Spočítejte si...

Zavřít

Citibank - nový Online

Minulá verze internetového bankovnictví Citibank podlehla náporu kritiky a banka zavedla novou, šikovnější. V čem může beze studu konkurovat tahounům přímého bankovnictví a v čem naopak tkví největší slabiny Citibank Online? Zaznamenala prvenství mezi všemi!

Internetové bankovnictví Citibank se nesnaží oslnit poutavou grafickou podobou, namísto toho sází na stručnost a jednoduchost. Uživatele přivítá bílá obrazovka s pěti grafickými ikonami (připomínajícími ikony „grafické“ verze minulé aplikace), logem banky a velkým nadpisem „Citibank Online“. Tím jsou grafické síly vyčerpány a můžeme se věnovat obsahu.

Citibank Online - úvodní stránka

Přihlášení

První přihlášení do nové aplikace skrývá pro uživatele minulé podoby internetového bankovnictví menší svízel – své naučené H-PIN (přihlašovací heslo) mohou zapomenout, ale vzpomenout si musí na PIN platební karty. Jinak se mohou marně snažit proklatě dlouho – ano, až na občasnou nutnost nového načtení přihlašovacího dialogu nedojde k žádné komplikaci typu zablokování přístupu účtu, která by znemožnila vstup neoprávněné osobě.

Tedy – pokud k zablokování dojde, pak po poměrně velkém množství pokusů. Než mne napadlo použít PIN platební karty (ano, banka to jistě někde doporučuje, ale kdo by četl manuály, že?), vyzkoušel jsem snad všechna hesla, která jsem kdy pro testování internetového bankovnictví použil, alespoň třikrát ve dvou prohlížečích.

Přístup k účtu je zajištěn stejně jako v minulé aplikaci číslem platební karty (uživatelské jméno) a H-PINem (číselným heslem). Stejné zabezpečení využívá též Česká spořitelna ve službě Servis 24 – Internetbanking (klient může využívat autentifikaci zadaných aktivních operací PIN kalkulátorem) a GE Capital BankInternet Bance GEnius (přístup zabezpečený certifikátem si klient může zajistit sjednáním Internet Banky Standard).

Citibank Online - zústatek na účtech

Schopnosti aplikace

Schopnosti aplikace jsou narozdíl od jednoduché až chudé grafiky nepřiměřeně bohaté. Klienti Citibank najdou na Internetu vedle všech standardních bankovních operací též schopnost, kterou jiné banky nenabízejí – změnu PIN platební karty.

Nejdůležitějšími jsou bezesporu aktivní bankovní operace. Jen jejich seznam je poměrně dlouhý, proto ho nebudu komentovat.

    • Převod mezi vlastními účty
    • Tuzemské platby v Kč
    • Zobrazit, změnit nebo zrušit budoucí platby
    • Cizoměnové platby
  • Trvalé příkazy
    • Zřízení trvalého příkazu
    • Zobrazit, změnit, zrušit trvalé příkazy
  • Povolení inkasa z účtu
    • Jednorázové povolení inkasa
    • Opakované povolení inkasa
  • Příkaz k inkasu
    • Jednorázový příkaz k inkasu
    • Opakovaný příkaz k inkasu
  • SIPO
    • Nastavení SIPO
  • AutoSweep (nastavení inteligentního spořícího účtu)
    • Nastavení a úprava převodů mezi běžným a spořícím účtem
  • Seznam příjemců
    • Přidat příjemce
    • Zobrazit, smazat příjemce

K tomu je nutné přidat pasivní bankovní operace (zobrazování přehledů a pohybů na účtech, včetně kreditních karet a podílových fondů), práci s termínovanými vklady, změnu H-PIN, PIN, osobních údajů, limitu karty a informací všeho druhu.

Aplikace neumožňuje nákup ani prodej podílových listů, což banka zdůvodňuje tím, že chce, aby se zájemce o podílové listy viděl a poradil s investičním poradcem, a není zde ani elektronický výpis z účtu, který však lze účinně nahradit výpisem přehledu transakcí s volitelným obdobím.

Použitelnost a ovladatelnost

Platformy a browsery

Jednoduchá grafika, využívající vesměs seznamy, tabulky a formulářové prvky, umožňuje široké použití na různých platformách. Banka zaručuje funkčnost v operačních systémech MS Windows 95 a vyšších nebo MS NT Workstation 4.0 a vyšších s internetovým prohlížečem MS IE 4.0 a vyšším nebo Netscape Navigator 4.0 a vyšším. Aplikace hojně využívá JavaScript, což je zřejmě největší omezující podmínka.

Citibank Online jsem testoval v operačních systémech Windows XP (Home i Professional) na prohlížečích Mozilla 1.4 a MS IE 6.0, k otestování na jiných platformách a v jiných browserech jsem se bohužel zatím nedostal.

Ovladatelnost aplikace

Jednoduchost grafiky má i svá uživatelská úskalí. Jedním z nich je často vyskakující rolovací lišta, bez jejíž pomoci není vidět kompletní nabídka možností.

Zajímavý je například příkaz k úhradě, pro jehož zadání klient nejprve vyplní formulář s částí údajů, aby se dostal na další formulář, kde doplní částku, splatnost, zprávu pro příjemce a zvolí konstantní symbol z nabídky. Po dalším odeslání se zobrazí konečné informace o převodu a potvrzovací volba.

Citibank Online -  Potvrzovací boxík

Pozitivně hodnotím skutečnost, že při korunovém převodu z devizového účtu se zobrazí jak kurs, tak přepočtená celková částka. Velmi dobře působí zvýraznění souhrnných informací šedým pozadím, které kontrastuje s všudypřítomnou bílou.

Po nějakém čase nečinnosti se v aplikaci zobrazí hláška, která umožní v průběhu pěti minut navrácení do aplikace. Pokud čas není využit, oznámení nezmizí, ale čeká až na potvrzení, kdy se objeví nová hláška s informací o ukončení spojení.

Za povšimnutí stojí lišta s nadpisem „Jít přímo na…“, která umožňuje rychlý pohyb po aplikaci, podobně jako v minulé verzi. Na úvodní stránce se hovoří o rychlé volbě „Zkratky“. Tu jsem v aplikaci nenašel, proto usuzuji, že se jedná o totéž.

Shrnutí

Nová aplikace je jednoznačným krokem Citibank Online vpřed. Nejen rozšíření služeb, ale i design, přestože jsem celou dobu spíše hovořil o jeho absenci, doznal značného zlepšení. Vždyť nová verze ovládá i české znaky.

Přestože je stále co zlepšovat (např. je pěkný seznam dostupných podílových fondů, které však nelze nakoupit ani prodat, stejně tak jako aktuální portfolio), řadu bank překonává a zaznamenává i prvenství ve změně PIN platební karty. Nezbývá než se těšit, jak na krok Citibank odpoví konkurence.

Anketa

Využíváte Citibank Online?