Spočítejte si...

Zavřít

Czech Point v bance? Do konce roku určitě ne

Nový zákon počítá s rozšířením kontaktních míst veřejné správy také do bank. Ty zatím analyzují, jestli se jim takový krok vyplatí.

Stanou se pobočky bank dalšími kontaktními místy veřejné správy, tedy tzv. Czech Pointy? Od 29. listopadu tohoto roku budou moci ministerstvo vnitra zažádat o udělení autorizace k výkonu této činnosti, umožňuje jim to zákon č. 263/2011 Sb., který už prošel kompletním schvalovacím procesem (prezident zákon podepsal na konci srpna).

U zrodu návrhu stáli samotní bankéři. Zástupce České bankovní asociace Jan Matoušek v médiích na začátku roku 2011 vysvětloval, že za zájmem bank o kontaktní místa veřejné správy je tehdy schválená změna ve veřejných registrech. Podle ní lidé nebudou muset od roku 2012 v nových elektronických občanských průkazech uvádět rodinný stav či trvalý pobyt a postupně by z občanek mělo vymizet i rodné číslo. To by podle Matouška ztížilo identifikaci klientů, a proto by Czech Pointy na pobočkách bank mohly tuto situaci v budoucnu umět narovnat.

Bank jsme se zeptali, zdali do systému vstoupí. Právě kvůli tomu, že za zrodem celého nápadu stojí zástupci bankovního sektoru, šlo předpokládat, že banky do celého projektu nastoupí v nejkratší možné době. Odpovědi ale tak jednoznačné nejsou, nejčastěji z bank zní, že celou situaci momentálně vyhodnocují.

Citlivé údaje

Změna zákona tak, aby se do bank Czech Pointy mohly dostat, prošla legislativním kolečkem zcela bez zádrhelů. Již od začátku se přitom objevovaly hlasy varující před únikem osobních dat do komerční sféry. Například při hlasování v horní komoře českého parlamentu upozorňovala senátorka Jana Juřenčáková (STAN) na to, že neexistuje žádná analýza možných rizik a že tak chybějí podklady k rozhodování.

Druhou známou výtku adresoval zákonu senátor Jaroslav Kubera (ODS). Ten je zároveň primátorem Teplic a upozorňoval, že Czech Pointy na pobočkách bank připraví obce řádově o miliony korun.

Jak již bylo zmíněno, zákon oběma výtkám navzdory bez problémů parlamentem prošel. Zatím přitom ale není možné posoudit, jak dobře budou citlivá osobní data před případnými zvídavými bankéři ochráněna. Zákon totiž pouze obecně hovoří o tom, že bezpečnostní podmínky pro výkon kontaktního místa veřejné správy stanoví ministerstvo vnitra v příslušném věstníku. Ten je ale podle ministerského webu v současné době teprve v přípravě, i když intenzivní.

Banka bude mít povinnost vykonávat v souladu s provozním řádem všechny agendy dostupné na Czech POINT a zaměstnanci banky se stanou takzvanými asistenty Czech POINT, kteří budou muset složit zkoušku z konverze, uvedla pouze obecně již dříve vedoucí projektu Czech POINT na ministerstvu vnitra Jarmila Šmardová.

Datové schránky: Jak zřídit a jak používat

Banky: analyzujeme

Právě na další potřebné podrobnosti, které ministerstvo vnitra již brzy zveřejní, pravděpodobně většina bank zatím čeká. Takřka ve všech případech nám totiž napsali, že situaci analyzují.

Že možnost zavést Czech Point na vlastní pobočky vítají, uvedly dvě z velkých bank – ČSOB a Česká spořitelna. Je to pro nás příležitost, jak klientům přiblížit další služby. V současné chvíli však ještě celou věc analyzujeme a čekáme na prováděcí předpisy od ministerstva vnitra, které více specifikují podmínky této služby, potvrzuje za ČSOB čekání na další ministerské instrukce mluvčí Denisa Salátková.

Banky samozřejmě zvažují také náročnost celého podniku z hlediska personálních a technických nákladů. V současné době tuto možnost analyzujeme a zjišťujeme, zda naše počítačové systémy a procesy budou schopny požadavky klientů v rámci služeb, které nabízí tato kontaktní místa, zpracovávat, odpověděl nám za Českou spořitelnu Jan Holinka.

