Hlavní navigace

Cestování za pár kaček - ale jak?

9. 6. 2006
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Léto je doba cestování, ať už po vlastech českých, nebo po cizině. České dráhy poupravily ceny některých jízdenek. Jaká překvapení si na cestující dráhy připravily? Budeme cestovat levněji? A co jiné druhy přepravy - jak si stojí v porovnání s vlakem?

Změny tarifu Českých drah jsou v platnosti už od 1. června. Shrnout je lze následovně: zpáteční slevy, výhodná doprava na Slovensko, In-karty. To jsou zásadní novinky v osobní vlakové přepravě.

Kosmetické úpravy

Přesně tak lze nazvat ladění v ceně zpátečních jízdenek. Dráhy je vysvětlují snahou zjednodušit orientaci cestujících v cenovém systému. Zatímco dříve se sleva zpáteční jízdenky počítala podle pásem, nyní je stanovena ve všech kilometrických pásmech jednotně – 5 %. Slevy ani úspory nebudou nijak drastické, měly by dosahovat maximálně desítek korun.

Naopak mnohem příjemnější je novinka u zpátečních jízdenek k našim sousedům na Slovensko. Její platnost se prodloužila na celý měsíc oproti původním 4 dnům. To znamená, že si můžete vyrazit třeba na týdenní dovolenou a využít u toho zvýhodněné zpáteční jízdné. Ale k cestování do zahraničí se ještě dostaneme.

Modernizace karetního systému

České dráhy jdou s dobou a uvědomily si, že čas papírových průkazů je nenávratně pryč. Začaly proto vydávat moderní, multifunkční plastové In-karty, které nahradí stávající karty Z, senior a junior pas. V budoucnu by elektronické karty měly sloužit i jako elektronické peněženky a k dalším účelům usnadňujícím placení. O využití čipových karet psala Zita Bukovská ve svém článku Vlakem na čipovou kartu.

Karty Českých drah
Aplikace Cena Úspora
In-junior 600 Kč za rok 100 Kč
In-senior 600 Kč za rok 0 Kč
In-zákazník 600 Kč na tři roky 0 Kč
In-gold 22 tisíc Kč na rok* novinka

* ve vlacích SC Pendolino je třeba koupit rezervaci – 200 Kč
Zdroj: ČD, a.s.

Nová síťová jízdenka In-gold je tzv. elektronickým jízdním dokladem pro cestování první třídou a její cena odpovídá zhruba třem stávajícím čtvrtletním síťovým jízdenkám pro druhou třídu. Navíc obsahuje možnost využívat mezinárodní slevu Rail plus platnou u evropských železnic. Vyplatí se ale pouze těm, pro něž je cestování na delší vzdálenosti a do zahraničí denním chlebem.

A aby toho nebylo málo, ve středu ČD oznámily akční letní ceny na cesty po trase Ostrava – Olomouc – Pardubice a Praha rychlovlaky SC Pendolino. Jednoduše jim došlo, že přes léto odpadnou studenti a ubude také manažerů, kteří tento spoj pravidelně používají. Konkrétní podmínky a ceny akčních jízdenek najdete v tiskové zprávě Českých drah.
Cestujete na MS v kopané? Máte si uzavřít cestovní pojištění, nebo je zbytečné? Čtěte speciální přílohu MS ve fotbale 2006 a peníze

Zahraniční cesty

Vycestovat do zahraničí už není tak finančně nepřístupné jako dřív. V době nízkonákladových leteckých společností a různých slevových tarifů si mohou zahraniční dovolenou dopřát například i studenti.

Vlak

Na cesty do zahraničí vlakem se ČD snaží nalákat novým systémem slev při cestě na Slovensko.

Běžný slevový systém platí následujícím způsobem:

  • automatická sleva 55 %,
  • průkazy In-karta s logem Rail Plus, Junior pas, Senior pas nebo Karty Z pro důchodce, důchodce nad 70 let – navíc sleva 20 % na slovenských tratích,
  • děti od 6 do 15 let jsou přepravovány za polovinu jízdného pro dospělé.

Od 28. června zlevní skupinová jízdenka pro 5 lidí, tzv. City Star Slovensko. Ta musí být vždy zpáteční a její cena se účtuje následovně:

  • 1. cestující zaplatí za tratě ČD zákaznické jízdné se slevou 5 % a za tratě v SR jízdné se slevou 25 % z jízdného v sousedské přepravě,
  • 2. až 5. cestující má za tratě ČD slevu 30 % ze zákaznického jízdného a za tratě na Slovensku slevu 30 % z jízdného v sousedské přepravě.

Pro větší skupiny se sleva poskytuje všem cestujícím ve skupině. Za tratě po obou státech zaplatí každý jízdné se slevou 30 % a děti polovinu dospělácké ceny.

A na závěr něco pro mladé (do 26 let). Ti si mohou pořídit síťovou jízdenku na léto SLOVAK 26, která platí jeden měsíc ze dvou prázdninových a její cena je 39,90 EUR.

Pro všechny tyto uvedené karty a slevy vám bude pro tratě ČD uznána sleva i na prodejních místech na Slovensku.

České dráhy nabízejí slevu pro cestování téměř do jakékoli země Evropy, například do Finska, Maďarska, Rakouska nebo Španělska. Konkrétní cenu vám sdělí pouze na přepážce mezinárodní dopravy na každém nádraží. Na informační telefonní lince 840 112 113 zjistíte pouze orientační cenu mezinárodní cesty a na serveru jízdních řádů www.idos.cz informace o cenách mezinárodních jízdenek nejsou vůbec. Proto je vždy dobré zjistit si cenu jízdenky dopředu, aby vás potom částka při odjezdu nepříjemně nepřekvapila.

Autobus, nebo letadlo?

Vlak se v některých případech opravdu nemusí vyplatit, jak je vidět z tabulky níže, kde byl použit příklad cesty z Prahy do Londýna. Zatímco cena autobusu a letadla se už o tolik neliší, záleží potom na tom, zda upřednostníte pohodlí hodinového letu (i když musíte započítat dobu strávenou na letišti), nebo sezení téměř v neměnné poloze po dobu 18 hodin v autobuse.

skoleni_15_5

Praha – Londýn
Cena (v Kč) Doba cesty Počet přestupů
Vlak (ČD) 12 000 20 hod 4
Autobus (Student Angency) 950 18 hod 0
Letadlo (easyJet) 1 050 1 hod 0

Cena u vlakové dopravy je pouze orientační, nicméně jen 7 tisíc Kč stojí průjezd tunelem pod kanálem La Manche. Do jiných evropských destinací může být tedy nižší. V ceně letecké přepravy naopak letenka dělá pouze 500 Kč, zatímco zbytek jsou daně a poplatky. Ty se u jednotlivých společností liší a v často jsou vyšší než cena základní letenky.

Čím kdo raději cestuje, ale neurčuje pouze cena, nýbrž i pohodlí nebo rychlost. Takže si každý musí vybrat sám a podle svých preferencí.

Jakým dopravním prostředkem nejraději cestujete do zahraničí?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Absolventka Fakulty národohospodářské VŠE v Praze, obor hospodářská politika.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).