Spočítejte si...

Zavřít

České dráhy: eLiška za 140 Kč

Od 10. prosince budou platit na české železnici nové jízdní řády. Nezmění se jen odjezdy vlaků, ale České dráhy přijdou i s novou zákaznickou strategií. Prvním produktem bude jízdenka eLiška, se kterou můžete jezdit mezi krajskými městy za 140 Kč. V nabídce jsou i další slevy! A zdražení...

eLiška

Ve spojitosti s eLiškou se nabízí myšlenka, že se České dráhy (ČD) snaží konkurovat zatím povětšinou levnější autobusové dopravě, protože například z Karlových Varů do Ostravy se za 140 korun autobusem asi nesvezete. Nebyly by to ale ČD, aby věc nebyla poněkud komplikovanější. Pro využívání relační slevy eLiška musíte splňovat několikero podmínek, z nichž nastíním alespoň ty nejzákladnější.

Asi nejpodstatnější a první podmínkou je vlastnictví bezkontaktní čipové In-karty/Rail plus (In-karta je zákaznický průkaz ČD, na nějž lze cestovat za zákaznické jízdné, vydává se na 3 roky a stojí 600 Kč, více na www.inkarta.cz nebo v článku „Vlakem na čipovou kartu“). Dále je nutné zaplatit jízdenku přes internetový obchod ČD a před odjezdem si ji vyzvednout na pokladně ve výchozí stanici (po obdržení potvrzení o zaplacení).

Získání jízdenky je omezené počtem jízdenek eLiška, které mohou být na daný vlak vydány. Cestovat s eLiškou lze jen ve 2. třídě a jen po vybraných trasách mezi vybranými nádražími krajských měst. S eLiškou neplatíte žádné příplatky na tzv. vlaky vyšší kvality.

V listopadu „Za posledním puchýřem“

Na stejnojmenný pochod můžete ve dnech 16. – 19. listopadu využít slevu na zpáteční jízdenku VLAK+ do Sokolova, při cestě zpátky je nutné se prokázat razítkem s logem organizátora turistické akce na vaší jízdence.

ČD Ski aneb Vlakem do hor

Od 5. ledna do 9. dubna nabídnou ČD další novinku: slevu VLAK+ do Trutnova ze všech stanic v České republice. Na vlaky budou v pátek a o víkendu navazovat skibusy do lyžařského areálu v Peci pod Sněžkou. Při jízdě tam se nárok na slevu prokazovat nebude, při cestě zpátky je nutné jej prokázat razítkem areálu Ski Pec.

E-shop ČD

Nedávno byl na webových stránkách ČD zprovozněn e-shop, kde si můžete zakoupit jízdenky na spoje Pendolino, EC a IC v předstihu 60 dnů až jedné hodiny bez čekání fronty na pokladně. Stačí se zaregistrovat, přihlásit, vyhledat si spoj, zadat číslo průkazu, na který cestujete, případně zadat požadavky na místo (nekuřák, u okna, apod.), zaplatit platební kartou přes internet a vytisknout si svou jízdenku. Pak už můžete bez obav vyrazit na vlak a odjet vybraným spojem.

Přes e-shop lze obdobným způsobem kupovat také jízdenky pro skupiny, stejně jako jízdenky pro jednotlivce jsou nepřenosné. U jízdenky je pak kontrolována platnost podle zadaného čísla průkazu.

Nový železniční dopravce

V novém jízdním řádu bude opět o některé vlaky méně, jiné přibudou. Asi jako nejvýznamnější se dá ocenit vstup nového dopravce na železniční koridory Čech, Moravy a Slezska. Též od 10. prosince se vydají na trati Ostrava Svinov – Praha Holešovice vlaky RT Express (Inter City).

Jízdenky budou vystavovány u vlaku a přes internet. Jízdné ve 2. třídě z Prahy do Ostravy vyjde na 240 Kč (srovnejte: obyčejné jízdné ČD 484 Kč, zákaznické 320 Kč, Pendolino 500 Kč). Více informací o novém dopravci naleznete od 30. listopadu na www.rtexpress.cz. Vlaky se vydají na trať osmkrát denně.

RT Express není jediným nestátním dopravcem na českých kolejích, prozatím je ale jediným, kdo se vydá po regionálních tratích, nicméně jistě ne posledním.

Zdražení zákaznického a zpátečního jízdného

Cestující ČD pravděpodobně nenadchne ani zdražování zákaznického a zpátečního jízdného, které přijde též s novým jízdním řádem. Cesty na vzdálenost větší než 50 km se zdraží přibližně o 12 %. Zlevní jen místenky na vlaky SC Pendolino.

Srovnání cen některých druhů jízdného ČD a RT Express(ceny pro vlaky kvality InterCity)
eLiška ČD obyčejné jízdné ČD zákaznické jízdné ČD RT Express
Praha – Ostrava 140 Kč 484 Kč 320 Kč 240 Kč
Brno – Karlovy Vary 140 Kč 592 Kč 388 Kč  –
Plzeň – Olomouc* 140 Kč 424 Kč 260 Kč  –

* Bez příplatku InterCity.

České dráhy přepraví ročně na 180 milionů cestujících a jsou tak první mezi novými zeměmi Evropské unie co do počtu podniknutých cest na obyvatele ročně. S 80 miliony tun přepraveného zboží ročně se řadí mezi pět největších železničních přepravních společností v EU. Každým rokem se modernizuje na 60 železničních stanic, vozový park se obohacuje o patrové příměstské rychlovlaky a chystá se dodávka nových dálkových vozů společnosti Siemens.

Anketa

Má stát podporovat železniční dopravu?

47 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 8. 2011 13:43