Spočítejte si...

Zavřít

Bourané vraky se vrací jako nablýskané ojetiny

Stočené tachometry nejsou jediným problémem. Časté podvody u ojetých vozidel spočívají v maskování lehčích nebo těžších havárií, které má vůz za sebou. Laik nemusí nic poznat.

Na zájemce o ojetý vůz číhá mnoho nástrah a kupující si kromě stočeného tachometru musí dát pozor také na automobily po lehčí či těžké havárii. Prodávající se přitom velice často snaží tuto skutečnost ututlat a zamaskovat opravu tak, aby ji laik či odborník nepoznal. Proto je vhodné, aby si kupující přizval k výběru vozu také odborníka, který dokáže případné havárie a následné opravy odhalit.

Malé kolize nevadí, závažné jsou těžké havárie

Menší kolize, při níž například jedno auto nedobrzdí v pomalu jedoucí koloně a v nízké rychlosti ťukne do před sebou stojícího vozidla, jsou na denním pořádku. Stejně tak jsou časté kolize, při nichž jedno auto nedá přednost druhému kupříkladu při výjezdu z místa ležícího mimo pozemní komunikaci nebo při jízdě na parkovišti u supermarketu. V podobných případech se havárie většinou obejdou bez zranění a taktéž opravy na vozidlech bývají pouze drobné. Často se jedná jen o pomačkané plechy či promáčknutý nárazník. Tato drobná poškození lze následně poměrně snadno opravit a v dalším provozu automobilu nejsou překážkou.

V autobazarech jsou však velmi často k vidění také vozidla, která byla poškozena při těžké havárii a následně opravena. Na ty byste si měli dát při výběru velký pozor. Ve značném množství případů je totiž pro opravu zvolen nejlevnější možný způsob, přičemž původní majitelé se často spoléhají na služby neautorizovaných servisů. Cílem takových oprav je co nejrychlejší opětovné uvedení vozu do provozu a jeho následný prodej. Pokud však při opravě nedojde k výměně všech poškozených částí podle předepsaných postupů, může při dalším nárazu dojít k nadměrným deformacím karoserie a tím k fatálnímu selhání vozu z hlediska ochrany posádky.

Opravit auto co nejlevněji za každou cenu a s padělanými díly je hazard pro nového majitele

Test automobilky: oprava podle výrobce vs. běžný postup

Tuto skutečnost dokládají dva nezávislé testy, které provedly automobilky Škoda Auto a Vokswagen. Škoda Auto provedla boční náraz pohyblivou překážkou v rychlosti 30 km/h do dvou Octavií liftback předchozí generace. Oba vozy utrpěly totožná poškození v úrovni B-sloupku. Jedna z Octavií byla poté opravena předepsaným způsobem dle dílenské příručky v autorizovaném servisu, přičemž byly vyměněny všechny poškozené díly. Oprava druhého vozu byla realizována takzvaně „za studena“, kdy byly poškozené díly pouze narovnány. V tomto případě byla vyříznuta a následně navařena pouze postranice.

Kompletní výměny se při opravě dočkaly poškozené dveře automobilu. V případě tohoto vozu byl záměrně zvolen nejméně vhodný způsob opravy, aby mohl být názorně demonstrován rozdíl při opakovaném nárazovém testu. Vlivem použití tzv. „výřezového“ dílu u Octavie opravené nevhodným způsobem došlo, oproti vozu opravenému moderními postupy, při opakovaném nárazovém testu k daleko rozsáhlejšímu poškození méně tuhé karoserie vozu a k následnému vážnému ohrožení posádky. Navíc byl zlomen B-sloupek v místě napojení postranice. Podrobný popis zmíněného nárazového testu včetně fotografií a videa si můžete prohlédnout ve článku na Novinky.cz.

Skrytá nebezpečí neodborně opraveného vozu

A toto video vám ukáže, jak si můžete sami složit vlastní Škodu Octavii.

Cílem oprav je co nejrychlejší opětovné uvedení vozu do provozu a jeho následný prodej.

Obdobný nárazový test, iniciovaný německým Institutem pro motorová vozidla, byl proveden na dvou vozech Volkswagen Passat Variant. Tento test prakticky potvrdil závěry výše popsané zkoušky mladoboleslavské automobilky. Oba Passaty Variant byly podrobeny bočnímu nárazovému testu dle metodiky Euro NCAP.

První Passat, který byl opraven podle platných technologických postupů, dokázal při opakovaném bočním nárazu ochránit posádku prakticky stejně jako před opravou, čehož bylo docíleno zejména díky kompletní výměně B-sloupku.

Druhý Passat Variant byl po nárazu opraven podle dříve používané metodiky, která přinesla při opakovaném bočním střetu s překážkou horší výsledky. Došlo zejména k výrazně větší deformaci B-sloupku a masivnějšímu posunu celé karoserie směrem do interiéru. Současně při opakovaném nárazu nefungovaly správně boční airbagy a hlavový airbag byl zcela nefunkční. Všechny tyto skutečnosti by podle závěrů testu měly za následek smrtelná zranění spolujezdce.

