Spočítejte si...

Zavřít

Cestující mají opět větší práva. Bez větší námahy dostanou odškodnění

Cestující mají nově právo na finanční náhradu při zpoždění letadla. Přečtěte si tipy, jak se k ní dostat bez toho, aniž byste museli hnout prstem.

Soudní dvůr EU minulý týden rozhodl, že pokud bude mít letadlo v členských státech EU (spadají sem i letiště ve Švýcarsku, Norsku a na Islandu) zpoždění o více než tři hodiny, má cestující právo na výplatu finanční náhrady ve výši 250 – 600 eur. Opatření platí i pro všechny ostatní lety, pokud má dopravce v uvedených evropských zemích sídlo.

Soud své rozhodnutí zdůvodnil tak, že cestující zpožděného letadla jsou vystaveni podobnému nepohodlí a ztrátě času, jako v případě zrušení letu. O náhradách, na které mají cestující nárok si více přečtěte v článku Nenechte se jako cestující oškubat

Velikost náhrady závisí na vzdálenosti

Velikost náhrady se odvíjí od cílové destinace resp. od toho, jak daleko za ní cestujete. Při cestách do 1500 km máte právo na náhradu 250 eur. Pokud je vaše trasa delší, vzniká vám právo na náhradu 400 eur. V případě cesty z nečlenské země směrem na území Evropské unie a naopak platí, že do 1500 km můžete nárokovat 250 eur, do vzdálenosti 3500 km pak 400 eur a v případě delší trasy můžete po dopravci požadovat náhradu ve výši 600 eur.

Vzdálenost se ale pro tyto účely začíná počítat až z místa, kde došlo ke zpoždění.

Kdy nemáte na náhradu nárok?

Nárok na náhradu se vám může pokrátit na polovinu, nabídne-li dopravce jiný let v podobném čase. Úplně na ni ztratíte nárok v případě, že zpoždění letu zavinily mimořádné okolnosti, kterým dopravce nemohl nijak zabránit. 

Žádat náhradu můžete i zpětně

O náhradu můžete dopravce požádat podle rozhodnutí Soudu zpětně do dvou let ode dne zpožděného letu. Rozhodnutí má v tomto smyslu retroaktivní účinek, takže ho mohou využít i cestující, kterým vznikl nárok na náhradu v minulosti a kteří mají ještě uchované potřebné doklady. 

Přečtěte si také: Práva cestujících budou větší, musíme si ale počkat

Zaplaťte si za získání kompenzace

V minulosti letečtí dopravci za zpožděné či zrušené lety často náhrady nevypláceli proto, že využívali nejednoznačného výkladu evropské legislativy, kterou nyní upřesnil Soudní dvůr. Dalším důvodem byla pasivita cestujících, kteří se v právní úpravě nevyznali a čas strávený nad domáháním se kompenzace jim za možnost vyplacené náhrady nestál.

Na trhu ale fungují společnosti, které mohou náhradu vymáhat za vás. Samozřejmě, že si z vyplacených peněz vezmou provizi. Pokud byste ale náhradu stejně nevymáhali, je pořád lepší nějaká náhrada, než žádná.

Kdy a na koho se obrátit?

Na pomoc se získáním kompenzace se v Česku zaměřují společnosti Click2Claim.eu, Kompenzomat.cz a SkyPlan.cz

Využít jejich služeb můžete, pokud:

  • vám byl zrušen let, 
  • dopravce vám odepřel možnost nástupu na palubu letadla, 
  • dopravce vám změnil třídu z vyšší na nižší, 
  • váš let byl opožděn, 
  • váš let byl přesměrován.

Obrátíte-li se se svým požadavkem na jednu z těchto společností, ta si nejprve vyžádá vaše osobní údaje a údaje o letu. Proto je nutné, abyste pro získání kompenzace uchovali svůj palubní lístek. 

Pak dochází k ověření vašeho nároku a posouzení případu podle letových dat. V případě, že je váš nárok potvrzen, vyplňujete plnou moc a smlouvu o poskytnutí služeb. Společnost pak dále vyzve dopravce k vyplacení náhrady. Pokud ten to odmítne, přijde na řadu uplatnění kompenzace u soudu. 

Anketa

Svůj nárok na kompenzaci byste řešili raději:

Kdy máte nárok na kompenzaci?

Postup podle nařízení Evropského dvora č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě, v těchto případech umožňuje právo na náhradu škody, právo na proplacení výdajů nebo přesměrování a právo na poskytnutí péče. 

Postup můžete využít v případě, že odlétáte z letiště v EU, přilétáte na takové letiště nebo má dopravce sídlo v EU. Dále je nutné, abyste měli potvrzenou rezervaci a necestovali bezúplatně nebo za sníženou cenu, která není běžně dostupná veřejnosti. 

