Hlavní navigace

Čeká nás finanční poradenství na franšízách?

2. 12. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Shutterstock
Začít podnikat pod svým jménem, anebo se spolehnout na osvědčenou finanční značku? Finanční poradci se mohou spolehnout na zavedené značky, ale má to i nevýhody.

Franšíza je specifický systém provozování podniku, kdy mezi sebou určitým způsobem spolupracují dva finančně i právně odlišné podniky. Majitel firmy, která produkuje nějakou činnost nebo poskytuje určité služby, zde vystupuje v roli franchisora. Ten může udělit povolení někomu jinému, zcela cizímu, aby provozoval za určitých podmínek stejnou činnost pod jménem stejné společnosti. Povolení uděluje zájemci – franšízantovi. A ten následně provozuje stejnou činnost pod stejným jménem.

K podobnému kroku přikročila v roce 2012 UniCredit Bank. O tom si můžete přečíst v tiskové zprávě UniCredit Bank plánuje mít do konce roku 65 franšíz. Ke stejnému modelu ale přikročila například i mBank.

Prakticky v roli zákazníka ani nemusíte nic poznat. Potřebujete využít služby banky a jednu máte zrovna po cestě do práce. Služby tu poskytují stejné jako na jiné pobočce stejné banky. Jestli jde o franšízu, nebo ne, vlastně neřešíte.

Podobně by to mohlo fungovat i ve finančněporadenské oblasti. Rozdíl je v tom, že pokud máte finančního poradce, se kterým své záležitosti řešíte, pobočku pravděpodobně nemáte k dispozici vůbec. Záleží tedy na tom, kdo se rozhodne si franšízu zřídit a na jakém místě. O tomto tématu se diskutovalo v rámci konference finančních poradců FINfest.

Podoby franšíz

Klasická podoba franšízy spočívá v tom, že si zájemce o provozování franšízy založí obchodní místo a tam poskytuje služby. V České republice se ale můžeme setkat i s jakousi částečnou franšízou, kdy na jednom obchodním místě sídlí franšíza finančněporadenské společnosti, ale zároveň je zde jakýsi bankovní koutek, kde poskytuje své služby banka.

V současné době jsou do franšíz integrovány i prodeje realit, a to zejména na malém městě. Tento koncept vychází ze dvou předpokladů:

  • Vy jako klient si chcete koupit byt/dům. Budete tedy pravděpodobně žádat o hypotéku. Spojení finančního poradenství a realit je tedy logické. Jeden člověk vám pomůže s výběrem bytu a vyřízením hypotéky.
  • Vy jako klient prodáváte byt/dům a získáváte peníze. To pro finanční poradce znamená teoretickou možnost, že byste investovali nebo jinak využili své peníze a mohou vám nabídnout finanční produkty.

Mám poradce, ale mohu na franšízu

V praxi by situace mohla vypadat i následovně. Máte svého prověřeného finančního poradce, kterému důvěřujete a pomáhá vám se správou vašich financí. Tento poradce má ale na starost ještě dalších například několik stovek lidí. Může se tak stát, že vy si potřebujete sjednat se svým poradcem schůzku a něco prodiskutovat, ale není možné se domluvit operativně v řádu několika dní. Vy ale chcete situaci řešit okamžitě, nejlépe dnes, případně nejpozději zítra. Poradce ale bohužel nemá čas. Jako varianta pak připadá právě franšíza, která funguje formou pobočky s otevírací dobou, v rámci které klasicky přijdete a vyřídíte své požadavky.

Váš poradce následně tyto informace dostane zprostředkovaně a za to, že jste si na franšíze-pobočce něco sjednali, dostane provizi. Ne takovou, jakou by dostal, pokud byste prostředníka nevyužili, ale třeba poloviční.

Proč franšíza?

Koncept franšíz umožní zaměstnat pracovníky na hlavní pracovní poměr místo na živnostenský list. To může pro někoho znamenat poměrně velký rozdíl a může tak tvořit rozhodující faktor, proč v této oblasti pracovat. Někteří si pod podnikáním na živnostenský list představují nejisté výdělky a tento model je pro ně jakousi jistotou trvalejšího příjmu.

