Spočítejte si...

Zavřít

Další banka zametá se svými klienty!

Naštvala vás někdy vaše banka? Úroky z vkladů jsou stále nižší a poplatky za služby stále vyšší? Dobrá, s tím nic nenaděláte. Hlavně, že vás banka alespoň o svých krocích a změnách vhodně a včas informuje. A že ani to nedělá? Nic není nemožné?!

Na začátku června nám zase jedna banka ukázala, jak si váží svých klientů. A není to ledajaká „regionální úložna“. Je to jedna z největších tuzemských bank – ČSOB. Co se vlastně stalo? V podstatě nic mimořádného. Zase přibyla do sbírky jedna banka, která usiluje o to býti „konkurenceschop­nou“ = zvedá poplatky. Nový Sazebník poplatků platí od 2.6.2001. Změna se zatím týká klientů bývalé IPB.

Že jste o tom neslyšeli? Ale kdeže! Pokud chodíte do banky den co den a den co den se ptáte úřednice(-ka) na pobočce: „Prosím Vás pěkně, nezvedly se náhodou ode dneška poplatky?“, tak vás tato zpráva zajisté nerozhodila. A že nejste takovýto „servilní pobočkofil“? Pak máte jednoduše smůlu.

Fakta: ČSOB zvedla poplatky. Změna není zaznamenána na internetových stránkách. Klienti, kterých se změna týká, nebyli (např. poštou) na tuto změnu předem (ani dosud!) upozorněni. A málem bych zapomněl – nové Sazebníky nenápadně visí na pobočkách.

Pro toto jednání ovšem existují pozoruhodná vysvětlení. Na dotaz redakce Měšce, co je pravdy na zvyšování poplatků, nám byl zaslán nový Sazebník s krátkým doprovodným textem. Tam se mimo jiné praví: „O zavedení nového Sazebníku jsou klienti informováni prostřednictvím poboček banky – situaci komplikuje skutečnost, že klienti původní ČSOB budou přecházet na nový Sazebník až v průběhu tohoto roku, tak jak budou migrovat do systému IPB.“

Hezky košaté souvětí, co říkáte? Jen stále nemůžu pochopit, cože je čím komplikované. Účty se neslučují, zůstávají stále ty stejné. Tak jaký je problém přeťukat na internetu u účtů IPB nové sazby poplatků místo starých? Zřejmě zbytečná práce, protože se budou dělat nové stránky po sloučení produktů.

A proč neinformovat klienty poštou? Zřejmě je to příliš složitá akce, dělat to takhle na etapy. Až se banka sloučí (a sloučí se i poplatky) a bude klídek, tak třeba klienty pěkně všechny najednou informuje. To, že to ti nynější nebudou vědět třeba rok dva? Nu což, svět se nezboří. A navíc to banku nic nestojí. A nebo že by to banka – nechci říci přímo – tajila, ale úmyslně pouštěla co možná nejpomaleji na světlo? Že by počítala s odchodem části klientů a chtěla si na nich (dokud to sami na výpise nezjistí) ještě trochu vydělat? Nebo banka jednoduše přehlíží své klienty z pozice „monopolu se státními zárukami“? Zní to trošku přitaženě za vlasy? Máte pravdu, radši věřit na slušnost a v oficiální stanoviska banky.

Zajímalo mě, co mi k tomu řekne slečna (či paní) na Zelené lince. Po chvilkovém oťukávání, jsem se rovnou zeptal na „pokoutní“ zvýšení poplatků, že o tom nikde nic není… a nepůsobí to na mě jako na potenciálního klienta příliš seriózně. Následovala stejná odpověď: „Sazebníky jsou samozřejmě k dispozici na pobočkách…“. Odvětil jsem, že takovýto přístup se mi zdá poněkud nekorektní, že pokud se sám nezeptám, tak se nic nedovím. Proč tedy nebyli klienti informováni poštou. Následoval nesmělý pokus „vyautovat“ mě: „Vždyť je přeci nemožné zaslat všem klientům nový Sazebník“. Jejda, málem mě to uchlácholilo: „Tak alespoň upozornění – třeba spolu s výpisem, ne rovnou celý Sazebník“. A pak jsem slyšel něco, co jsem tak trochu očekával: „Bohužel, na tuto otázku Vám neumím odpověděť“. Slečna zjevně věděla, kam tím mířím, ale stejně tak zjevně měla instrukce, které musela dodržovat. Takže jsme si hezky popovídali, jen jsem se nic nedověděl.

Po přečtení Všeobecných ustanovení v novém Sazebníku mě zaujal ještě bod h, který mi okamžitě zapadl do souvislostí. Tam také stojí: „Každou změnu a její účinnost vyhlásí banka vhodným způsobem – vyvěšením ve veřejných prostorách ČSOB.“ Chápu, že tento způsob je vhodný pro banku, která ušetří např. za poštovné (pak bych tam doplnil před slovo vhodným slova „pro banku“). Přijde mi však legrační (?), že v době, kdy se banky snaží přimět své klienty pokud možno vůbec nenavštěvovat banku (viz. různé formy přímého bankovnictví), tak usuzuje, že vhodným způsobem informování bude vyvěšení na pobočkách (a nikde jinde!). Takto se to klienti dovědí pravděpodobně někde náhodně z novin, než od vlastní banky.

Musím říci, že už je mi vše naprosto jasné. Veškerá oficiální stanoviska jsou „vyčerpávající“. Banka si prostě řekne a udělá, co chce. Jestli je to „pouhé“ přehlížení či přímo záměr, se lze pouze dohadovat. Obojí se mi však zdá přinejmenším neuctivé. A co zmůže klient? Pravděpodobně nic. Pokud by se rozhodl změnit banku, moc si nepomůže, neboť (alespoň s poplatky) u konkurence je to stejné či brzo bude. Napadá mě tak akorát jedno „středověké řešení“ – slamník. Začaly by se potom banky chovat slušněji a usilovaly by o ztracené klienty v duchu známého „náš zákazník, náš pán“? Možná. Ale vzhledem k tomu, že u nás není uzákoněné vyplácení mezd v hotovosti, účet je nezbytný a banky mají tak své jisté (zaměstnanec je rád, že má práci, natož provokovat zaměstnavatele požadavkem o složitější způsob vyplácení mzdy v hotovosti). A to, že banky vědí, že zkrátka účet každý potřebuje, umějí patřičně sebevědomě dát najevo.

Anketa

Myslíte si, že vyvěšení informací na pobočkách banky je vhodným způsobem informování klientů?

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 1. 2002 17:02