Spočítejte si...

Zavřít

Bolí krádež pojištěné karty méně?

Přijít při krádeži o peníze, doklady, klíče a platební karty se může pořádně prodražit. Jednou z cest, jak finanční ztráty při loupeži snížit, je pojištění platební karty. Vyplatí se, nebo je to jen další způsob, jak se banky snaží ze svých klientů vytáhnout peníze?

Platební karty svému majiteli přinášejí velký komfort. Hlavní výhodou je možnost mít po ruce stále dost peněz a přitom nemít peněženku nabitou hotovostí. Problém však nastane, pokud se karta dostane do rukou někomu nepovolanému.

Padělat podpis není pro šikovného zloděje žádný problém, takže využití karty při placení v obchodě může nadělat škodu v řádech desetitisíců. Pojištění platební karty má okradenému krýt právě škody způsobené zneužitím platební karty.

Minulý týden představila nový typ pojištění platebních karet Komerční banka. Podobný produkt mají ve své nabídce i další banky – ČSOB, Česká spořitelna, HVB Bank, Raiffeisenbank a eBanka.

Pojištění platební karty Merlin Komerční banky

  • vztahuje se na debetní i kreditní platební karty
  • pojištění se vztahuje na všechny karty vydané k příslušnému účtu
  • platnost pojištění je celosvětová
  • cena za pojištění je 276 Kč ročně (v případě druhého pojištění ke stejnému účtu 192 Kč)

Pojištění se u všech bank s výjimkou HVB Bank vztahuje pouze na transakce, při kterých nebyl použit PIN. U některých typů karet – například Maestro – je ale zadání PIN při platbě nákupu vyžadováno téměř vždy. V těchto případech tedy není pojištění moc užitečné. Pokud zloděj použije u této karty PIN, je to podle banky vaše chyba, protože je to tajný údaj. Pokud ho zloděj nepoužije, u většiny obchodníků by neměl mít šanci kartu použít – a pojištění zneužití karty je tak zbytečné.

Obecně se u všech šesti bank pojistné plnění vztahuje především na zneužití karty. Znamená to, že pokud vám někdo ukradne platební kartu a zaplatí s ní útratu v obchodě, banka vám spolu s pojišťovnou vzniklou ztrátu uhradí. Jen pojištění ČSOB a Komerční banky se navíc kromě zneužití karty vztahuje i na poplatky spojené se zablokováním karty (tzv. stoplistací) a na náklady na výměnu karty.

Finanční náhradu banka svému klientovi poskytne i za transakce, které vznikly před ohlášením krádeže či ztráty karty. Kromě Komerční banky, která postupuje individuálně, mají banky stanovenu maximální lhůtu, do kdy na sebe přebírají odpovědnost za škodu. Například u ČSOB je to jen 24 hodin před zablokováním karty, ale HVB Bank hradí škodu vzniklou až pět dní před ohlášením krádeže karty v bance.

Jaké podmínky nabízejí u pojištění platebních karet ostatní banky? Přečtěte si článek Martina Hrdého Ztráta platební karty? Žádný problém!

Nabízí pojištění Merlin Komerční banky něco navíc? Pro klienty má být hlavním lákadlem finanční plnění v případě krádeže hotovosti, klíčů a osobních dokladů. To je nabídka na českém bankovním trhu zatím ojedinělá. Pokud tedy klient Komerční banky přijde spolu s platební kartou o celou peněženku s penězi a doklady, dostane pojistnou náhradu.

Krádež hotovosti vybrané z bankomatu Komerční banky či na její pobočce do 48 hodin před pojistnou událostí kryje banka do výše 2000 korun. O peníze ale musíte být připraveni jen při násilném přepadení, při ztrátě vědomí nebo při dopravní nehodě.

Banka uhradí i náklady na výrobu nových klíčů až do 5000 Kč, pokud byly klíče ukradeny spolu s platební kartou. V případě, že přijdete o osobní doklady, je banka skoupější a nabídne vám náhradu maximálně 500 korun, což je v případě krádeže všech dokladů poměrně málo.

Plnění u pojištění Merlin
Událost Maximální pojistné plnění
Neoprávněné platby kartou 30 000 Kč
Výběry na pobočce KB nebo z bankomatu KB 10 000 Kč
Poplatky za blokaci karty 4 000 Kč
Odcizení hotovosti vybrané z KB 2 000 Kč
Náklady na výrobu nových klíčů a výměnu zámků 5 000 Kč
Vystavení nových osobních dokladů 500 Kč

Limity na jednu pojistnou událost
Zdroj: Komerční banka

Nevýhodou pojištění je administrativní kolotoč, který vás po ohlášení pojistné události čeká. Aby vám banka krádež či ztrátu karty uznala, musíte mít vždy potvrzení od policie. To může znamenat nepříjemnou komplikaci především při cestách do zahraničí, neboť banka vyžaduje vystavení písemného potvrzení o ztrátě či krádeži od místní policie. Nezbytné je co nejdříve pojistnou událost ohlásit Komerční bance a pojišťovně a vše doložit pěknou hromádkou dokumentů.

Dokumenty, které musí pojištěný při pojistné události v Komerční bance předložit:

  • zpráva od policie
  • v případě ztráty dokladů potvrzení od obecního úřadu
  • výpis z účtu
  • při fyzickém násilí zpráva od lékaře či záchranné služby
  • faktury, které potvrzují náklady spojené s náhradou dokladů či klíčů
  • kopie nově vydaných dokladů

Anketa

Ukradli vám někdy platební kartu?

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 8. 2009 8:13