Z podstaty věci je zřejmé, že v úvahu přicházejí hlavně banky, které mají širokou pobočkovou síť. Mezi takové lze jistě počítat dále Komerční banku, GE Money Bank, UniCredit Bank a se zhruba 60 pobočkami také Fio banku. Všechny tyto banky svůj vstup do systému nevylučují a situaci, jak jinak, analyzují.

Chybí vám ve výčtu bank s rozsáhlou pobočkovou sítí Raiffeisenbank? Ta jako jediná z kategorie takových bank nevypadá podle vyjádření svého tiskového mluvčího zainteresovaně. V tuto chvíli zapojení do Czech Pointu neřešíme, napsal nám Tomáš Kofroň.

Je zřejmé, že o Czech Pointy nebudou mít zájem direct banky. O mBank a ZUNO Bank se tedy nemusíme bavit. Naopak další nová banka, Equa bank, v tomto týdnu avizovala, že do konce roku 2012 chce mít po republice 20 obchodních míst (nyní jich je 12). Že na nich v budoucnu budou kontaktní místa veřejné správy banka nevylučuje, nicméně priority má jinde. Nyní se zaměřujeme na rozšiřování právě zavedených služeb osobního bankovnictví, dále se zaměříme na nabídku hypoték a postupně na uvedení produktů pro malé a střední podnikatele, uvedla mluvčí banky Kateřina Pospíšilová.

Třetí z nových bank, Air Bank ze skupiny PPF, nám své vyjádření neposlala.

Jak se staví banky k Czech Pointům
Česká spořitelna Rozšíření činnosti bank jako kontaktních míst veřejné správy – tzv. CzechPointů, vítáme. V současné době tuto možnost analyzujeme a zjišťujeme, zda naše počítačové systémy a procesy budou schopny požadavky klientů v rámci služeb, které nabízí tato kontakt
ČSOB a Poštovní spořitelna Jak už jsme uvedli dříve, zavedení CP pro banky vítáme. Je to pro nás příležitost, jak klientům přiblížit další služby. V současné chvíli však ještě celou věc analyzujeme a čekáme na prováděcí předpisy od ministerstva vnitra, které více specifikují podmínky.
Equa bank Nevylučujeme, že do sítě kontaktních míst Czech Point se začleníme někdy v budoucnosti.
Fio banka Zapojení do projektu Czech Point zvažujeme.
GE Money Bank V současné době tuto obchodní příležitost analyzujeme.
Komerční banka Možnost nabídnout službu Czech Point na našich pobočkách analyzujeme, ale detailnější informace by byly v tuto chvíli předčasné.
LBBW Bank LBBW Bank v tento okamžik neuvažuje o zapojení do tohoto systému. Důvody jsou technického a administrativ­ního rázu.
Oberbank O zapojení se do systému Czech Point neuvažujeme.
Raiffeisenbank V tuto chvíli zapojení do Czech Pointu neřešíme.
UniCredit Bank UniCredit Bank o zapojení kontaktních míst Czech Point na svých pobočkách uvažuje. V budoucnu je zde například potenciál aktivní oslovení klientů.
Volksbank V tuto chvíli zprovoznění Czech Pointů na našich pobočkách nepřipravujeme, do budoucna ale tento krok nevylučujeme.

Dva miliony za rok

Czech POINT je kontaktní místo veřejné správy, poskytující občanům zejména ověřené údaje vedené v centrálních registrech, jako jsou rejstřík trestů, obchodní rejstřík, nebo registr živnostenského podnikání, tak službu definuje ministerstvo vnitra.

Chtějí-li banky svým klientům tyto služby nabízet, musí kromě splnění požadavků, které bude konkretizovat zmíněný věstník, za udělení autorizace ministerstvu vnitra také zaplatit. Poplatek přitom činí 2 000 000 korun na rok a autorizaci ministerstvo uděluje na dobu pěti let.

Vzhledem k tomu, že má ministerstvo na udělení autorizace 3 měsíce a žádná banka o ni ještě evidentně nepožádala, není pravděpodobné, že bychom se na pobočkách bank s Czech Pointy setkali ještě v tomto roce.

Zdroj perexového obrázku: czechpoint.cz

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 10. 2011 9:13