Co zaplatíte za účast na penzijní reformě?

Jaká bude cena vaší účasti na penzijní reformě? První návrh struktury poplatků penzijním společnostem je na světě.

O tom, jaký schválila vláda návrh penzijní reformy, jsme vás informovali v článku Vláda se shodla na reformě a odpověděla na další otázky

Ministerstvo financí ale zveřejnilo také návrh k problematice poplatků, které budou muset účastníci reformy zaplatit penzijním společnostem. Ty budou spravovat důchodové fondy v rámci druhého pilíře a budou vlastně zastupovat roli investiční společnosti.

Druhý pilíř by měl sloužit pro dobrovolné vyvázání části prostředků, které odvádíte do prvního průběžného pilíře. Jednalo by se o 3 % z vyměřovacího základu a další 2 % byste museli odvést do druhého pilíře ze svého disponibilního příjmu. Prakticky by se vám vlastně o 2 % zvýšila sazba důchodového pojištění.

Důchodové fondy zvolíte dle přístupu k riziku

Budete-li se chtít reformy zúčastnit, na výběr budete mít mezi čtyřmi důchodovými fondy s odlišnou investiční strategií. Více si o nich přečtěte v článku: Nové penzijní fondy nebudou garantovat návratnost

  • fond státních dluhopisů: fond bude investovat prostředky do státních dluhopisů ČR
  • konzervativní fond: fond bude investovat do dluhopisů členských států EU, do nástrojů a fondů peněžního trhu a dalších likvidních aktiv
  • vyvážený fond: fond bude navíc investovat také do akcií a cenných papírů kolektivního investování
  • dynamický fond: fond bude mít největší rozsah povolených aktiv, tedy nástroje peněžního trhu, vládních dluhopisů, dluhopisů státních či mezinárodních institucí a dalších dluhopisů, akcií a podílových listů standardních fondů.

Poplatky řádné a mimořádné

Podle dokumentu ministerstva budou příjmem penzijních společností poplatky řádné a mimořádné.

Ty řádné vám společnost naúčtuje jednorázově nebo pravidelně během účasti ve druhém pilíři proti vašim zůstatkům. Čtěte také: Znáte konečný návrh malé penzijní reformy?

Mimořádné poplatky bude možné účtovat pouze v případech, které vyjmenuje zákon. Jsou to situace, kdy budete přecházet k jiné penzijní společnosti (ačkoli zákon stanoví také dobu od posledního převodu, po které bude přestup zdarma. Dalším případem, za který si připlatíte na poplatku, je změna umístění prostředků v důchodových fondech v rámci jedné penzijní společnosti. Dále si investovanou částku snížíte o poplatek, pokud si necháte zasílat výpis z osobního důchodového účtu častěji než jednou ročně nebo si budete přát získávat informace jinak, než bude stanovovat zákon.

Ministerstvo slíbilo, že  právní úprava by měla omezovat oba typy poplatků z hlediska jejich maximální výše.

Jaké varianty jsou ve hře?

Možností, jak řádné poplatky konstruovat, je více. Ministerstvo uvažuje možnosti v několika rovinách. Buď může být poplatek předepsán v jednorázové formě nebo formou pravidelných plateb.

Jeho výše by se mohla odvíjet od výše vkladu, od objemu aktiv, které penzijní společnost spravuje, nebo od dosaženého zhodnocení prostředků.

Jasné zatím není ani to, zda bude poplatek přímo stanoven v konkrétní výši nebo bude zákonem pouze omezena jeho horní hranice. Ani to, zda bude ve stejné výši pro všechny penzijní společnosti a důchodové fondy. Čtěte také: Penzijní fondy a reformy: půjde jen o další krmítko finančních žraloků?

Všeobecně by ale mělo platit, že všechny varianty by měly být z hlediska zatížení plátců srovnatelné. Regulace poplatků by měla být nastavena odlišně pro prvních pět let fungování druhého pilíře. Během této doby by se měla umořit větší část počátečních investic penzijních společností a proto by měla být maximální úroveň poplatků po pěti letech snížena. Diferencovat by se měly zejména podle typu důchodového fondu, do kterého budete investovat, aby odrážely nákladovost správy vašich aktiv.

