Spočítejte si...

Zavřít

Letní cestování vlakem zlevní, vydělat na tom mají všichni

Kromě letních změn v tuzemském železničním provozu připravil největší drážní dopravce v zemi i nabídku pro cesty do turisticky atraktivních center okolních zemí. Chce tak konkurovat leteckým low-costům a upevnit tak svou pozici krátkodobými akcemi. Má dokonce ambice na vlastní autobusovou dopravy.

České dráhy na léto připravily několik nabídek, kterými chtějí kromě navýšení počtu cestujících podpořit i příjmy v regionech plynoucích z turistického ruchu. Kromě zrychlení jednoho spoje, se můžeme dočkat i zlevnění a rozšíření víkendové nabídky zahraničních výletů.

Poslední úprava jízdních řádů proběhla vloni v prosinci. O novinkách jsme informovali v článku: České dráhy: Zdražení a komplikované slevy

Horký letní tahák: zrychlení pendolina o 2 minuty

Novinkou je přidání Třince jako konečné stanice vlaků Pendolino. Není to však tak dávno, co na tiskové konferenci náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Kolář přítomným novinářům říkal, že Pendolino nebude zastavovat v jiných městech, než krajských. Nyní jdou dráhy jinou cestou. Po prodloužení některých vlaků Pendolina až do Bohumína bude nově na trati Praha – Třinec jezdit od 12. června každý pátek v 16:23 hodin vlaková souprava s názvem SC Pendolino Sprinter. Vzdálenost mezi Prahou a zastávkou Ostrava-Svinov ujede souprava za 2 hodiny a 57 minut, alespoň podle jízdního řádu. Mezi těmito stanicemi nebude Sprinter nikde zastavovat. Na stejné trati již nyní jezdí Pendolina nebo vlaky InterCity o 2 minuty pomaleji, ale se zastávkami v Pardubicích a v Olomouci.

Kromě zrychlení vlaku, kdy průměrná rychlost soupravy bude 119 kilometrů v hodině, se můžete dočkat i sladkého překvapení v podobě dezertu a pamětního certifikátu. Abyste si na moučníku mohli pochutnat, musíte jet spojem právě 12. června.

Na tento spoj navazuje i další, který bude jezdit každou sobotu. Spoj nese označení SC Pendolino 504 a bude vyjíždět v 9:27 hodin z hlavního nádraží v Ostravě. Vzdálenost do Prahy se zastávkami v Olomoucí a Pardubicích teoreticky urazí za 3 hodiny a 8 minut.

Další novinkou, které České dráhy zavádějí je odpuštění 200 korunového poplatku za místenku ve vlacích SuperCity na trase Praha – Brno – Břeclav. Odpuštění poplatku se však váže na omezený počet míst, který celou nabídku limituje. Navíc nabídka platí jen pro vlaky SuperCity 14, 15, 16, 17, 18 a 19. Čtěte více: České dráhy: kouzelníci s cenami a s veřejným míněním

Pendolino

Zdroj: Pendolino.cz


Protikrizový balíček na železnici

Jedna z nejvýhodnějších skupinových jízdenek Českých drah SONE+ rozšiřuje svou působnost kromě víkendových dnů i na pracovní týden. V době od 21. června do 22. září 2009 tak můžete cestovat osobními a spěšnými vlaky za jednotnou cenu 150 korun. Konstrukce jízdenky SONE+ umožňuje jízdu až pro 5 osob, ve které jsou nejvýše 2 osoby starší 15 let. Vhodná je proto zejména pro rodiny s dětmi. Pro rychlíky a ve vlacích vyšší kvality (EuroCity, InterCity, EuroNight a SuperCity) stojí SONE+ 450 korun. Ve vlacích vyšší kvality musíte k SONE+ mít i místenku.

Podle Tomáše Čecha, který má v Českých drahách na starosti prodej a cenové kalkulace jízdného, jsou slevy na skupinových jízdenkách motivovány zejména jako protikrizové řešení. „Vyděláme na tom všichni. Lidi ušetří, my posílíme pozici na trhu a hlavně pomůžeme podnikatelům v regionech, kterým přivezeme nové zákazníky,“ fandí si Čech.

Další sleva se týká krajské síťové jízdenky REGIONet, která platí pro předem zvolený kraj a stojí 150 korun. V letní sezoně (21. 6. až 22. 9.) vás vyjde na 99 korun. Jízdenka REGIONet je v základní verzi určena pro jednoho cestujícího (standardně 150 Kč, v letní sezoně 99 Kč) a ve své rozšířené variantě za 300 Kč je až pro 5 cestujících. V obou případech můžete cestovat osobními a spěšnými vlaky. Jízdenku REGIONet nemůžete použít v rychlících a vlacích vyšší kvality, které jsou EuroCity, InterCity, EuroNight a SuperCity.

