Hlavní navigace

AKTUALIZOVÁNO: ČSOB dostala pokutu, klamala spotřebitele Poštovní spořitelnou

14. 9. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Aktualizováno 15. 9. 2010 9:46
Československá obchodní banka a Poštovní spořitelna nejsou dvě banky, nýbrž jedna. Přesto tak naoko vystupují. Od České národní banky proto ČSOB dostala pokutu.

Česká národní banka uložila Československé obchodní bance za porušení zákona o ochraně spotřebitele pokutu tři miliony korun. ČSOB se dopustila klamavých obchodních praktik při nabízení a propagaci bankovních služeb pod označením Poštovní spořitelna, informuje ČNB v tiskové zprávě.

Československá obchodní banka nabízela a propagovala bankovní služby pod označením Poštovní spořitelna způsobem, který vzbuzoval dojem, že Poštovní spořitelna existuje jako samostatná a na společnosti Československá obchodní banka nezávislá banka. Poštovní spořitelna je přitom součástí Československé  obchodní banky.

Rozhodnutí o sankci nabylo právní moci dne 14. 9. 2010. Československé obchodní bance bylo současně zakázáno pokračovat v protiprávním jednání.

Banka v bance

Poštovní spořitelnu většina lidí vnímá jako zcela jinou banku a ČSOB tak i navenek vystupuje. Všechny formuláře a smlouvy s Poštovní spořitelnou sice uvádějí skutečné jméno banky, tj. Československou obchodní banku, ale toho si někteří spotřebitelé nevšimnou.

Jak se vyznat

Poštovní spořitelna – jde pouze o obchodní značku Československé obchodní banky, ale ne o skutečnou banku. Historicky sice existovala Poštovní banka, ale ta byla sloučena do Investiční a poštovní banky, kterou převzala Československá obchodní banka.

Československá obchodní banka – banka působí již od roku 1964.

„Červená“ ČSOB – obchodní místa Poštovní spořitelny.

„Modrá“ ČSOB – ostatní obchodní místa ČSOB

Poštová banka – slovenská banka registrovaná i v České republice na základě „evropského pasu“. Prozatím na našem území nevyvíjí zásadní činnost.

ČSOB: nesouhlasíme

Na kroky České národní banky už stihla reagovat Poštovní spořitelna, která prostřednictvím své mluvčí, Denisy Salátkové zaslala vyjádření: Rozhodnutí ČNB jsme obdrželi těsně před tím, než byla informace o něm zveřejněna. Případné rozhodnutí o navazujících právních krocích (žaloba ke správnímu soudu) učiníme až po důkladném prozkoumání celého dokumentu.

ČSOB  v rámci bankovních služeb působí na českém trhu pod dvěma značkami, a to ČSOB a Poštovní spořitelna. Logika rozdělení značek je dána zaměřením na jinou klientelu a distribuci produktů a služeb. Značka Poštovní spořitelna má jinou strukturu produktů, služeb a poplatků než značka ČSOB.

Klienti ČSOB, kteří využívají skupinu produktů „Poštovní spořitelna“ jsou o tom, kdo je poskytovatelem předmětných bankovních služeb, naprosto přesně informováni. Tato informace se nachází na příslušných webových stránkách, na každé žádosti o kterýkoliv produkt a to i v případě žádostí elektronických, na každém smluvním dokumentu na základě kterého je poskytována klientovi služba, na každém tiskopisu či formuláři používaném při komunikaci mezi klientem a bankou, na každém výpisu z účtu, potvrzení o transakci nebo jiné komunikaci mezi bankou a klientem.

Žádný spotřebitel nemůže využít služby ČSOB v produktovém souboru „Poštovní spořitelna“, aniž by se několikrát neseznámil se skutečností, že poskytovatelem služby je ČSOB a obvykle, aniž by klient písemně uzavřel s ČSOB smlouvu s jasným označením ČSOB.

ČNB: klamavých praktik byla celá řada

Původní tisková informace ČNB byla velmi strohá a nešla do detailu. Proto jsme se Tomáše Zimmermanna z odboru komunikace centrální banky zeptali na podrobnosti rozhodnutí. Zejména nás zajímalo, proč pokuta byla udělena právě nyní, od koho vzešel podnět k vyšetřování klamavých praktik a v čem konkrétně se jich ČSOB dopouštěla.

ČNB začala řešit jednání ČSOB na základě podnětů z vlastní dohledové činnosti. Zjištění klamavých praktik při propagaci a nabízení produktů široké veřejnosti byla celá řada. ČNB sankcionovala ČSOB za porušování zákona o ochraně spotřebitele v období od února 2008 do března 2010.

skoleni_15_4

Podle definice zákona o ochraně spotřebitele je obchodní praktika nekalá, je-li jednání podnikatele vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a je způsobilé podstatně ovlivnit jeho rozhodování tak, že může učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil. Taková praktika je zakázána. Nekalé jsou zejména klamavé obchodní praktiky a agresivní  obchodní praktiky.

Spotřebitel z postupu ČSOB například může nabýt dojmu, že pokud uloží peníze na účet Poštovní spořitelny a na účet ČSOB, tak bude každý tento vklad brán jako vklad do jiné banky, a tudíž vždy samostatně chráněn Fondem pojištění vkladů. Ve skutečnosti ale jde o vklady u jedné finanční instituce. Pro účely případného odškodňování by bylo třeba oba vklady sečíst.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Kolektiv redaktorů serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).