Spočítejte si...

Zavřít

Chorvatsko autem na vlastní pěst: levná dovolená babího léta

Teplé moře za rohem, volné dálnice a hranice, normální ceny, žádní turisté. Měsíc září má své kouzlo a my máme praktického průvodce, jak si levně užijete dovolenou bez cestovky.

Je několik možností, jak cestovat do Chorvatska po vlastní ose. Průměrná teplota vzduchu (26 °C) i vody (22 °C) v měsíci září k cestě k moři přímo vybízí. Počasí je zde oproti červnu i poměrně stálé. Aktuální počasí je navíc možné si těsně před odjezdem ověřit. Tradiční trasy z České republiky jsou většinou přes hraniční přechody Dolní Dvořiště, Mikulov, či Lanžhot a Rakousko. Někteří volí  trasu přes Slovensko a Maďarsko.

Autor projel méně používanou trasu po dálnici ze západních Čech z Plzně do Sveti Filip i Jakov na Zadarské riviéře v Severní Dalmácii a přináší několik postřehů. Cesta vedla po dálnici D5,  Rozvadov, Německou A3 přes Regensburg, Passau, poté v Rakousku po A8 a A9 na Graz, Maribor, Ptuj, Macelj a dále po Chorvatské dálnici na Záhřeb. Odtud po dálnici směrem na Split až po výjezd z dálnice Zadar II. Mimo několika kilometrů jízdy ve Slovinsku po silnici mezi hraničním přechodem Chorvatsko–Slovinsko je cesta po dálnici až do cíle cesty.

Plánování trasy

Základem úspěchu při cestě k cíli je správné naplánování trasy. Mimo dnes již překonaného hledání v autoatlasu lze použít navigaci, nebo si trasu vygenerovat v plánovači tras, např. mapy.cz, Škoda-auto, či německého autoklubu ADAC. Zajímavé je srovnání vzdáleností a časů jízdy podle jednotlivých vygenerovaných itinerářů.

Navigace Navigon 1210 vygenerovala nejrychlejší trasu (Plzeň – Sveti Filip i Jakov) se vzdáleností 1040 km a časem 11:19 hodin (dálnice přes Rozvadov), optimální se vzdáleností 919 km a časem 11:35 hodin (přes Železnou Rudu) a krátkou se vzdáleností 853 km, ale časem 15:28 hodin (přes Dolní Dvořiště). Mapy.cz generují nejrychlejší trasu se vzdáleností 1025 km a časem 10:04 hodiny (dálnice přes Rozvadov), nejkratší 890 km a časem 11:16 hodin (přes Železnou Rudu, na Passau a dále po stejné trase po dálnici jako u nejrychlejší trasy). Trasa je tak sice o 135 km kratší, ale časově o hodinu delší. Plánovač Škoda-auto udává po dálnici přes Rozvadov 1029 km a čas 09:40 hodiny. ADAC naplánuje trasu přes Železnou Rudu se vzdáleností 909 km a časem jízdy 10:25 hodin.

Prakticky byla při cestě použita navigace a nejdelší trasa po dálnici, kdy z teoretických navigací udávaných 11:19 hodin bylo reálných 12 hodin cesty (včetně přestávek a hodinového popojíždění v kolonách, neboť byla zvolena nejméně vhodná varianta pro cestování v sobotu). Výhodou použití ADACU je možnost volby při zadání generování trasy i zobrazení aktuálních uzavírek, kolon, či čerpacích stanic, včetně rozmístění LPG stanic. V současné době není s LPG po cestě do Chorvatska žádný problém, mimo zmíněného plánovače lze při orientačním plánování míst tankování použít i mapu LPG čerpacích stanic v Chorvatsku. Majitelé navigací si mohou instalovat LPG čerpací stanice jako body zájmu (POI).

Důležité je i správné zvolení dne a času odjezdu, v pátek a sobotu lze v sezóně počítat s kolonami, zejména před slovinsko–chorvatskou hranicí, a pak na chorvatské dálnici od Záhřebu po sjezd na Split. S odeznívající hlavní sezónou bude situace lepší.

Náklady na cestu

Dálnice v Německu jsou bez poplatků. V Rakousku je nutné zakoupit dálniční známku, 10denní za 7,90 EUR (224 Kč v pobočkách Autoturist), případně dvouměsíční za 22,90 EUR (619 Kč v Auturistu). Na dálnici A9 je nutno dále počítat s poplatkem za průjezd tunely ve výši 4,50 EUR a 7,50 EUR (Bosruck a Gleinalm).

