Hlavní navigace

Co dělat, když na dovolené přijdete o platební kartu?

14. 6. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Shutterstock
Kam zavolat, když na dovolené přijdete o kartu, a jaké možnosti se vám nabízejí, pokud jste zůstali úplně bez prostředků?

Pokud míříte na dovolenou do oblasti, kde se dá předpokládat dobrá vybavenost platebními terminály a případně i bankomaty, vyplatí se vám zvolit za parťáka spíš platební kartu než hotovost. S kartou získáte při placení lepší kurz, než kdybyste kupovali valuty, a za platbu kartou u obchodníka neplatíte. Kromě toho už je na trhu řada produktů, se kterou finančně nezkolabujete ani za zahraniční výběry z bankomatu. Jak se ale zachovat, když o kartu v zahraničí přijdete?

Blokovat, blokovat, blokovat

Na dovolené byste si měli svou platební kartu pečlivě hlídat a nedovolit nikomu, aby ji ani při placení odnesl pryč z vašeho zorného pole. Kartu si kontrolujte i několikrát denně. Čím rychleji totiž zjistíte, že jste o ni přišli, tím méně času dáváte zloději nebo náhodnému nálezci na to, aby ji zneužil.

Podle zákona o platebním styku, konkrétně § 116, nesete za neautorizovanou transakci v případě krádeže či ztráty finanční odpovědnost do 150 eur (za všechny transakce v rámci jednoho zneužití dohromady). Za svou zneužitou kartu si odpovídáte do doby, než ji u banky zablokujete. Za tímto účelem banky provozují zákaznické linky, kde žádost o blokaci oznámíte a často zde rovnou můžete požádat i o vydání nové karty. U některých bank můžete kartu blokovat i přes internetové nebo mobilní bankovnictví.

Pokud jste si jistí, že se jedná o krádež či ztrátu, blokuje se karta trvale (bez poplatku) a banka vám vydá novou. V případě, že nevíte, zda jste kartu nenechali třeba na posteli v hotelu, je možné ji blokovat dočasně, do vašeho odvolání. Například mBank, Oberbank a UniCredit Bank ale dočasnou blokaci neumožňuje.

Blokaci můžete u některých bank provést také přes internetové a mobilní bankovnictví. Alternativou pro dočasnou blokaci může být i nastavení limitů karty na nulu do doby, než zjistíte, zda ji máte, či ne.

Česká spořitelna vám při oznámení blokace karty dokonce sdělí tzv. zákazový kód jako důkaz, že jste ztrátu či odcizení své karty nahlásili. To může být poměrně užitečné při případném sporu s bankou, kdy a zda vůbec jste blokaci nahlásili. I zaměstnanci banky jsou totiž jen lidi a v praxi už jsme narazili i na případ, kdy klient v pátek blokoval kartu a v pondělí se dozvěděl, že zablokovaná není.

Za peníze i kartu do zahraničí si zaplatíte

Pokud byste se v zahraničí spoléhali jen na kartu a po její ztrátě či krádeži se ocitli bez prostředků, umí banky zaslat do zahraničí novou kartu nebo hotovost na nejbližší spřízněnou pobočku.

Máte-li embosované platební karty od asociací VISA nebo MasterCard, můžete při jejich ztrátě nebo odcizení v zahraničí využít tzv. Emergency service. Služba umožňuje zablokovat kartu a požádat o tzv. emergency card nebo o jednorázovou finanční výpomoc (tzv. emergency cash). Náhradní hotovost či kartu byste měli mít max. do 3 pracovních dnů (podle typu karty a regionu). Abyste mohli službu využít, musíte ale zavolat do mezinárodního centra pro danou platební kartu a připravit se na to, že komunikace probíhá v angličtině. Jste-li držiteli karet od asociace VISA, voláte +1 303 967 1096, pokud je to MasterCard, pak +1 636 722 7111. Jak redakce v minulosti nechtíc zjistila, nemusí tyto či podobné služby vždy běžet jako na drátkách.

Za zaslání karty nebo hotovosti do zahraničí většinou zaplatíte poplatek ve výši několika tisíc korun. Může vám ho pokrýt pojištění proti ztrátě či krádeži karty, pokud ho máte. Například Air Bank konkrétní poplatek nestanovuje. Službu jako takovou budete mít zdarma, zaplatíte reálné náklady. S klientem jeho situaci řešíme zdarma, ale dodatečné náklady, které reálně vznikly například zasíláním peněz přes zprostředkovatele nebo poštu, pak po domluvě hradí klient, řekl nám mluvčí banky Vladimír Komjati. Ani Expobank nestanovuje poplatky za tyto služby předem.

Alternativně můžete využít například i službu Western Union, kam vám mohou vaši blízcí zaslat peníze. Převod trvá chvilku a služba má přitom po celém světě poměrně hustou síť partnerů, kam se dají peníze zaslat. Poplatek se odvíjí od zasílané částky.

