Spočítejte si...

Zavřít

České dráhy ruší slevy a zdražují

V neděli 11. prosince vstoupí v platnost nový jízdní řád Českých drah. Kromě toho ale dojde i k úpravám cen některých jízdenek, po nových tratích se rozjedou vlaky Pendolino a dojde ještě k dalším změnám. Na co se mají cestující na železnicích připravit?

Do nových jízdních řádů přibudou některé nové spoje, především na mezinárodních tratích. Nový bude například spoj z Prahy do slovinské Lublaně. Některé spoje v nových jízdních řádech nenajdete, od 11. prosince se ruší. I přesto se denně po českých železnicích rozjede téměř 8000 vlaků.

Zdražení některých nabídek

Kvůli vyšším cenám nafty a elektřiny se rozhodly ČD zdražit Kilometrickou banku o stokorunu (z 1300 na 1400 Kč) a jízdenku SONE+ o třicet korun (ze 130 na 160 Kč).

Kilometrická banka je jízdenka na 2000 km, kterou můžete čerpat na vzdálenosti delší než sto kilometrů, maximálně pro tři osoby najednou. Kilometr vyjde po zdražení na 70 haléřů (dříve 65 haléřů), což je ovšem stále o něco méně než u zákaznického jízdného, ačkoli jde o haléře.

SONE+ je víkendová jízdenka určená především rodinám, mohou na ni cestovat maximálně dvě osoby starší 15 let a tři děti do 15 let. I přes zdražení je především pro delší tratě jízdenka stále výhodná, přestože kombinace zpáteční skupinové jízdenky by se na kratší vzdálenosti mohla vyplatit více.

Zrušení relační slevy Praha – Brno

Od roku 2003 do začátku prosince bylo možno na trati Praha – Brno využívat relační slevy. Jízdenka tak stála od 130 do 160 korun. Poněkud paradoxně (asi v duchu svého loga České dráhy – lepší, než jste čekali) tuto slevu, která asi jako jediná držela cestující u využívání vlaků na této trase, nyní dráhy ruší a nastavují ceny podstatně vyšší, viz dále Pendolino.

Pendolino

Vlaky Pendolino začaly v běžném provozu jezdit již minulý týden, čtrnáct dní před uvedením nového jízdního řádu. Prozatím jezdí na trati Děčín – Praha – Brno místo obyčejných rychlíkových spojů, stejně dlouho a za stejnou cenu jako rychlíky. Tedy za 294 Kč bez jakékoli slevy, 182 Kč se Z kartou a 127 Kč na Junior pas.

Od 11. prosince bude Pendolino jezdit na dvou tratích, tzv. jižní a severní trati, na každé s jiným jízdným.

Jižní trať brněnská propojuje Prahu, Pardubice, Českou Třebovou, Brno a Břeclav (případně Bratislavu, Vídeň). Vlaky budou jezdit jako vlaky InterCity nebo EuroCity, za jízdné běžné pro tyto vlaky, tj. základní jízdné a příplatek za vlaky vyšší kvality, který činí 60 korun.

Tak se můžete mezi Prahou a Brnem přepravit za 354 Kč, 242 Kč se zákaznickou kartou ČD nebo na Junior pas za 187 Kč. To je stále docela velký rozdíl oproti autobusům, na které stojí jízdenka z Prahy do Brna 150 Kč, pro studenty 115 Kč, žákovská (do 15 let) 65 Kč a pro důchodce nad 60 let 130 Kč – a ještě můžete mít nápoj, hudbu a tisk v ceně. I bez dalších výhod je stále 150 korun za jednu jízdu autobusem vůči 354 korunám za vlak docela slušný rozdíl, a pokud jezdíte častěji, pak i se zákaznickou kartou ČD je rozdíl na jedné cestě téměř stovka. Nutno dodat, že vlaky mohou být o něco pohodlnější.