Na kompenzaci ztratíte nárok i v případě, že se nepřihlásíte včas k přepravě nebo pokud jste obdrželi náhradu či odškodnění ve třetí zemi.

Co můžete požadovat?

Pravidla nároků v případě zpožděného letu jsme si upřesnili hned v úvodu článku. Co ale můžete po dopravci požadovat v ostatních případech?

V případě odepření nástupu na palubu letadla i přes vaši potvrzenou rezervaci a včasné přihlášení k nástupu na palubu máte v případě dobrovolného odstoupení od rezervace nárok na náhradu škody dohodou a proplacení výdajů či přesměrování. V případě, že na odstoupení rezervace nepřistoupíte dobrovolně a dopravce vám i přes to nástup na palubu odepře, máte právo na náhradu škody, proplacení výdajů či přesměrování a poskytnutí péče (občerstvení, případně ubytování, přepravu mezi letištěm a hotelem a dva telefonní hovory). 

Pokud vám dopravce zruší let (nebo letadlo vzlétne, ale je nuceno se vrátit na letiště odletu), máte právo na proplacení výdajů či na přesměrování do konečného místa určení a na poskytnutí péče (strava, hotel, telefonní hovory či zprávy telefaxem, faxem či e-mailem). Pokud vás dopravce nepřesměruje na jiný let, musí vám nahradit škodu (až na případy, kdy důvody nemohl ovlivnit).

Změnil-li vám dopravce třídu z vyšší na nižší, máte u letů do 1500 km nárok na 30% slevu z ceny letenky. U vzdáleností nad 1500 km v rámci EU, resp. v rozmezí 1500–3500 km mimo EU máte nárok na 50% slevu z ceny letenky. U letů nad 3500 km mimo EU by vám pak měl dopravce zlevnit 75 % z ceny. Pokud vám byla změněna třída z nižší na vyšší, nemá dopravce právo vyžadovat žádný poplatek navíc.

Lepší něco než nic

Protože ani kuře zadarmo nehrabe, je nutné počítat s tím, že společnost, která vám pomůže kompenzaci získat, si z její výše strhne svou odměnu. 

Click2Claim.cz

Společnost Click2Claim.cz zhodnocuje oprávněnost nároku prostřednictvím webového formuláře. Ten ale podle zaměstnanců společnosti neumí obsáhnout veškeré možnosti, proto je možné nejprve konkrétní případ konzultovat telefonicky a pak teprve žádost zadat.

Pro běžné cestující nabízí Click2Claim.cz tři zákaznické programy. V rámci toho prvního si společnost ze získané kompenzace strhne 27 % jako svou odměnu. Dále nabízí Click i program, kdy zaplatíte předem při vyplňování žádosti (platba jen platební kartou přes platební bránu) 19 eur nebo 475 Kč a Click si strhne provizi ve výši 23 %. V případě, že kompenzaci nevymůže, vám je poplatek ve výši 19 eur vrácen zpět.

Poslední program pro retail je určen cestujícím, kteří létají často a nárok na kompenzaci může vzniknout i několikrát během roku. V tomto případě zaplatíte 29 eur nebo 725 Kč a kromě aktuálně řešené žádosti máte „předplacené“ vyřešení dalších tří samostatných nároků na kompenzaci. V rámci tohoto programu si pak z kompenzace společnost Click strhne 19% provizi. Pokud ale není při vymáhání náhrady od dopravce úspěšná, poplatek 29 eur nevrací.

Žádost o náhradu může podat za jeden poplatek jednotlivec i skupina, náklady v případě prohraného soudního sporu nese společnost sama.

Kompenzomat.cz

V případě, že společnost úspěšně vymůže vaši náhradu, strhne si z ní odměnu ve výši 27 %. Cena v sobě zahrnuje právní servis, soudní poplatek i veškerou administraci. V případě, že společnost Kompenzomat.cz neuspěje v soudním sporu, vynaložené náklady nese sama. Žádost o kompenzaci je možné podat za jednotlivce i za skupinu. Prvotní posouzení případu a podání žádosti je bezplatné.

SkyPlan.cz

SkyPlan.cz funguje v rámci odměn na stejném principu jako Kompenzomat.cz. Ze získané kompenzace od dopravce si strhne 27 % s tím, že odměna zahrnuje podání i posouzení žádosti i další servis. Předem cestující neplatí nic. Případné náklady za prohraný soudní spor nese společnost sama.

Celá třetina kompenzace jako odměna pro společnost, která ji vymohla, se může zdát jako vysoká cena. Pokud se v právní úpravě orientujete, bude finanční výhodnější si vyžádat náhradu od dopravce vlastní cestou. V případě, že by ale cestující raději nad náhradou mávl rukou s tím, že mu takto strávený čas za získané peníze nestojí, platí asi více úsloví: lepší něco než nic.