Spočítejte si...

Zavřít

ČD Kurýr: Neznalost personálu a honba za vlastním balíkem (TEST)

ČD Kurýr může doručit balík ještě týž den za únosné peníze nebo vás vystresovat při honbě za vlastní zásilkou. Nám se potvrdilo, že České dráhy mají opravdu času dost.

Není tomu dávno, co jsme psali o možnostech, jak poslat balík na poslední chvíli. Před Vánoci to může být pro mnoho z vás dost aktuální. Více si přečtěte v článku: Expresní dodání: Vybírejte pečlivě nebo zaplatíte tisícovku a žádný expres neuvidíte

Rozhodli jsme se proto vyzkoušet, jak spolehlivé jsou služby v praxi a poslali jsme balík prostřednictvím služby ČD Kurýr Českých drah. Bohužel se nám potvrdilo sarkastické heslo, které rozvádí zkratku ČD charakteristickým: „ČD – Času Dost“. Můžeme pochválit pouze to, že vzhledem k tomu, že se váš balík může do místa určení dostat ještě týž den, je cena přijatelná. Slovo „může“ je přitom velmi důležité, protože neznamená „musí“.

Pozor na evidenční list, může vám zachránit náhradu

Službu ČD Kurýr jsme vyzkoušeli 20.12. ze stanice Ústí nad Labem, hl.n. Balíček jsme posílali do železniční stanice Praha-Holešovice spojem, který odjíždí z Ústí nad Labem v 17:13 a do cílové stanice by měl dorazit v 18:28.

Jak jsme zjistili, pozor si musíte dát už při odesílání balíčku na správné vyplnění přepravního listu. Ten obsahuje kolonku nazvanou Obsah zásilky (druh obalu). Dodatek v závorce pro nás byl trošku matoucí, proto jsme se raději zeptali, co máme uvést. Prý slovo balík.

Když jsme se ptali v cílové stanici, podle čeho by České dráhy stanovovaly škodu v případě ztráty balíku, dozvěděli jsme se, že v této kolonce musí být hlavně vyplněno, co posíláme – právě pro případ ztráty zásilky. Takže informace jsme dostali špatné hned u vyplňování přepravního listu. Čtěte také: Jezdit s vlaky Českých drah je jako loterie. Nikdy nevíte, co přijede

Zásilka dorazila ještě později než zpožděný vlak

Před vyzvednutím balíku jsme zjistili, že vlak má zpoždění 37 minut. Poté, co souprava dorazila na nádraží, jsme se vydali do kanceláře vyzvednout naši zásilku. Vytřeštěné oči zaměstnankyně Českých drah po tom, co jsme se na ni zeptali, nevěstily nic dobrého. A skutečně. Balík vůbec nebyl zanesený v počítači. Nikdo pro něj tedy nešel na nástupiště, a tak nerušeně vycestoval do další stanice. Pracovnice ČD se omluvila a vzala si na nás kontakt. Čekat na to, až se balík vrátí některým z vlaků zpět, se nám nechtělo. Měli jsme ale relativně štěstí, protože vlak v následující stanici končil. Pokud by se vám toto stalo u vlaku, který má před sebou ještě další 200kilometrovou trasu, můžeme jen domýšlet, kde by se podařilo balík chytit a připravit k odeslání nějakým dalším vlakem zpět.

Anketa

Jste spokojeni se službami Českých drah?

V osm večer nás kontaktovala zaměstnankyně s tím, že balík by měl na nádraží dorazit v devět hodin, tedy dvě a půl hodiny po tom, co měl být ve stanici. Čtěte také: Při cestování vlaky Českých drah ušetříte, ale musíte vědět jak

Totální neznalost jako třešinka na dortu

Druhý den jsme se vydali do stanice Praha-Holešovice znovu a balíček na nás od večera čekal. Na otázku, jak je možné vyjádřit nespokojenost s poskytnutou službou jsme obdrželi jako odpověď pouze zdvižené obočí. Následovalo zhruba 10minutové čekání, během kterého se pracovnice ČD snažila dovolat dalším zaměstnancům ve stanici. Nejen že přímo na místě není žádná možnost podat reklamaci či stížnost, ale ani na vyžádání nedostanete žádný kontakt na reklamační oddělení. Čtěte také: Dráhy vám zaplatí za zpoždění, musíte ale být ve vlaku. Těch „ale“ je více

Pikantní na celé věci je i fakt, že přede dveřmi kanceláře ČD jsou vylepeny plakáty, které mají klienty se službou ČD Kurýr seznámit. Je na nich uvedeno, že s touto kurýrní službou dráhy garantují včasné dodání. V opačném případě (déle než 60 minut) má klient nárok na vrácení 50 Kč. Tedy není možné reklamovat celých 180 Kč, zpět se dává pouze padesátka.

