Anonymita internetu a možnost poměrně snadné záměny identity přímo svádí k různým podvodům. Cílem některých „obchodníků“ může být nikoliv prodej zboží, ale vylákání zneužitelných osobních údajů od důvěřivých zákazníků. Kvůli výhodnému nákupu pak můžete přijít o celé úspory ze svého účtu.

Spousta na internetu levně nabízeného značkového zboží jsou ve skutečnosti padělky. Ty mohou být v lepším případě jenom nekvalitní, v horším pak nebezpečné. Padělá se vše od oblečení a elektroniky až po sběratelské kuriozity. Přitom například nákupy padělaných léků nebo potravinových doplňků po internetu mohou představovat nebezpečí pro vaše zdraví nebo i život.

Pozor je třeba dávat jak v internetových obchodech, tak zejména v aukcích. Pravděpodobnost, že zaplatíte za něco, co vám nikdy nepřijde nebo že vám přijde něco úplně jiného, než jste si objednali, je docela velká. Najít třeba po rozbalení balíčku kus cihly místo mobilního telefonu není žádný problém. Možnost reklamace a získání již zaplacených peněz zpět je v řadě takovýchto případů spíše jen teoretická…

Dovolená za babku

Letošní rok s sebou přinesl široké rozšíření nešvaru, který doslova mate zákazníky. Jedná se o nabídky zahraničních zájezdů za překvapivě nízké ceny. Například týdenní dovolenou v hotelu u moře lze podle reklamy pořídit včetně letenky „už za cenu od 4.990 Kč*“. Až při bližším zkoumání nabídky však natěšený zájemce zjistí, že je všechno jinak. Důležitá je totiž hlavně ta nenápadná hvězdička.

Odkazuje na poznámku vyvedenou obvykle drobným písmem někde na okraji reklamy, že cena nezahrnuje palivový a bezpečnostní příplatek, letištní poplatky, transfer z letiště do hotelu a zpět, pobytovou taxu ani povinné pojištění. Když se tyto položky k inzerované ceně připočtou, cena zájezdu se zdvojnásobí. To už ovšem rozhodně tak výhodně nevypadá.

Další důležitou informaci skrývá slůvko „od“. Znamená, že inzerovaná cena je podmíněna například odjezdem v nepříliš atraktivním termínu nebo že se klient musí spokojit s ubytováním v kterémkoliv volném hotelu určité kategorie v dané lokalitě bez možnosti výběru. Místo výhledu na moře tak klidně můžete mít okna na dvorek s popelnicemi.

Podobné je to i se slevami pro děti. Heslo „dítě zdarma“ obvykle znamená, že dítě má zdarma ubytování na přistýlce v pokoji obsazeném dvěma platícími dospělými osobami. Pokud je pro něj požadováno samostatné sedadlo v letadle, je často třeba zaplatit letenku a samozřejmě i zmíněné poplatky. Sleva se také obvykle týká jen některých termínů.

Blahopřejeme vám k výhře!

Snad každý už někdy obdržel osobní dopis oznamující mu radostnou novinu, že postoupil do slosování o hlavní cenu v loterii a má reálnou šanci vyhrát automobil, luxusní zájezd nebo balík peněz. Stačí k tomu maličkost. Objednat si nějaké zboží nebo zaplatit registrační poplatek. Obálka často obsahuje i seriózně se tvářící výherní certifikát doplněný o spoustu barevných prospektů ilustrujících výjimečnost oné nabídky.

Někdy je vše ozvláštněno tím, že adresát může postup do dalšího kola soutěže získat po setření stíracího losu, který dopis obsahuje. Každý, kdo na tuto hru přistoupí, si může být jist tím, že ho štěstí v této její fázi nenechá na holičkách. Po setření políček se zcela určitě objeví kombinace symbolů zaručující mu postup. To má jediný cíl: vtáhnout ho hry a posílit jeho přesvědčení, že ho štěstí neopustí ani do budoucna a on určitě vyhraje.

Pokud člověk takovéto nabídky rovnou nehází do koše, většinou mu dá dost práce probrat se všemi papíry, aby si někde vzadu přečetl drobným písmem vytištěný odstavec obsahující podstatné informace o podmínkách soutěže. Pokud tam tedy takový odstavec vůbec je. Někdy člověk po usilovném hledání nalezne pouze větičku odkazující v podrobnostech na webové stránky. Někdy ani to ne. Nikdy ale nechybí požadavek reagovat na nabídku co nejrychleji.

Nejedná-li se rovnou o podvod, jsou podmínky takovýchto soutěží nastaveny tak, že vaše šance získat v nich cokoliv hodnotného bývá zhruba stejně velká, jako že při chůzi po ulici zakopnete o valoun zlata. Soudnému člověku by mělo být přinejmenším divné, jak mohl postoupit do dalšího kola v soutěži, do níž se vůbec nepřihlásil. Chcete-li podobným dopisem někomu udělat radost, dejte ho na hraní dětem.

Kdo chce hodně, nemívá nic

V případě, že člověk narazí na nějakou výhodnou nabídku, měl by si především zachovat chladnou hlavu a nerozhodovat se ukvapeně pod tlakem emocí. Nakupovat by měl jen to, co opravdu potřebuje a pohlídat si kvalitu nakupovaného zboží. Podezřele výhodná cena v obchodě by každého měla vést k úvaze, zda za velkou slevou není ještě něco jiného než jen snaha obchodníka uvolnit si po sezóně sklady.

Na výhodných nabídkách se skutečně dá vydělat. Jen by si člověk měl vždy zachovat soudnost a být schopen rozlišovat mezi tím, co je a není reálné. Každopádně se vyplatí si každé důležité tvrzení prodávajícího ověřit z nezávislého zdroje. K nákupu ojetého automobilu nebo jakékoliv nemovitosti se vyplatí přizvat si odborníka. Urputná snaha prodávajícího uzavřít obchod doslova za každou cenu je vždy podezřelá.

skoleni_15_4

Při výběru zájezdů nepodléhejte euforii z úžasných cen a nejprve si pozorně prostudujte všechny informace. Zejména si zjistěte, co všechno inzerovaná cena obsahuje a co budete muset doplácet navíc. Pozornost věnujte obchodním podmínkám i informacím o zemi, kam se chystáte. Jinak můžete zažít trpké zklamání. Například úroveň tříhvězdičkového hotelu bývá v různých zemích dosti odlišná.

Možnost, že se usměje štěstí právě na vás a znenadání získáte třeba výhru v loterii, sice není vyloučena, ale příliš pravděpodobné to není. O mnoho pravděpodobnější je, že se vás někdo pokouší napálit. V takovýchto případech buďte velmi obezřetní zejména při poskytování osobních údajů, zasílání záloh a registračních poplatků nebo při objednávkách zboží. Pamatujte, že kdo chce hodně, často nakonec nemívá nic.

Nakupujete v akčních slevách?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Narozen v roce 1968. Absolvent FEL VUT obor jaderná energetika. Má mnohaletou praxi v soukromém i státním sektoru, zejména v oblasti Managementu a kontroly.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).