Franšízy však svým konceptem lákají ještě jiné lidi, kteří by jinak do oblasti finančního poradenství možná vůbec nešli. Jde o odborníky z velkých korporací, kteří se několik desetiletí věnovali finanční oblasti, avšak nikoli na pozici finančního poradce. Po čase se však rozhodli přejít jinam s vizí toho, že by rádi pracovali v oblasti poradenství a podnikali. Začínat jako finanční poradce pro ně ale nemusí být lákavá nabídka a do poradenské sítě by z různých důvodů nešli. Mají tak možnost založit si franšízu a zde zaměstnávat pracovníky a částečně si tak vytvořit vlastní byznys.

Ano, samozřejmě jde stále o byznys a cílem je zisk. Zároveň ale tento byznys mohou řídit lidé, kteří s tím mají zkušenosti. Nasbírali je letitou prací na jiných pozicích a mají svou představu, jak toto předat.

Velká finanční zátěž

Jakkoli to může působit jednoduše, koncept franšíz není pro každého. A to mimo jiné i proto, že počáteční náklady jsou poměrně vysoké. Zájemce-franšízant musí na začátku složit kauci. Ta může tvořit například 300 000 Kč za jedno obchodní místo. Následně platí poplatek spojený s užíváním franšízy a rovněž pokrývá i finanční náklady na provoz jako takový.

Pokud má zaměstnance a sám na pobočce také pracuje, mohou se měsíční náklady vyšplhat i na 100 000 Kč. Tuto částku pak musí vydělat na provizích z uzavřených smluv, aby pokryl alespoň náklady.

Kromě toho musí počítat i s tím, že pobočka nebude generovat zisk okamžitě. Udává se, že po zhruba 6 až 12 měsících se teprve franšíza dostává do bodu, kdy pokrývá náklady i generuje zisk. Toto období musí franšízant nějakým způsobem překlenout.

Vzhledem k těmto finančním nákladům, které částečně působí i jako překážka vstupu do odvětví, se tedy dá očekávat, že člověk, který se rozhodne si franšízu zřídit, plánuje svou práci dělat dobře, aby se tam lidé vraceli.

V případě, že podnik neprosperuje, není tak jednoduché odejít. Výjimkou nebývají smlouvy na 5 let o provozu franšízy. Znamená to, že pokud se projekt nepovede, franšízant se zadluží a nemá ani možnost okamžitě ukončit svou činnost.

Do budoucna všude franšízy?

Nedá se s jistotou říct, zda bude podobný koncept do budoucna standardem. V současné době se ne všechny poradenské společnosti rozhodly jít cestou franšíz. Například finančněporadenská společnost Partners tuto možnost vítá, ale společnost Fincentrum zatím franšízy zavést neplánuje a ani o této možnosti neuvažuje.

Pro vás coby klienty konkrétní poradenské společnosti znamená franšíza možnost jít své záležitosti vyřídit v rámci otevíracích hodin na konkrétní obchodní místo a dostat stejnou službu, jakou vám poskytuje finanční poradce.

Právě otázka této stejné služby je ale silně diskutabilní. Zejména finanční poradenství je primárně o lidech, kteří tu pracují, a o přístupu, který k této práci zaujímají.

skoleni_15_4

V ideálním případě mohou obě varianty fungovat skvěle. Máte výborného finančního poradce, se kterým jste spokojeni. Když chcete operativně něco vyřídit, nebo se nedohodnete na čase setkání, aby vyhovovalo oběma, zajdete na pobočku a operativně tu vyřešíte, co je potřeba. Pobočka vám poskytne stejné služby, získá druhou polovinu provize a všichni jsou spokojeni.

Pak jsou ale i varianty, které nekončí vždy spokojeností na obou stranách. Tento byznys je o lidech, a tak je nutné si pečlivě prověřit, s kým obchod uzavírám a zda je to vždy v mém zájmu. Je mnohem lepší jeden kvalitní léty prověřený finanční poradce, na kterého nedáte dopustit a jste s ním plně spokojeni, než mnoho variant servisních cest, jak vyřídit své požadavky, když žádná nefunguje dle vašich představ.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).