Ve Slovinsku je na dálnici rovněž nutná dálniční známka. Měsíční pro osobní automobil stojí 30 EUR (v Autoturistu za 840 Kč), týdenní 15 EUR (Autoturist za 420 Kč). Dálniční známky lze rovněž bez problémů zakoupit na čerpacích stanicích v Rakousku v průběhu cesty, případně jsou prodávány přímo na bývalých hraničních přechodech SR–Rakousko a Rakousko–Slovinsko. Slovinská týdenní dálniční známka platí sedm kalendářních dní od data vyznačeného na známce. Platnost začíná dnem vyznačeným na známce a končí uplynutím sedmého kalendářního dne. To znamená, že známka platí např. od soboty do pátku. V případě cesty na týden  (sobota—sobota) to znamená nutnost zakoupení měsíční dálniční známky, nebo zvolit cestu mimo dálnici.

V Chorvatsku se platí mýtné. Informace o cenách mýtného jsou k dispozici na stránkách chorvatského autoklubu.  Při vjezdu na dálnici si řidič z terminálu vytiskne lístek, který při placení na výjezdu z dálnice předloží obsluze nebo ho při samoobslužném odbavení vloží do otvoru na stojanu.  Platit lze v kunách, eurech, či platebními kartami. S úspěchem lze využít samoobslužné terminály pro placení mýtného platební kartou, které jsou označeny z dálky viditelným symbolem Card.

Při zmíněné trase se mýtné v Chorvatsku platí dvakrát, v úseku Macelj–Záhřeb (42 kun) a v úseku Záhřeb – Zadar II (109 kun). Na mýtnici Demerje (Lučko u Záhřebu) ve směru jízdy z Chorvatska je cca dva kilometry před mýtnicí sjezd do samostatného souběžného jízdního pruhu k bezhotovostní mýtnici Demerje, kde se na rozdíl od vedlejší hotovostní netvoří kolony a průjezd je plynulý (sjezd z dálnice je řádně a viditelně označen). Podle návěstidla o délce čekání nad kolonou na dálnici znamenalo předjetí kolony vozidel platících mýtné v hotovosti úsporu času 30 minut.

Zaplatit platební kartou lze ve všech mýtnicích, včetně mýtného v rakouských tunelech. Karta se předá obsluze nebo se zasune do samoobslužného terminálu, PIN není vyžadován. Jediný problém může být v Chorvatsku na výjezdu z dálnice na menších mýtnicích. Konkrétně na výjezdu Zadar II. obsluha prohlásila, že terminál kaput, a dožadovala se 110 kun (385 Kč), nebo 16 EUR (406 Kč). Jak bylo později zjištěno, účtenka byla vydána na částku 109 kun, tak jak odpovídá ceníku mýtného. Obdobná zkušenost s údajně nefunkčním terminálem a nemožností použít platební kartu byla zaznamenána na mýtnici Zadar I.

Další náklady jsou na pohonné hmoty. Palivo je tradičně drahé v Německu. Ceny v Rakousku a Slovinsku jsou v současné době nižší než v ČR. Nejlevnější jsou v Chorvatsku – cena Natural 95 k 26. 8. 2010 u rozšířené Chorvatské sítě BČS INA je 8 kun/l (cca 28 Kč). Uvedená síť BČS prodává i LPG, cena je 4,29 kun/l (cca 15 Kč). Na benzínových čerpacích stanicích při dálnici není problém platit platebními kartami. U menších, mimo hlavní tahy, je vhodné si akceptaci karet před natankováním ověřit. Síť benzinových stanic na dálnici v Německu a Rakousku je řidší, než na jakou je zvyklý řidič z dálnic v ČR. Ve Slovinsku a Chorvatsku je srovnatelná s ČR. Vzdálenost k nejbližší benzínové čerpací stanici u dálnice udávají informativní dopravní značky, stejně jako v ČR.

