Hlavní navigace

Česká pojišťovna roku 2002

20. 6. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Pojišťovací makléři již potřetí v řadě dali hlavy dohromady a zvolili si pojišťovnu, která je jejich srdci nejbližší. Vítězí pojistitel s nejvyššími prodejními provizemi, nebo s nejlepší nabídkou produktů? Dávají makléři přednost renomovaným jménům, nebo českému kapitálu? A čím může být jejich slovo užitečné pro běžného klienta?

Má ocenění význam pro klienta?
Letos potřetí, tedy ve třetím ročníku, vybírali makléři Pojišťovnu roku, tentokráte 2002. Čím může být jejich verdikt o nejlepší pojišťovně v České republice pro běžného pojistníka (rozuměj toho, kdo sjednává pojištění) přínosný?

Často se hovoří o vztahu mezi výší provizí a počtem bodů v anketě. Čím více zaplatí pojišťovna makléřům, tím si jí makléři více cení. Samotní protagonisté a organizátoři ankety, Komora pojišťovacích makléřů, s tímto názorem nesouhlasí.

Protože výše provizí je obyčejným smrtelníkům skryta a poodhaluje se pouze zasvěceným, nelze vztah provize – úspěch pojišťovny v anketě jednoznačně potvrdit, ani vyvrátit. Lze však uvést další důvody, proč může být ta která pojišťovna hodnocena kladně. A díky nim může makléřská anketa Pojišťovna roku usnadnit rozhodování a výběr.

Výše provizí je zcela jistě jen částí zájmu makléře. Ať je produkt „zatížen“ sebekrásnějším honorářem, pokud o něj není zájem, makléř ho neprodá a pojišťovna si ho nenakloní. Proto po produktech pojišťovny musí být poptávka. Ta je dána zpravidla kvalitou produktu (a samozřejmě jeho mediální podporou, což ovšem může sloužit spíše jako protiargument).

Seriózní makléři chtějí chytit na udičku co největší počet klientů takovým způsobem, aby byli dlouhodobě spokojeni. Toho lze dosáhnout jen s produkty dostatečně variabilními, flexibilními a s širokou nabídkou specializovaných pojistek. Proto ocení spíše pojišťovnu, která jim poskytne nástroje pro uspokojení všetečných přání a manýrů nejnáročnějších z nás.

Tolik teorie. Zda je tomu tak i v praxi, nebo zda převládají makléři honící se za krátkodobým ziskem špatných produktů s vysokou provizí, posoudit nedokážu. Posuďte sami, do které skupiny vítězové a nominovaní jednotlivých kategorií patří.

Způsob hodnocení
Komora pojišťovacích makléřů obeslala 450 registrovaných makléřů zásilkou s anketou a pravidly soutěže. Přibližně 30 zásilek se vrátilo zpět s nálepkou „adresát nezastižen“ a pouze 113 makléřských firem zaslalo vyplněný formulář.

Každá makléřská firma měla k dispozici 10 bodů v každé hodnocené kategorii, které musela rozdělit minimálně mezi tři pojišťovny.

Překvapení nastalo při sčítání hlasů, když se zjistilo, že někteří makléři neumějí počítat do tří, jiní mají potíže s desítkou. Nu což, jak poznamenal jeden z představitelů Komory, v referendu o vstupu do Evropské unie stačilo zaškrtnout „ano“ nebo „ne“, přesto bylo vyřazeno přes 100 tisíc chybně vyplněných hlasovacích lístků.

Hodnocené kategorie byly rozšířeny o novou, „aby měly šanci i menší pojišťovny“. Vznikla tak kolonka „Specializovaná pojišťovna“, ve které se účastnila směs malých pojistitelů. Zřejmě ani makléři, kteří anketu vyplňovali, si nedokázali pod tímto pojmem nic představit, proto většina z nich tuto kategorii nehodnotila. (Komora se domnívá, že se „specializovanými pojišťovnami“ makléři málo spolupracují.)

