Téměř každý občan České republiky se stabilním příjmem má účet v jedné z bank a občas si možná položil otázku, zda té své bance neplatí už příliš na poplatcích. Pokud vám připadá, že cena služby neodpovídá kvalitě, nejjednodušším řešením je změnit banku. Ale efektivnější je optimalizovat využívání bankovních služeb, a tím i placení poplatků. Běžný občan toto zpravidla nedělá, přestože mu optimalizace přinese širší spektrum bankovních služeb za stejnou nebo nižší cenu.
Zato firmy a korporace se optimalizovat naučily, nutí je k tomu i tlak na maximální efektivitu a nízké náklady. Většina významných společností v České republice využívá služby a produkty čtyř a více bankovních institucí. Toto tvrzení podporuje i průzkum společnosti MasterCard k probíhající soutěži MasterCard Firemní banka roku. Z realizovaného průzkumu vyplývá, že si naprostá většina společností (98 %) vybírá služby a produkty více než jedné banky. Nejvíce společností (32 %) uvedlo, že souběžně využívá služeb nabízených čtyřmi bankovními institucemi. Dalších 30 % firem využívá pak produkty a služby více než pěti bank.
Proč optimalizovat
Rozprostřít potřebu bankovních služeb do více bank je velmi efektivní. Firmy a korporace to vědí, ale je to výhodné i pro aktivní občany. Volbou více bank dostáváte širší nabídku bankovních služeb, můžete snadno porovnávat skutečnou, reálnou kvalitu a cenu poskytovaných služeb, nehledě na přirozené rozložení rizika svěřených prostředků. Běžné je, že zatím co v jedné bance máte problém získat kontokorent s rozumným limitem, konkurenční banka vás vybaví nejen kvalitními úvěrovými produkty hned na počátku, ale dá vám i lepší cenovou nabídku.
Kolik bank využíváte pro své potřeby?
Zvláště u firem hraje důležitou roli rychlost a kvalita poskytovaných bankovních služeb. Je sice pěkné, že banka umí úvěrovat začínající podnikatele, ale tato možnost v praktickém životě padá, je-li proces poskytnutí úvěru natolik složitý, že žadatele odradí.
Začít se dá ihned
Úspora nákladů pomocí optimalizace se při správném nastavení bankovních služeb projeví okamžitě. Běžný platební styk lze provádět s jednou bankou, která svého klienta vybaví kvalitním účtem s možností kontokorentu a sadou platebních karet, s druhou bankou lze efektivněji a levněji provádět zahraniční platební styk, třetí banka má lepší podmínky úvěrování, a můžeme postupovat donekonečna. Nutným prvkem optimalizace je pečlivost volby a stálý přehled o stavu aktiv a závazků. Pro firmy to není problém, ostatně toto řeší účetnictví, ovšem běžný klient se v širokém spektru produktů a služeb může ztratit.
Služby bank se zlepšují, poplatky jsou stále problémem
Doba, kdy české bankovnictví neudrželo krok s okolními zeměmi, je pryč. Současná nabídka bankovních služeb pro soukromou, firemní i korporátní klientelu je na velmi dobré úrovni a potvrzuje vysokou kvalitu v Česku působících bank. Zmiňovaný průzkum společnosti MasterCard ukazuje, že od roku 2006 firmy a korporace nevnímají zásadní zlepšení bankovních služeb na rozdíl od let 2001–2006, kdy respondenti uváděli, že bankovní služby se výrazně nebo spíše zlepšily. Klienti bank tak sami potvrzují, že to, co banky komunikují o zvyšující se flexibilitě a kvalitě bankovních služeb, je skutečně pravda,
upřesnil na setkání s novináři Ján Čarný, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku, Slovensko a Ukrajinu.
Přes zvyšující se kvalitu služeb jsou bankovní poplatky častým trnem v oku i pro firmy a korporace. Celá čtvrtina respondentů si na výši poplatků stěžovala. Na druhé straně výrazně klesl počet tazatelů, kteří poukazovali na nepružnost bank, a dokonce se objevil 7% počet nových korporátních respondentů, kteří tvrdili, že u svých bank nevidí žádné slabé stránky. Tento pozitivní výsledek ukazuje, že banky jsou pod tlakem konkurence nuceny flexibilněji reagovat, než tomu bylo v dřívějších letech. Pro jakékoliv klienty bank je to jen dobře.
Vyplatí se pečlivost a plánování
Čtenář tohoto článku může oprávněně namítnout, že ceny bankovních služeb pro soukromou, firemní a korporátní klientelu jsou naprosto nesrovnatelné. A má pravdu. Korporátní klienti zpravidla nemusejí banku hledat, banka si je najde sama a velmi ráda předvede svou nabídku před konkurencí. Rovněž ceny bankovních služeb velkých korporací jsou naprosto jiné, vzhledem k vysokému objemu služeb, které u bank využívají. I přes tyto výhody odpovědní finanční ředitelé volí více bank a dobře vědí, proč.
Podobně se vyplatí rozložit potřebu bankovních služeb i pro menší firmy a soukromé osoby. Pečlivý a uvážený výběr může přinést odměnu v úspoře poplatků, ale hlavně zvýší efektivitu využívání bankovních služeb. Budete tak platit u každé banky jen za to, co po ní chcete a co od ní využíváte.