Poslední letní slevou je zlevnění jízdného na úroveň loňského jízdného. V průměru tak ušetříte na jednoduché jízdence zhruba 2 koruny.

Problémy na železnici

Železniční síť patří v České republice ke druhé nejhustější síti na světě. Světové prvenství má Švýcarsko. Podle dokumentu Operační program Doprava na léta 2007 – 2013 neodpovídá železniční soustava současným požadavkům. Mezi hlavní problémy patří hustá síť zastávek a stanic, které svým umístěním nesplňují současné potřeby přepravní sítě. Další slabinou je nízký provoz na regionálních tratích. Ty se podílí na osobní přepravě zhruba 5 procenty, ale délka železnice je třetinová. Slabým místem je i elektrifikace tuzemských tratí. Téměř celá síť veřejných železnic je státní a ve správě Správy železniční dopravní cesty, s. o.

Provozní délka železničních tratí činila v roce 2004 celkem 9 612 kilometrů. Z tohoto počtu bylo 2 982 kilometrů tratí elektrizovaných. Tratě se počítají na jednokolejné (7 745 km) a dvou a vícekolejné (1 866 km).

Obsazování turistických destinací

České dráhy se snaží proniknout do povědomí lidí i levnými nabídkami pro cesty do turisticky zajímavých zahraničních měst. Aktuální červnová nabídka zpáteční jízdenky Praha – Vídeň za 19 euro, bude v červenci nahrazena spojem Praha – Berlín. V obou případech platí snížené jízdné pouze o víkendech.

Mezi další destinace, do kterých můžete cestovat, jsou vybraná evropská města středoevropských států. Lidé se pomalu vrací k osvědčeným turistickým cílům u našich sousedů, kam byli zvyklí jezdívat třeba s rodiči. To je pro nás příležitost získat nové zákazníky, říká Aleš Ondrůj, ředitel marketingu a komunikace Českých drah. Podle jeho slov je kombinace rychlosti, výhodné ceny a vlaků kategorie EuroCity pro cestující dostatečně atraktivní. Čtěte více: Prodloužený víkend v zahraničí se může prodražit

Ceny spojů do zahraničních destinací
Destinace Cena
Praha – Vídeň 517 Kč
Praha – Linz 517 Kč
Praha – Salzburk 517 Kč
Brno – Vídeň 245 Kč
Praha/Brno – Budapešť 517 Kč
Praha – Berlín 789 Kč
Brno – Berlín 1061 Kč
Brno – Drážďany 789 Kč
Praha – Norimberk 708 Kč
Praha – Mnichov 789 Kč
Plzeň – Norimberk 626 Kč
Plzeň – Mnichov 708 Kč
Praha – Varšava 517 Kč
Praha – Krakov 517 Kč
Praha – Lublaň 789 Kč

Zdroj: České dráhy


Pro své výlety do zahraničí tak můžete využít i nákup elektronických jízdenek tzv. eTiketů, které budou od 1. července rozšířeny na další evropská města. Můžete tak cestovat do Hamburku, Vídně, Binzu na Rujáně nebo Drážďan. Tím však celková nabídka eTiketů nekončí. Cestovat můžete i do okolních států, s kterými má Česká republika společnou hranici. Kromě Vídně můžete objevovat i další rakouská města v podobě Linzu nebo Salzburku. Cestovat můžete do Norimberku a Mnichova v Německu nebo do Varšavy a Krakova v Polsku. Jízdenky na Slovensko jsou nabízeny se slevou SparNight, kdy v ceně jízdenky za 463 korun je i místo v lehátkovém voze. Můžete se vydat i do maďarské Budapešti nebo slovinské Lublaně. Objednání jízdenek do těchto destinací lze prostřednictvím telefonu nebo prostřednictvím internetu. Nejdříve však 2 měsíce a nejpozději 3 dny před uskutečněním cesty. Můžete využít jak jednosměrných, tak i zpátečních jízdenek. Čtěte více: Co dělat při ztrátě dokladů v zahraničí?

Osobní doprava Českých drah je podle jejich představitelů dlouhodobě ztrátová. Z rozpočtu České republiky krajských samospráv jsou dráhy každoročně dotovány několika miliardami korun a v loňském roce celková podpora činila výše 8 miliard korun. Poslední dvanáctimiliardová státní dotace určená na obnovu vozového parku byla z jedné třetiny použita na provozní výdaje. Plány vedení Českých drah jsou však optimistické a v budoucnu kromě vlakové dopravy provozovat i autobusovou a více tak konkurovat ostatním dopravním přepravcům v zemi.

Anketa

Jakou nabídku Českých drah v létě využijete?

47 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 2. 2011 8:57