Spočítejte si...

Zavřít

Budou zachovány podmínky stavebního spoření?

23. 3. 2001 zveřejnila Světová banka "balíček doporučení". Kromě jiného se zde uvádí, že by bylo pro ČR dobré, kdyby vláda omezila státní podporu stavebního spoření! Je toto doporučení správné? Poslechne naše vláda evropské finanční experty?

I přes optimistické oživení našeho hospodářství nám Světová banka (SB) leccos vytýká. V letošní zprávě je to především narůstající státní dluh. Ten ke konci roku dosáhl výše 289 mld. Korun, tj. téměř 20% HDP. Vláda vydává dluhopisy na schodek státního rozpočtu, ztrátu Konsolidační banky, pasivní saldo bilance zahraničního obchodu, odškodnění klientů kampeliček, … atd. Jinými slovy, žijeme (nezodpovědně) na dluh. Tento stav by mohl vyvolat (opět) recesi. A tak je třeba jí účinnými kroky předejít. SB doporučila šetřit. Kromě změn v tak citlivých oblastech, jako je penzijní systém, zdravotnictví, doprava, aj., nabádá přehodnotit (seškrtat výdaje) v bytové politice.

Součástí vládní bytové politiky je i systém stavebního spoření. Od roku 1993 vyplatil stát na státní podporu stavebního spoření 26,7 mld. Kč, jen v loňském roce 7,2 mld. Kč. Příští rok by měl být státní rozpočet zatížen dokonce 9 mld. Kč.

Stavební spoření se stalo v poslední době velice populární. Kromě funkce podpory rozvoje bytové výstavby (původní účel), se stalo velmi efektivním prostředkem ke spoření (pro fyzické osoby). A to díky výhodné kombinaci následujících parametrů. Především je poskytována ona státní podpora (25%, max. však 4500,– Kč za rok). Dále je připisován pevný roční úrok (2–3%), z veškerých výnosů se neplatí daň. Při nevyužití úvěru spořitelny poskytují další úrokové zvýhodnění. Průměrný roční výnos tak může činit až 14%. (Kde získáte při dnešních úrokových sazbách více?). Peníze lze použít po 5 letech na jakýkoliv účel. Díky státnímu dohledu je zde minimální riziko. Vadou na kráse je snad pouze skutečnost, že lze uzavřít pouze jednu smlouvu na osobu, státní podpora je omezena (neroste proporcionálně s výší úložky) a klient musí platit za zřízení (obvykle 1% z cílové částky) a vedení účtu. K dnešnímu dni v ČR působí 6 stavebních spořitelen, které za sedm let působení získaly na 3,5 miliónu klientů.

Proč by se tedy měla snižovat státní podpora? Tento systém se zjevně dynamicky rozvíjí a velmi dobře funguje. Jediným správným argumentem může být námitka, že státní podpora není efektivně využívána a nepodporuje bytovou výstavbu. Proto by měla být podpora určena pouze těm, kteří žádají o úvěr (stavební spořitelny uvádějí, že je to pouze 10% klientů!), a ne těm, kteří „pouze spoří“.

Tímto pouhým spořením však dochází taktéž k oddálení spotřeby obyvatelstva a k akumulaci domácího kapitálu. Navíc oni přátelští spořitelé (ti, co nechtějí stavět či kupovat domy; 90% klientů!) přispívají velkým dílem k akumulaci prostředků pro poskytování úvěrů na bydlení. Snížením státní podpory by tak mohlo dojít k obrovskému odlivu těchto klientů. To by pak mohlo vyvolat nouzi peněžních prostředků spořitelen na další úvěry a celý dobře fungující systém by se mohl poněkud zadřít.

Zajímavé je, že koncem roku přišli někteří poslanci i se zcela opačným návrhem, a to se zvýšením státní podpory na dvojnásobek. Je patrné, že toto téma není v našich krajích až tak nové, a je předmětem diskusí již delší dobu. Uvidíme jak se naši státní představitelé dohodnou nejen na tomto problému, ale i na dalších výše zmíněných (především reforma penzijního systému). Takovéto změny však vyžadují především široký politický konsensus, a proto lze očekávat výraznější změny pravděpodobně až po volbách. Zůstává tedy zatím jen u doporučení evropských finančníků a uvidíme, jak současnou situaci zhodnotí naši finanční odborníci!

Dále čtěte:
Ján Simkanič: Hůř už bylo!
Ján Simkanič: Hypotéky za babku – charita nebo dumping?
Ján Simkanič: Úroky jdou dolů, ale jen o málo

Stavební spoření
Hypoteční úvěry

Státní podpora stavebního spoření

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 3. 2001 15:45