Pracovnice, která za dveřmi sedí cca tři metry od plakátu, o možnosti vrácení peněz vůbec nevěděla. Následoval další telefonát a další čekání na to, zda se tedy opravdu zmíněných 50 Kč vrací bez ohledu na skutečnost, že tato informace visí hned za dveřmi.

Zhruba po půlhodinové anabázi jsme tedy byli vítězoslavně odvedeni k pokladně, kde nám bylo vráceno 50 Kč. Čtěte také: Nový tarif Českých drah: všechno zůstává, ale úplně jiné

Ceník služby ČD Kurýr

Poplatky (za každou zásilku) Cena včetně DPH
Základní dovozné 180 Kč
Snížené dovozné (pro stálé zákazníky) 140 Kč
Poplatek za dobírku 30 Kč
Návratek při nedodržení dodací lhůty 50 Kč

ČD. České dráhy. Času dost

Když jsme se v 15:50 vrátili do redakce, chtěli jsme společnost České dráhy požádat o vyjádření. Naším nepřítelem byl opět čas. Zavolali jsme bohužel pozdě a dozvěděli se jenom to, že příslušný pracovník z komunikace má pracovní dobu do 16 hodin, takže vyjádření dostaneme nejdříve další den. Hned jak informace obdržíme, do článku je rádi doplníme.

Odpovědi společnosti Českých drah na téma: Co když se balík úplně ztratí

Měšec.cz: Co má klient dělat v případě, že se jeho balík ztratí úplně?

Petr Šťáhlavský: Právo z přepravní smlouvy je zákazník povinen uplatnit bez zbytečného odkladu nejpozději do šesti měsíců ode dne vzniku přepravní smlouvy, pokud nedošlo k vydání zásilky. Oprávněným k podání práva z přepravní smlouvy je v tomto případě odesílatel zásilky.

V písemné žádosti uvede, čeho se uplatnění práva týká, stručné zdůvodnění, požadovanou částku, doklady o ceně, soupis přiložených dokladů, poštovní adresu, na kterou má být zasláno vyřízení, bankovní spojení (případně IČ, DIČ), datum, podpis a adresu. Zásilka se považuje za ztracenou, pokud nemohla být vydána příjemci nebo přichystána k výdeji do 15 dnů.

Oprávněný může uplatnit právo ze ztráty zásilky po předložení prvopisu potvrzeného přepravního listu a potvrzení  o ztrátě zásilky sepsané zaměstnancem ČD. Při ztrátě zásilky má oprávněný právo na vrácení dovozného a náhradu prokázané ceny zásilky, nejvýše však do maximální ceny za zásilku, což je  50 000 Kč. Žádost o náhradu škody uplatněná ve stanici bude postoupena k vyřízení GŘ ČD odboru produktů a obchodu.

Měšec.cz: Jaký je proces při náhradě škody? Na přepravním listě je vypsán obsah zásilky – jak stanovujete hodnotu? Budete zjišťovat aktuální cenu v krámech nebo budete zohledňovat i nějakou amortizaci i přes to, že si klient bude muset koupit věc úplně novou?

Petr Šťáhlavský: Požadovanou náhradu musí zákazník doložit doklady o ceně tzn. paragon o nákupu, faktura, případně čestné prohlášení. ČD si mohou požadovanou cenu ověřit nebo zjistit u prodejců, z internetu apod. U starších věcí se obvykle odečítá amortizace, cca 10 % z ceny za rok.

Měšec.cz: Reklamaci řešíte do měsíce?

Petr Šťáhlavský: Ne, na vyřízení uplatněného práva z přepravní smlouvy je stanovena lhůta 3 měsíce. Lhůta  30 dnů platí pro vyřízení stížností.

Uplatnění práva z přepravní smlouvy o přepravě zásilek je řešeno ve Smluvních přepravních podmínkách Českých drah pro veřejnou drážní osobní dopravu (SPPO), které vyplývají z Vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů ČR o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu č. 175/2000 Sb.

Takže na průvodní tiskopis vždy piště obsah balíku a mějte na paměti, že posíláte-li věc starší, nedostanete od ČD náhradu za novou věc, kterou budete muset stejně pořídit, ale pouze amortizovanou část.

Určitě nechceme tvrdit, že vás takto vystresuje každý balík, který prostřednictvím služby ČD Kurýr pošlete. Je však dobré vědět, co všechno vás v rámci jedné zásilky může potkat a že počítat s časovou rezervou se u této služby opravdu vyplatí. Test v nás bohužel zanechal neodbytný pocit, že škodolibá hláška „ČD: času dost“ nevznikla jen pro nic za nic. Čtěte více: SporoTiket, další marný pokus Českých drah

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 12. 2010 12:07