Přestože v posledních letech dochází v Evropě ke snižování sazeb daně z příjmů fyzických osob, je celková daňová povinnost občana vyšší než u pracujících ve vyspělých mimoevropských zemích – například v USA, Austrálii či Kanadě (ještě vyšší rozdíl je však u sociálního pojištění). Na druhou stranu nabízí evropské vlády svým občanům štědrou sociální síť a důstojné podmínky k životu i při nepříznivých životních okolnostech. Zdanění práce je v Česku vysoké, ale v mnoha evropských zemích je ještě vyšší.
<calculator id=„18“></calculator>
Růst nepřímých daní
Placení přímých daní a odvodů (daně z příjmů fyzických osob, sociálního a zdravotního pojištění) ze mzdy se nevyhne žádný pracující občan. Narozdíl od nepřímých daní (DPH, spotřební daně a dalších poplatků), které odvádí pouze ten, kdo si zboží zatížené těmito daněmi kupuje.
V současné době dochází i v Evropě k přesouvání daňové povinnosti z přímých daní (včetně sociálního pojištění) k daním nepřímým. S cílem zachování daňového výnosu a zlevnění lidské práce, čímž dochází k podpoře činností s vysokou lidskou přidanou hodnotou (např. služeb).
Zdanění v Evropě bylo vždy vysoké a koncem devadesátých let 20. století dosáhlo v některých západoevropských zemích svého maxima. Vysoké daňové zatížení se stávalo neúnosným, a proto od roku 1999 dochází k mírnému snižování celkové daňové zátěže. A to i v zemích Skandinávie či v Belgii.
Rovná daň
V posledních letech několik východoevropských zemí (Slovensko, Lotyšsko, Estonsko, Rumunsko a Rusko) zavedlo tzv. rovnou daň, kdy sazba daně z příjmů fyzických osob je pro všechny občany stejná. Není jistě bez zajímavosti, že ve všech těchto zemích došlo k vysokému ekonomickému růstu a jedním z podnětů bylo i nízké daňové zatížení.
Hlavní příčinou však byla poměrně kvalifikovaná a levná pracovní síla, která přitáhla velké zahraniční investory. Nízké daně (spolu s nižší administrativní náročností při podnikání a splnění všech povinností vůči státu) byly rovněž impulsem pro schopné občany k zahájení vlastní podnikatelské činnosti.
Drahá práce odrazuje investory
Pro mezinárodní zahraniční investory a společnosti jsou velmi důležité informace o mzdových nákladech na zaměstnance v dané zemi. Především činnosti a výroba s nízkou lidskou přidanou hodnotou se stěhují do zemí s co nejnižšími náklady.
Této situaci se dá zabránit pouze zvyšováním počtu vzdělaných občanů v zemi, podporou výzkumu a vývoje a vytvářením podmínek pro náročné technologie či služby. Zde je hlavním klíčem k úspěchu lidský kapitál a náklady na práci hrají vedlejší roli.
Česko
Stejně jako v jiných evropských zemích došlo i v Česku ke snížení daňové povinnosti. V roce 2006 se snížily daňové sazby a současně se zvýšily paušálně uplatňované náklady. Sazba daně z příjmů fyzických osob vypadala v roce 2006 následovně:
- 0 – 121 200 Kč: daň činí 12 %
- 121 200 – 218 400 Kč: daň činí 14 544 Kč + 19 % ze základu přesahujícího 121 100 Kč
- 218 400 – 331 200 Kč: daň činí 33 012 Kč + 25 % ze základu přesahujícího 218 400 Kč
- nad 331 200 Kč: daň činí 61 212 Kč + 32 % ze základu přesahujícího 331 200 Kč
Současně se snížením daní se zvýšily paušály u živnostníků (ty platily již u daňového přiznání podaného za rok 2005). Nové paušály jsou nejvýhodnější pro zemědělce, ovšem polepšili si i řemeslníci. Nejméně výhodné jsou paušály pro svobodná povolání (advokáty, notáře, lékaře, …).
Výhoda paušálů je především v tom, že drobný živnostník nemusí evidovat náklady a při daňovém přiznání uplatní náklady paušálně procentem z příjmu. Drobní podnikatelé tak ušetří především čas, který je, jak všichni víme, k nezaplacení.
Paušály výrazně usnadňují a zjednodušují podnikání. Pár příkladů uplatňovaných paušálů:
- zemědělec: dříve 50 %, nyní 80 %
- zámečník: dříve 25 %, nyní 60 %
- právník: dříve 25 %, nyní 40 %
- obchodník: dříve 25 %, nyní 50 %
Pozor na místní daně
V některých členských zemích Evropské unie se platí kromě centrální daně z příjmů fyzických osob ještě daň z příjmů fyzických osob do místních rozpočtů (její výše je různá v jednotlivých krajích v zemi). Proto musíme být opatrní při porovnávání daňových sazeb. Nejvyšší místní daně z příjmů fyzických osob jsou ve Skandinávii.
Navíc výše daňově odpočitatelných položek, slev či daňových zvýhodnění je v každé zemi různá. Při výpočtu celkové daňové povinnosti se příslušná daňová sazba používá pouze z částky přesahující stanovený limit. Částka do limitu je základem daně pro předcházející nižší sazbu daně.
Jaké jsou v EU konkrétně sazby daně z příjmů fyzických osob?
Celkem ve čtyřech členských zemích Evropské unie je zavedena rovná daň: na Slovensku (19 %), v Lotyšsku (25 %), Rumunsku (16 %) a Estonsku (22 %). V Estonsku bude sazba rovné daně v příštích letech klesat – v roce 2008 bude 21 % a v roce 2009 20 %.