Pojízdné plechové rakve

Z výše popsaných demonstrativních případů opakovaného bočního nárazu do automobilů vyplývá hned několik důležitých skutečností. Asi nejdůležitější je fakt, že neodborně opravená karoserie vykazuje daleko menší tuhost. S tím souvisí její hůře předvídatelné deformační chování. Kvalita opravy má současně významný vliv na funkčnost prvků aktivní a pasivní bezpečnosti automobilu, což má přímý dopad na bezpečnost posádky ve vozidle. Pokud je tedy oprava vozu provedena pokoutně a vážně havarovaný automobil je narovnán a přelakován, pak může být v případě dalšího střetu s překážkou pro posádku životu nebezpečný.

S trochou nadsázky tak lze špatně opravený vůz přirovnat k tzv. „plechovce“, která se z důvodu absence deformačních zón při další havárii „slisuje“ a posádka nemá velkou šanci na přežití. Nelze zapomínat ani na fakt, že při opravách havarovaných ojetin často původní majitel z důvodu finanční úspory sáhne po neoriginálních či použitých dílech z vrakovišť. Tyto díly se ovšem mohou již nacházet na hranici (nebo dokonce za hranicí) použitelnosti.

Někteří tzv. crash hunteři si s opravami hlavu nelámou. 

Certifikát vás před špatným autem neochrání

Mnozí zájemci o pořízení ojetiny se mylně domnívají, že jakýkoliv certifikát, který vůz získal, je ochrání před nekvalitním automobilem. Špatně opravené vozy však odhalí pouze určitý druh certifikace, při kterém je fyzicky zkoumán skutečný stav automobilu. Vždy je tedy nutné zjistit, jaký druh certifikace byl vozu udělen a o čem tato certifikace ve skutečnosti vypovídá. Lze tak předejít následnému zklamání.

Dokládá to i mediálně známý případ těžce havarovaného Seatu Leon 1,8i 20VT Cupra R. Ten narazil do stromu, odkud byl odmrštěn a následně „přelétl“ plot a doslova přistál na nedaleké chatce. Ačkoliv řidič z nehody vyvázl poměrně dobře, vůz byl na odpis. Došlo u něj ke zlomení střechy, zničení přední části a ke zkroucení skeletu. Ačkoliv měl být tento vůz prodán na náhradní díly, již deset měsíců po nehodě byl nabízen na internetu v komisním prodeji. Informovaly o tom opět Novinky.cz.

Prodávající se přitom snažil zvýšit prestiž svého vozu a uváděl, že Seat Leon disponuje pětihvězdičkovou certifikací od společnosti Cebia. Ta však u použitého typu certifikace ve většině případů, tedy pokud nejsou dostupné záznamy o servisních úkonech, hodnotí automobil podle vývoje stavu tachometru a technický stav vozu nereflektuje. Jan Dryák ze společnosti Cebia k celé záležitosti uvedl: Šlo o nepochopení našeho systému Cebia Report, který principiálně nikdy nezkoumá a neosvědčuje technický stav vozidla. Toto osvědčení Cebia Report hodnotí auto především na základě dostupných informací o vývoji stavu tachometru. Pochopitelně se pak může stát, že vozidlo je z tohoto pohledu dobře hodnocené, i když je třeba nabourané nebo opravené po havárii. Naše společnost ve chvíli vystavení osvědčení vozidlo fyzicky nemá k dispozici, ani nijak nezkoumá jeho technický stav. Pro srovnání, je to jako by si někdo nechal udělat na poliklinice krevní obraz a stěžoval si, že lékaři nezjistili, že má nemocnou štítnou žlázu. Řešením, které by zabránilo, aby se vozidla po absolvování těžkých havárií dostala do rukou nových majitelů, kteří o tom nic netuší, je evidovat vážné dopraví nehody v technickém průkazu. Takové vozidlo by po havárii a následné opravě muselo na STK, kde by proběhl i příslušný zápis informací o nehodě do technického průkazu.

Když už jsme v souvislosti s případem Seatu Leon 1,8i 20VT Cupra R psali o certifikaci ojetých vozidel, pak je nutné upozornit, že prodejci se ve snaze zvýšit prestiž nabízených vozů v některých případech uchylují k ošklivým podvodům.

V poslední době se totiž začaly objevovat falešné certifikáty, které mají v kupujícím vzbudit pocit „kvalitnější“ ojetiny. Zájemce o ojetý vůz by si proto pravost předkládaného certifikátu určitě měl prověřit na webu společnosti Cebia. Jan Dryák k problematice podvodů s falešnými certifikáty uvádí: Jedním problémem je falšování certifikátů, které řešíme nabídkou jejich on-line ověření, jiným problémem zneužívání značky Cebia autobazary při nabízení ojetých vozidel ve snaze zlepšit jejich prodejnost. Ta jsou inzerována jako „prověřená od Cebie“, nebo dokonce autobazar na svém webu tvrdí „všechna naše vozidla jsou prověřena společností Cebia“ a přitom auta neprověřují vůbec nebo zdaleka ne všechna. Některé autobazary takto zneužívají zvýšené poptávky zákazníků po autech s doloženou historií. Zákazníkům vždy doporučujeme, aby požadovali ke každému vozu certifikát, ten si nejen přečetli, ale i ověřili, uzavírá tuto otázku Jan Dryák.

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 2. 2016 10:01