Spočítejte si...

Zavřít

České dráhy zlevní!

Počet zákazníků Českých drah dramaticky poklesl, proto připravují výrazné zlevnění a zjednodušení poskytovaných slev. V současné době jsou zpracovávány různé varianty změn cen jízdného, přesto již dnes můžeme přinést bližší informace.

České dráhy v loňském roce přepravily „pouze“ 175 milionů cestujících. „Pouze“ proto, že toto číslo představuje pokles oproti roku 2001 o 13 milionů přepravených a jejich počet nadále klesá. Jen za první dva měsíce letošního roku ubyly drahám další 4 miliony zákazníků.

Příčiny úbytku cestujících leží především ve zdražení obyčejného jízdného o 80 % – což vedlo doslova k vyhnání náhodných cestujících do konkurenčních prostředků přepravy – zvýšení nezaměstnanosti, kvůli němuž se snížil počet zakoupených jízdenek určených ke každodennímu cestování, a nové způsoby slev, které představují pro řadu potenciálních klientů nepřekonatelnou bariéru (náročnost, nezvyk…). Nepomohlo ani zvýšení počtu spojů o 6 %.

Špatné výsledky vedly k výměně vedení a lidí na čelních výkonných postech a od 3. března tohoto roku připravuje nové vedení v čele s Petrem Kousalem nový plán pro navrácení lidí na koleje. Jedinou cestu vidí ve zlevnění osobní přepravy, zatím však není zřejmé, která z vypracovaných variant bude přijata.

Nejhlasitěji se hovoří o zrušení zákaznické karty Z. Pravděpodobně by k němu došlo koncem roku, kdy vyprší platnost většiny z 334 tisíc vydaných karet Z. České dráhy jsou však připraveny i na případné „odškodnění“ zákazníků, kteří by měli kartu platnou při jejím zániku – buď by vyplatily poměrnou část karty (méně pravděpodobná varianta), nebo by ji směnily za jinou formu slevy, nejspíše kilometrickou banku.

Zrušení karty Z by nevedlo jen k výpadku příjmů cca 56 mil. Kč, které za ni dráhy utrží. Zároveň by došlo ke snížení obyčejného jízdného na, nebo dokonce pod současnou úroveň zákaznického jízdného. Obyčejné jízdné sice představuje pouhých 8 % vydaných jízdenek, na tržbách se ale podílí 20 %. A o ty jde Českým drahám především.

Odhad poklesu tržeb, které jsou pro letošní rok plánovány na 5,2 mld. Kč, uveřejněný ve včerejší MF Dnes, činí 0,5 mld. Kč. Petr Kousal, předseda představenstva a generální ředitel ČD, dementoval, že by České dráhy chtěly pokles kompenzovat dotací od státu. Ostatně ty již nyní tržby bohatě překračují svou výší 7,8 mld. Kč. (Ve slovníku Českých drah se nejedná o dotaci, ale o platbu za veřejnou službu. To funguje zhruba tak, že si stát a státní samospráva „nadiktuje“, jaké spoje a v jakém množství chtějí, a České dráhy stanoví cenu, za kterou je poskytnou.)

Zákaznické jízdné

Tabulka č. 914
Číslo pásma Kilometrická vzdálenost Cestující nad 15 let Cestující do 15 let, důchodci Děti od 6 do 15 let Držitelé průkazu ZTP a ZTP/P
2.třída 1.třída 2.třída 1.třída 2.třída
km
01 001–006 7 11 4 5 2
02 007–010 11 17 6 8 3
03 011–015 16 24 8 12 4
04 016–020 20 30 10 15 5
05 021–025 24 36 12 18 6
06 026–030 28 42 14 21 7
07 031–035 32 48 16 24 8
08 036–040 36 54 18 27 9
09 041–050 42 63 21 32 11
10 051–060 48 72 24 36 12
11 061–070 55 83 28 41 14
12 071–080 62 93 31 47 16
13 081–090 68 102 34 51 17
14 091–100 74 111 37 56 19
15 101–110 80 120 40 60 20
16 111–120 86 129 43 65 22
17 121–140 100 150 50 75 25
18 141–160 114 171 57 86 29
19 161–180 126 189 63 95 32
20 181–200 138 207 69 104 35
21 201–225 154 231 77 116 39
22 226–250 168 252 84 126 42
23 251–275 182 273 91 137 46
24 276–300 196 294 98 147 49
25 301–350 228 342 114 171 57
26 351–400 260 390 130 195 65
27 401–450 294 441 147 221 74
28 451–500 328 492 164 246 82
29 501–550 362 543 181 272 91
30 551–600 396 594 198 297 99
31 601 a více 430 645 215 323 108

Zdroj: České dráhy

Varianta zrušení karty Z se nelíbí generálnímu řediteli, čímž se stává málo pravděpodobnou. Málo pravděpodobná je též varianta vrácení stavu z roku 2001 (tj. před zavedením karty Z a zdražením obyčejného jízdného), která je velmi podobná předchozí variantě.

Nejpravděpodobnější variantou je kombinace některých z následujících prvků. Pokles cestujících se nejvíce projevil v tarifních pásmech 1 – 6 km a 7 – 10 km (z celkových 13 mil. jen zde činil 6 mil. osob) a 51 – 60 km (zde představoval 2 mil. cestujících). Proto se dočkáme zlevnění zejména v těchto pásmech a podle generálního ředitele se nebude jednat o slevu 1 Kč, o kterou se pokoušelo minulé vedení drah (viz článek Petra Štoly "Vlakem levněji), ale o slevu vyšší.

Dále chtějí dráhy zavést relační slevy na vybraných tratích. Zatím se jedná o tratě Praha – Brno a Olomouc – Brno, měly by být i další. Panuje však nejistota, zda současný software drah podobné slevy dovolí poskytovat.

V diskusi je i rozšíření některých omezených typů slevových jízdenek (např. na vlaky typu IC a EC) i na další spoje. Obecně by mělo dojít k výraznému zjednodušení systému slev.

České dráhy se snaží přilákat zákazníky i jiným než cenovým způsobem. Otevřely první dvě půjčovny jízdních kol v Jičíně a Turnově a připravují nový jízdní řád, který by měl od 15. 6. odstranit 20 až 30 nepřípojů (tj. vlaků, které na sebe nenavazují, ač by mohly). Od stejného data by mělo dojít k avízovanému zjednodušení slevového systému a možné jsou i další chystané změny. O konečné variantě zlevnění musí ještě rozhodnout představenstvo Českých drah.

Anketa

Přivede zlevnění ČD cestující na koleje?

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 4. 2003 15:52