Chcete se dozvědět víc? Přečtěte si náš speciál o důchodové reformě

Verze 1

První varianta popisuje poplatek placení pravidelného ročního poplatku, jehož výše se bude odvíjet z objemu spravovaných aktiv. Podle důchodového fondu by jeho výše byla v rozmezí 0,9 – 1,5 % z objemu spravovaných aktiv. Po pěti letech by se pak poplatek snížil na 0,7 – 1,3 % z objemu aktiv.

První varianta poplatku
DF VF KF FSD
Sazba poplatku v prvních 5 letech (1× ročně) 1,5 % 1,3 % 1,1 % 0,9 %
Sazba poplatku od 6. roku (1× ročně) 1,3 % 1,1 % 0,9% 0,7 %

DF = dynamická strategie, VF = vyvážená strategie, KF = konzervativní strategie, FSD = státní dluhopisy ČR

Verze 2

Druhá varianta poplatku kombinuje inkasní poplatek a poplatek z objemu spravovaných aktiv. První část poplatku by se platila jednorázově a byla by odvozena z měsíční výše investované částky. Druhá část by pak odpovídala roční platbě z objemu spravovaných aktiv.

Platili byste maximálně 1 % z výše investované částky (jednorázově) a 0,7 – 1,3 % z objemu spravovaných aktiv (ročně), podle typu důchodového fondu. Po pěti letech by se poplatek snížil na 0,5 – 1,1 % z objemu aktiv na roční bázi. Čtěte také: Využitím druhého pilíře si snížíte důchod od státu o 15 %

Druhá varianta poplatku – 1 %  jednorázově z investované částky PLUS
DF VF KF FSD
Sazba v prvních 5 letech (1× ročně) 1,3 % 1,1 % 0,9 % 0,7 %
Sazba od 6. roku (1× ročně) 1,1 % 0,9 % 0,7 % 0,5 %

DF = dynamická strategie, VF = vyvážená strategie, KF = konzervativní strategie, FSD = státní dluhopisy ČR

Verze 3

Poplatek by byl kombinován jako nižší podíl na zhodnocení aktiv a vyšší poplatek z objemu spravovaných aktiv

Pravidelný roční poplatek by zohledňoval podíl z dosaženého zhodnocení spravovaných aktiv v daném důchodovém fondu. Výše by odrážela také výkonnost daného fondu. Ročně by se také platila část poplatku z objemu spravovaných aktiv. 

Poplatek by činil maximálně 5 % z dosaženého zhodnocení spravovaných aktiv a 0,5 – 1,1 % z objemu spravovaných aktiv (ročně) podle typu důchodového fondu. Po pěti letech by byly parametry sníženy na 0,3 – 0,9 % z objemu aktiv (ročně). Zhodnocení aktiv by bylo kalkulováno za poslední tři roky  a omezeno stropem na úrovni inflace navýšené o určité procento. Čtěte také: Důchodová reforma sedmkrát jinak. Jak jsou na tom v zahraničí?

Třetí varianta poplatku – 5 % ročně z výnosů PLUS
DF VF KF FSD
Sazba v prvních 5 letech (1× ročně) 1,1 % 1,0 % 0,8 % 0,7 %
Sazba od 6. rodu (1× ročně) 0,9 % 0,8 % 0,6 % 0,5 %

DF = dynamická strategie, VF = vyvážená strategie, KF = konzervativní strategie, FSD = státní dluhopisy ČR

Verze 4

Poplatek by byl kombinován jako větší podíl na zhodnocení aktiv a nižší poplatek z objemu spravovaných aktiv. Konstrukčně je shodný s třetí verzí.

Parametricky by odpovídal maximálně 10 % z dosaženého zhodnocení spravovaných aktiv a 0,3 – 0,9 % z objemu spravovaných aktiv (ročně) podle typu důchodového fondu. Po pěti letech by byl snížen na 0,1 – 0,7 % z objemu aktiv ročně. Zhodnocení aktiv by se pro účely tohoto poplatku stanovovalo za poslední tři roky a bylo by omezeno stropem na úrovni inflace navýšené o určité procento.

Čtvrtá varianta poplatku – 10 % ročně z výnosů PLUS
DF VF KF FSD
Sazba v prvních 5 letech (1× ročně) 0,8 % 0,7 % 0,5 0,4 %
Sazba od 6. roku (1× ročně) 0,6 % 0,5 % 0,4 % 0,3 %

DF = dynamická strategie, VF = vyvážená strategie, KF = konzervativní strategie, FSD = státní dluhopisy ČR

24 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 4. 2011 0:51