Výsledky ankety Pojišťovna roku 2002

Tabulka č. 1075
Životní a úrazové pojištění
Pořadí Pojišťovna
1 Česká pojišťovna
2 Kooperativa, pojišťovna
3 Pojišťovna České spořitelny
4 Allianz pojišťovna
5 Generali pojišťovna

Životní pojišťění zažívá největší rozmach ze všech pojištění. Ostatně – kdo by se nechtěl nechat pojistit na stáří se státní podporou? Proto není divu, že o tuto kategorii je velký zájem. Je otázkou, proč se zde neprosadily pojišťovny zaměřené pouze na tuto oblast…

Tabulka č. 1076
Pojištění občanů
Pořadí Pojišťovna
1 Kooperativa, pojišťovna
2 Česká pojišťovna
3 Pojišťovna České spořitelny
4 Generali pojišťovna
5 Allianz pojišťovna

Mezi pojištění občanů se řadí pojištění domácnosti, majetku, nemovitostí, odpovědnosti za škody apod. Po loňských povodních zaznamenalo nárůst zájmu klientů a nezájmu pojišťoven.

Tabulka č. 1077
Pojištění motorových vozidel
Pořadí Pojišťovna
1 Česká pojišťovna
2 Allianz pojišťovna
3 Kooperativa, pojišťovna
4 Pojišťovna České spořitelny
5 Česká podnikatelská pojišťovna

Klasické povinné ručení a havarijní pojištění. Tento trh zaznamenal v loňském roce odchod Komerční pojišťovny, která sice nepřišla o licenci k poskytování povinného ručení, ale byla okolnostmi nucena prodat svůj pojistný kmen.

Tabulka č. 1078
Pojištění průmyslu a podnikatelů
Pořadí Pojišťovna
1 Česká pojišťovna
2 Kooperativa, pojišťovna
3 Pojišťovna České spořitelny
4 Generali pojišťovna
5 Allianz pojišťovna

Velmi lukrativní pojištění průmyslu a obchodu se zabývá korporátními klienty. Těmi se ale Měšec nezabývá, proto se touto kategorií více nebudu zabývat ani já.

Tabulka č. 1079
Specializovaná pojišťovna
Pořadí Pojišťovna
1 DAS pojišťovna právní ochrany
2 Evropská cestovní pojišťovna
3 ČESCOP úvěrová pojišťovna
4 EGAP
5 Česká pojišťovna zdraví

Kategorie „Specializovaná pojišťovna“ byla stvořena „pro ty malé“. Jsou zde zastoupeni pojistitelé úvěrových, cestovních a právních rizik.

Tabulka č. 1080
Spolupráce s makléři
Pořadí Pojišťovna
1 Česká pojišťovna
2 Pojišťovna České spořitelny
3 Kooperativa, pojišťovna
4 Generali pojišťovna
5 Allianz pojišťovna

Kategorie „Spolupráce s makléři“ vypovídá zřejmě nejlépe o kombinovaném vlivu výše provize, flexibility pojišťovny a jejích produktů a schopnosti komunikace pojišťovny s makléřem a jeho klientem. Který vliv je nejsilnější, je nezodpověditelnou otázkou.

Nyní se dostáváme ke kategorii poslední v pořadí, nikoli však významem. Její důležitost je podtržena tím, že vítěz „Pojišťovny roku 2002“ obdržel největší vázu a nejhezčí razítko (obé sloužilo jako odměna pro prvního v kategorii).

skoleni_15_4

Tabulka č. 1081
Pojišťovna roku 2002
Pořadí Pojišťovna
1 Česká pojišťovna
2 Kooperativa, pojišťovna
3 Pojišťovna České spořitelny
4 Generali pojišťovna
5 Allianz pojišťovna

Makléři nejlépe hodnocena byla za uplynulý rok Česká pojišťovna. Získala nejen ocenění nejvyšší, ale vyhrála též čtyři z pěti možných podkategorií a v páté se umístila na druhém místě. Odsunula tak svého největšího rivala v anketě a vítěze předchozích dvou ročníků – Kooperativu, pojišťovnu.

Pojišťovna roku 2001
Pojišťovna roku 2000

Posloucháte rady pojišťovacích makléřů?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).