PIN a hlava děravá

Když už jsme u těch problémů s kartou v zahraničí, zjišťovali jsme také, jak byste se mohli dostat ke svému PIN kódu, pokud jste ho dovolené pro samé nové zážitky zapomněli.

skoleni_15_4

Většinou vás zachrání moderní technika. To proto, že často už je možné si PIN vyzvednout v internetovém a mobilním bankovnictví. U některých bank byste ale splakali, zasílají kód jen po ČR.

Ztráta či odcizení karty v zahraničí
Banka Linka pro blokaci karty Karta či hotovost do zahraničí Jak zjistit PIN v zahraničí
Air Bank +420 547 134 134
(první a druhá karta zdarma, další za 100 Kč)
– vydání nové karty a zaslání do zahraničí
– zaslání hotovosti na pobočku v lokalitě (klient platí v obou případech dodatečné náklady, které reálně vznikly)
– nový PIN se zasílá do internetového bankovnictví, 0 Kč
Cetelem +420 257 080 080
– náhradní karta 0 Kč
– PIN lze získat přes Klientskou zónu v kombinací se zaslanou SMS na mobil registrovaný u banky, 0 Kč
Česká spořitelna +420 956 777 901
(kartu lze blokovat i v internetovém a mobilním bankovnictví)
– náhradní karta 200 Kč
– na pobočce banky v zahraničí lze vydat náhradní kartu či hotovost (v obou případech 3000 Kč) – PIN se zasílá přes SMS (0 Kč), do internetového bankovnictví (0 Kč) nebo poštou (0 Kč, od 1.7. 2016 to bude 30 Kč)
ČSOB +420 495 800 111
(kartu lze blokovat i v internetovém a mobilním bankovnictví)
– náhradní karta 250 Kč
– vydání náhradní hotovosti v zahraničí (embosované karty)  3000 Kč
– vydání náhradní karty v zahraničí (embosované karty)  4000 Kč
 – PIN lze zjistit v internetovém a mobilním bankovnictví, 0 Kč
Equa bank +420 222 010 222
– náhradní karta 99 Kč
– expresní zaslání nové karty kurýrní službou, náklady na kurýra se účtují dodatečně podle místa doručení – PIN si klient volí sám v internetovém bankovnictví
Expobank +420 272 771 111
– náhradní karta 200 Kč
– řeší se individuálně podle dostupnosti, destinace – PIN banka zasílá jen v rámci ČR poštou doporučeně do vlastních rukou
Fio banka + 420 224 346 777
(lze i přes internetové a mobilní bankovnictví)
– náhradní karta 99 Kč
– nouzová náhradní karta v zahraničí 5000 Kč – nový PIN v internetovém bankovnictví 20 Kč
Komerční banka + 420 955 512 230
– náhradní karta 200 Kč
– vydání náhradní karty v zahraničí 4000 Kč
– vydání hotovosti v zahraničí 4000 Kč
– zaslání PIN do zahraničí kurýrem 1000 Kč
mBank + 420 222 111 999
(lze i v internetovém a mobilním bankovnictví – pouze trvalá blokace)
– náhradní karta 100 Kč
– změna PIN bez znalosti původního v internetovém bankovnictví za 25 Kč
MONETA Money Bank + 420 224 443 636
(lze i přes internetové bankovnictví)
– náhradní karta 150 Kč
– vydání hotovosti v zahraničí 3000 Kč
– vydání karty v zahraničí 3000 Kč
– zaslání PIN kódu přes SMS 100 Kč
Oberbank + 420 495 800 111
– náhradní karta 300 Kč
– vydání náhradní karty či hotovosti v zahraničí obojí 4000 Kč, ale pouze u karet MasterCard – PIN se zasílá pouze na pobočku v ČR
Poštovní spořitelna +420 495 800 111
(kartu lze blokovat i v internetovém a mobilním bankovnictví)
– náhradní karta 250 Kč
– vydání náhradní hotovosti v zahraničí (embosované karty)  3000 Kč
– vydání náhradní karty v zahraničí (embosované karty)  4000 Kč
– PIN lze zjistit v internetovém a mobilním bankovnictví, 0 Kč
Raiffeisenbank + 420 412 446 400 – náhradní karta v zahraničí 2000 Kč + náklady na doručení
– náhradní hotovost v zahraničí 3000 Kč
– zaslání PIN do zahraničí 200 Kč + náklady na doručení (kurýr či pošta)
Sberbank + 420 495 800 111 – vydání náhradní hotovosti v zahraničí 3000 Kč,
– vydání náhradní karty v zahraničí 4000 Kč
– jako zásilka do vlastních rukou nové vydání PIN, 160 Kč
UniCredit Bank + 420 221 210 012
– náhradní karta 200 Kč
– náhradní karta do zahraničí 3000 Kč,
– náhradní hotovost do zahraničí 1000 Kč
– jako zásilka, 100 Kč
ZUNO Bank + 420 245 699 999
– náhradní karta 80 Kč

Zdroj: banky a jejich weby

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).