Příjem | Daň |
---|---|
Do 7 100 euro | 25 % |
7 101 euro – 10 100 euro | 30 % |
10 101 euro – 16 830 euro | 40 % |
16 831 euro – 30 840 euro | 45 % |
Nad 30 840 euro | 50 % |
Příjem | Daň |
---|---|
Do 259 500 DK | 5,50 % |
259 501 DK – 311 500 DK | 11,50 % |
Nad 311 500 DK | 26,50 % |
Poznámka: V Dánsku platí občané daň z příjmů do místních rozpočtů (je vyšší než centrální státní daň). Průměrné zdanění z příjmů fyzických osob tak činí v současné době okolo 50% příjmu.
Příjem | Daň |
---|---|
Do 12 400 euro | 0 % |
12 401 euro – 20 401 euro | 9 % |
20 401 euro – 33 400 euro | 19,5 % |
33 401 euro – 60 800 euro | 24 % |
Nad 60 800 euro | 32 % |
Poznámka: Ve Finsku obdobně jako v Dánsku odvádí občané daň z příjmů do místních rozpočtů (je opět vyšší než centrální státní daň). Průměrné zdanění fyzických osob tak činí přes 45 %.
Příjem | Daň |
---|---|
Pod 5 516 euro | 0 % |
5 517 euro – 10 847 euro | 5,5 % |
10 848 euro – 24 433 euro | 14 % |
24 434 euro – 65 559 euro | 30 % |
Nad 65 559 euro | 40 % |
Příjem | Daň |
---|---|
Pod 29 400 euro | 20 % |
Nad 29 400 euro | 42 % |
Příjem | Daň |
---|---|
Pod 15 001 euro | 23 % |
15 002 euro – 28 001 euro | 27 % |
28 002 euro – 55 001 euro | 38 % |
55 002 euro – 75 001 euro | 41 % |
Nad 75 001 euro | 43 % |
Příjem | Daň |
---|---|
Do 9 750 euro | 0 % |
9 750 euro – 11 400 euro | 8 % |
11 401 euro – 13 050 euro | 10 % |
13 051 euro – 14 700 euro | 12 % |
14 701 euro – 16 350 euro | 14 % |
16 351 euro – 18 000 euro | 16 % |
18 001 euro – 19 650 euro | 18 % |
19 651 euro – 21 300 euro | 20 % |
21 301 euro – 34 500 euro | 22 % |
Nad 34 500 euro | 38 % |
Příjem | Daň |
---|---|
Pod 17 319 euro | 33,65 % |
17 320 euro – 31 122 euro | 41,4 % |
31 123 euro – 53 064 euro | 42,0 % |
Nad 53 064 euro | 52,0 % |
Příjem | Daň |
---|---|
Pod 4 351 euro | 10,50 % |
4 352 euro – 6 581 euro | 13 % |
6 582 euro – 16 317 euro | 23,50 % |
16 318 euro – 37 528 euro | 34 % |
37 529 euro – 54 388 euro | 36,50 % |
Nad 54 388 euro | 40 % |
Příjem | Daň |
---|---|
Pod 10 000 euro | 0 % |
10 001 euro – 25 000 euro | 23 % |
25 001 euro – 51 000 euro | 33,5 % |
Nad 51 000 euro | 50 % |
Příjem | Daň |
---|---|
Do 11 000 euro | 0 % |
11 001 euro – 13 000 euro | 15 % |
13 001 euro – 23 000 euro | 30 % |
Nad 23 001 euro | 40 % |
Příjem | Daň |
---|---|
Pod 17 360 euro | 15,66 % |
17 361 euro – 32 360 euro | 18,27 % |
32 361 euro – 52 360 euro | 24,14 % |
Nad 52 360 euro | 27,13 % |
Poznámka: Ve Španělsku patří místní daně mezi vyšší, takže celkové daňové zatížení občanů je také vyšší.
Příjem | Daň |
---|---|
Pod 328 600 SK | 0 % |
328 601 SK – 488 600 SK | 20 % |
488 600 SK | 25 % |
Poznámka: Švédové musí větší část daně z příjmů odvádět do místního rozpočtu. Celkové daňové zatížení je tak v průměru přes 50 %.
Příjem | Daň |
---|---|
Pod 2 051 liber | 10 % |
2 052 liber – 33 301 liber | 22 % |
Nad 33 301 liber | 40 % |
Příjem | Daň |
---|---|
Pod 10 000 kyper. liber | 0 % |
10 001 – 15 000 kyper. liber | 20 % |
15 001 – 20 000 kyper. liber | 25 % |
Nad 20 000 kyper. liber | 30 % |
Příjem | Daň |
---|---|
Pod 1 700 000 forintů | 18 % |
Nad 1 700 000 forintů | 36 % |
Příjem | Daň |
---|---|
Pod 43 405 zlotých | 19 % |
43 406 – 85 528 zlotých | 30 % |
Nad 85 528 zlotých | 40 % |
Příjem | Daň |
---|---|
Pod 6 800 euro | 16 % |
6 801 euro – 13 600 euro | 27 % |
Nad 13 601 | 41 % |
Příjem | Daň |
---|---|
Pod 2 400 leva | 0 % |
2 401 leva – 3 000 leva | 20 % |
3 000 leva – 7200 leva | 22 % |
Nad 7 200 leva | 24 % |
Prameny:
- OECD, Inoceme Tax Tables, Table 1. Central government personal income tax rates and thresholds
- European Commission – Taxation