Severní trať propojí nádraží v Praze Holešovicích, Pardubicích, Olomouci a Ostravě Svinově s hlavním ostravským nádražím. Na této trati bude platit zvláštní ceník jízdného, vlaky Pendolino budou jezdit pod označením SuperCity (SC) a cena za jízdenku mezi Ostravou a Prahou bude 500 Kč, pro studenty a důchodce 250 Kč, pro děti do 15 let a tělesně postižené 125 Kč, to vše za jízdu v druhé třídě.

Pokud byste chtěli ve vlacích SC využít např. Kilometrické banky nebo dalších nabídek ČD, musíte si kromě běžného jízdného přikoupit místenku SC za 200 Kč. Např. při zakoupení jízdenky s Kartou Z a místenky za 200 Kč je cena stále nižší – 460 Kč.

V první třídě dostanou cestující denní tisk a občerstvení dle svého výběru, budou mít k dispozici tři audiokanály, ve vlacích SC bude možno zakoupit jízdenky na MHD v Praze, Ostravě, Pardubicích a Olomouci. Všechny vozy SC jsou nekuřácké a mají bistro vůz.

Cesta vlaky SC bude o něco rychlejší než rychlíky nebo vlaky EC či IC, kterými trvá jízda z Ostravy do Prahy čtyři a půl hodiny. Oproti těmto vlakům budou vlaky SC o tři čtvrtě hodiny rychlejší, v Praze budou z Ostravy za tři a tři čtvrtě hodiny. Ve srovnání s autobusy jsou vlaky výjimečně rychlejší, a to dokonce i rychlíky. Přímé autobusové spoje mezi Ostravou a Prahou jezdí pět a půl až sedm a půl hodiny, jízdné je ale opět nižší. Plné jízdné vyjde na 290 Kč, studentské je za 217 Kč, žákovské za 110 Kč, jízdenka pro tělesně postižené stojí 75 Kč. Mezi cenami jsou rozdíly v celku markantní, vlaky SC budou cenově výhodné nejspíše jen pro studenty.

Srovnání jízdného na trase Praha – Ostrava
SuperCity EuroCity, InterCity rychlík autobus°
obyčejné jízdné 500 Kč 484 Kč 424 Kč 290 Kč
zákaznické jízdné* 460 Kč 320 Kč 260 Kč x
Junior pas** 382 Kč 242 Kč 182 Kč x
studentské jízdné 250 Kč x x 217 Kč
žákovské jízdné*** 125 Kč 272 Kč 212 Kč 110 Kč

° autobusový dopravce CAPITAL EXPRESS
* jízdné s Kartou Z (cena 200 Kč)
** jízdné se slevou na Junior pas (cena 700 Kč)
*** pro děti od 6 do 15 let

Srovnání jízdného na trase Brno – Olomouc
EuroCity, InterCity rychlík autobus°
obyčejné jízdné 180 Kč 120 Kč 90 Kč
zákaznické jízdné* 134 Kč 74 Kč x
Junior pas** 107 Kč 47 Kč x
studentské jízdné x x 67 Kč
žákovské jízdné*** 120 Kč 60 Kč 34 Kč

° autobusový dopravce CAPITAL EXPRESS
* jízdné s Kartou Z (cena 200 Kč)
** jízdné se slevou na Junior pas (cena 700 Kč)
*** pro děti od 6 do 15 let

Novinkou jsou také sdružené jízdenky (letenky) Českých drah a Českých aerolinií. Tak si může např. cestující z Ostravy koupit jednu jízdenku – letenku, v které je cesta z Ostravy do Prahy 1. třídou Pendolinem, následný autobusový přesun na letiště Ruzyně a ještě letenka. České aerolinie budou platit ČD běžnou cenu jízdenky, tj. 600 Kč. Takové kombinované letenky lze koupit v pobočkách ČSA.

Za staré ceny lze koupit Kilometrickou banku nebo využít slevy SONE+ ještě do soboty 10. prosince, než budou platit nové jízdní řády.

Šťastné cesty!

Anketa

Využíval/a jste relační jízdenku ČD na trase Praha - Brno?

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 7. 2006 9:45