Dálniční síť v Německu i Rakousku disponuje množstvím odpočívadel, kde je k dispozici zdarma WC i tekoucí voda (někde i pitná). Naopak použití WC u benzínových čerpacích stanic bývá zpoplatněno cca 0,40 eur. Mimo tradičně zpoplatněného Německa tato vymoženost dorazila i k benzínovým čerpacím stanicím v Rakousku, minimálně na dálnici A9 (Wels–Graz), a je nutno s tím počítat. Naopak bez problému, tedy zdarma, je použití WC na čerpacích stanicích ve Slovinsku a Chorvatsku. V Chorvatsku jsou na odpočívadlech u dálnice mimo benzínové čerpací stanice k dispozici pouze kabinky chemických WC (zdarma).

Kvalita chorvatské dálnice je bezkonkurenční, rovněž tak nově vybudované slovinské dálnice od hranic Chorvatska po Maribor. Z Mariboru po rakouskou hranici je kvalita dálnice již horší. Překvapující je místy horší kvalita dálnice v Německu a Rakousku.  Nicméně po celou trasu, mimo oprav dálnice v Rakousku, lze po celou dobu udržovat rychlost 130 km/h.

Bez započtení amortizace vozidla (neboť kdo ji při stanovení nákladů na cestu soukromým vozidlem započítává?) a nákladů na dálniční známku ČR byly v tomto konkrétním případě náklady na cestu tam i zpět 7570 Kč:

Cena cesty z Plzně do severní Dalmácie a zpět
Položka Suma
Benzín Natural 95 2× 78 litrů á 31 Kč = 4836 Kč
Dálniční známky Rakousko + Slovinsko 224 + 840 = 1064 Kč
Tunely Rakousko (A9) 2× (4,5 + 7,5) EUR = 610 Kč
Mýtné Chorvatsko 2× (42 + 109) KUN = 1060 Kč
Celkem 7570 Kč

Uvedená cena je zdánlivě vysoká, ale při plném využití dálnice. Pohled na Alpy v případě jízdy přes den je nezapomenutelný a i cesta na dovolenou a zpět je její součástí. Proto byla v tomto případě tato varianta použita. Při zvolení trasy bez alpských tunelů, nevyužití dálnice ve Slovinsku, či při použití vozidla s menší spotřebou (kalkulováno s průměrnou spotřebou 7,5 l/100 km) a při využití kratší trasy, je možné celkové náklady na cestu snížit pod 6000 Kč, případně i atakovat hranici 5000 Kč.

Při použití LPG se lze s náklady dostat ještě níže. Pro samostatně cestujícího jsou to náklady relativně vysoké, se stoupajícím počtem cestujících se cestování automobilem do Chorvatska stává zajímavějším. Při srovnání s cenou obousměrné autobusové jízdenky ČR–Zadar (např. Firotour 2250 Kč, Jadranexpres 2000 Kč, Studentagency pro dospělého 2300 Kč, pro mládež do 26 let 2070 Kč), jsou náklady při použití osobního automobilu zajímavé od 3 cestujících osob, při zachování plné mobility a nezávislosti při pobytu v zahraničí.

Při cestování níže směrem na Makarskou rivieru náklady na cestu stoupají.  K dalším kilometrům a spotřebě paliva je nutno počítat při cestě do Splitu (od slovinských hranic) na jednu cestu s poplatkem 199 kun (697 Kč) za osobní automobil, při cestě do Šestanovce 213 kun (746 Kč) a při cestě do Ravče, na konec chorvatské dálnice 229 kun (802 Kč). Čtěte také: Pobíráte nemocenskou? Není tak těžké o ni přijít

Ubytování

Kdo chce jistotu, zajistí si ubytování předem u cestovní kanceláře nebo přímo přes internet u příslušného ubytovatele. Chorvatské hotely patří mezi dražší, cenově přijatelnější je ubytování v soukromí. Na místě i bez předchozí rezervace není problém sehnat ubytování, ubytovací kapacity jsou viditelně označeny, např. nápisy Zimmer frei, či chorvatsky Sobe. Při silnicích u turistických center lze spatřit i místní obyvatele s cedulemi Apartman, nabízející ubytování.


Autor: Tomáš Krásný

Pohoda za pár peněz.

U ubytování zajišťovaného až na místě, je na rozdíl od předem zajištěného ubytování s pevně danou cenou, prostor pro smlouvání a zajištění si ubytování se slevou. A to i s ohledem na skutečnost, že místní označují letošní sezónu za slabší. Při vhodně zvolené taktice vyjednávání je ubytovatel rád, že mu ubytovaný přinese alespoň nějaký příjem. Výhodou zajištění ubytování až na místě je také nezávislost na tradičních pobytových termínech (např. sobota–sobota), rychlejší cestování bez kolon mimo pátek a sobotu, nebo možnost ubytování jen na několik dnů.

