Jak zpříjemnit platbu, aby zákazníka bavila a obchodníkovi zjednodušila život? Na tuto otázku hledala odpověď francouzská společnost Ingenico a vyrobila tzv. chytrý terminál. Jde o zařízení, které neslouží jen pro samotné akceptování karty, ale umí mnohem víc. Může sloužit jako registrační pokladna, nástroj pro hodnocení zákazníků, lze s ním rezervovat místa ve frontě včetně plateb za přednostní odbavení nebo evidovat hotovostní tržby. Záleží jen na tom, jaké typy aplikací do něj nastaví výrobce či obchodní partner. Vše se dá připravit na klíč.
Pro terminál na tržiště
Technologický vývoj jde stále kupředu a podle Romana Kotlána ze Sdružení pro bankovní karty je jen otázkou času, kdy si obchodníci budou platební terminál pořizovat jen jako kus „železa“, tedy jen hardware, a ne celou službu. Koupí si terminál, vyberou si svého acquirera podle nabízených služeb a cen za ně, a pak jej prostě nechají zapojit. Podobně jako dnes kupujete mobil a dáte si do něj jakoukoli SIM. Zatím na to nejsou banky a acquireři připraveni, ale to se brzy změní. Již dnes akceptaci karet většinově zajišťují nebankovní společnosti,
ukazuje Kotlán další možný vývoj. Brzy tak může přijít doba, kdy si obchodník koupí terminál v eshopu a pak si vybere sám svého procesora, zatímco nyní jde nejprve do banky.
Právě chytré mobilní platební terminály by mohly získat srdce živnostníků, kteří chtějí prodávat své zboží a služby, chtějí akceptovat karty a zároveň budou muset dělat elektronickou evidenci tržeb (EET). Chytrý terminál toto vše zvládne najednou a ještě si jej obchodník může nechat doprogramovat podle svých potřeb. Naše terminály dávají obchodníkům možnost poskytovat služby s přidanou hodnotou, ale vývoj takových aplikací či služeb je v určitém smyslu samozřejmě technologicky limitován,
chladí případná nadšení obchodníků Martina Kirchrathová, šéfka Ingenico pro Českou republiku a Slovensko, a jedním dechem dodává, proč nelze do chytrého terminálu instalovat cokoli: Bezpečnost, bezpečnost a zase bezpečnost. Terminály pracují s elektronickými penězi, takže na prvním místě je pro nás bezpečnost a až poté řešíme, jak to bude vypadat a jaké budou barvičky aplikace,
dodává Kirchrathová.
Video: Ukázka hotovostní platby na platebním terminálu včetně EET v online a v offline režimu.
Sbírka na ulici a bez hotovosti
Chytré terminály je možné využít i pro dobrovolné příspěvky dobročinným organizacím a církvím. Příkladem je aplikace vytvořená pro Světlušku. Dárce si může vybrat z předdefinovaných voleb, anebo může věnovat libovolné množství peněz, které snese jeho platební karta. Na vše pak dostane stvrzenku, která je daňově uznatelná pro odpočet daru. Přímo na ulici tak lze darovat peníze takřka na cokoli bez nutnosti s sebou nosit pokladničky s penězi. Transakce je navíc snadno dohledatelná.
Chcete předběhnout frontu? Zaplaťte
Chytré terminály lze však využít nejen v běžných obchodech, ale třeba i na úřadech. Terminál umí vytisknout pořadové číslo, a pokud daný úřad nabídne přednostní odbavení za poplatek, zároveň vás za ten luxus hned zinkasuje.
Spokojený zákazník nebo posluchač konference
Aplikace v terminálu umožňuje rovněž získávat zpětné vazby od zákazníků nebo třeba od účastníků konference. Svoji (ne)spokojenost mohou naťukat přímo na displej a vše se online přenáší do aplikace v chytrém mobilu (Android), prostřednictvím které může odpovědná osoba provádět okamžité vyhodnocování.
Dá se naprogramovat, aby zákazník měl možnost svoji dobrou zkušenost ohodnotit spokojeným smajlíkem, a pokud bude chtít kliknout na smutného, zaplatí za to třeba 30 Kč,
žertuje Petr Patera ze společnosti Chytrý terminál.
S EET i bez něj
Mezi hlavní výhodu chytrého platebního terminálu patří možnost napojení na systém EET. Obchodník tak nemusí mít další specializovanou pokladnu či jiné zařízení a toto jedno zařízení mu zajistí akceptaci karet, EET a další různé služby podle jeho preferencí.
Terminál počítá i s možností offline prodeje. Jakmile dojde k opětovnému připojení k internetu, automaticky odešle report o transakci EET na server Finanční správy.
Šéf zkontroluje odkudkoli
Mezi další vychytávky patří možnost na dálku nastavit a ovlivnit, jaká reklama se bude zobrazovat na displeji terminálů. Například provozovatel čerpací stanice se rozhodne, že v sobotu poběží akční nabídka na nějaké zboží a od 20:00 hodin se změní na jiné zboží. Výměnu zobrazované reklamy např. na akční slané tyčinky si může sám provést ve svém chytrém mobilu pomocí dodávané aplikace pro Android.
Je to drahé, ale to jsou všechny
Přestože na tiskové konferenci cena nezazněla, na webu projektu je dostupná. Zájemce o řešení vše v jednom zaplatí měsíčně 332,75 Kč za aplikaci „Pokladna s EET“. Za samotný terminál pak dá 10 890 Kč u stolní verze a 14 520 Kč u mobilní verze. Podle výše obratu platebními kartami může být i bez poplatku, museli byste se ale opravdu moc otáčet. (Ceny jsou včetně DPH.)
Jenže ani konkurenční řešení zrovna cenovou vstřícností neoplývají a většinou musíte používat dvě zařízení – pokladnu a terminál. Na jedné straně je příjemné, že existují jednoduchá komerční řešení, která obchodníkům mohou usnadnit splnit podmínky EET a získat ještě benefity samotného zařízení, na druhé straně je nyní každému jasné, že celý systém EET se všem obchodníkům prodraží na pořizovacích nákladech a měsíčních paušálech. Hádejte, kdo to zaplatí. Ale to je už jiný příběh.