Za dvoulůžkový apartmán se platí (samozřejmě dle polohy a vybavení) cca 30–40 EUR/den, čtyřlůžkový cca 50–70 EUR/den.  Po hlavní sezóně, tj. od počátku září, místy je hlavní sezóna počítána až do poloviny září, by neměl být problém čtyřlůžkový apartmán usmlouvat na 40 EUR/den (7112 Kč při pobytu na týden).  Této ceny bylo možno letos dosáhnout smlouváním i v plné sezóně, zvláště mimo hlavní turistická střediska.

K ceně ubytování je nutné ještě připočítat povinnou pobytovou taxu (od 2 do 7 kun za osobu a noc, podle atraktivity lokality a toho, zda jde o sezónu, nebo mimo sezónu). Ubytovatelé zpravidla požadují úhradu ubytování v eurech, včetně pobytové taxy, proto je vhodné s tím počítat a být jimi vybaven. Při přepočtu na kuny na místě nebývá kurz směny výhodný (viz výše placení mýtného na výjezdu Zadar II).

V termínu od počátku září je možné levnější ubytování zajistit i přes cestovní kanceláře nebo přímo na internetu. Pro čtyřčlennou skupinu je tak možné pořídit týdenní pobyt v soukromém apartmánu, včetně dopravy vlastním vozidlem do 15 000 Kč (bez nákladů na stravu). U dvou osob vyjdou obdobné náklady do cca 12 000 Kč.

Samostatná kapitola jsou chorvatské kempy. Nacházejí se nerovnoměrně po celém Chorvatsku a v září, po ukončení hlavní turistické sezóny, se cena pohybuje mezi 3,50–6 EUR za osobu a den. Při započtení poplatku za stan tak 4 osoby v kempu mohou týdenní pobyt pořídit za 4000 Kč, dvě osoby za 2000 Kč. Při cestě ve dvou mohou být náklady bez stravy do 10 000 Kč za týden dovolené u moře. To už je zajímavá cenová relace i při uvážení nižší míry komfortu ubytování.


Autor: Tomáš Krásný

Kdo z vás to má?

Přestože je letošní turistická sezóna údajně slabší, ceny (upomínkové předměty, občerstvení na pláži, tržiště, zelenina apod.) tomu neodpovídají a v plné sezóně jsou naopak vyšší než vloni. Na druhou stranu je u většiny turistických středisek možnost nákupu potravin v hypermarketech (řetězce Plodine, či Lidl, nebo o něco dražší Konzum).

Kdo bude chtít pořídit dovolenou co nejlevněji, tradičně by vezl zásoby potravin s sebou. Jejich ceny v hypermarketech na místě ale u běžných potravin o moc nepřevyšují ceny v obchodech v ČR (například litr polotučného mléka 5 kun a bílý chléb – velikosti a tvaru veky 6 kun) a bez problému v nich lze použít i platební karty. Ovoce a zeleninu je zde možné zakoupit stejně kvalitní jako na tržišti, navíc o polovinu levněji. I zde se ukazuje výhoda cesty na dovolenou do Chorvatska vlastním automobilem, neboť hypermarkety jsou zpravidla umístěny mimo, nebo na okrajích letovisek. Tip: Při cestování vlaky Českých drah ušetříte, ale musíte vědět jak 

Závěr

Chorvatsko má i nyní, na počátku babího léta, co nabídnout. Není třeba se bát ani použití vlastního vozidla. Prakticky celou cestu lze absolvovat pohodlně po dálnici. Pokud je ubytování zajištěno až na místě, lze si užít dovolenou v Chorvatsku na sklonku letošní sezóny za přijatelných finančních podmínek.  S pomalu končící hlavní turistickou sezónou lze i očekávat snižující se ceny a nepřelidněné pláže. Počasí a teplota moře, zejména v části od Severní Dalmácie (Zadar), směrem na jih ke Splitu, Makarské či Korčule, je vhodná k trávení dovolené až do konce září, či počátku října. Pro mnohé je proto k cestě na dovolenou na Jadran nejvhodnější čas.

Anketa

Jakým způsobem cestujete nejraději?

40 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 5. 2016 12:41
Zasílat nově přidané názory e-mailem